Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hvordan skrape ut frø fra en vaniljestang?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-01-06, 21:13   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hvordan skrape ut frø fra en vaniljestang?

Sikkert utrolig dumt spørsmål, men jeg bare lurer på om dere har et lurt "triks" for å få det til så bra som mulig? Jeg syns det blir så klissete, og jeg får ikke ut frøene skikkelig. Skikkelig klisse-arbeid. Noen tips?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 21:19   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skrape ut frø fra en vaniljestang?

Det er litt avhengig av vaniljestanga hvor vellykket det blir synes jeg...
Noen av disse pose-vaniljestengene er litt for tørre og blir derfor vanskelige å snitte på langs (som du åpner buken på en fisk) og skrape ut frøene. Mye lettere om du finner ferskere vaniljestang.

Det finnes noen som ligger i glassrør, dyrere enn posestengene, men verdt pengene. Får ut mye mer og er mye mer smakfulle. Bruker du ikke hele(del den i to så du får to halve(korte) og skrap bare den ene delen. Putt tilbake i glasskolben igjen og bruk senere. Den du har skrapt ut kan du legge sammen med fruktose eller annet søte middel....så får du noe med vaniljsmak som kan brukes i andre sammenhenger...

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 21:19   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skrape ut frø fra en vaniljestang?

Skjær vaniljestangen i to på langs. Legg den på en fjøl og skrap ut frøene med en teskje eller en liten kniv (gjerne "baksiden" dvs. ikke den skarpe delen av knivbladet). Det blir klissete uansett hva du gjør !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 21:24   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skrape ut frø fra en vaniljestang?

Tusen takk for tips dere.
Det vanskeligste var å dele den i to, syns jeg. Den er jo så tynn og knallhard. Men jeg kan kjøpe de på glasskolber. Dette var fra pose.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 21:28   #5
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skrape ut frø fra en vaniljestang?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Den er jo så tynn og knallhard. Men jeg kan kjøpe de på glasskolber. Dette var fra pose.

Kan ofte være det. Det er min erfaring også. Litt avhengig av hvor mye de selger av den da...så kjenn på posen. Invandrerbutikker har ofte "ferskere" vaniljestang...men glasskolben er "bankers".

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 21:31   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skrape ut frø fra en vaniljestang?

De tynne & knallharde er som regel gamle .... og smaker heller ikke så godt syns jeg.. Jeg bruker bare Bourbon i glasskolbe.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 23:32   #7
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skrape ut frø fra en vaniljestang?

Opprinnelig lagt inn av Nille

De tynne & knallharde er som regel gamle .... og smaker heller ikke så godt syns jeg.. Jeg bruker bare Bourbon i glasskolbe.

Hei
Vanilje er et fantastisk krydder. I glass holder de seg friske og myke.
Ta ut frøene og bruk dem til ----- creme brullé ( selvfølgelig uten sukkerlokket ) . vask og tørr stengene og bruk dem igjen senere. De kan faktisk brukes flere ganger. Er du på Fedon, kan de kjøres med litt fruktose i en food processor og gi en knallgod vaniljesukker.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 05-01-06, 23:58   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skrape ut frø fra en vaniljestang?

Jeg ELSKER vanilje.

Jeg kjøpte en liten krukke med Bourbon-vanilje i helsekosten for en stund siden. Det står ingen innholdsfortegnelse på den, bare "Ren Bourbon-vanille". Er dette kun vaniljestang? Det er i pulverform. Noen som vet? Det er en sånn miiiini kjempeliten krukke med sort pulver.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-01-06, 09:35   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skrape ut frø fra en vaniljestang?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jeg ELSKER vanilje.

Jeg kjøpte en liten krukke med Bourbon-vanilje i helsekosten for en stund siden. Det står ingen innholdsfortegnelse på den, bare "Ren Bourbon-vanille". Er dette kun vaniljestang? Det er i pulverform. Noen som vet? Det er en sånn miiiini kjempeliten krukke med sort pulver.

Hvis det står borboun vanilje og det er tørt, så er det malte frø fra vaniljestang - uten stangen - om du skjønner hva jeg mener. Bourboun vaniljen kommer nesten alltid fra
La Rèunion, en øyperle i det Indiske hav, rett nord for Mauritius. (Vi hadde tenkt å ta et par dagers tur over dit da vi var på Mauritius, men tiden svant..... ) Det er den beste vaniljen i hele verden !!!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-01-06, 19:57   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skrape ut frø fra en vaniljestang?

Mmm så da kan jeg bruke den istedetfor fersk vaniljestang altså? Nam nam, den lukter og smaker kjempegodt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 15:58   #11
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan skrape ut frø fra en vaniljestang?

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Vanilje er et fantastisk krydder. I glass holder de seg friske og myke.
Ta ut frøene og bruk dem til ----- creme brullé ( selvfølgelig uten sukkerlokket ) . vask og tørr stengene og bruk dem igjen senere. De kan faktisk brukes flere ganger. Er du på Fedon, kan de kjøres med litt fruktose i en food processor og gi en knallgod vaniljesukker.
Vennlig Hilsen
Torkil

Hmm.. jeg leste bakpå pakken at vi kan bruke vaniljestangen flere ganger.. Men da har vi jo skrapt ut frøene.. Kommer det nye frø da eller?

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04
Hvordan følge fase 2 - vedvarende vekttap HP Vedvarende vekttap 0 29-02-04 21:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no