Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Pommes frites av selleirot

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-01-08, 11:40   #1
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Pommes frites av selleirot

I går prøvde jeg meg på å lage pommes frites av sellerirot, og resultatet ble ganske bra. Sellerirot kan delvis brukes som erstatning for poteter, og selv om det er er rotgrønnsak er karboinnholdet bare 2,8g pr 100g. Siden sellerirot inneholder lite stivelse ble de ikke like sprø som pommes frites av poteter, med jeg var likevel godt fornøyd med resultatet.

  • Først kuttet jeg sellerirot i tynne strimler og stekte de i smør i en wok. Det går sikkert bra å bruke vanlig steikepanne også
  • For å gi ekstra smak stekte jeg selleristrimlene sammen med et fedd knust hvitløk.
  • Tilslutt krydret jeg med salt, pepper og dill.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 11:42   #2
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Pommes frites av selleirot

Spennende!

Hvordan er den på smak, sterk sånn som selleri?

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 12:51   #3
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pommes frites av selleirot

Opprinnelig lagt inn av Helene, her.

Spennende!
Hvordan er den på smak, sterk sånn som selleri?

De ble ganske milde i smaken. Den typiske sellerismaken blir mindre sterk når sellerirota blir kokt eller stekt.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:01   #4
Trixie
Medlem
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 281
Trixie er ny på veien

Sv: Pommes frites av selleirot

Har noen forsøkt dette med nepe?

Trixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur, senere lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:23   #5
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Pommes frites av selleirot

Høres godt ut, skal prøve dette en gang. I USA fikk jeg forresten frityrstekt squash til lavkarbo-burgeren på en restaurant, det smakte også kjempegodt! Den var skjært i runde skiver, med riflet kniv. (Så nesten ut som potetgull)

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 19:14   #6
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pommes frites av selleirot

Nå har jeg eksperimentert litt videre og laget selleri-pommes frites i steikeovnen. De skrumpet inn en god del, men ble minst like gode som når jeg stekte de i wok.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 19:17   #7
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Pommes frites av selleirot

Dette var spennende! Jeg har også fått servert squash som så ut som potetgull en gang, og jeg likte det kjempegodt! Hadde helt glemt det ut, så det var morsomt å lese om det nå, så kanskje jeg husker å lage det en dag snart.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
elsker pommers frites med ost.... Iset Atkins kosthold 0 20-02-04 12:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no