Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Franske kvinner blir ikke fete

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-01-06, 10:34   #1
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Franske kvinner blir ikke fete

jeg flytter til frankrike neste uke og i den forbindelse har jeg lest Franske kvinner blir ikke fete av Mireille Guiliano !

For er det slik at franske kvinner ikke blir fete ? Ser vi på statistikker ser vi at vekten øker også hos de franske, men det er en langt mindre betydelig økning enn i USA og Storbritania ( og i Norge)

Konklusjonen i boka kan oppfattes som "alt med måte" men jeg tror ikke det er så enkelt. Franske kvinner slanker seg ikke, de spiser riktig og som et resultat av det går vekten ned. Altså de flytter fokus.

Franskmenn er SVÆRT opptatt av fordøyelsen, de spiser masse frukt og grønt fordi det er bra for fordøyelsen ! (igjen flytter fokus bort fra vekta)

Dette kan virke litt søkt men jeg skal skrive ned noen av setningene som står i slutten av boka evt med en liten komentar.

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 07-01-06, 10:44   #2
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Franske kvinner blir ikke fete

Opprinnelig lagt inn av nøtta


Dette kan virke litt søkt men jeg skal skrive ned noen av setningene som står i slutten av boka evt med en liten komentar.

Franske kvinner pleier alltid tenke på gode ting og spise.
Andre kvinner bekymrer seg for alt de IKKE må spise.

Franskmenn ligger i verdenstoppen når det gjelder bruk av frukt og grønt

Franske kvinner elsker sjokolade, særlig den bittre mørke typen.

Franske kvinner praktiserer en balanse mellom mat,drikke og bevegelse på ukentlig basis. Dette gjør sikker mange normenn også, men jeg la spesielt merke til det når jeg var i frankrike. Hvergang vi droppet desserten, eller hadde et lett måltid sa de " det blir litt lett (les balansert)måltid i dag siden det blir mye (og usunn) mat i morgen. Og slik balanserer de veldig de tenker ikke en og en dag (som vi/jeg har lett for og gjøre), de tenker uke og uke.

Og sist (i første omgang) Det finnes ikke bade vekter i Frankrike folk merker om kroppen forandrer seg på klærne (og som vi alle vet kan man gå ned en størrelse uten og forandre vekten.

Jeg er veldig klar over at dette er VELDIG SØKT, men jeg synes at vi normenn (snakk om og kjemme alle under en kam...) burde flytte fokuset litt !

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 07-01-06, 12:44   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Franske kvinner blir ikke fete

Jeg skjønner hva som menes med "franske kvinner blir ikke fete" og jeg er helt med på tankegangen! Hadde jeg tenkt som en fransk kvinne hadde jeg per idag sannsynligvis ikke vært overvektig!! Problemet mitt er nemlig for mye fokus på mat (for å for å underdrive det litt).
Fedme er jo ikke alt da, og vil man leve lenge og forebygge sykdom, må man jo passe på hva man spiser. Men jeg skjønner tankegangen og skulle ønske jeg klarte å tenke slik selv. Jeg er heldigvis på vei, har begynt å tenke mer og mer i de baner nå.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-01-06, 00:19   #4
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Franske kvinner blir ikke fete

ja for noen handler det om og flytte fokus (meg f.eks) og at det og skeie ut er greit så lenge du nyter det ! og når virkelig nyter du det ? etter en trening ? når du har vært flink en lang periode ? ....

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 08-01-06, 01:12   #5
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: Franske kvinner blir ikke fete

Opprinnelig lagt inn av nøtta

ja for noen handler det om og flytte fokus (meg f.eks) og at det og skeie ut er greit så lenge du nyter det ! og når virkelig nyter du det ? etter en trening ? når du har vært flink en lang periode ? ....

Dette er en av tingene Paul McKenna tar opp i den boken vi snakket om, Iset, "I can make you thin". Han tar opp viktigheten av å nyte, virkelig NYTE det man spiser. Man må, for hver bit man tar, snuse maten inn, la den leve i munnen , kjenne på konsistensen, innhalere alle smakene, virkelig KJENNE at man spiser og at det er en bra ting. Man skal konsentrere seg 100 % om at man spiser, og ikke gjøre det i bilen, mens man ser på TV, mens man leser, fordi men kjeder seg - man skal sitte med maten sin og konsentrere seg om at man spiser og nyter maten. Veldig fornuftig, egentlig, hvem husker ikke å ha spist "i blinde", så raskt at man ikke klarer tygge ferdig, at man mer innhalerer enn spiser, an man plutselig er så mett at det er ubehagelig? Om man konsentrerer seg 100 % om det man gjør vil man ikke bare spise BEDRE mat fordi man vil ha all opplevelsen med mat man kan ha, men man spiser også mindr e- for i det SEKUNDET man ikke klarer nyte maten til full elengre, så slutter man å spise! Mat er for godt til å bare kjøres i kverna, mat skal NYTES! Har man sluttet å spise for tidlig og er sulten etter en halvtime igjen, vel, så NYTER man litt til. Skjønner tankegangen? Jeg har iallefall begynt å spise mye saktere, og nyter maten mer etter å ha lest boken og virkelig tenkt over hva det betyr og hva det forteller meg. Det er ikke feil å fokusere på mat, men å fokusere feil på mat, vel, det er verre.

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-01-06, 01:40   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Franske kvinner blir ikke fete

Jeg er heeelt med på tanken ja, og jeg har selv begynt å nyte maten mer. Virkelig kjenne etter på smaken,konsistensen osv. Skal jeg spise en sjokolade, spiser jeg den saakte, nyter hver eneste bit. Som regel er jeg faktisk fornøyd når jeg er allerede halvveis. :sjokk:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-01-06, 01:44   #7
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: Franske kvinner blir ikke fete

Vel , man kan så se. Om du hadde latt vær å legge merke til den hadde kanskje HELE forsvunnet før du fikk tenkt deg om - og da ikke rukket å nyte den engang! Hva ville DA vært vitsen, liksom? Ingenting er bedre enn å virkelig kose seg med det man spiser. Og tillater man seg ikke å spise når en ikke nyter det lengre, vel, så er halve slaget vunnet!

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-01-06, 02:09   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Franske kvinner blir ikke fete

Veldig mange gode tanker her! Spesielt den om at man avogtil nærmest inhalerer maten...

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no