Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Fett fra sau

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-01-08, 10:03   #1
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Fett fra sau

I kostholdsdebatter på jobb så har flere påstått at fett fra sau og lam er mye farligere enn annet animalsk fett. Det påstås at det blir hardt og tetter blodårene våre så jeg lurer på om noen vet om dette stemmer eller ikke, eller har linker til artikler om emnet.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 11:13   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Fett fra sau

Fårefett ser jo hardere ut enn annet fett, spesielt i tørket/saltet form, kanskje det er det det kommer av? Jeg har hørt mange som har skyldt av tallerkener med fett på og kommentert hvordan det som sitter fast på tallerkenen også tetter årene våre. Men om en varmer fettet til 37 grader så flyter det ...

Mener å ha lest at i Mat&helse (eller var det et foredrag med Mysterud?) at fårefett skal være spesielt sunt pga blant annet et relativt høyt innhold av omega-3-fettsyrer.

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 11:47   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fett fra sau

Ja, det er jo kun hardt når temperaturen daler. Inne i kroppen, altså ved 37 grader, blir det jo slett ikke hardt.
Er folk litt dumme av og til? Ernæringsfysiologer og slikt også? Hvorfor sier de at hardt fett tetter igjen årene våre, når det for fanken ikke ER hardt inne i kroppen? Se på smøret når det står i et varmt rom en dag, det er jo nesten flytende!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 07:37   #4
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett fra sau

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Mener å ha lest at i Mat&helse (eller var det et foredrag med Mysterud?) at fårefett skal være spesielt sunt pga blant annet et relativt høyt innhold av omega-3-fettsyrer.

Dyr som går ute og beiter får en sunnere fettsammensetning med mer omega-3 fettsyrer sammenlignet med dyr som står inne og spiser kraftfôr. Siden sauer vanligvis går ute større deler av året enn for eksempel kuer burde dette gi et sunnere fett. I tillegg er sau mer bærekraftig med tanke på ressursbruk siden de kan utnytte utmark som ikke egner seg til dyrking.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sunt/usunt fett Evrydike Spørsmål og svar 3 26-02-11 14:03
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 17:53
Får i meg for lite fett. Miriam Lavkarbo generelt 32 10-06-06 12:34
Fett (argumenter) Drømmepie Generell ernæringsdebatt 5 29-05-06 21:17
Fra Medscape om Atkins og fett Maz Lavkarbo generelt 4 21-02-05 15:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no