Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Steke biffen i ovnen?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-05-11, 20:57   #1
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Steke biffen i ovnen?

Noen med erfaring?

Har biff som bare må spises, stakkars meg
Men hater å steke den i panna. Blir masse sprut og søl og aldri perfekt resultat.

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 21:08   #2
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Steke biffen i ovnen?

krydrer og legger litt smør oppå, inn i ovnen på 200 gr i 20-30 min avhengig av tykkelse. ikke det mest spennende men det funker

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 21:10   #3
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Steke biffen i ovnen?

Du bør uansett svi biffen på utsiden før du hiver den i ovnen ellers bli den bare grå og trist.

For en vellykket biff steikt i panna gjør som følger:

  1. Ta ut biffen fra kjøleskapet og legg den i romtemperatur i minst en halv time før steiking. Kjøttet være temperert.
  2. Sett plata på fullt, varm opp panna og ha i smør. Når smøret begynner å bli nøttebrunt kan du legge oppi biffen. Det re viktig å ikke ha for mye kjøtt i panna om gangen. 2 små eller 1 stor holder.
  3. Skru plata ned et par hakk når du har fått i biffen. For medium steikt (lett rosa inni) la biffen steike til du ser kjøttsafta begynner å piple ut på oversiden, først da snur du den og steiker på den andre siden. Steik den også på den andre siden til kjøttsafta begynner å piple igjennom. Salt o gpepper har du på når du har steikt den
  4. Ta biffen over på en tallerken og la kjøttet hvile minst 2-3 minutter. Dette er utrolig viktig for at kjøttsafta skal sette seg og biffen bli saftig.
Følger du denne oppskriften bør du få en bra biff, det var i hvertfall denne oppskriften som lærte meg å steike biff og få den akkurat slik jeg vil ha den. Selvfølgelig spruter det litt, men pass på at panna er helt tørr før du begynner og at biffen heller ikke er for våt. Ikke skyll biffen men "dabb" gjerne av den med litt tørkepapir dersom den er for "våt". Dette forhindrer også spruting, desstuen tar det ikke mange minuttene og steike en normalt stor biff (4-5 min??) og det blir faktisk ikke så mye søl og du trenger heller ikke å vente så lenge ved panna. Mens biffen hviler kan du tømme litt fløte i den varem panna og koke ut, så får du også deilig fløtesaus.

Konklusjon: anbefaler ikke steikeoven, vil du ikke bruke panne bør du heller satse på grill.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 21:23   #4
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: Steke biffen i ovnen?

Takk for gode råd

Med andre ord så går det ikke an å jukse seg til en perfekt biff! Da er det bare å øve, øve, øve

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 23:17   #5
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Steke biffen i ovnen?

Jeg har ofte kjøpt større biffstykker som jeg har svidd i panne først og så etterstekt på svakere varme i ovn etterpå. Synes det blir saftig og godt slik, selv om jeg må innrømme at jeg av og til bommer stygt på tida. Livredd for grå biff som jeg er så ender jeg av og til opp med rå Men da kan den bare deles opp og svis litt i panna igjen før servering

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
oppskrift på stekt ost i ovnen. lille74 Ketolysekuren 5 27-09-09 11:32
Langstekt kylling i ovnen Charlotte88 Middag 2 19-07-09 21:27
Da er Ziggy-lappene i ovnen! Kokosbolla :o) Ketolysekuren 7 12-08-07 00:28
Nå står Princess-brødet i ovnen... Iset Lavkarbo generelt 3 06-10-05 21:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no