Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

ME og Circadin (melatonin)

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-10-11, 12:34   #1
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

ME og Circadin (melatonin)

Nå er vi jo noen med ME her inne, så jeg lurte litt på om noen har erfaringer med Circadin som hjelp til å få sove. Jeg fikk dette første gang for et år siden, men syntes ikke det hadde så stor effekt, og det var dyrt, så jeg kuttet ut. Men nå tenkte jeg jeg skulle prøve igjen, med tanke på mørketid og klokka som stilles tilbake om en knapp måned og døgnrytmeproblemene jeg vanligvis får da ville jeg være føre var.

Men hujedameg så dårlig jeg har sovet i natt . Sov urolig, svettet, våknet flere ganger og måtte tisse, fikk ikke sove igjen på tre timer (da tok jeg enda en Circadin), drømte ekkelt. Og jeg føler meg helt elendig i dag, svak i kroppen, verkende muskler, hodepine. Dette er jo typisk ME egentlig, men ettersom jeg har sovet og følt meg bedre av disse tingene i det siste pga andre tiltak, så var forskjellen stor og dramatisk.

Noen med lignende erfaringer? Jeg kan jo ikke være sikker på at dette er Circadinens feil, så derfor spør jeg. Jeg vet ikke helt om jeg tør å prøve en natt til ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 12:57   #2
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: ME og Circadin (melatonin)

Jeg har i hvert fall ikke hatt noen positive virkninger av hverken melatonin eller andre ting som skal hjelpe på søvnen.

Og jeg har hatt lignende reaksjoner som det du beskriver, både av melatonin og magnesium bla, som jeg har tatt for å sove bedre.

Typisk er i alle fall at når jeg har tatt noe sånt har jeg ikke fått sove i det hele tatt, og har gjerne blitt "svimeslått" og uggen, hodepine, svimmelhet bla.

Men nå er jeg kjent for å ha motsatt effekt av det som er vanlig på bortimot alt også da, så jeg vet ikke hvor mye du skal høre på meg :P

Men jeg kjenner i hvert fall igjen det du beskriver, det kan jo som du sier være andre grunner, det er ikke så godt å si før man prøver flere ganger. Men skjønner godt at du er skeptisk til å prøve igjen, man vil jo ikke ha de reaksjonene der.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 13:02   #3
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: ME og Circadin (melatonin)

Jeg har hatt ME i omtrent 11 år, og bruker melatonin nå og da. Jeg synes jeg sover litt bedre av tablettene. Ingen revolusjonerende effekt, men innbiller meg at jeg sover litt dypere når jeg bruker melatonin, at søvnen blir mer restituerende.

Nå har jeg heldigvis ikke problemer med å sovne lenger da, sovner helt greit. Men hadde perioder i tenårene hvor jeg kunne ligge våken hele natten og ingenting hjalp, så jeg føler med deg. Søvnproblemer er noe herk, og spesielt når man har ME og virkelig trenger søvnen sårt.

Hvor sterk dose tar du, og når på kvelden tar du den? Jeg bruker ikke melatonin fast, så når jeg først bruker det tar jeg gjerne 9-12 mg. Tar tablettene rett før jeg legger meg i senga, slik at ikke effekten kommer og går mens jeg pysjer. Vet ikke om det kan skje, men heller føre var...

  Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 13:11   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: ME og Circadin (melatonin)

Opprinnelig lagt inn av Alyssa, her.


Typisk er i alle fall at når jeg har tatt noe sånt har jeg ikke fått sove i det hele tatt, og har gjerne blitt "svimeslått" og uggen, hodepine, svimmelhet bla.

Men nå er jeg kjent for å ha motsatt effekt av det som er vanlig på bortimot alt også da, så jeg vet ikke hvor mye du skal høre på meg :P

Ja, det er akkurat sånn jeg føler meg. Og kvalm *urk*

Jeg er vel egentlig ganske lik deg, Alyssa, jeg får som oftest ingen eller forverret effekt av midler som virker bra på andre. Vallergan gir meg ekstrem hangover, det kan jeg ikke ta. Magnesium MÅ jeg ta, fordi kroppen min skiller ut for mye av det, og det hjelper på "vibrasjonene" jeg kjenner (jeg kjenner svingningene fra bilmotorer og annet som har lavfrekvent lyd som dirring i kroppen, det er for øvrig også sterkt til stede i dag ...), men det gir meg ikke bedre søvn.

Det eneste jeg har funnet at hjelper meg er meditasjon, energiøvelser (google Donna Eden), EFT - men det er utfordrende å opprettholde disse praksisene. Så det hadde vært fint med litt drahjelp

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 13:13   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: ME og Circadin (melatonin)

Oi!
1,5mg melatonin er nok for innsovning hos meg. Jeg bruker det av og til og begynte å dele tablettene (3mg slow release) etter at jeg leste at større doser ofte ikke virket, men heller bivirket... Jeg tar den også etter tannpussen.

Melatonin forhindrer ikke at jeg våkner om natta (merker ingen forskjell på 3mg og 1,5mg der), men det har veldig god innsovningsvirkning hos meg.

Jeg har altså ikke ME.
Og magnesium virker ikke på meg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 13:20   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: ME og Circadin (melatonin)

Opprinnelig lagt inn av Tonje!, her.

Jeg har hatt ME i omtrent 11 år, og bruker melatonin nå og da. Jeg synes jeg sover litt bedre av tablettene. Ingen revolusjonerende effekt, men innbiller meg at jeg sover litt dypere når jeg bruker melatonin, at søvnen blir mer restituerende.

Nå har jeg heldigvis ikke problemer med å sovne lenger da, sovner helt greit. Men hadde perioder i tenårene hvor jeg kunne ligge våken hele natten og ingenting hjalp, så jeg føler med deg. Søvnproblemer er noe herk, og spesielt når man har ME og virkelig trenger søvnen sårt.

Hvor sterk dose tar du, og når på kvelden tar du den? Jeg bruker ikke melatonin fast, så når jeg først bruker det tar jeg gjerne 9-12 mg. Tar tablettene rett før jeg legger meg i senga, slik at ikke effekten kommer og går mens jeg pysjer. Vet ikke om det kan skje, men heller føre var...

Takk

Jeg tok den første dosen (2 mg) omtrent klokka elleve og hadde tenkt å legge meg ganske fort da, men det ble ikke sånn ... Men jeg syntes jeg merket tabletten ganske fort, jeg følte jeg ble litt sjanglete og rar. Jeg la meg klokka ett og sovnet for så vidt ganske fort, men våknet igjen klokka tre og da fikk jeg ikke sove igjen, så jeg sto opp og tok 2 mg til. Jeg sovnet igjen da, men det var ingen god søvn.

Det høres ut til at du tar en annen type melatonin, som kommer i 3 mg tabletter. Er det den som fås på registreringsfritak du tar? Jeg lurer på om det kan være forskjell på disse typene. Jeg fikk melatonin på reg. fritak for mange år siden, men det ga ikke så mye virkning da synes jeg å huske.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 13:25   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: ME og Circadin (melatonin)

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Oi!
1,5mg melatonin er nok for innsovning hos meg. Jeg bruker det av og til og begynte å dele tablettene (3mg slow release) etter at jeg leste at større doser ofte ikke virket, men heller bivirket... Jeg tar den også etter tannpussen.

Melatonin forhindrer ikke at jeg våkner om natta (merker ingen forskjell på 3mg og 1,5mg der), men det har veldig god innsovningsvirkning hos meg.

Jeg har altså ikke ME.
Og magnesium virker ikke på meg.

Nei, jeg kom på det - jeg burde kanskje ikke snevret det inn til ME-pasienter . Jeg har jo stoffskifteproblematikk også, som deg.

Jeg tenkte litt på det, at jeg kanskje tok en "overdose" ... og nå når jeg leser det du skriver kan det jo virke som det bekrefter den tanken. For jeg tror ikke jeg har reagert slik på 2 mg - kan hende jeg kan prøve igjen med mindre dose da

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 13:34   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: ME og Circadin (melatonin)

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Det høres ut til at du tar en annen type melatonin, som kommer i 3 mg tabletter. Er det den som fås på registreringsfritak du tar? Jeg lurer på om det kan være forskjell på disse typene. Jeg fikk melatonin på reg. fritak for mange år siden, men det ga ikke så mye virkning da synes jeg å huske.

Min kommer via posten fra England...
http://www.healthmonthly.co.uk/swans...ease_melatonin

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 13:41   #9
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: ME og Circadin (melatonin)

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Min kommer via posten fra England...
http://www.healthmonthly.co.uk/swans...ease_melatonin

Aha Takk for tipset!

Jeg har for øvrig vurdert å kjøpe tryptofan/5-http i stedet, for jeg har prøvd en naturlig form av dette før (ZenBev), og det virket som det hadde bedre effekt på meg. Men jeg får ikke tak i Zenbev fra min faste og rimelige leverandør for tida, så jeg vurderer å kjøpe tabletter fra England.

Med tryptofan kan jo kroppen selv produsere melatonin og serotonin i riktige mengder, forutsatt at kroppens mekanismer for det er i orden da ... Det kan jo være en utfordring med stoffskifteproblemer og/eller ME.


Sist redigert av Huldr : 05-10-11 kl 13:46.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Melatonin? indi Fysisk og mental helse 1 02-05-08 22:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no