Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kalorier vs karber

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-04-06, 22:36   #1
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Kalorier vs karber

Jeg står stille 4 uka på rad. Spiser riktig, men rikker meg ikke på vekta. Da lurte jeg på om jeg kanskje spiser for mye mat rett og slett, i forhold til aktivitetsnivået mitt. Har glupsk appetitt og sitter mye stille pga studiene. Bør jeg regne kalorier i tillegg til karbs da? Hva er riktig matmengde på lavkarbodiett liksom. Men det å regne kalorier blir jo også litt feil da. Jeg mener pga fettinnholdet i maten så blir jo kaloriinntaket skyhøyt i forhold til hva som er tradisjonelt riktig. Vi lavkarbere skal jo ha mer fett enn lavkalorifolka. Så der kræsjer det jo. Jeg holder meg under eller på 20 karbs til dagen og er i ketose. Men går altså ikke ned. Forsøker å gjøre noe med aktivitetsnivået, men ser ofte at det rett og slett ikke blir tid. Så hvordan finner jeg ut om matinntaket er for høyt eller ikke? Hvordan justerer jeg det? Går ned på proteinmengden eller? Kan jo ikke gå ned på fettmengden. Blir litt ruskomsnusk og forvirra i hodet av dette her. Lavkarbo er mye mer komplisert enn lavkalori. I allefall når man skal forsøke å finne ut hva som er galt.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-04-06, 23:19   #2
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Kalorier vs karber

Det står i boken til Fedon hvordan du kan regne ut proteinbehovet ditt pr dag, men jeg husker det ikke nå og er ikke hjemme hos meg selv.
Kan sjekke det på mandag hvis jeg husker det

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-04-06, 00:09   #3
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Kalorier vs karber

Protisbehovet er vel 2 g pr kilo kroppsvekt. Veier jeg 82 kilo blir det 164 g pr dag. Men hva blir det dersom jeg vil ned i vekt?

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 09-04-06, 02:43   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier vs karber

Du har samme proteinbehov enten du skal ned i vekt eller ikke! Spiser du for lite protein går det ut over muskelmassen. Det er forholdet mellom karbohydrater og fett du må justere på. Mer fett, mindre karber... eller omvendt.

Det er nok ikke alle som tåler å spise like mye fett uten å legge på seg - overskuddet lagres jo hvis du ikke forbrenner det. Spiser du for mye fett vil kroppen ta av det til forbrenning og la kroppens eget fett være.

Du må prøve deg frem - men ikke kutt på proteinene (hvis du da ikke spiser mer enn behovet ditt tilsier).

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 09-04-06, 09:05   #5
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Kalorier vs karber

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Spiser du for mye fett vil kroppen ta av det til forbrenning og la kroppens eget fett være.

Korrekt. Og ketostixen viser utslag, uten at du forbrenner et eneste gram kroppsfett.

Men, spiser du for mye proteiner, vil et overskudd her lagres som fett, det også, så det er en hårfin balanse her, som er forskjellig fra person til person. Selv har jeg stått stille i 8 uker, så jeg ver hvor frustrerende det er.

Jeg skal ikke anbefale deg å gjøre det samme, men etter å ha lest boka til Rob Faigin om NHE, har jeg lagt om i den retningen, dvs. minimalt med karber, relativt mye protein, og bra (men ikke overdrevent mye) med fett, samt oppkarbing to kvelder i uka. Etter det har jeg sett en ørliten fremgang på vekten, men det er bare to uker siden jeg la om, så det er for tidlig å si noe ennå.

Ikke gi opp, hold ut og prøv deg fram. Det tok sin tid å legge på seg, og det vil ta sin tid å ta av også, desverre...(eller heldigvis, for det handler jo om livsstilsendring på laaaang sikt, ikke glem det)

Jan.


P.S. Har gubben endelig fått smakt Redlight'n?

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 09-04-06, 12:59   #6
Daizy
Seniormedlem
 
Daizy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 46
Innlegg: 3.162
Daizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt av

Sv: Kalorier vs karber

Oppkarbing jankph?
Kan du si litt mer om hvordan du gjør det?

__________________

17/11 = 30 kg lost = Jeg er i mål!!!
~3-5 kg "ønskekilo" igjen~
Daizy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo à la Atkins Svar med sitat
Gammel 09-04-06, 13:05   #7
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Kalorier vs karber

Sunn oppkarbing på fullkornspasta og naturris eller? Veit om ei som oppkarba på sjokolade, gikk fint den første måneden, men så begynte hu å legge kraftig på seg. Så den metoden vil ikke jeg bruke. Og hvorfor 2 oppkarbinger i uka? Holder det ikke med 1 da?

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 09-04-06, 14:03   #8
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Kalorier vs karber

Min måte er oppkarbing om kvelden dag 3 og dag 7, f.eks. tirsdag og lørdag, ellers i uka vanlig lavkarbo, maks 20kh/d, 4 måltider om dagen maks 20-50g protein pr måltid, passe mye med fett. De to siste måltidene dag 3 og 7 er rene karbemåltider helst helt uten fett/protein, som oftest ris (100g delt på to måltider), eller to-tre skiver godt rugbrød, eller Fedonbrød med mager ost, kanskje honning, eller en bit sjokolade (IKKE 70%) eller to, eller en kurv med druer. Neste dag er det tilbake på lavkarbo.

Om kvelden etter karbomåltidet er ketostixen knapt rosa i det hele tatt, men neste dag er helt mørk igjen, så dette ser ut til å fungere utmerket.

Om det er rett eller ikke, vet jeg ikke, men jeg legger også evt. alkoholinntak til karbekveldene, noen ganger har man jo lyst på litt ekstra kos.

Å karbe seg bare på sjokolade blir jo helt feil...der er det gjerne mer fett en karbohydrater, ikke rart at man da legger på seg. Poenget er at oppkarbingen skal bestå av så 'rene' karber som mulig, og helst så mye stivelse som mulig, ikke sukkerkarber.

Grunnen til at jeg begynte med dette er ikke bare 1) fordi vekta har stått helt stille i to måneder (men jeg har jo bevist for de som ikke vil tro det at jeg kan spise så mye fett jeg bare vil uten å legge på meg, bare jeg holder meg unna karbene) men mest 2) fordi kjente at treningen ikke gikk så bra som den burde, vekselvis kardio (sykling) og vekter annenhver dag. Det ble bare et ork, og det var ikke bra.

Ifølge Rob Faigin, som har skrevet boka om NHE, så virker vekt- og styrketrening bedre på fettforbrenning enn utholdenhetstrening. Sistnevnte brenner rett nok mer kalorier under selve treningen, men vekttreningen setter igang en fettforbrenningsprosess i etterkant av treningen, noe ren kardiotrening ikke gjør. Dagen etter styrketreningen er måltidene mine mer proteinrike enn fettrike, for å bygge opp musklene, mens jeg dagen etter det pøser på med fett fordi jeg skal forbrenne det mens jeg trener på sykkel. Vel, det er min filososfi.

OK, jeg får se hvordan det går. Jeg føler meg ihvertfall bedre etter treningen nå enn jeg gjorde før, da var det bare slitne muskler i dagevis, jeg kom liksom aldri til hektene igjen.

Jeg reiser en del i jobben og dette opplegget passer helt perfekt, fordi jeg slipper å ha dårlig samvittighet for å skeie ut med hotellmat og litt vin iblant, bare jeg går tilbake på lavkarbo igjen dagen etter. Noen ganger blir det litt rot i systemet pga det, kanhende det blir 2/7 eller 3/6 i stedet for 3/7, men jeg forsøker å la det gå minst 2 dager med lavkarbo mellom hver oppkarbing.

Jan.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 09-04-06, 15:27   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier vs karber

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Protisbehovet er vel 2 g pr kilo kroppsvekt. Veier jeg 82 kilo blir det 164 g pr dag. Men hva blir det dersom jeg vil ned i vekt?

Trener du veldig mye, siden du trenger så mye som 2g x kroppsvekt i proteiner ? Normalen ligger vel på 1,5g x kroppsvekt ? Jeg hadde iallefall lagt kraftig på meg om jeg hadde spist 2g x kroppsvekt i proteiner. Det er altfor mye for meg.

Atkins sier at OM du har problemer og må telle kalorier (noen av oss må dessverre det også, selv om det egentlig ikke skal behøves), så er det mest optimale å ligge på 10-12 ganger kroppsvekt i pund pr dag. Dvs. for meg som veier 64 kg/141 lb, så bør mitt kaloriinntak ligge på mellom 1410 og 1692 kalorier pr døgn om jeg vil gå ned i vekt. Det er ikke noe problem, selv med 75 % fett 25 % protein og 5 % (20 karber). Om jeg på grunn av høy FETTandel ligger høyere i kalorier legger jeg ikke på meg, -snarere tvert i mot. Det er jo det som er litt av cluet. Dess mer riktig fett du spiser, dess mer fett forbrenner du.

Det er selvfølgelig snakk om porsjonskontroll også. Spiser man for lite eller for mye vil man ikke gå ned i vekt. 50-60 gram protein pr måltid er noe i overkant av hva en kropp i normal aktivitet tåler (uten trening).

Når det gjelder oppkarbing er det mange dette funker for, men dessverre minst like mange det IKKE hjelper for. Her må man prøve seg frem. En gang i uka burde holde og man oppdager fort om det har motsatt effekt.
Som Jan sier er det vikrig å karbe opp med pasta, ris elle poteter og ikke sjokolade. Sistnevnte virker mot sin hensikt. Videre er der lurt å karbe opp i dagen siste måltid. Da får man blodsukker ubalansen og påfølgende reaksjoner når man sover. Det kan for noen bli riktig ubehagelig i våken tilstand. Personlig vet jeg at såkalt "oppkarbing" ikke funker for meg. Jeg legger på meg og bruker minst 2 uker på å ta det av igjen. Dessverre.

Dessverre finnes det ikke noe fasit svar for dette heller. Vi er så forskjellige at hver og en må prøve seg frem for å finne SIN metode....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-04-06, 16:15   #10
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Kalorier vs karber

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Protisbehovet er vel 2 g pr kilo kroppsvekt. Veier jeg 82 kilo blir det 164 g pr dag. Men hva blir det dersom jeg vil ned i vekt?

Jeg veier rundt 90 kg og proteinbehovet mitt når jeg bare sitter på ræva er ca 60 gram (60 gram proteiner og ikke 60 gram kjøtt altså). Mer når jeg er mer aktiv og enda mer hvis jeg trener aktivt..
Tror ikke det er så veldig vanlig å spise for mye proteiner pga fett og proteiner metter veldig, men jeg vet om en som er veldig glad i kjøtt som opplevde at hun rett og slett spiste for mye kjøtt.

Hvis jeg husker riktig, så står det i boken til Skaldeman at en blanding av salat og broccoli på nesten 1 kg inneholder ca 30 gram karbohydrater. Da skal jo alle her kunne spise en del grøntfôr. Nå vet ikke jeg hvordan det er for andre, men de gangene jeg har overspist har vært de gangene jeg har hatt for lite grønt til maten. F.eks Torkil sin ketolyse-pizza. Veldig god, veldig mye proteiner og jeg ble stappmett før jeg fikk sukk for meg.. Så neste gang jeg skal spise ketolysepizza blir det med salat ved siden av

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-04-06, 17:14   #11
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Kalorier vs karber

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta

Hvis jeg husker riktig, så står det i boken til Skaldeman at en blanding av salat og broccoli på nesten 1 kg inneholder ca 30 gram karbohydrater. Da skal jo alle her kunne spise en del grøntfôr.

I følge boka til Rob Faigin om NHE hører brokkoli til de grønnsakene som faktisk er med på å øke forbrenningem, og slik sett kan spises i tilnærmet 'ubegrensede' mengder og ikke behøver å telles med i tillate kh/dag:

Asparges, Blomkål, Brokkoli, Kål, Reddiker, Salat, Selleri, Sopp, Spinat

Det påstår ihvertfall han.

Jan.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 09-04-06, 19:19   #12
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Kalorier vs karber

Wow.. takk for DUGELIGE innspill her. Dette må jeg nesten lese igjennom flere ganger. Kanskje det er noe i dette her som gjør at jeg sitter bom fast vektmessig.. En ide å gå ned på proteinene altså.. Må regne litt på hva jeg faktisk spiser av protisser først og så evt nedregulere. Men suuupert dere! Takker og neier og er så glad.. for all hjelpen.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 12-04-06, 09:52   #13
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Kalorier vs karber

Kanskje litt for tidlig å rope hurra ennå, men etter 8 uker med total stillstand og kanskje litt oppgang, så har 1 kilo forsvunnet etter 2 uker med to karbekvelder i uka, slik som beskrevet over...endelig!! Kanskje det er dette som virkelig funker for meg, ikke ren lavkarbo i uke etter uke...Jeg får se videre...og snart kan jeg endelig flytte tallet på tickeren min et hakk mot høyre...Yabbadabbaduuu!!
God påske.

Jan.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 12-04-06, 10:15   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier vs karber

Opprinnelig lagt inn av jankph

I følge boka til Rob Faigin om NHE hører brokkoli til de grønnsakene som faktisk er med på å øke forbrenningem, og slik sett kan spises i tilnærmet 'ubegrensede' mengder og ikke behøver å telles med i tillate kh/dag:

Asparges, Blomkål, Brokkoli, Kål, Reddiker, Salat, Selleri, Sopp, Spinat

Det påstår ihvertfall han.

Jan.

Går man på Atkins og Ketolyse skal man telle karber i alle grønnsaker, inkl. disse. Dessuten er det ikke alle som opplever at forbrenningen øker ved inntak av disse grønnsakene. De som allerede har dårlig/ødelagt forbrenning opplever ikke noen bedring dessverre. Jeg spiser vannvittige mengder brokkoli, blomkål, salat, selleri, spinat og sopp - men forbrenningen min er akkurat like lav Dessverre !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-04-06, 10:34   #15
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Kalorier vs karber

Opprinnelig lagt inn av Nille

Går man på Atkins og Ketolyse skal man telle karber i alle grønnsaker, inkl. disse. Dessuten er det ikke alle som opplever at forbrenningen øker ved inntak av disse grønnsakene. De som allerede har dårlig/ødelagt forbrenning opplever ikke noen bedring dessverre.

Jo, det vil nok være forskjellig fra person til person og igjen et bevis på at det ikke finnes EN ENDELIG sannhet hva mat og kosthold angår. Det som jeg personlig har erfart er at jeg trenger flere karber og proteiner og mindre fett enn hva den typiske lavkarbo-kuren tilsier. Men...uansett er det utrolig lærerikt å nå studere hva kroppen reagerer på og hva ikke, der jeg før bare stappet i meg og ikke skjønte helt hvorfor jeg gikk opp i vekt eller følte meg slik jeg følte meg.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 12-04-06, 10:42   #16
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier vs karber

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Protisbehovet er vel 2 g pr kilo kroppsvekt. Veier jeg 82 kilo blir det 164 g pr dag. Men hva blir det dersom jeg vil ned i vekt?

Oops, gikk visst litt fort da jeg svarte sist. 164 g proteiner må jo være alt for mye!

I følge mine utregninger (basert på en formel i "Finn din sone" av Barry Sears) har jeg et behov på ca 70 g pr dag. Så jeg vil tro at du har behov for adskillig mindre enn 164 g du også, Fjonken.

Men jeg mener fortsatt at man ikke må spise mindre proteiner enn behovet tilsier - man må bare beregne det riktig

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 12-04-06, 11:17   #17
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier vs karber

Opprinnelig lagt inn av jankph

Jo, det vil nok være forskjellig fra person til person og igjen et bevis på at det ikke finnes EN ENDELIG sannhet hva mat og kosthold angår. Det som jeg personlig har erfart er at jeg trenger flere karber og proteiner og mindre fett enn hva den typiske lavkarbo-kuren tilsier. Men...uansett er det utrolig lærerikt å nå studere hva kroppen reagerer på og hva ikke, der jeg før bare stappet i meg og ikke skjønte helt hvorfor jeg gikk opp i vekt eller følte meg slik jeg følte meg.

det har du helt rett i !!
Det er utrolig urettferdig at noen kropper ikke lystrer slik de egentlig skal Det er jo rene vitenskaps prosjektet å finne ut av ! Burde ha fått statsstøtte til slikt !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-04-06, 14:31   #18
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Kalorier vs karber

Din kropp er DIN kropp og reagerer på DIN måte, det gjelder bare å finne ut av det og bli trygg på egen kropp, men litt statstøtte ville ikke vært dumt, nei. Vi er vel ganske gode ernæringseksperter etterhvert alle sammen her inne.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 12-04-06, 17:08   #19
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Kalorier vs karber

Gid det fantes en fasit..Fjonken er gla i fasiter..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-04-06, 08:53   #20
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Kalorier vs karber

Jag som inte tränar äter sällan mer än ett gram protein per kilo kroppsvikt. Ibland blir det bara ett halvt gram. Äter man mer protein än vad kroppen behöver fungerar det nästan lika illa som karbohydrater!

Men när jag börjar träna, någon gång, kommer jag att äta mer protein. Eftersom jag inte komma att sikta på muskeltillväxt utan på kondition kommer jag inte att äta så mycket som 2 gram per kilo kroppsvikt.

Den som tränar hårt och äter mycket protein kan självklart inte mäta sina framgångar på vågen. Om man nu inte är ute efter att gå upp i vikt...

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Å innta "mengder" med fett - hvor få karber? mofe Lavkarbo generelt 13 30-01-06 17:25
Kalorier themonk Generell ernæringsdebatt 7 22-03-05 12:49
Alkohol i julen friflex Lavkarbo generelt 34 23-12-04 23:14
SPØRSMÅL OM INDUKSJON Huldr Induksjonen 14 03-12-04 01:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no