Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kan man gå på Ketolyse selv om man har spiseforstyrrelse

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-07-09, 10:24   #1
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.131
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Kan man gå på Ketolyse selv om man har spiseforstyrrelse

.....................

__________________

Sist redigert av Cho : 28-03-12 kl 01:15.
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 10:44   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan man gå på Ketolyse selv om man har spiseforstyrrelse

Har du lest denne brosjyren? Den ligner ketolyse, men er mer for å leve med LCHF i hverdagen. Kan jo være et sted å starte tilnærmingen?
http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 11:21   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kan man gå på Ketolyse selv om man har spiseforstyrrelse

Jeg hadde tatt og sendt en PM til Torkil jeg, og spurt han til råds

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 13:16   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan man gå på Ketolyse selv om man har spiseforstyrrelse

Ketolyse er jo en form for LCHF, så for å ta inn prinsippene så er det jo ikke dumt å starte med å lese boka
Men du må ikke være livredd for å legge på deg, om du spiser ordentlig og lavkarbo så vil du jo kanskje gå litt opp om du er undervektig

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 17:24   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan man gå på Ketolyse selv om man har spiseforstyrrelse

Opprinnelig lagt inn av Rufus, her.

Er ikke akkurat livredd for å legge på meg, men klarer ikke å legge på meg pga det psykiske - inni meg sier at jeg er stor og tykk.
VET at jeg er ikke det klarer ikke å ha kontroll over alt sammen.
Men ja trenger noe kjøtt på kroppen min
Tenkte Ketolyse er kanskje noe for meg siden det er en kur, og den må jeg følge....!
Går jeg mer eller mindre på lavkarbo har jeg så lett for å snuble jeg. (Er desverre ikke så flink som deg (photobscura) eller dere andre)

Da kan det kanskje være greit med ketolyse, ettersom reglene er så klare og enkle. Håper du finner ut av det

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 18:16   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan man gå på Ketolyse selv om man har spiseforstyrrelse

Opprinnelig lagt inn av Rufus, her.

Slik jeg har forstått det på så kan man ikke gå på Ketolyse når man har en form for kronisk sykdom.
Og jeg har en form for kronisk sykdom

Det spørs veldig på hvilken sykdom det er snakk om ...!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 18:17   #7
martine
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 38
Innlegg: 82
martine er ny på veien
Smile

Sv: Kan man gå på Ketolyse selv om man har spiseforstyrrelse

dette har jeg i utgangspunktet ikke kompetanse til å svare på - men jeg vil bare si som Gerd nevner, send Torkil en mail - få igang en kommunikasjon med noen som innehar kunnskapen om hva kroppens reaksjoner kan være ved å gå på en kur som Ketolyse.

men jeg vil allikevel bare stille et spørsmål - Ketolyse er en meget ekstrem og stram lavkarbo kur - den fokuserer på et høyt fettintak og minimalt med karbohydrater. men det finnes mange kurer innenfor lavkarbo segmentet - de er også kurer som man må følge konsekvent - men virkemidlene er ikke like "ekstreme" - har du overveid disse? jeg tenker spesielt på Fedon, evt en egenkomponert lavkarbo diett etc.

Ønsker deg lykke til videre,

martine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 18:37   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan man gå på Ketolyse selv om man har spiseforstyrrelse

Jeg synes ikke Ketolyse er særlig ekstremt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 19:32   #9
agathe85
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 11
agathe85 er på en erverdig vei

Sv: Kan man gå på Ketolyse selv om man har spiseforstyrrelse

hei,

Jeg har hatt spiseforstyrrelser i mange år. Begynte på atkins i april og det har virkelig hjulpet meg mye. jeg klarer å ha et mer normalt forhold til mat, og slipper den evige kaloritellingen som har preget hodet mitt i åresvis. Så svaret mitt er absolutt ja.

agathe85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 20:24   #10
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kan man gå på Ketolyse selv om man har spiseforstyrrelse

Opprinnelig lagt inn av Rufus, her.

Åh så flott, men Atkins og Ketolyse er ikke helt det samme har jeg forstått det på.
Ketolyse er en kur, mens Atkins er en livstil. Forstått på Ketolyse skal kvinner har 15gram karbohydrater og mennene 20gram karbohydrater.
På Atkins skal både kvinner og menner ha 20gram karbohydrater hvis jeg ikke tar feil.
Mer enn det vet jeg ikke forskjellen på Ketolyse og Atkins.

Atkins og Ketolyse er i utgangspunktet veldig like, men der Ketolyse defineres som en kur som skal avbrytes når målet er nådd, så er Atkins mer en permanent løsning. Atkins har en sk "stige" hvor man legger til 5g karbohydrat pr dag pr uke, og stopper når man når det punktet hvor man holder vekten. En veldig ryddig løsning på noe som kan være et stort problem - gjeninnføring av karbohydrat i kostholdet.

Dere får ha meg unnskyldt hvis jeg roter eller har glemt noe; det er vel to år eller så siden jeg gikk på Atkins

  Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 20:27   #11
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kan man gå på Ketolyse selv om man har spiseforstyrrelse

Opprinnelig lagt inn av Rufus, her.

Jeg har prøvd Fedon og ja egen, begge de to har gått greit, men så snubler jeg rett og slett, da går alt galt

Det med fettinntakk har jeg tenkt masse på siden jeg ikke tåler melk eller melkeprodukter hvordan skal jeg få i meg nok fett?
Nå tar jeg 4ss udo choiche. De gangene jeg spiser har jeg 2ss olje til hvert måltid, spiser nøtter/frø, litt oliven gjør jeg også.
Tenkt å begynne å spise laks igjen. Vet ikke om dette er nok fett hvis jeg begynner på Ketolyse.

Fet fisk, fett kjøtt, litt olje, smør (om du tåler det), det holder som fettkilder, det. Det er ikke nødvendig å spise enorme mengder fett - det som er viktig er at du ikke spiser magert.

  Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 20:42   #12
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Kan man gå på Ketolyse selv om man har spiseforstyrrelse

Jeg tenker litt høyt, og beklager hvis jeg med det tråkker i noe følsomt.

Jeg tror at litt "strenge" kurer, uansett program, appellerer til de med spiseforstyrrelser, nettopp fordi det gir en "enkel løsning". Man slipper å forholde seg til mat og valg hele tiden, man "bare" forholder seg til opplegget, og så er det trygt på et vis. Dette tror jeg også er en av grunnene til at pulverkurer appellerer til mange.

Jeg har selv en form for spiseforstyrrelse, jeg overspiser. For meg har det også vært veldig greit å følge et "opplegg". Men jeg tror at uansett, så skal vi ikke glemme at spiseforstyrrelser mest av alt er psykisk, og egentlig ikke kostholdsrelatert. Spiseforstyrrelser forsvinner ikke om vi følger en eller annen kur. Uansett hvilken, egentlig!

Noen spiseforstyrrelser er kanskje så "milde" hvis man kan kalle dem det, at det går seg til hvis man over lang nok tid greier å følge et opplegg der spiseforstyrrelsen undertrykkes. Men jeg tror oppriktig at for de fleste (meg selv inkludert) så er spiseforstyrrelser noe som tar mer tid og krever mer enn at vi følger en kur en periode.

Det skumle er at vi blir flinke på å følge kurer, planer, skjemaer og opplegg. I slike perioder kamuflerer vi spiseforstyrrelsen. Det syns jo ikke. For man spiser normalt, ikke sant? Og dermed innbiller man seg lett (både seg selv og andre) at spiseforstyrrelsen er borte, man har full kontroll. Og så har man ikke det.

Felles for de fleste med spiseforstyrrelser er at det er spising og mat som styrer hverdagen for oss. Og derfor er det egentlig litt betenkelig å følge et opplegg som igjen blir altoverskyggende i hverdagen. For det demper ikke spiseforstyrrelsen. Tvert i mot. Det trigger spiseforstyrrelsen, tror jeg. For da tillater vi oss igjen å la mat, spising, måltider, oppskrifter, osv være en vesentlig del av hverdagen.

Rent fysisk er det bra at man følger et slikt opplegg slavisk, men det jeg prøver å si er at spiseforstyrrelser er alvorlig nok til at vi ikke må innbille oss at det blir borte bare fordi vi fant en kur vi ikke hadde prøvd ennå.

Lavkarbo er sunt og godt kosthold, som kroppen trives med rent fysisk. Men det er IKKE en "kur" mot spiseforstyrrelser. Har man en spiseforstyrrelse bør man få hjelp til å jobbe med det SAMTIDIG som man følger lavkarbo (eller et annet opplegg som passer for den enkelte).

Dette ble langt, håper dere bærer over med meg.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 11:39   #13
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan man gå på Ketolyse selv om man har spiseforstyrrelse

Hei,
Var på jakt etter noe helt annet da jeg kom over denne i bladet Mat og Helse og siden jeg leste denne tråden i går tenkte jeg at jeg måtte dele denne:
Pasienter med langvarig spiseforstyrrelser, http://www.matoghelse.no/helse/2009/05/28/pasient-med-langvarige-spiseforstyrrelser.aspx

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 12:48   #14
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan man gå på Ketolyse selv om man har spiseforstyrrelse

Kjære Svane!
Du hadde et veldig godt innlegg her, må bare si meg helt enig med deg!!
Og jeg har hatt hele spekteret med sf gjennom livet!
Lavkarbo kurerer ikke sf, men for meg har det ført til et mer avslappet liv. Teller ikke kalorier, spiser meg god og mett på mat jeg ikke har tørt å spise de siste 30 åra, og jeg holder vekta!

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Småspising og spiseforstyrrelse aslaug Generell diskusjon 15 20-06-09 00:38
Et spørsmål angående spiseforstyrrelse light og Atkins blyanten Spørsmål og svar 17 09-06-07 22:35
Når har man en spiseforstyrrelse? mofe Fysisk og mental helse 18 27-01-06 17:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no