Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-11-10, 12:25   #26
rava
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sandnes
Innlegg: 89
rava er på en erverdig vei

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Vi skal feire jula hos svigers. Vet ikke hva de skal ha på julaften, de har desverre inge matkultur... Vi skal nok ha pinnekjøtt en dag og ribbe håper jeg. Vi kommer til dem mange dager før jul så jeg kan "blande" meg litt inn i matlagingen. De vet at jeg spiser lavkarbo og har skjønt hva det går i. Jeg er ikke glad i kake eller desert. Kan ta et lite stykke kake men ellers holder jeg meg unna.

Ellers tror jeg at jeg gjør som jeg alltid gjør, kutter ut poteter og spiser mer grønnsaker

rava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, sunt og godt! Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 13:23   #27
mindreogmindre
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 61
mindreogmindre er på en erverdig vei

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Jul er det bare en gang i året, og da skal det være ribbe og pølse og riskrem til dessert

Overlevde det med glans i fjor, spiste mye ribbe og lite potet...men koset meg uten dårlig samvittighet

Er enig med de som sier at det er verre de dagene mellom jul og nyttår, men det må være lov til å kose seg en dag i året

mindreogmindre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 13:39   #28
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Julemat og tilbehør blir ikke noe problem for meg. Jeg drar nok hjem til foreldre i noen dager da, og der er det stor forståelse for ketogen kost, og mye vilje til å lage lovlige alternativer. Men jeg planlegger sprekk i romjula - fordi det står en kasse med amerikansk godteri i boden her, som jeg har holdt meg flittig unna i over et halvt år. Så en dag mellom jul og nyttår blir det pop tarts, et par twinkies, og en pizza. Så er det "ute av systemet", og januar og 2011 kan bare komme.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 13:46   #29
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Julaften blir som alltid med unntak av desserten. Lager meg sjokolademousse. Spiser bare litt poteter, og skal frotse i ribbe, som jeg elsker. Vi pleier å bake veldig mange småkaker av forskjellige slag. I år blir det kun noen til gjestene. Det blir utfordringa mi i romjula og holde meg unna de boksene. Resten av middagene i romjula, blir lavkarbo - hele familien legger til rette for gemalen og meg.

Det blir noen lavkarbobrødskiver med tomatsild, med karber for jeg har ikke klart å finne oppskrift på det.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:20   #30
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Jeg skal på cruise i Karibien - så, vi får se hva buffeten inneholder

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:28   #31
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Jeg har heldigvis en forståelsesfull familie, så kommer til å gå rimelig greit. Tenker å ligge fra 15-50, alt ettersom hva dagen bringer. Vi spiser ribbe på julaften (med sossiser, hoho), samt multer med fløte, lavkarbo for alle penga. Endelig skal jeg smake på svoret! Det som min tidligere lavkalorifilosofi forbød meg.

Og ellers planlegger jeg å bake alternativer (rundstykker, lavkarbokake og konfekt). Så den eneste planlagte uskeielsen er en porsjon risgrøt og litt ekte geitost på mine egne lavkarborundtstykker, hihi. Jeg er ikke så glad i type julekaker, kun pepperkaker. Så det er i grunnen pepperkaker og mandarin jeg vil savne, men da får jeg lage meg en god kopp eggemelkskakao, så går det nok bra lell.

Er enig med at man kan skeie litt ekstra ut i jula, men er sikkert lurt å begrense seg og ikke gå totalt amok. Det gjorde jeg i fjor (etter laaaang slankekur) og jeg var så uheldig at to av julekiloene aldri gikk av igjen . Nå fikk jeg påvist lavt stoffskifte og det hele etterhvert, så det hadde jo sin forklaring, men jeg skulle ønske jeg hadde begrenset meg litt mer enn jeg gjorde

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 14:50   #32
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans, her.

Jeg skal på cruise i Karibien - så, vi får se hva buffeten inneholder

Så spennende. Det skal jeg også.

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 15:00   #33
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

jeg skal skeie ut ja. men bare i romjula når jeg er hjemme! kan ikke skeie ut på jobb, magen blir sikkert ikke koselig...

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 15:16   #34
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans, her.

Jeg skal på cruise i Karibien - så, vi får se hva buffeten inneholder

Opprinnelig lagt inn av j88, her.

Så spennende. Det skal jeg også.

Og jeg tar 14 dager i Egypt!

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 15:42   #35
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 41
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

skal besøke kjæresten i jula, så det blir vel sedvanelig engelsk jul med kalkun

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 15:52   #36
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans, her.

Jeg skal på cruise i Karibien - så, vi får se hva buffeten inneholder

Du sier bare fra 1 gang til servitøren ved middagen at du ikke skal ha potet/ris osv. Men ekstra grønnsaker... Kan love at det blir notert og du trenger ikke tenke mer på det

Og frokostbuffeen er så lavkarbovennlig du kan drømme om

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 17:33   #37
babydoll
Medlem
 
babydoll sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 245
babydoll er ny på veien

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Selve julemiddagen tror jeg ikke blir noe problem, kutter bare ut poteten. Blir verre med juleselskapene og slikt. Har ikke vært hjemme siden sommeren, så har ikke fortalt familien at jeg går på lavkarbo ennå. Blir sikkert en del saus med hvetemel og slikt jeg må takke nei til og spise tørt kjøtt istedet. Dessert lager jeg heller selv, og lager cocosa-sjokolade og slikt til kos. Unner meg heller litt mer kunstig søtning enn høykarb-ting.

kommer til å savne å spise pepperkakedeig under bakingen og spise klementiner!

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 17:37   #38
Vintergumman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Spydeberg
Innlegg: 154
Vintergumman er på en erverdig vei

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Åh, gleder meg virkelig til jul! Ser for meg mammas enorme, saftige ribbe, som jeg for første gang kan fråtse i med god samvittighet. Skal bli herlig å slippe å fylle opp magen med de teite potetene, og heller gi mer plass til sossiser, medisterpølser og kjøttkaker.
Så får vi se om mamma og jeg kan romstere i Bakeglede uten sukker og mel og finne noen småkaker vi kan bake. Ellers blir det nok både sjokolade og fox på meg. Og potetgull. For det har jeg lovet meg selv. Og det blir kun i dagene jeg har ferie. Noen kilo opp skal jeg ikke gråte over. Det går seg nok fint til etter nyttår uansett. Og denne gangen skal vekttap ikke være et nyttårsforsett

Vintergumman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - trur eg Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 17:41   #39
CocoNut
Medlem
 
CocoNut sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Malmö, Sverige
Alder: 48
Innlegg: 133
CocoNut er på en erverdig vei

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Kommer ikke til å forandre på noe jeg. Skal spise samme maten i jula som jeg gjør nå, er ikke så glad i julemat allikevel, er mer glad i den maten jeg spiser nå. Kommer til å unne meg lavkarbokaker og sukkerfri sjokolade som jeg kan spise mens jeg er i ketose, ellers skal jeg fortsette misjonen min. Jeg orker ikke tanken på en sprekk for jeg er så redd jeg skal havne på "kjøret" igjen. Trenger ihvertfall 6 mndr til før jeg kan stole på megselv he he. Min last er sjokolade og godterier, derfor skal jeg holde meg langt unna. Maten er aldri et problem, fordi jeg ikke er spesielt glad i mat, og spesielt ikke julemat

Gleder meg til bare kosejul, uten å ha dårlig samvittighet eller føle meg dårlig fordi jeg har proppet meg full av snop. Skal nyte høytiden med alt det koselige som hører med.

__________________
Klem fra Coco

CocoNut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 17:45   #40
CocoNut
Medlem
 
CocoNut sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Malmö, Sverige
Alder: 48
Innlegg: 133
CocoNut er på en erverdig vei

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Opprinnelig lagt inn av Vintergumman, her.

Og denne gangen skal vekttap ikke være et nyttårsforsett

Ikke hos meg heller, er det ikke deilig?

__________________
Klem fra Coco

CocoNut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 17:46   #41
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Jeg håper jeg får mulighet til å lage litt julekaker/konfekt som jeg selv kan spise. Tror ikke det blir noe problem, både min far og stemor er åpen for den maten jeg spiser og min mor spiser likens mat. Så jeg skal prøve så godt jeg kan å ikke gå amok i godteskåla, kakefat og dessertskålene. Det er nemlig min last når det kommer til jula. Vi har alltid hatt masse twist, smågodt, sjokolade, brus klar til å spises/drikkes hele jula. Så derfor vil jeg få laga noe jeg selv kan spise.

Men til selve julemiddagen skal jeg spise litt "kålrabistappe" og muligens ei lita potet ved siden av pinnekjøttet. Og ei lita skål risgrøt..spiser aldri mer enn ei lita skål uansett - blir kvalm av for mye Får håpe jeg får mandla i den lille porsjonen min i år også Det er så morsomt hvis jeg får den helt i begynnelsen, søskna min går jo helt amok, fordi de SKAL ha den..og de spsiser..og de spiser...helt til de blir så mette og kvalme at de ikke klarer å reise seg av stolen....og så har jeg fått mandla (hihi, ikke ondskapsfull at all..)

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 17:47   #42
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Opprinnelig lagt inn av Vintergumman, her.

Åh, gleder meg virkelig til jul! Ser for meg mammas enorme, saftige ribbe, som jeg for første gang kan fråtse i med god samvittighet. Skal bli herlig å slippe å fylle opp magen med de teite potetene, og heller gi mer plass til sossiser, medisterpølser og kjøttkaker.
Så får vi se om mamma og jeg kan romstere i [I]Bakeglede uten sukker og mel [/i]og finne noen småkaker vi kan bake. Ellers blir det nok både sjokolade og fox på meg. Og potetgull. For det har jeg lovet meg selv. Og det blir kun i dagene jeg har ferie. Noen kilo opp skal jeg ikke gråte over. Det går seg nok fint til etter nyttår uansett. Og denne gangen skal vekttap ikke være et nyttårsforsett

Skikka i den i går, på butikken, det er mange brukbare oppskrifter i den, både julekaker og kjeks. Venter på den selv, ligger forhåpentligvis i postkassa snart
Da skal det bakes julekaker

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 18:31   #43
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Jeg skal også prøve å lage litt godis, men har dessverre litt svenskegodt som jeg ikke klarer å gi bort eller kaste! skal slå meg litt løs med det i jula. 2011 er det rett på igjen som 157 sier

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 18:46   #44
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Jeg spiser aldri søtt jeg.. Har overhodet ikke behov eller lyst på noe søtt. Da synes jeg det er mye værre det at jeg har fått saltrestriksjoner. DET kommer til å bli vanskelig å gjennomføre, jeg som er så glad i spekemat, gode oster, ymse ruller, røykalaks, sild av alle slag, etc etc..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 22:16   #45
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

ja det var det da... hmm... men for mye salt er vel ikke bra? jeg får dårlig samvittighet når jeg spiser ost og salami stekt til kvelds...

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 22:34   #46
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Skal ha pinnekjøtt på julaften som vanlig, men i år skal vi ha ribbe også. Tilbehør er kålrotstappe og rødkål. Må prøve å lage rødkålen sjøl i år! Muligens en liten potet. Skal på et par julebord, håper på buffet, så jeg kan slippe unna sossissene og medisterkakene. (Blir så skeptisk på sånn utspedd mat!) På det andre skal jeg sjøl betale maten, og da kan jeg si fra hva jeg vil ha, og forhåpentligvis får jeg det sånn som jeg vil ha det. Har alltid syntes riskrem var for mektig på julaften, så vi har brukt å ha fruktsalat og is. Kanskje lager jeg lavkarbo sitronfromasj i år, godt med noe lett og luftig etter en mektig middag. Neste dag blir det lutefisk, med poteter (1 liten til meg), ertestuing, masse bacon, bittelitt brunost og eggesmør.

Hva slags ribbe skal vi kjøpe? Familieribbe? (Synes familiedeig og familieribbe høres litt ekkelt ut..) Tynnribbe? (Høres litt GR ut.)

Delfiakake er jo skikkelig lavkarbo (oppskrifta til cocosa), skal lage vår egen marsipan med sukrin (har kjøpt mandler på tilbud!) og flere godteri. Skal også bake julebrød, det er med speltmel og ikke helt lavkarbo, men må vel avstå fra brunosten.

Har også noe høykarbo-godteri (karameller) liggende. Kommer neppe til å kjøpe inn julefavoritter, det kan bli en for stor fristelse, men noen plater med 86% må vi ha. Men det blir nok ikke kjøpt inn så masse sjokolade som det vi før har brukt å kjøpe. Skal skeie ut med litt lefse.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 10:24   #47
Akeleie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 23
Akeleie er på en erverdig vei

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

I år blir det sydenjul! Med medbrakt pinnekjøtt og kålrabi. Skeier ut med et stykke bløtkake etter middagen, men tørre norske julekaker skal gå greit å holde seg unna gitt. Har aldri tenkt på hvor bra tapas egentlig er tilpasset lavkarbo! Manchego-ost, skinke, reker i hvitløksolje, pimientos de padron Mmmmmmm... JUL!

Akeleie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 10:38   #48
sæterjenta
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 170
sæterjenta er på en erverdig vei

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Hos oss blir jula mest mulig lik tidligere år, med noen små sunne endringer. etter jeg begynte å interessere meg for lavkarbo så har jeg begynt å lage mere mat fra bunnen av, og det er noe vi alle har satt pris på smaksmessig

Så i jula her blir det ikke posesaus til risgrøten, men hjemmelaget bringebærsaus uten ekstra karbohydrater i form av desilitervis av sukker, men masse masse bær i stedet

Vi har funnet mange alternativ til sukkerfritt og lavkarbogodteri også, som kommer til å erstatte mye av godteriet. Dessuten skal jeg være flinkere til å lage hjemmelagede småkaker i år, slik at jeg kan lage sunnere alternativ.

Ellers blir det hjemmelaget medisterkake i stedet for ferdigkjøpt, pinnekjøtt og kålrabistappe. Normalt har jeg litt potet i stappa, men det blir utelatt i år. Potet blir vel servert for den som vil ha det, men for min del er det ikke noen savn. Skal heller tilføye litt flere grønnsaker enn normalt for variasjonens skyld.

Så alt i alt så ryker jeg vel ut av ketosen uansett hvordan man snur og venner på det, men skal være flink til å gå tur å prøve å forbruke litt av karbohydratene....og ellers bare kose meg med familien og nyte at vi er samlet noen dager...uten å ødelegge jula med dårlig samvittighet

__________________



Desembertrening 295/1000
sæterjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 18:42   #49
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Jul! Åh, jeg gleder meg til jul

Har begynt å lage liste på kaker og godterier jeg skal lage til jul:

Kokosmakroner
Kokosboller
Kransekake
Kransekakestenger
Delfiakake
Marsipan
Sjokolade m/økosjokolade
Kake med multekrem (sukkerbrød med egg, stevia og JBKM)
Daddelkake laget med kokosmel


Maten blir ikke noe problem. Ribbe, surkål, masse ribbefett og én liten potet. Multekrem til dessert.
Klementiner og masse deilig fristende røde epler, druer, bananer og pærer klarer jeg fint å styre unna. Det ser lekkert ut på fatet, men kommer sikkert til å være for mett til å la meg friste...

Frokosten 1. juledag kan jeg får en ørliten utfordring. LEFSER....! Fanken, hvorfor har noen funnet opp lefser! Det er bare sååå godt til frokosten, og det hører liksom med til jula. Jeg får heller bare lesse tallerken min med masse deilig julepålegg, ribbefett og medisterkaker.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 22:10   #50
LouLou
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan tenker dere mtp mat i jula?

Opprinnelig lagt inn av christine76, her.

Jeg har tenkt å lage lavkarbo marsipan, og prøve meg på et par sorter med lavkarbo julekaker. Så har ejg et alternativ, selv om jeg ikke kommer til å spise mye julekaker.

Til pinnekjøttmiddagen har jeg tenkt å droppe potet og spise kålrabistappe. Og lage "riskrem" med CC og pisket krem til desserten som skal spises med jordbær rørt med sukrin.

Altså kommer jeg nok til å skeie ut litt, og spise mer karber enn jeg ellers ville gjort, men styre unna de store sprekkene.

Blir litt stusselig med julestrømpen da, nesten helt uten snop. Men det går greit.

Kommer nok til å spise litt klementin også, men det begrenser seg til å smake en båt av min datter sin av og til.

Det med riskremen var smart.Det blir min dessert på juleaftenTakk for tipset

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva gjør dere med jula? Hillelille Spørsmål og svar 41 03-10-09 21:28
Hvordan skal dere gjøre det i jula? Går det an å vedlikeholde? MoaMoa Ketolysekuren 24 16-12-08 02:00
Hva tenker dere? iren84 Spørsmål og svar 5 25-11-07 03:17
Hvordan gjør dere det i jula? iren84 Spørsmål og svar 8 18-11-07 21:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no