Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Trening og lavkarbo virker!

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-09-10, 21:26   #1
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Trening og lavkarbo virker!

Da er mitt lille eksperiment kommet til en viktig milepæl! Siden januar i år har jeg spist variert lavkarbo, jeg har prøvd forskjellige varianter men har fulgt the metabolic diet siden mai, ca. I tillegg har jeg trent lik mengde som jeg pleier, men anderledes og mer riktig. Det som gjør det interessant, er at jeg trente stort sett like mye i 2009, men da spiste jeg et tradisjonelt norskt kosthold...

Resultatet er mindre fett og mer muskler på kroppen. Forskjellen i treningen er at jeg nå trener med høyere intensitet, og gjerne kortere økter. Jeg legger inn mer sprint i løpingen, og løfter lettere vekter med høyere intensitet. Siden jeg kun spiser karbo i helgene, og da et kontrollert inntak, har jeg trent ganske mye i ketose.

Mitt testmål var å se hvordan dette opplegget fungerte på stoltzekleiven opp i Bergen. Resultatet er nesten ett minutt og 20 sekunder raskere i år enn i fjor Jeg veide ca 4kg mindre ved start i år, men hadde mer muskler på kroppen. Dette har jeg målt med en inbody maskin.

Det meste av denne fremgangen vil jeg tilskrive kostholdet. Jeg har funnet en oppskrift som fungerer for min del. Når jeg har fortalt om opplegget mitt til andre tildels godt kompetente personer, bl.a personlig trenere, har de fleste sagt at dette ikke ville fungere. Pers med godt over minuttet, uten å ha vært opp løypen i forkant i år vil jeg si er å bevise at opplegget mitt har fungert. Jeg følte faktisk at jeg hadde mer å gi, og til uken skal jeg jammen ta meg en treningstur og se om det ikke blir pers igjen

Gjør mindre oppnå mer, spis riktig oppnå mer!!! Jeg føyer meg inn i rekken blant alle andre som har bevist at det kan være lurt å kutte karber hvis man vil prestere. Denne rekken blir stadig lengre, og det er gledelig!

Neste delmål er pers på 3km, i ketose Bare for å gni det inn hos en del skeptikere på jobben.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 08:32   #2
Leif
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 47
Leif er ny på veien

Sv: Trening og lavkarbo virker!

Hei
Så bra at du oppnår resultater. Jeg er noe nysgjerrig på denne metabolic diet. Hvor mye og hvilke type karber spiser du i helgene? Hva mer går denne dietten ut på? Jeg har desverre problemer med å lese avansert engelsk og har ikke funnet noen god norsk artikkel om emnet.

Leif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 11:02   #3
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Trening og lavkarbo virker!

Av rene lystårsaker har jeg fast utskeielse hver lørdag. Da spiser jeg akkurat det jeg vil, cola, brownies og is osv. Prøver å ikke overdrive for mye da, det føles uansett ubehagelig så det er ikke noe stort problem. I boken the metabolic diet sier forfatteren at når du begynner å føle deg litt oppblåst (bloated), betyr det at da begynner karbohydratene å lagres til fettcellene, sånn røfflig, og da bør man kutte. Enkelte andre trenger å spise litt karber midt i uken i tillegg, men det kommer an på aktivitetsnivået og individuelle forskjeller. Jeg spiser gjerne litt vanlig middag i helgene, lasagne og pizza, og så spiser jeg vanlig brød i stedet for lavkarbobrød.

For de som virkelig vil gå ned i vekt, tror jeg nok lavkarbo over tid vil fungere bedre, vil jeg tippe. Men det vil nok variere fra person til person det også. Men i forhold til å prestere på trening har i hvert fall the metabolic diet vært en bedre oppskrift for min del. Jeg føler jeg får det beste fra to verdener, og føler jeg yter bedre med litt karber tilgjengelig.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 13:01   #4
Leif
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 47
Leif er ny på veien

Sv: Trening og lavkarbo virker!

Hei og takk for svar

Jeg er selv ikke overvektig og trener mellom 4-6 ganger i uka. Målet er turløp på ski og sykkel med varighet fra 2-7 timer. Grunnen til at jeg eksperimenterer med kosten er at det påstås å ha en helse effekt samt det å kunne yte over tid med hjelp av fett som brennstoff. Tenkte kanskje at kroppen ble forvirret om man 1 dag i uka pøser på med karbo? Samtidig savner jeg noen skikkelige karbomåltider med boller/sjokolade/brus/øl osv Jeg er nok sukkeravhengig og kan ikke ta litt av en sjokoladeplate uten å spise opp hele.
Hvis det er sånn at det ikke har negativ effekt eller at det til og med kan gi en positiv boost så er jo det gode nyheter

Derfor jeg er interessert i å høre hva the metabolic diet går ut på. Men det finnes kanskje ikke noe info på norsk?

Leif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 13:32   #5
Nakkinekki
Medlem
 
Nakkinekki sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Nes i Akershus
Alder: 52
Innlegg: 136
Nakkinekki har en fantastisk aura rundt segNakkinekki har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og lavkarbo virker!

Jepp trening og labkarbo funker helt fint.

Jeg startet på Ketolyse for ikke så lenge siden og var litt redd for at jeg ikke ville klare å yte like mye på trening, men det er faktisk motsatt. Etter treningstimen har jeg enorm energi og egentlig lyst til å trene enda mere, men det har jeg jo ikke tid til.

Har ikke gått så mye ned i vekt enda, men derimot økt muskelmassen betydelig. Mye fastere i fisken!

__________________





Nakkinekki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 08:35   #6
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Trening og lavkarbo virker!

Jeg fikk tak i boken the metabolic diet på en pdf, på engelsk. Kjenner ikke til at den er oversatt til norsk, det tviler jeg på.

Jeg har også hatt veldig positive opplevelser med å gå over til trening i ketose. Når kroppen ble vant til det, var energinivået og utholdenheten min bare helt fantastisk sammenlignet med før. Samtidig merket jeg at jeg mistet litt punch i styrketreningen. Ved å tilpasse et karboinntak på den måten man gjør det med the metabolic diet, skal man kunne klare å opprettholde kroppens evne til å bruke fett, samtidig som man kan hente ut det lille ekstra v.h.a tilgang på glykogen.

For øvrig kan jeg anbefale en artikkel av Andrew Hamilton. http://www.pponline.co.uk/encyc/omega-3-omega-6.html Den viser til forskning som sier at inntak av essensielle fettsyrer kan bidra til at kroppen greier å brenne fett, samtidig som glykogenlagrene spares til når det er mest nødvendig.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 13:48   #7
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og lavkarbo virker!

Jeg skal ikke ned i vekt, men ned i fettvekt/opp i muskelmasse. Du sier dette ikke er et slankeopplegg, men det fungerer altså bra i henhold til å miste fett/bygge muskler?

Jeg har en fettmasse på 14.6 nå, som jeg føler er for høy selv om den er innad normalen. Vil ha den ned til i hvertfall 12. Spiser LCHF jeg da, men kan det altså lønne seg med oppkarbingsmåltider? Jeg er temmelig usikker da jeg føler det stresser kroppen og hoppe inn og ut av ketose? Hvor lavt er du på karbene i uka? Kan man ha oppkarbing hver 14.dag i stedet for 1 gang i uka?

Mye spm, men har så lyst til å finne en ideell vei for meg

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 10:00   #8
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Trening og lavkarbo virker!

Mitt opplegg har fungert godt for min del. Det er det eneste jeg kan si med sikkerhet. Som alltid er standardsvaret "prøv selv og finn ut" Jeg liker opplegget mitt fordi det er lett å følge, jeg motiveres til å spise lavkarbo i ukedagene, mens jeg gleder meg til lørdagen og skive med nugatti til frokost. Små gleder altså Hvis jeg skulle fokusert på å gå ned mer i fettprosent, så ville jeg nok kjørt en mer strikt lavkarbo, men det føler jeg ikke behov for. Jeg har stabilisert meg ca 10kg lavere enn da jeg begynte å kutte karber, og trives veldig godt pr i dag.

I ukedagene spiser jeg nok et sted mellom 15 og 50 gram karber pr dag. Jeg merker at hvis jeg overdriver karboinntaket i helgene, så føler jeg ubehag, så vanligvis stopper jeg før det skjer. Det kan være at denne syklusen med inn og ut av ketose har stressende elementer for kroppen i seg. Men det er også en del fordeler med å få opp insulinet av og til, samtidig som kroppen har et høyt nivå av andre anabole hormoner. Dette er forklart i boken the anabolic diet. Jeg tror ikke dette evt stresset er spesielt negativt, trening er jo også stressing av kroppen, men ikke dermed sagt ugunstig...

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 10:16   #9
wahaj
Medlem
 
wahaj sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 35
Innlegg: 136
wahaj er på en erverdig vei

Sv: Trening og lavkarbo virker!

Opprinnelig lagt inn av Nakkinekki, her.

Jepp trening og labkarbo funker helt fint.

Jeg startet på Ketolyse for ikke så lenge siden og var litt redd for at jeg ikke ville klare å yte like mye på trening, men det er faktisk motsatt. Etter treningstimen har jeg enorm energi og egentlig lyst til å trene enda mere, men det har jeg jo ikke tid til.

Har ikke gått så mye ned i vekt enda, men derimot økt muskelmassen betydelig. Mye fastere i fisken!

Enig! Trener selv 6-10 økter i uka, og jeg yter faktisk mer nå på ketolyse enn jeg gjorde på 'Grete Rhoede'. Trodde jeg ville bli mer sliten, og få mindre energi, spesielt i begynnelsen (er jo bare på dag 9), men den gang ei

wahaj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:27   #10
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og lavkarbo virker!

Opprinnelig lagt inn av aliasdictus, her.

Hvis jeg skulle fokusert på å gå ned mer i fettprosent, så ville jeg nok kjørt en mer strikt lavkarbo, men det føler jeg ikke behov for.

Mener du strikt lavkabo uten oppkarbing da? Jeg spiser omtrent 15-20 karbs per dag nå, føler det er strikt, men kanskje ikke strikt nok i forhold til målsettingen (gå ned 1-2 kilo i fettmasse). Tror du man trenger å ha kalorikontroll også hvis dette er målet?

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 09:45   #11
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Trening og lavkarbo virker!

Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.

Mener du strikt lavkabo uten oppkarbing da? Jeg spiser omtrent 15-20 karbs per dag nå, føler det er strikt, men kanskje ikke strikt nok i forhold til målsettingen (gå ned 1-2 kilo i fettmasse). Tror du man trenger å ha kalorikontroll også hvis dette er målet?

Kanskje Jeg vil tro at hvis du ellers er normalt slank og har en normal fettprosent, så er det smart å ta de siste 1-2 kiloene over tid. Ikke sjokk-slanke de vekk, for så å gå tilbake til vant rutine og legge de på igjen. Jeg brukte noen måneder på å gå ned fra 13 til 11% fett, og er nå stabilt på dette nivået. Jeg gjorde dette mens jeg fulgte the metabolic diet, utskeielser i helgene altså. For andre vil det kanskje ikke fungere, og da er kanskje striktere lavkarbo over litt tid med evt kalorikontroll i tillegg en suksessoppskrift. Mye bruk av ordet kanskje her

Det som også helt klart er viktig for å booste fettforbrenningen er å stimulere hormonnivåene riktig gjennom trening. Tren korte intensive økter, gjerne tidlig på morgenen. For min del har nok treningen vært viktig for de siste prosentene.

Mitt neste prosjekt er å spise striktere ren lavkarbo over en periode mens jeg trener mye løping. Jeg skal teste ut hvordan kroppen min reagerer på kondisjonstrening i ketose, men det blir ikke før det nærmer seg vår igjen

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 11:40   #12
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og lavkarbo virker!

Opprinnelig lagt inn av aliasdictus, her.

Kanskje Jeg vil tro at hvis du ellers er normalt slank og har en normal fettprosent, så er det smart å ta de siste 1-2 kiloene over tid. Ikke sjokk-slanke de vekk, for så å gå tilbake til vant rutine og legge de på igjen. Jeg brukte noen måneder på å gå ned fra 13 til 11% fett, og er nå stabilt på dette nivået. Jeg gjorde dette mens jeg fulgte the metabolic diet, utskeielser i helgene altså. For andre vil det kanskje ikke fungere, og da er kanskje striktere lavkarbo over litt tid med evt kalorikontroll i tillegg en suksessoppskrift. Mye bruk av ordet kanskje her

Det som også helt klart er viktig for å booste fettforbrenningen er å stimulere hormonnivåene riktig gjennom trening. Tren korte intensive økter, gjerne tidlig på morgenen. For min del har nok treningen vært viktig for de siste prosentene.

Mitt neste prosjekt er å spise striktere ren lavkarbo over en periode mens jeg trener mye løping. Jeg skal teste ut hvordan kroppen min reagerer på kondisjonstrening i ketose, men det blir ikke før det nærmer seg vår igjen

Takk for lange og utdypende svar. Vil så gjerne få mer ut av treninga mi. Jeg har en relativt "høy" fettprosent, 24. Det er normalt for kvinner, men jeg vil ha den ned til 20. Det vil i praksis bety en reduksjon av fettmassen fra 14 til 12. Så får vi se om jeg skal gå lavere eller er fornøyd og heller vedlikeholder.

Dumt av meg å nevne kalorikontroll for det er det jeg prøver å unngå (etter å ha gjort det i 7 år). Tror egentlig at hvis jeg virkelig lærer å lytte til kroppens sult/metthetssignaler så regulerer det seg selv. Håper jeg. Vurderer sterkt nå å ha moderate karboutskeielser i helgene, men ikke ta helt av. Jeg har nærmest ikke søtsug lengre, men hvis jeg spiser frukt kommer kanskje det tilbake?

Jeg digger å trene morgen, spesielt styrke. Da har man man fri tilgang på apparater og vekter, så det gjør jeg flere ganger i uken nå. Kjører sirkeltrening innen mitt to-splittsprogram, så det blir ganske kort og intensivt. Prøver å separere styrke og kondisjonstreningen, men ikke alltid det lar seg gjøre.

Er uansett kjempespent og vil bruke 3-4 måneder på å få ned fettprosenten til et mer "akseptabelt" nivå. Har forøvrig også lyst til å prøve å jogge etter lengre tid i ketose, har hørt mye bra om det. Prøve meg på en maraton til våren kanskje Burde i såfall ha laget en egen løpetråd kanskje, hvis flere er interessert i det.

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 20:34   #13
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Trening og lavkarbo virker!

Har prøvd meg på noe ala metabolic diet også, men pga brist i ribb bein m.m har treningen uteblitt men spisedagen blitt. Føler meg ofte slapp og sliten. Hva skal til for å få energien tilbake? Kjøre på med superstrict ketolyse i en måned?

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mtp trening og Lavkarbo.. Frodtiz Trening 5 01-04-10 13:56
Klikk.no's medarbeider konkluderer med at Lavkarbo ikke virker Serenio Generell diskusjon 12 20-03-10 08:55
Trening og lavkarbo Frida Lavkarbo generelt 9 12-06-09 23:35
Trening og lavkarbo... Tidligere bruker Trening 35 25-03-07 20:40
Lavkarbo som ikke virker. Trenger ekspertenes hjelp! Carbokiller Spørsmål og svar 22 09-04-06 19:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no