Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-05-06, 12:17   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

Jeg har med ett blitt helt fantastisk allergisk (og skjønner plutselig hvordan alle andre kan ha hatt det i alle år..!) - og vet at det er en haug med bjørkepollen der ute nå, men så spiste jeg 3-4 mandelsjokolader i går, og en peanøtt-smaksak, og det begynte å stikke masse i ansiktet, (tror det var etter peanøtten dog) også da jeg skulle legge meg mange timer senere, så tok jeg en liten smak av en sånn tomat-chili-kjøttdeig-greie jeg har i kjøleskapet, og da begynte det å prikke på leppene.

Og herregud, jeg tror jeg får fnatt snart! Også tenkte jeg på at noen kanskje vet noe mere med det med kryssallergier og matintoleranse. For jeg har lest et sted og hørt fra noen at man kan f.eks reagere spesielt på visse matvarer i visse perioder av året (når det er mye pollen f.eks?) - og hva skal jeg gjøre, er det noen tips, jeg tror jeg går på veggen snart?

Jeg ble første gang allergisk for 2 år siden, mot pollen regner jeg med, og går på allergimedisin (Aerius). Er åpenbart ikke så personlig bevandret i denne allergiverdenen.

Fins det noen tester der ute på hva jeg tåler til hvilken tid? Eller må jeg bare "leve med det" og prøve og feile i forhold til matvarer?

Føler meg helt invalidisert, og jeg tør jo nesten ikke å gå ut i dag fordi det var så ille i går

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-05-06, 16:03   #2
Evrydike
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Innlegg: 12
Evrydike har en fantastisk aura rundt segEvrydike har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

Jeg forstår godt at du er frustrert, det er nemlig ikke så greit med allergi.
Selv er jeg allergisk mot older, hassel og bjørk. Jeg har ikke oversikt over alt man kan kryssreagere på, men jeg skal se om jeg klarer å finne lista mi et eller annet sted. Personlig reagerer jeg på mandler og valnøtter hele året, mens jeg reagerer på andre typer nøtter, gulrot, alle melontyper og til dels tomat, pære og eple kun i allergisesongen. Noen tips har jeg likevel:

1. Ikke få panikk

2. Start med allergimedisin (tabletter) i god tid før pollensesongen starter, det tar litt tid å "bygge opp forsvaret." (Obs! Older begynner som regel i februar/mars og burota kommer i september tror jeg. Vanligst er det likevel med bjørkeallergi, bjørka blomstrer i april/mai. Sesongen avhenger selvfølgelig også av hvor i landet du bor..)

3. Unngå matvarer og andre stoffer du reagerer på. For å få greie på hva du ikke tåler er det prøving og feiling som er metoden. Det går selvfølgelig an å ta en såkalt prikktest, men det ville blitt veldig omfattende hvis du skulle teste deg selv for alt mulig. Jeg er ogå usikker på om matvarer omfattes av prikktesting.

4. Bruk også øyedråper/nesespray hvis det blir ille.

5. Hold det rent i hjemmet ditt og ikke luft når det er fint vær og blåser mye (mye pollen vil komme inn i huset...)

6. Ha et sunt kosthold og ikke press deg selv for hardt i allergisesongen. Det er helt normalt å bli litt slapp og ute av lage når pollenblomstringen er på topp. Det er ikke uten grunn at vi allergikere kan få ekstra tid på eksamener etc. hvis vi vil.

Dessverre er allergi en mer eller mindre kronisk sykdom som man må lære seg å leve med på best mulig måte, slik er det bare. Jeg håper likevel at du vil klare å finne deg bedre til rette etterhvert, selv om det er en gul støvsky utenfor vinduet ditt og du må gi avkall på en del matvarer noen uker/måneder av året

Evrydike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkosthold Svar med sitat
Gammel 07-05-06, 17:37   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

Evrydike: tusen tusen takk for tilbakemeldingen og forståelsen! Verdifullt

Har snakket med en som alltid har vært veldig allergisk mot alt mulig - han bor også i Oslo - og han hadde ikke følt seg så plaget på 10 år som han har gjort denne helga.

Øyedråper ja - jeg fikk noen engang-saltvannsdråpe-greier av noen i går, og det hjalp veldig kjapt. Skal gå på apoteket og få meg det. Samt evt. kortison nesespray. Får snakke med legen og høre hva som "er der ute".

Igjen - tusen takk for tilbakemelding!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-05-06, 19:18   #4
Grethe
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 61
Innlegg: 273
Grethe har en fantastisk aura rundt segGrethe har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

vet om flere som har stor nytte av homeopati, kanskje verdt å prøve en telefon til en homeopat og høre hva de kan tilby av behandling? på Sentralsykehuset nede på sørlandet har de hatt en kjempespennende prosjekt med en form for vaksine for pollenallergikere, så et innslag på tv og de fleste ble faktisk bedre. Ellers er det gode råd å ikke ha vinduer oppe når det er varmt og blåser, ikke lufte sengetøyet og ikke henge klesvasken ut .

Grethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-05-06, 20:20   #5
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

Det man kan gjøre om ingenting annet virker, er å gå til legen får resept på depo medrol. det er ei allergi sprøyte, den virker nesten umiddelbart. og virker i mange mange måneder. det skal jeg gjøre imorgen. og da trenge jeg bare å ta halvparten av de vanlige allergitablettene mine iøpet av sommer halvåret.

hei å hå

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-05-06, 20:28   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

Opprinnelig lagt inn av Siljevanilje

Det man kan gjøre om ingenting annet virker, er å gå til legen får resept på depo medrol. det er ei allergi sprøyte, den virker nesten umiddelbart. og virker i mange mange måneder. det skal jeg gjøre imorgen. og da trenge jeg bare å ta halvparten av de vanlige allergitablettene mine iøpet av sommer halvåret.

hei å hå

Jeg har hørt snakk om at noen velger å ta en kortisonsprøyte - som virker intramuskulært og gir ut jevnlig strøm av.. "medisinen" over måneder (6?) - er det den du mener?

Vet også at det finnes vaksiner - både i sprøyte- og tablettform.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-05-06, 20:30   #7
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

nei det er ikke kortison, men allergi medisin som avgir dosen litt etter litt.

men den heter depo medrol. og den virker. det var kun det jeg ville si.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-05-06, 20:30   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

Ja okai, takk takk!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-05-06, 21:20   #9
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

*blander seg*

Ved akutt allergi kan man gå til en akupunktør som kan hjelpe kroppen i å skille ut kortisol - som hjelper.

På lang sikt - som forebygging - vil jeg anbefale å jobbe for å bygge opp god tarm-helse *jippi - der fikk jeg snakket litt om tarm igjen* sånn at neste vår ikke blir plagsom.

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-05-06, 21:28   #10
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

Hvordan henger tarmhelse og allergier sammen?

*føler avogtil at god tarmhelse er roten til alt.. godt* (og det er helt greit om det er sånn altså - jeg bare er så nysgjerrig)



I forhold til dette med at jeg reagerte som en gæring på mandler/peanøtter i går - jeg tenkte på om hva som er lurest - å bare "tvinge" kroppen til å tåle det (type "er det bare snakk om tilvenning i større eller mindre grad") - eller om man for sitt "bare liv" skal holde seg borte fra alle typer allergener.

Setningen "vondt skal vondt fordrive" tror jeg er dypt plantet i hodet mitt.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-05-06, 21:36   #11
Evrydike
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Innlegg: 12
Evrydike har en fantastisk aura rundt segEvrydike har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

Bare hyggelig å være til hjelp
Tror forressten ikke det er så lurt å "tvinge" kroppen til å tåle ulike typer allergener, min erfaring er at det bare blir verre av det... Hold deg mest mulig unna det du er allergisk mot

Evrydike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkosthold Svar med sitat
Gammel 07-05-06, 23:50   #12
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

Jo det er kortison. Ikke det spor at allergimedisin i den depo medrol

Sakset fra felleskatalogen:
INJEKSJONSVÆSKE 40 mg/ml: Depo-Medrol: 1 ml inneh.: Metylprednisolon. acet. 40 mg, macrogol. 4000 29 mg, natr. chlorid. 8,7 mg, myristyl-gamma-picolin. chlorid. 0,19 mg, aqua ad iniect. ad 1 ml. H02A B04

Kan ikke se at denne skal inneholde antihistaminer jeg nei.

Ellers så har du fått masse gode råd mofe. Henger meg på de jeg. Og tarmhelse er veldig viktig. Ser at når mine to matintolerante sønner får i seg nok probiotika (via blant annet fit-line yogurt) så tåler de også mer, både matmessig og sykdomsmessig.

Har selv brukt akupunktur i flere år, og har hatt god effekt av det. Er veldig plaget igjen i år (øyne og hals) og bør vel strengt tatt ringe akupunktøren min igjen. (noterer bak øret til i morgen).

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-05-06, 06:30   #13
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

Opprinnelig lagt inn av Mum 4 2

Jo det er kortison. Ikke det spor at allergimedisin i den depo medrol

Sakset fra felleskatalogen:
INJEKSJONSVÆSKE 40 mg/ml: Depo-Medrol: 1 ml inneh.: Metylprednisolon. acet. 40 mg, macrogol. 4000 29 mg, natr. chlorid. 8,7 mg, myristyl-gamma-picolin. chlorid. 0,19 mg, aqua ad iniect. ad 1 ml. H02A B04

Kan ikke se at denne skal inneholde antihistaminer jeg nei.

.

ok


men den virker hverfall. og en ting er vi vel alle enige om at allergi er plagsomt.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-05-06, 08:43   #14
vskr
Medlem
 
vskr sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 174
vskr er ny på veien

Sv: Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

Det er vanlig i pollensesongen å kunne oppleve kryssreaksjoner. Vet i alle fall at nøtter, spesielt peanøtter og hasselnøtter, sennep og skalldyr er noen av de typiske tingene som allergikere opplever kryssreaksjoner på. Dette vet jeg av egen erfaring..

Eneste jeg kan annbefale er å starte medisineringen før sesongen og være oppmerksom på at du kan reagere på disse tingene, evt. holde deg unna i den verste perioden. Ellers bør du komme deg til en spsesialist og få utredet hva du egentlig er allergisk mot.

-V-

__________________
vskr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-05-06, 22:57   #15
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

For å korrigere meg selv litt. Er ikke kortison, men prednisolon i den sprøyta. Men det er uansett steroider, det var det jeg skulle frem til. Og hjelper den, så er det helt topp. Mannen min fortalte at en kjenning av han, som har vært plaget med allergi i over 10 år, og har brukt på tusenvis av kroner på medisiner i allergisesongen, hadde fått den injeksjonen for kort tid tilbake. For han var det som paradis nå. Helt fin, og trengte ikke de ordinære allergimedisinene lenger.

Jeg blir dessverre verre at steroider, så for meg er det uaktuelt.

Kan også tilføye at du kan reagere på allergimedisinen. Oppdaget at jeg ikke tåler Zyrtec tbl. lenger. Får tørre, såre øyne, som samtidig vesker en del av Zyrtec. Tvert jeg byttet til Clarityn så opplevde jeg bedring. Testet ut ved å ta Zyrtec igjen, og for å si det sånn: Aldri mer Zyrtec for meg.

Jeg har også erfart at jeg får rennende, verkende øyne av diverse nesespray og øyedråper beregnet for allergi (Lomudal. Azelvin, Livostin mm) = de gjør meg verre enn det jeg var i utgangspunktet. Så kanskje det er forsøket verdt å teste ut ulike typer medisin (evt. bare hoppe over de en dag for å se om det gir endring). Er du ekstremt plaget må jo dette gjøres i samråd med lege da.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-05-06, 17:07   #16
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Pollenallergi og matintoleranse og.. ææh!

Nettmøte om pollenallergi - veldig bra!

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/05/10/465834.html

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no