Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Min mann på lavkarbo, hva med meg

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-05-08, 23:50   #1
Fideline
Medlem
 
Fideline sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 56
Innlegg: 51
Fideline er på en erverdig vei
Question

Min mann på lavkarbo, hva med meg

Min mann ønsker å ta av en del kg (110 kg og 167 cm) og i den forbindelse så ønsker jeg å være støttespiller. Mitt problem er at jeg IKKE har mere enn 1-3 kg for mye og jeg bør ikke ned i vekt.

For å hjelpe han med slankingen så ønsker jeg ikke å spise noe særlig annerledes enn han, men hva skal jeg gjøre?

Kan jeg spise det samme uten at det påvirker min vekt?

Hva bør jeg gjøre?

Dette kan vel høres ut som et luksus-problem men jeg vet at det kommer til å bety mye for han at jeg ikke hiver innpå av ting han ikke skal ha.

__________________
Fedon må vel bli bra for oss to "middelaldrende"
Fideline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon ser det ut til :) Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 23:59   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Min mann på lavkarbo, hva med meg

Om du er normalvektig vil du ikke gå ned noe særlig på lavkarbo. Men du vil leve langt sunnere, og sikkert få bedre helse og mer energi, det er jo bare all god!

Lykke til, både til deg og mannen din!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 00:03   #3
Fideline
Medlem
 
Fideline sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 56
Innlegg: 51
Fideline er på en erverdig vei

Sv: Min mann på lavkarbo, hva med meg

Takk for svar. Jeg funderte lenge på dette og fant lite svar på min problemstilling. Jeg har i ca 20 år vært undervektig og faktisk slitt for å oppnå normalvekt.
Nå kan jeg juble og kose meg med all den deilige maten som gubben skal ha, for jeg elsker ny og spennende mat.

HURRA HURRA HURRA

__________________
Fedon må vel bli bra for oss to "middelaldrende"
Fideline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon ser det ut til :) Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 00:47   #4
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Min mann på lavkarbo, hva med meg

hvis du følger mannens matvaner men samtidig spiser karbohydratrikt på jobb og slikt, kan det godt hende vekta di vil peke oppover.
men hvis du kommer til å leve fullstendig lavkarbo du også, vil jeg tro at du vil være stabil

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 07:27   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Min mann på lavkarbo, hva med meg

Vær forsiktig med å spise karbohydratrikt til Ketolysedietten, i og med at den er ganske rik på fett. Å blande fett og raske karbohydrater er ikke veldig lurt. For mye raske karbohydrater vil øke insulinproduksjonen din, og insulin er et fettlagrende hormon.
Lavkarbo alene kan stabilisere vekta di også, så om du har slitt med å holde vekta oppe, så kan det hende at dette ikke er noe du behøver å tenke så mye mer på

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 07:28   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Min mann på lavkarbo, hva med meg

Vi har det også sånn nå. Jeg skal ikke ned i vekt mens min mann skal ned 20-25 kg. Han vil helst spise lavkarbomat og det er jeg jo glad for. Jeg vil jo helst beholde en sunn helse og mener lavkarbo da er veien å gå, så det at han spiser slik hjelper jo på en måte meg også, for det motiverer, og jeg må jo allikevel lage lavkarbomat til ham så da lager jeg det til hele familien.
Får jeg lyst på noe karbohydratrikt, spiser jeg det, men jeg prøver å ikke gjøre det for ofte og ikke så ofte foran min mann, for jeg husker hvor fælt det var å se på at andre spiste noe godt mens jeg ikke kunne da jeg var overvektig.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 08:53   #7
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Min mann på lavkarbo, hva med meg

Kjæresten min er nesten for tynn. Jeg lever på ketogen mat, mens han spiser det samme som meg - også spiser han sjokolade innimellom, eller drikker cola. (I begynnelsen, mens det plaget meg så holdt han sukkeret sitt for seg selv, men nå bryr det meg ikke det minste som regel om det står sukker fremme.)

Resultatet av det er at han har lagt på seg en kilo mens jeg har tatt av åtte hittil :-)

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 13:52   #8
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Min mann på lavkarbo, hva med meg

Så utrolig snill og støttende partner du er!

Ja, du kan fint spise slik som mannen din, men du trenger ikke være i ketose, så du kan unne deg mer grønnsaker enn ham, og kanskje litt frukt og nøtter (men da må du ikke ha store mengder fett i maten din).

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 10:30   #9
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Sv: Min mann på lavkarbo, hva med meg

Jeg har levd på en diett som er et sted mellom Fedon og Atkins i mange år. OK, kanskje ikke kalle det diett da, det er slik jeg må spise for å holde meg sunn og frisk. Familien har taklet dette ved å spise som jeg gjør, men med litt i tillegg. Vi lager middag jeg kan spise, og koker ris, pasta eller poteter til. Resultatet er et familiekosthold med mye grønnsaker og "ren" mat, med litt mer kraber for de som takler det. Alle er veldig sunne, og barna har blitt kostholdsbevisste og flinke til å styre sin eget kosthold nå når de har flyttet hjemmefra.

Dersom din mann har problemer med at du har noe han ikke har lov til å spise, da spiser han sannsynligvis feil. Kostholdet hans bør tilfredsstille ham. Riktignok tar det en del viljestyrke å spise en ekstra bit brokkoli og ikke en deilig varm potet... men hvis han skal kunne leve med et endret kosthold etter å ha gått ned, så trenger han å lære seg hva han tåler, og holde seg til det.

Vektkontroll ligner på mange måter på matallergi - folk legger på seg av ulike ting, det gjelder bare å finne fram til det

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 11:28   #10
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Min mann på lavkarbo, hva med meg

Mener jeg har lest et sted at det er mulig å bruke lavkarbokosthold for undervektige også, for vektoppgang? At lavkarbo stabiliserer kroppen på den vekta den skal ha, liksom. Noen?

Uansett så er det jo så utrolig mange andre helsegevinster med lavkarbokost, at bare det er jo nok til å legge om. Folk her inne opplever at de blir kvitt både muskel- og leddsmerter, allergier, migrene, humørsvingninger, trøtthet, søvnløshet, depresjon, PMS-plager, blant mye annet - kommer ikke på alt i farten. Selv har jeg blitt kvitt seks av de ovennevnte på lavkarbo.

Stå på videre, du! Så snill du er som vil gjøre dette for mannen din.
Lykke til!
Beste hilsener fra Nicpins

__________________

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 11:39   #11
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Min mann på lavkarbo, hva med meg

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Mener jeg har lest et sted at det er mulig å bruke lavkarbokosthold for undervektige også, for vektoppgang? At lavkarbo stabiliserer kroppen på den vekta den skal ha, liksom. Noen?

Wolfgang "Bedre uten Brød" Lutz har hatt god erfaring med å sette undervektige pasienter på lavkarbokost.

Ref. boken "Bedre uten brød"


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 15:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no