Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Syntetisk - organisk, hvordan ser man forskjellen?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-02-08, 20:34   #1
KatjaBlå
Juniormedlem
 
KatjaBlå sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 36
Innlegg: 35
KatjaBlå er på en erverdig vei

Syntetisk - organisk, hvordan ser man forskjellen?

Hvordan vet man om et kosttilskudd er organisk/naturlig eller syntetisk? Har skjønt det sånn at D-L-alpha tocopherol er syntetisk e-vitamin, mens D-alpha tocopherol er naturlig e-vitamin(at L'en bestemmer om den er naturlig)? Men så leste jeg at -tørr- e-vitamin er det beste og mest lettopptakelig, det kalles D-alpha tocopheryl succinate eller acetat? Stemmer dette?

og er det noen som har anbefaling til et omega-produkt? bruker KAL omega 3-6-9 nå, noen som vet noe om dette virkelig er bra? Har jo lest det, men..har lært meg å være skeptisk:P

valgte dette produktet av den grunn at det ikke inneholder lecitiner, soya, malt(gluten), eller andre ting som er skummelt for magen min. Så hvis noen har noen anbefalinger er det fint om dere kan oppgi innholdsfortegnelse. Det er spesielt viktig at produktet er veldig bra for huden (det er jo noen omega produkter som er 'spesialisert' på ledd, noen på hud osv, er det ikke?), siden jeg sliter med uren hud pga virus i tarmen.

__________________
"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog.”
- Mark Twain -


KatjaBlå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinaldermat, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 20:39   #2
KatjaBlå
Juniormedlem
 
KatjaBlå sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 36
Innlegg: 35
KatjaBlå er på en erverdig vei

Sv: syntetisk - organisk, hvordan ser man forskjellen?

ja, og er betegnelsene 'ug' (sånn tegn som likner på u) og mg det samme? når det står hvor mye krom f.eks det er i et kosttilskudd?

__________________
"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog.”
- Mark Twain -


KatjaBlå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinaldermat, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 21:35   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: syntetisk - organisk, hvordan ser man forskjellen?

Ug (får ikke til den der U'en) og mcg er det samme. Jeg pleier bare å se på E-vitaminet, er det syntetisk er som regel resten også det. Holder meg til Spektro multivitamin.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 16:04   #4
KatjaBlå
Juniormedlem
 
KatjaBlå sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 36
Innlegg: 35
KatjaBlå er på en erverdig vei

Sv: syntetisk - organisk, hvordan ser man forskjellen?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ug (får ikke til den der U'en) og mcg er det samme. Jeg pleier bare å se på E-vitaminet, er det syntetisk er som regel resten også det. Holder meg til Spektro multivitamin.

når et kosttilskudd inneholder 100 Ug sinkoksid, hvor mye tilsvarer det i mg? jeg tar nemlig noe som heter indium energy, som inneholder 24 mg indiumsulfat, og 100 Ug sink, kobber, selen, krom, mangan og jodkalium(100 av hver da). hadde vært fint å kunne beregne, jeg har et tilskudd med 15 mg sink, men lurer på om det blir for mye sink når jeg også tar 100 Ug..forvirra

spektro, er det solaray sin spektro? kan jeg ta ekstra b-vitaminer i tillegg hvis jeg tar spektro? ser du nevner twinlab50 i noen innlegg, prøvde å finne det på naturligt.se men fant ikke..? jeg tar solaray sine b-vitaminer, vet du om de er noe bra? har lenge tatt 3 stk sånne om dagen pga b-vitamin mangel. tar ikke multivitaminer nå, men hadde sikkert vært lurt? få i meg k og d vitamin også.

jeg ser fra tidligere tråder at du er flink med kosttilskudd så jeg benytter muligheten til å spørre deg

__________________
"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog.”
- Mark Twain -


KatjaBlå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinaldermat, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 16:31   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: syntetisk - organisk, hvordan ser man forskjellen?

Opprinnelig lagt inn av KatjaBlå, her.

når et kosttilskudd inneholder 100 Ug sinkoksid, hvor mye tilsvarer det i mg? jeg tar nemlig noe som heter indium energy, som inneholder 24 mg indiumsulfat, og 100 Ug sink, kobber, selen, krom, mangan og jodkalium(100 av hver da). hadde vært fint å kunne beregne, jeg har et tilskudd med 15 mg sink, men lurer på om det blir for mye sink når jeg også tar 100 Ug..forvirra

spektro, er det solaray sin spektro? kan jeg ta ekstra b-vitaminer i tillegg hvis jeg tar spektro? ser du nevner twinlab50 i noen innlegg, prøvde å finne det på naturligt.se men fant ikke..? jeg tar solaray sine b-vitaminer, vet du om de er noe bra? har lenge tatt 3 stk sånne om dagen pga b-vitamin mangel. tar ikke multivitaminer nå, men hadde sikkert vært lurt? få i meg k og d vitamin også.

jeg ser fra tidligere tråder at du er flink med kosttilskudd så jeg benytter muligheten til å spørre deg

Spør i vei.

1 mg = 1000 mcg, og 1 ug er det samme som 1 mcg. Matte er ikke min sterke side så her får du nesten regne selv, hehehe. Men 100 ug er altså 100 mcg.
Du kan ta ekstra B-vitaminer selv om du tar Solaray Spektro ja. Jeg tar enorme doser men jeg er jo vektoperert og har dårligere opptak enn andre. Men B-vitaminer er vannløselige. Twinlab har de sluttet med mange steder, så jeg får ikke tak i den lenger. Bruker en annen som heter B50 nå, den kjøper jeg på www.shopping4net.no, under "helsekost". Frakten er bare på rundt 10,- kroner, genialt.
Ville absolutt tatt multivitaminer utenom ja.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 17:18   #6
KatjaBlå
Juniormedlem
 
KatjaBlå sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 36
Innlegg: 35
KatjaBlå er på en erverdig vei

Sv: Syntetisk - organisk, hvordan ser man forskjellen?

tusen takk for svar Iset

__________________
"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog.”
- Mark Twain -


KatjaBlå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinaldermat, lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Franske kvinner blir ikke fete nøtta Generell ernæringsdebatt 7 08-01-06 02:09
Mer om "ingers rugbrød" - og tanker om kosthold generelt Zoë Lavkarbo generelt 16 01-02-05 22:19
Hvordan måler man ketose?? NettaMamma Atkins kosthold 7 27-11-04 22:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no