Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Lavkarbo og Ulcerøs Colitt

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-06-08, 13:17   #1
Lucky Tess
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 49
Innlegg: 16
Lucky Tess er på en erverdig vei
Question

Lavkarbo og Ulcerøs Colitt

Hello!

HAr Ulcerøs Colitt i foreløpig ganske mild grad. Tar 4 x 800mg Asacol til dagen. Har litt inntrykk av at kanskje tilstanden bedrer seg ved begrenset inntak av karber. Da spiser jeg jo også endel fløte og rømme, og det er jo egentlig ikke anbefalt ved UC. Noen andre med denne sykdommen som fhar liknende eller andre erfaringer så hadde det vært veldig interressant å hørt ..

Lucky Tess er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 21:38   #2
Kiera
Medlem
 
Kiera sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Drøbak
Alder: 58
Innlegg: 186
Kiera er ny på veien

Sv: Lavkarbo og Ulcerøs Colitt

Hei Tess,
Jeg har påvist sår i tykktarmen, men ingen sikker diagnose. Legen tror mest på Crohns, men er usikker. Har brukt asacol i 1 år, men valgt å slutte med de nå siden jeg ikke merket særlig bedring med. Jeg har nå gått på lavkarbo siden mars og kan ikke si at jeg har merket noen endringer i avføringsmønster annet enn at jeg faktisk hadde problemer med å komme på do første uken. Etter det så var jeg tilbake til mine 4-5 toalettbesøk om dagen.

__________________
Les mer i min dagbok..
Kiera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 21:59   #3
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.457
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og Ulcerøs Colitt

Opprinnelig lagt inn av Lucky Tess, her.

Har litt inntrykk av at kanskje tilstanden bedrer seg ved begrenset inntak av karber. Da spiser jeg jo også endel fløte og rømme, og det er jo egentlig ikke anbefalt ved UC.

Har du holdt på med ketolyse lenge?

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 22:12   #4
Frelst
Juniormedlem
 
Frelst sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Fredrikstad
Alder: 45
Innlegg: 32
Frelst er ny på veien

Sv: Lavkarbo og Ulcerøs Colitt

Hei
Synes dere skal lese boken "Bedre uten brød" av Christian B. Allan og Wolfgang Lutz. I boken er sjuende kapittel tilegnet mage- og tarmlidelser, blant annet Crohns sykdom og Ulcerøs kolitt. Temaet er for langt og komplisert til å skrive utfyllende om her, men kort fortalt mener Allan og Lutz at karbohydratfattig kost kan gi vesentlige helsegvinster for personer med disse tykktarmsforstyrrelsene, og i mange tilfeller fullstendig restituering. Det krever imidlertid tid. Av 74 pasienter som hadde Ulcerøs kolitt, var omkring 60% fri for plager etter to år. De resterende 40% krevde lenger tid, noen opp til åtte år. Av alle studier som presenteres i boken, var det denne sykdommen som kreve lengst tid på karbohydratfattig kosthold før man kunne iaktta gunstige virkninger.

__________________
At det skal værra så ille vanskelig à

Startvekt: 103 kg Vekt nå: 99,4 kg Mål: 90 kg
Livvidde start: 103 cm Livvidde nå: 100 cm
Mage start: 108 cm Mage nå: 102 cm
Frelst er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mat... Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 07:35   #5
Kiera
Medlem
 
Kiera sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Drøbak
Alder: 58
Innlegg: 186
Kiera er ny på veien

Sv: Lavkarbo og Ulcerøs Colitt

Ja, har hørt at såkalt steinalderskost skal være løsningen for mange. Selv har jeg ikke satt meg så grundig i akkurat det. Jeg ønsker jo at lavkarbo skal forbli min måte å leve på, så da vil jo tiden også vise om jeg blir bedre i tarmen. Alltid interessert i å lese om lavkarbo, så bedre uten brød blir vel neste bok i rekken...

Takk for tipset!

__________________
Les mer i min dagbok..
Kiera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 10:52   #6
Lucky Tess
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 49
Innlegg: 16
Lucky Tess er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og Ulcerøs Colitt

Åh hadde glemt passordet mitt.. '

MEn uansett. Har gått på ketolyse siden februar. har hatt en lang sprekk nå i mai, og ble da faktisk merkbart verre. Har som sagt en ganske mild grad, hadde ca 18 cm "angrepet område" i tarmnen i utgangspunktet, men fikk det ned til et par cm etter startet behandling. ( Først Mazasal og så over på Asacol siden jeg ikke tålte førstnevnte så bra). Hadde en til to turer på toalettet da, men har vært veldig var for stress og ulike typer mat som fort gjorde tilstanden verre. Det som jeg nå opplever, er at jeg ligger ganske stabil på en tur til dagen( Det ligger mye annet inni her også, men noen ting blir liksom litt eh ekkelt å skrive om. De som kjenenr tilstanden vet jo hva det går ut på liksom...)

Merker nå jeg hadde " sprekken " var det rett til tilbake til mageknip, hasteturer til toalettett osv. Veldig interesant om den boken som ble nevnt her. Skal absolutt få tak i den ,og lese....
Du som hadde kanskje Chrons, er ikke det litt mer alvorlig en UC? Kanskje det ikke fungerer helt på samme måte, men vet ikke. Vet bare at vi med UC blir anbelfalt å kutte ut melk/meieriprodukter og kjøtt. KAn jo ikke akurat si at jeg har gjort det nå da, he he og har altså merket bedring!!

Dette ble langt og sikkert usammenhangende. Veldig greit og se at jeg ikke er helt på jordet her)

Fortsetter med friskt mot!!!

Lucky Tess er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 15:56   #7
Kiera
Medlem
 
Kiera sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Drøbak
Alder: 58
Innlegg: 186
Kiera er ny på veien

Sv: Lavkarbo og Ulcerøs Colitt

Hei Tess,

Eneste forskjellen på UC og Crohns er at UC påvirker kun tykktarm, mens Crohns kan angripe hele tarmen, men det finnes allikevel slike som meg som bare har sår i tykktarm. Håpet mitt er jo seff at det holder seg slik.

Jeg er kun plaget med mageknip og hasteturer når jeg var slik som jeg var da jeg ble diagnosert (dvs. mange flere turer enn det jeg har nå.) Uansett, dersom du merker god bedring på denne type kost, så er du nok ikke alene. Dersom du ikke kjenner til det så finnes det flere forum for både UC og Crohns. Slenger med link til de jeg bruker mest...

Landsforeningen for fordøyelsessykdommer
Healingwell

__________________
Les mer i min dagbok..
Kiera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 10:35   #8
Lucky Tess
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 49
Innlegg: 16
Lucky Tess er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og Ulcerøs Colitt

Hei Kiara!!
Tusen takk for link. Er kanskje litt dum som ikke har funnet den før, men sånn er det. Helt supert altså, HAr savnet en sånn side.!!
mvh
Tess

Lucky Tess er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva synes du om lavkarbo? Manina Lavkarbo generelt 27 03-03-10 16:53
Atkins - selvpåført diabetes? Iset Generell ernæringsdebatt 45 12-06-09 21:12
Morbus Chron/Ulcerøs colitt & lavkarbo? Thorwald Lavkarbo generelt 6 21-01-09 12:19
noen som vet noe.. sommerfugl Fysisk og mental helse 31 02-07-05 17:01
Ulcerøs kolitt og lavkarbo LilNoor Lavkarbo generelt 2 23-03-05 16:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no