Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Mettet fett - Ny forskning

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-05-10, 16:54   #1
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Mettet fett - Ny forskning

Hei, jeg har skrevet et lengre innlegg i bloggen min i dag, om de nye norske kostrådene, og begrunnelsen til hvorfor man fortsatt vil at folk skal spise magert kjøtt og magre meieriprdukter.
Ikke helt hva jeg hadde ventet faktisk, les og begrunn (klippet og limet inn):

Forskning.no innledes en artikkel på følgende måte:

Sitat:

Ny forskning viser at mettet fett ikke øker risiko for hjerte- og karsykdommer som tidligere antatt. Men i utkastet til de nye kostrådene anbefales fremdeles fettfattige kjøtt- og meieriprodukter

- Hvorfor? Spør jeg meg da.
Skal vi se om vi klarer å følge tankegangen til de som har utarbeidet de nye kostrådene?
Hvorfor anbefaler de fettfattige kjøtt- og meieriprodukter når nyere forskning viser at mettet fett ikke øker risiko for hjerte- og karsykdommer, som tidligere antatt.
Jeg skal prøve å ta dette steg for steg, som det står i artikkelen, så jeg og dere klarer å henge med.
Rune Blomhoff, som har ledet arbeidsgruppa som har kommet frem til de nye kostrådene sier følgende:

Sitat:

- Tidligere har det vært stort fokus på total mengde fett i kosten og mettet fett. Vi har nå mer fokus på hvilke fettyper som er bra og mindre bra, og energitetthet av matvarer, sier Rune Blomhoff

Greit, vi tar for oss dette med den totale fettmengden først.
Hva sier rapporten om det? Jo:

Sitat:

usannsynlig at totalt inntak fett øker risikoen for hjerte- og karsykdommer

Det neste blir da det mettede fettet. Blomhoff sier om det:

Sitat:

forskningen tyder på at det i seg selv ikke gir hjerte- og karsykdommer

Neivel, men likevel mener Blomhoff at det er grunn til å begrense mettet fett, og det begrunner han blant annet med at:

Sitat:

matvarer med mye fett ofte inneholder mye energi

Aha….det handler altså om energi, og for å bruke et annet ord de fleste kjenner godt, kalorier.
Blomhoff utdyper dette:

Sitat:

- Matvarer med høy energitetthet øker risiko for overvekt og fedme. Fett og sukker bidrar til høy energitetthet av matvarer

Tankegangen bak rådene om å spise magre kjøtt- og meieriprodukter er altså at vi ikke kal få i oss for mange kalorier, slik at vi blir overvektige og fete.
Det er med andre ord ikke selve det mettede fettet som ligger bak.
Rune Blomhoff mener at:

Sitat:

arbeidsgruppa har tatt med endringene i nyere forskning på mettet fett og hjerte- og karsykdommer når de har utformet forslag til nasjonale kostråd

Men det har jo ikke arbeidsgruppa gjort!!
For de råder jo som tidligere til å spise mindre av produkter med mettet fett….
Henger dere forsatt med? ikke helt? Forstår dere ikke tankegangen bak rådene om at vi fortsatt skal spise magert kjøtt og magre meieriprodukter?
Vi kal nå se litt på hva som ligger bak.
Det er litt kinkig å forstå, men vi får prøve.
Rune Blomhoff mener altså at arbeidsgruppa har tatt med endringene i nyere forskning på mettet fett og sammenhengen med hjerte- og karsykdommer når de har utformet forslag til nasjonale kostråd.
Og dette mener han at gruppa har gjort ved å:

Sitat:

oppfordre til å spise to til tre fiskemiddager i uka

Jaha…..så nyere forkning om mettet fett (som det finnes en del av i fett kjøtt og fete meieriprodukter) blir av gruppa fulgt opp ved å oppfordre til å spis mer fisk hver uke??
Blomhoff sier:

Sitat:

Når vi samtidig opprettholder rådet om å spise magre meieriprodukter er det fordi vi ser disse rådene sammen med rådet om å spiser mer fet fisk, sier han

Hmmmmm……nå må jeg holde tunga rett i munnen for å følge denne tankegangen.
Den fete fisken (ikke det mettede fettet) er altså årsaken til at man fortsatt råder til å spise magre meieriprodukter.
Forstår du ikke hvorfor fet fisk i kosten utelukker fett kjøtt og fete meieriprodukter?
Det handler om energitetthet, altså kalorier, og frykten for at folk skal bli overvektige og fete.
Og noe av begrunnelsen til at man kal velge fet fisk fremfor fete meieriprodukter kommer her:

Sitat:

redusert risiko for hjerte- og karsykdommer ved et tilstrekkelig inntak av flerumettede fettsyrer fra fisk i kosten

Ja men det er vel greit synes jeg, at man skal spise fet fisk for å forebygge hjerte- og karsykdommer!
Det det hele koker ned til her er at det er viktig å få i seg fet fisk, for å forebygge hjerte- og karsykdommer.
Og hvis man da spiser fet fisk er det ikke plass til fett kjøtt og fete meieriprodukter i kosten, fordi kosten da får for stor energitetthet, som lett kan føre til overvekt og fedme, mener man.
Det er altså ikke forestillinngen om at mettet fett er farlig om ligger bak.
Min konklusjon er at rådene om å kutte inntaket av fett kjøtt og fete meieriprodukter er ubegrunnet, så lenge man samtidig får i seg fet fisk noe ganger/uke, og ikke blir overvektig eller fet.
Lenger nede i artikkelen på Forskning.no sier Blomhoff videre at:

Sitat:

det er viktig å påpeke at effektene er gode når du bytter det mettede fettet ut med flerumettet fett, som man finner for eksempel i fet fisk – at du ikke bytter det ut med for eksempel karbohydrater

Her vil noen nå sikker si at “Aha – mettet fett er likevel farlig”, best å spise flerumettet.
Men før dere hopper til den konklusjonen, les det jeg har skrevet over en gang til.
Umettet fett i fisk er gunstig for å forebygge hjerte- og karskdommer, så det er vel klart at man får en gunstig effekt når man får i seg det fettet. Det betyr jo ikke at det er mindre mettet fett som er bra, men heller det faktum at man faktisk får i seg den fete fisken!
Fortsatt skeptisk?
Jeg råder deg til å lese hele artikkelen her: Anbefaler fortsatt magert.
Du vil finne mange interessante uttalelser fra flere personer. Her får dere noen av de å “tygge” på:
Rune blomhoff:

Sitat:

i store kontrollerte studier har man sett at effekten av å redusere totalt inntak av fett og matvarer med mettet fett har blitt mindre enn forventet. Dette er utrolig interessante funn, selv om vi ikke helt skjønner hvorfor, så vi får bare forske videre, sier han

Fedon Lindberg:

Sitat:

- Faktisk, på tross av en økning i kolesterol ved økt inntak av mettet fett, tyder enkelte studier på at økt meierifett faktisk fører til redusert risiko for hjerteinfarkt og hjertesykdom

Göran Berglund:

Sitat:

- Det finnes ikke vitenskapelig grunnlag for å gi råd om å begrense fettinntaket

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 17:00   #2
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mettet fett - Ny forskning

Hei!
Bra jobba Dreamy, dette var et interesant innlegg du har laga!
Det er nok ikke lett å innrømme at de har tatt feil!

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 17:25   #3
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Mettet fett - Ny forskning

Bra kronikk du har laget.
Du burde holde et radiokåseri av denne. Hadde vært morsomt å høre hvor mye edder og galle enkelte stokk konservative legemiljøer hadde vrengt av seg.

Takk for denne, PS bra bilder i bloggen din

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 14:05   #4
leenam
Medlem
 
leenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Innlegg: 69
leenam er ny på veien
Wink

Sv: Mettet fett - Ny forskning

Nydelig!

Selv har jeg riktignok fortsatt litt problemer med dette at fett ikke er farlig da det ikke øker kolesterolet, da jeg samtidig velger å tro at kolesterol ikke er farlig!

leenam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rob Faigin, Enig - Fallon, Skaldeman Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 15:03   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mettet fett - Ny forskning

Hva med å sende det inn til de som har skrevet det? For å få noen skikkelige svar?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 15:52   #6
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Mettet fett - Ny forskning

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hva med å sende det inn til de som har skrevet det? For å få noen skikkelige svar?

Det kommer, det kommer, håper jeg ;-)
Har en dialog med en relevant person om dette, og har bedt om en tilbakemelding på det jeg har skrevet over.
Venter på svar....vedkommende er på ferie eller noe akkurat nå, fikk en sånn "out of office" melding.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Mettet fett, hæ? SunnhetMedSirrup Generell diskusjon 7 25-10-09 20:28
Mettet vs umettet fett. Løvetass Spørsmål og svar 9 28-09-09 10:08
Villedende om mettet fett? themonk Generell ernæringsdebatt 6 07-01-05 06:40
Atkins og mettet fett MHM Atkins kosthold 15 25-03-04 11:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no