Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Advokater eller noen som har peiling på arverett som kan hjelpe??

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-05-06, 13:47   #1
vskr
Medlem
 
vskr sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 174
vskr er ny på veien

Advokater eller noen som har peiling på arverett som kan hjelpe??

Det gjelder en fam med 4 unger. En av foreldrene datt fra. Den andre ble kjøpt ut av huset som disse to eide sammen av to av sønnene uten at arveoppgjøret ble tatt.

Den foreldren som satt igjen kjøpte seg leilighet for utbyttet. Og nå lurer de på hvordan arven gjøres opp. Blir det i forhold til utbyttet fra salget av huset som de to eide sammen? Eller blir det i forhold til den nye leiligheten sin takst? Hvor mye får hver av ungene?

I tillegg til dette har en av ungene falt i unåde fra begge foreldrene før dette. Og det ønskes å vite hvordan unngå at han får mer enn det han må pga loven.

Må hjelpe en venn med dette. Og det var ikke enkelt å finne dette ut på nettet og i lovverket...

Noen som kan hjelpe??

__________________
vskr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-05-06, 14:59   #2
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Advokater eller noen som har peiling på arverett som kan hjelpe??

har den ene kjøpt huset av den av foreldrene som lever? i så fall vil jeg tro at det er den nye leiligheten som gjelder ved et arveoppgjør. Og dersom den ene sønnen skal få mindre enn de andre så må kanskje den gjennlevende skrive et testamente (men han/hun har kanskje uansett rett på arv etter den som nå er død?)

det lureste er vel å ta kontakt med en advokat eller noen som har litt mere utdanning på dette

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 09-05-06, 15:07   #3
frkbortevekk
Juniormedlem
 
frkbortevekk sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 37
Innlegg: 28
frkbortevekk er ny på veien

Sv: Advokater eller noen som har peiling på arverett som kan hjelpe??

Hvordan dette løses vil anhenge av om boet skal skiftes før gjenlevende ektefelles død, eller om skiftet først vil finne sted etter dette. Jeg går også ut fra at førsteavdøde ikke gjenlot testament.

Dersom boet skiftet før gjenlevende ektefelles død, vil man gå ut fra verdien på det solgte huset. Hvor mye ungene da får vil selvfølgelig være avhengig av verdien, ikke bare på dette, men også på de andre eiendelene ektefellene hadde i fellessakp, og og eventuelt avdødes ektefelles særeie.

Hovedregelen er da at gjenlevende ektefelle arver 1/4 av førsteavdødes verdier, eller fire ganger folketrygdens grunnbeløp (per i dag ca kr244 000) dersom førsteavdødes del av boet er mindre enn 16G (per i dag ca kr976 000). Det som da er igjen (dersom det er noe igjen) etter at gjenlevende ektefelle har fått sin arv skal deles likt mellom barna.

Dersom boet først skal skiftes etter gjenlevende ektefelles død, og ingen av ektefellene har barn utenfor ekteskapet eller etterlater seg testament, behandles boet under ett. Det vil da vere leilighetens verdi man går ut i fra.
Det deles da likt mellom barna. Men "bare" 2/3 av boet er pliktdelsarv til barna, resten kan testamenteres bort. Det kan være til en veldedig organisasjon, til venner, barnebarn, eller eventuelt favoriserte barn.

Dersom det er snakk om et relativt stort bo, dvs der totalverdien overstoger 6 millioner kroner, kan gjenlevende ektefelle begrense pliktdelsarven til hvert av barna til 1 million kroner. Det er viktig å forstå at barnas pliktdelsarv ikke kan begrenses ved testament, de har krav på 2/3 av boets verdi på deling inntil 1 million hver.

Mens gjenlevende ektefelle enda er i live, har denne fri bruks og disposisjonsrett over hele boet. Det vil si at denne kan "bruke opp" eller gi vekk så store deler av boet at det kun blir bagateller igjen. Gjenlevende kan ta seg så mange sydenturer som den øsnker, eller bruke penger på kaviar og champagne uten at barna kan protestere. Gaver er det mer regler for. Gjenlevende ektefelle kan ikke gi bort alt til favorittdatteren. Rettspraksis har anslått en grense på ca 20-25% av boets verdi. Det vil si at gaver med større verdi en dette i de fleste tilfeller vil måtte gis tilbake til boet. Det er også slik at flere gaver til samme person kan bli vurders under ett, og dermed havne over verdigrensen, og måtte omstøtes.


Dersom det er spesielle eiendeler den gjenlevende ektefelle ikke ønsker et av barna skal få, eller som denne vil at et spiselt barn skal få, kan gjenlevende ektefelle regulere dette i testament. For eksempel at Lise skal få pianoet, mors smykkesamling og maleriet over peisen. Slike bestemmelser i testament gir arvetakeren rett på disse eiendelene, men noen plinkt til å motta den har arvetakeren ikke. Det er fullt mulig å heller kreve kontanter. Verdiene skal også fordeles likt, selv om eiendelene ikke gjør der.

Håper det hjalp litt i alle fall. Greit for meg å få repetert litt arverett før eksamen og. Og om det er noe mer du lurer på eller ikke forstår må du bare spørre, så skal jeg forsøke å svare.

frkbortevekk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins fase 2 Svar med sitat
Gammel 09-05-06, 15:37   #4
vskr
Medlem
 
vskr sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 174
vskr er ny på veien

Sv: Advokater eller noen som har peiling på arverett som kan hjelpe??

Takker så mye.. Det var et etterlengtet svar. Skal gi deg en lyd dersom det er mer jeg lurer på.
Klem
-V-

__________________
vskr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-05-06, 17:07   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Advokater eller noen som har peiling på arverett som kan hjelpe??

Imponerende frkbortevekk !
Søren og, jeg var hos advokat i dag, - skulle jo bare sendt hele arvegreia over til deg sånn at du fikk øvd deg litt

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Hva syns dere om dette? CKD-diet Iset Lavkarbo generelt 15 15-07-05 14:20
noen som vet noe.. sommerfugl Fysisk og mental helse 31 02-07-05 17:01
Noen her som er glad i cola? Ikke etter å ha lest dette Kristian Generell ernæringsdebatt 3 14-03-05 05:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no