Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Ortoreksi - når sunt blir sykt

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-03-11, 18:59   #1
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Ortoreksi - når sunt blir sykt

Kom over noe veldig interessant. Kan alle helt 100 % ærlig si at dere ikke kjenner dere litt igjen?
http://tjukkebollafeita.blogg.no/125...r_sunt_bl.html

Kjenner du deg igjen i noen av disse punktene, har du kanskje ortoreksi.
Ifølge Bratman kan du være i faresonen for å utvikle ortoreksi dersom du:
* Bruker mer enn tre timer om dagen på å tenke over hva du spiser
* Planlegger måltidene dine lang tid i forveien
* Er mer opptatt av nærings- og kalloriinnholdet i maten du spiser enn smaken og gleden av å spise den
* Har fått redusert livskvalitet parallelt med at kostholdet har blitt sunnere * Setter stadig strengere krav til deg selv
* Opplever økt selvtillitt som følge av å spise sunt
* Har kuttet ut å spise mat du tidligere hadde glede av fordi du ønsker å spise den «riktige» maten
* Din begrensede meny vanskeliggjør muligheten for å spise sammen med venner og familie
* Får skyldfølelse hvis du gjør et unntak fra reglene dine
* Er i harmoni med deg selv og føler du at du har full kontroll over spisevanene dine, til tross for punktene nevnt ovenfor
----
Ortoreksi er i de fleste tilfeller en kilde psykisk stress og bekymring, men det er ikke en sykdom som er fysisk skadelig. Imidlertid kan avmagring være et problem blant personer som følger bestemte dietter, slik som "The raw food diet", der hvor det spises kun rå grønnsaker eller ikke prosessert mat. Symptomene på ortoreksi kan i noen tilfeller lett forveksles med anorexia nervosa. Dette kan være farlig for den personen som blir feildiagnosert, fordi sykdommene har svært forskjellig utgangspunkt. Der hvor en med anoreksi ønsker å gå ned vekt, bli tynnere, så ønsker en med ortoreksi og bli sunnere og renere.
Til og med spesialister på spiseforstyrrelser kan ha problemer med å skille mellom disse to spiseforstyrrelsene.

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 19:01   #2
Pøsh
Seniormedlem
 
Pøsh sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Akershus
Alder: 45
Innlegg: 738
Pøsh er ny på veien

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

Det var da voldsomt til gjentakelser

__________________
Min journal

Pøsh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 19:02   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

Sitat:

* Planlegger måltidene dine lang tid i forveien

Kalles også for å være økonimisk... Men jeg skjønner hva du mener...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 19:31   #4
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

Eh.. høres kjent ut...eh...nesten ikke, he, he. Au da!

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:02   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

...Jeg kan ikke si 100% ærlig at jeg ikke kjenner meg igjen i noen punkter i symptom-opplistinger for lymfekreft, lupus eller schizoide personlighetsforstyrrelser, heller. Det betyr ikke at jeg har disse lidelsene. Dømmekraft er dømmekraft.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:04   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

Jeg var godt på vei til å utvikle ortoreksi for noen år siden. Er ikke i nærheten av det nå, selvom mange av kriteriene passer for meg. Det er liksom forskjell på å være manisk og å være ivrig

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:11   #7
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

^^Ja det sa du det, jaggu ikke lette å merke forskjellen på manisk og ivrig er vel kun de rundt deg som merker det. men synes mat, hva jeg skal spise og planleggingen av måltidene er like fantatisk som en med denne lidelsen. men alle har vel denne dårlige samvittigheten for å skeie ut...

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:14   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

Det er jo liksom forskjell på å ha vonde og vanskelige følelser rundt det og ha nysgjerrige, kanskje innimellom slitsomme, men likevel positive tanker rundt det. På den tiden kunne jeg ikke dra noe som helst sted hvor det var mat involvert, med mindre jeg visste jeg kunne dra på SATS og trene av meg kaloriene etterpå. Jeg hylgrein fordi at mamma "tvang" meg til å dra til tante på middag i påsken, for da var jo senteret stengt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:18   #9
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

Nei, det gjør jeg ikke...

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:32   #10
Ildern
Medlem
 
Ildern sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 179
Ildern er på en erverdig vei

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

* Planlegger måltidene dine lang tid i forveien
Ja, det gjør jeg. Handler stort 2 ganger i mnd så da må det planlegges. Planlegger en uke fremover sånn så jeg vet hva som jeg skal ta ut av frysen og hvilke grønnsaker som evt skal kjøpes på vei hjem. Planlegger også etter hvilke aktiviteter som skal gjøres. Heavy mat til mye fysisk aktivitet er ikke bra. God planlegging kaller jeg det.

* Er mer opptatt av nærings- og kalloriinnholdet i maten du spiser enn smaken og gleden av å spise den
Tenker selvfølgelig på at maten skal være sunn og være mettende en god stund, og ikke bare vomfyll der og da.

* Opplever økt selvtillitt som følge av å spise sunt
Har det bedre med meg selv når jeg spiser mat enn når det går i grandis og pommes frites hvertfall.

* Har kuttet ut å spise mat du tidligere hadde glede av fordi du ønsker å spise den «riktige» maten
Har kuttet ut mye mat, ja, men det er ikke verre enn at jeg har glede av mye av den maten jeg spiser nå.

* Din begrensede meny vanskeliggjør muligheten for å spise sammen med venner og familie
Jeg spiser det jeg får servert, men gjerne mindre av den, eller så er jeg litt strengere ellers på dagen.

* Får skyldfølelse hvis du gjør et unntak fra reglene dine
Trykker jeg mye "drit" inn i kjeften så har jeg det ikke akkurat godt med meg selv. Er ikke det vanlig da?

* Er i harmoni med deg selv og føler du at du har full kontroll over spisevanene dine, til tross for punktene nevnt ovenfor
Har det stort sett bra med meg selv. Ikke 100 % kontroll til alle tider, men skitt au..

Jeg ønsker selvfølgelig å bli sunnere og "renere" som du sier, men ser ikke helt problemet med det.
Det er også en stor forskjell på å ha ortoreksi og på å være litt mer bevisst på hva man spiser. Syns jeg..

__________________


Ildern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach- i bunn og i grunn Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:35   #11
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

At det er vanskelig å skille mellom en person har ortorexia eller anorexia skyldes at mange har begge deler men hovedsakelig er man en av delene. Noen av de med ortorexia tror det å være veldig tynn er sunt, så det gjør det vanskelig å skille. Men hva de får mest dårlig samvittighet for avslører hva de er: er det kaloriene eller hvor sunn maten er som er avgjørende?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:47   #12
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

jeg har noe jeg vil kalle en blanding av anoreksi og ortoreksi. diagnosen min sier anoreksi, men føler selv det er en blanding av de to! nå bruker jeg lavkarbo for å komme meg opp i vekt føler at det funker ganske så bra!!

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:59   #13
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

Opprinnelig lagt inn av lillemeg88, her.

jeg har noe jeg vil kalle en blanding av anoreksi og ortoreksi. diagnosen min sier anoreksi, men føler selv det er en blanding av de to! nå bruker jeg lavkarbo for å komme meg opp i vekt føler at det funker ganske så bra!!

Og det som lavkarbofolket mener er sunt har vel snudd opp-ned på dine forestillinger om sunnhet, tenker jeg?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 22:16   #14
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

Opprinnelig lagt inn av lillemeg88, her.

jeg har noe jeg vil kalle en blanding av anoreksi og ortoreksi. diagnosen min sier anoreksi, men føler selv det er en blanding av de to! nå bruker jeg lavkarbo for å komme meg opp i vekt føler at det funker ganske så bra!!

Så flott

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 22:48   #15
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

Opprinnelig lagt inn av lillemeg88, her.

jeg har noe jeg vil kalle en blanding av anoreksi og ortoreksi. diagnosen min sier anoreksi, men føler selv det er en blanding av de to! nå bruker jeg lavkarbo for å komme meg opp i vekt føler at det funker ganske så bra!!

herlig å høre

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 23:44   #16
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Og det som lavkarbofolket mener er sunt har vel snudd opp-ned på dine forestillinger om sunnhet, tenker jeg?

hehe, ja, det kan man si! spiser en del mer fett nå enn jeg gjorde for bare noen måneder siden..! deilig å kjenne at kroppen fungerer igjen

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 23:51   #17
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

Kom over noe veldig interessant. Kan alle helt 100 % ærlig si at dere ikke kjenner dere litt igjen?
http://tjukkebollafeita.blogg.no/125...r_sunt_bl.html

Kjenner du deg igjen i noen av disse punktene, har du kanskje ortoreksi.
Ifølge Bratman kan du være i faresonen for å utvikle ortoreksi dersom du:
* Bruker mer enn tre timer om dagen på å tenke over hva du spiser
* Planlegger måltidene dine lang tid i forveien
* Er mer opptatt av nærings- og kalloriinnholdet i maten du spiser enn smaken og gleden av å spise den
* Har fått redusert livskvalitet parallelt med at kostholdet har blitt sunnere * Setter stadig strengere krav til deg selv
* Opplever økt selvtillitt som følge av å spise sunt
* Har kuttet ut å spise mat du tidligere hadde glede av fordi du ønsker å spise den «riktige» maten
* Din begrensede meny vanskeliggjør muligheten for å spise sammen med venner og familie
* Får skyldfølelse hvis du gjør et unntak fra reglene dine
* Er i harmoni med deg selv og føler du at du har full kontroll over spisevanene dine, til tross for punktene nevnt ovenfor
----
Ortoreksi er i de fleste tilfeller en kilde psykisk stress og bekymring, men det er ikke en sykdom som er fysisk skadelig. Imidlertid kan avmagring være et problem blant personer som følger bestemte dietter, slik som "The raw food diet", der hvor det spises kun rå grønnsaker eller ikke prosessert mat. Symptomene på ortoreksi kan i noen tilfeller lett forveksles med anorexia nervosa. Dette kan være farlig for den personen som blir feildiagnosert, fordi sykdommene har svært forskjellig utgangspunkt. Der hvor en med anoreksi ønsker å gå ned vekt, bli tynnere, så ønsker en med ortoreksi og bli sunnere og renere.
Til og med spesialister på spiseforstyrrelser kan ha problemer med å skille mellom disse to spiseforstyrrelsene.


Jeg har repsket for overkontroll av matinntak og kropp, men denne lsiten synes jeg stort sett ikke var representativ for å diagnostisere meg...Jeg har uthevet de punktene jeg kjenner meg igjen i. De to øverste gjelder den første tiden da jeg la om. Selvfølgelig brukte jeg mye tid på dette! Alt var jo nytt og måtte planlegges.
Og ja, selvfølgelig har jeg økt selvtillit! Jeg har jo spist meg frisk og legen kaller meg en suksesshistorie.
Jeg hadde stor glede av å spise falaffel etter en tur på byen, sjokolade, kake etc. Men selvfølgelig spiser jeg ikke det nå, jeg blir jo syk av det!
Og ja, jeg har faktisk kontroll over matvanene mine. På bordet står en boks sjokolade, jeg rører den ikke. Og ten, jeg er i full harmoni med meg selv. Ikke på tross av, men på grunn av!

Hurra for meg

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 23:55   #18
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

Opprinnelig lagt inn av lillemeg88, her.

hehe, ja, det kan man si! spiser en del mer fett nå enn jeg gjorde for bare noen måneder siden..! deilig å kjenne at kroppen fungerer igjen

Så flott å lese om! Lykke til

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 13:26   #19
Sol-Angelica
Medlem
 
Sol-Angelica sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Ei halvøy
Innlegg: 331
Sol-Angelica er på en erverdig vei

Sv: Ortoreksi - når sunt blir sykt

Jupp, kjenner meg godt igjen. Er ikke slik nå men var sånn tidligere, og ser det i etterkant at det ikke var så bra som jeg påsto den gang.

Sol-Angelica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I mål etter Ketolyse. Nå Lavkarbo. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sykt vondt i hue etter start av lavkarbo. equiter Lavkarbo generelt 2 29-09-10 19:28
Har så sykt dårlig fantasi,noen som kan komme med noen tips? Aadna Lavkarbo generelt 7 16-04-10 11:05
Sånn aprops sunt og ikke sunt Goggen Generell ernæringsdebatt 2 15-02-09 22:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no