Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Trening og ketose

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-05-10, 09:26   #26
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening og ketose

Det som er så surt, er at verden har blitt bedratt i så mange år. Kroppen skriker etter sitt naturlige brennstoff, fett, og vi pumper den full med annenrangs, karbohydrater. Hjertet kan ALDRI nå sitt fulle potensial uten nok fett, det er en biologisk kjensgjerning. Det er nok av folk på lavkarbo som har drevet sine trenere til vanvidd, da maxpulsen begynner å flytte seg oppover, langt oppover. Noe som ingen trenere kan få seg til å forstå hvorfor, for de har lært at DET GÅR IKKE AN!
Kroppen lærer å bruke fett igjen. Fett kan ikke skape laktat (melkesyre). Du vil alltid ha en del karbohydrater lagret, fordi kroppen lager en god del selv, men den vil spare lengst mulig på det, slik at du kan holde langt høyere intensitet uten å få melkesyre. Den intensiteten du før fikk syre på, kan du nå holde over lang tid uten å få syre.
Du vil også oppleve en voldsom økning i lungekapasiteten om du driver utholdenhet, fordi fettoksidasjon krever mer oksygen enn karbohydrat.
Det er iallefall min erfaring. En annen bivirkning er at slitasjen på kroppen synker, og musklene vokser med rekordfart.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 07:22   #27
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Trening og ketose

Dette høyrest veldig positivt ut. Eg gledar meg til å teste det ut og håper det stemmer også for meg Tanken på å kunne orke noko igjen. Nei, korreksjon: Å kunne orke noko. Det ville vore større enn stort.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 11:34   #28
Morbeline
Juniormedlem
 
Morbeline sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 27
Morbeline er på en erverdig vei

Sv: Trening og ketose

Fortsetter litt på denne tråden jeg, siden det var så mange kloke svar. Jeg merker at det var utrolig tungt i starten å trene utholdenhet. Det er ikke fordi jeg var dårlig trent, det var en tung følelse i kroppen jeg ikke har kjent før uansett hvor langt tid det går mellom øktene. Men nå, etter at kroppen har vent seg litt til lavkarbo (ennå i startfase, dog) så er det mye bedre!

Men, spørsmålet mitt her nå er, til dere erfarne - får man raskere resultater i fremgangen sin på lavkarbo? Utholdenheten, blir oksygenopptaket bedre fortere enn på høykarbo? Og hva med styrketrening, for jeg merker muskler etter bare to ganger og det er litt uvant for en uten muskler i det hele tatt Ren nysgjerrighet i grunn, om det er jeg som har trent annerledes enn før eller om det faktisk har noe på kostholdet å si.

(og er det bare jeg som har merket at hold/sting i siden har forsvunnet helt?!)

__________________
morbeline.com
Morbeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 15:37   #29
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av Morbeline, her.

Fortsetter litt på denne tråden jeg, siden det var så mange kloke svar. Jeg merker at det var utrolig tungt i starten å trene utholdenhet. Det er ikke fordi jeg var dårlig trent, det var en tung følelse i kroppen jeg ikke har kjent før uansett hvor langt tid det går mellom øktene. Men nå, etter at kroppen har vent seg litt til lavkarbo (ennå i startfase, dog) så er det mye bedre!

Men, spørsmålet mitt her nå er, til dere erfarne - får man raskere resultater i fremgangen sin på lavkarbo? Utholdenheten, blir oksygenopptaket bedre fortere enn på høykarbo? Og hva med styrketrening, for jeg merker muskler etter bare to ganger og det er litt uvant for en uten muskler i det hele tatt Ren nysgjerrighet i grunn, om det er jeg som har trent annerledes enn før eller om det faktisk har noe på kostholdet å si.

(og er det bare jeg som har merket at hold/sting i siden har forsvunnet helt?!)

Jeg synes at fremgangen på dette kostholdet er langt bedre enn på tradisjonell kost. Ikke så rart, når vanlig mat med mye karbohydrater belaster kroppen med mye undødig hormonvariasjon og avfallstoffer.
Oksgenopptaket øker langt raskere, fordi det er lettere å holde høy fart over lang tid. Altså kan en trene hardere. Iallefall kan jeg det. Maxpuls på det gamle kostholdet mitt var 192. Helt normat for en 40 åring altså. Etter ni måneder er maxpuls nå 230. Cirka 20 slag over maxpulsen til en 1 -åring. Ifølge fysiologer skal en ikke kunne ha maxpuls over 220.
Hjertet fungerer mye bedre på ketoner, du får et mye bredere slagspekter, og om jeg ikke er spesielt sliten, kan jeg løpe i max hastighet i 1 km, og ennå ligge langt unna maxpuls, så skal man trene hjertet skikkelig, må man kunne trene hardt - ergo enda mer fremgang.
Oksygenopptak og utholdenhet er mye bedre på dette kostholdet. Musklene vokser mye raskere, pga en forhøyet verdi av veksthormoner i blodet, fordi insulinet holdes nede. Insulinet er et anabolt hormon, men en har uansett nok av det til å bygge mye muskler.

PS: Ny vitenskaplig forskning viser nå at du behøver ikke vente 48 timer med å trene en muskel. Det er fit for fight etter bare 24 timer.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 15:51   #30
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Sv: Trening og ketose

Hmm..... satsar på eg snart venner meg til dette eg då, for så eg gjekk opp ein lusen bakke i dag var eg så tung i føtne og anpusten at eg visste ikkje eg var i såååå dårleg form... men så er det berre kroppen som treng å omvenda seg altså.

Så, om to-tre veker kan eg jogga utan problem... :P Det er nesten for godt til å håpa på i det heiletatt... men eg kan jo håpa...!!!

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 18:41   #31
Morbeline
Juniormedlem
 
Morbeline sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 27
Morbeline er på en erverdig vei

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Jeg synes at fremgangen på dette kostholdet er langt bedre enn på tradisjonell kost. Ikke så rart, når vanlig mat med mye karbohydrater belaster kroppen med mye undødig hormonvariasjon og avfallstoffer.
Oksgenopptaket øker langt raskere, fordi det er lettere å holde høy fart over lang tid. Altså kan en trene hardere. Iallefall kan jeg det. Maxpuls på det gamle kostholdet mitt var 192. Helt normat for en 40 åring altså. Etter ni måneder er maxpuls nå 230. Cirka 20 slag over maxpulsen til en 1 -åring. Ifølge fysiologer skal en ikke kunne ha maxpuls over 220.
Hjertet fungerer mye bedre på ketoner, du får et mye bredere slagspekter, og om jeg ikke er spesielt sliten, kan jeg løpe i max hastighet i 1 km, og ennå ligge langt unna maxpuls, så skal man trene hjertet skikkelig, må man kunne trene hardt - ergo enda mer fremgang.
Oksygenopptak og utholdenhet er mye bedre på dette kostholdet. Musklene vokser mye raskere, pga en forhøyet verdi av veksthormoner i blodet, fordi insulinet holdes nede. Insulinet er et anabolt hormon, men en har uansett nok av det til å bygge mye muskler.

PS: Ny vitenskaplig forskning viser nå at du behøver ikke vente 48 timer med å trene en muskel. Det er fit for fight etter bare 24 timer.

Oi, takk for glupt svar. Akkurat dèt gjør jo motviasjonen til å trene litt større, når man faktisk ser resultater raskere, spesielt styrke (:

Angående det å vente med å trene 48 timer er kanskje forsket på, men merker selv at jeg trener hardere og bedre hvis jeg trener annenhver dag, enn to dager på rad.

__________________
morbeline.com
Morbeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 20:39   #32
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Trening og ketose

Jeg kan trene MYE lengre og hardere på lavkarbo! Jeg merker det spesielt dersom jeg har vært på høykarborus og skal trene. Det er såvidt jeg klarer utholdenhetstreninga uten å dø på meg på veien.

På lavkarbo kan jeg trene hard utholdenhet i en time og ikke være spesielt "sliten" når jeg er ferdig, nesten så jeg kunne holdt på en time til selv om jeg er gjennomvåt av svette.

Jeg lurer rett og slett på om det er sånn motsatt av når man går INN i ketose, at kroppen ikke takler omstillinga eller noe sånt. Uansett, skal jeg først trene så foretrekker jeg å gjøre med fett ikke karber

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 21:22   #33
Waterlilies
Nytt Medlem
 
Waterlilies sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 3
Waterlilies er på en erverdig vei

Sv: Trening og ketose

Jeg trener en del, siden jeg er ny her - er det noen som kan gi meg råd om hva jeg skal spise før trening?

Waterlilies er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - så langt Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 21:33   #34
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av Waterlilies, her.

Jeg trener en del, siden jeg er ny her - er det noen som kan gi meg råd om hva jeg skal spise før trening?

Jeg har best effekt om jeg spiser fett før jeg trener. Avocado m rekesalat f.eks. Eller nøtter, ost osv.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 13:41   #35
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av Waterlilies, her.

Jeg trener en del, siden jeg er ny her - er det noen som kan gi meg råd om hva jeg skal spise før trening?

Det tar ca 2 timer før fettet du spiser kommer ut i blodet, og da er også fettforbrenninga på sitt høyeste. Du må nesten tenke litt bakvendt når du trener på lavkarbo, fordi du har konstant lavt blodsukker - det som man IKKE vil ha når man trener på vanlig kost. Her er det fett som gjelder, og selv har jeg mest energi om jeg ikke har spist på ca 4 timer. Jeg spiser som regel kraftige måltider, for de har ETT fomål: Å holde meg mett lengst mulig, ergo spiser jeg mye fett og proteiner. Ikke gjør feilen å spise litt karbo før trening, for da risikerer du å senke fettforbrenninga med 25 % ganske raskt, noe som vil gjøre deg dorsk og tung under trening.

Kort sagt, den energien du skal bruke når du trener på lavkarbo, den bærer du med deg hele tida, det er ikke nødvendig å spise, for det er fettet ditt du skal bruke

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 13:47   #36
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening og ketose

Kom bare til å tenke på den Kenn Halstensen sa (LCHF guru) på et foredrag. Han hadde spist frokost, så hadde det gått 8 timer uten mat, før han trente. Han hadde aldri hatt et så høyt energinivå før.

Jeg tror grunnen er at da har maten passert mye av tarmene, mesteparten av næringsopptaket er gjort, og blodet er tilgjengelig for musklene. Jeg har ofte merket det samme selv før, da jeg trente før frokost, jeg var ofte forundret over energien jeg hadde, og det var tilogmed den gangen da jeg var en "sukkermaskin".

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 12:24   #37
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og ketose

Nyttig info!!

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-06-10, 09:57   #38
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Trening og ketose

Kan også bekrefte dette ut fra egen erfaring. Jeg liker å spise en lett frokost, vente noen timer, gjerne til lunsjtider, og så trene. Da føler jeg meg ofte som energizer-kaninen, det bare fortsetter og fortsetter

Følelsen etter trening er også en helt annen på ketose i forhold til høykarbo. Mye mindre skutt i kroppen, og ofte klar til å bare løpe videre. Før var jeg plaget en del med kramper etter lange økter, dette har forsvunnet etter jeg begynte med lchf. I det hele tatt ikke verdt å gå tilbake til høykarbotrening!!!

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 10:14   #39
Aminata00
Juniormedlem
 
Aminata00 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Rogaland
Alder: 34
Innlegg: 20
Aminata00 er på en erverdig vei

Sv: Trening og ketose

Jeg er litt ny på dette her. Men burde man presse seg til å trene i starten, selv om man ikke har energi? Jeg går tur, men jeg blir veldig lett sliten. Det klarer jeg uansett, men vet ikke helt om jeg klarer å løpe, eller trene styrke. Hva har dere andre gjort?

Aminata00 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 10:35   #40
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Trening og ketose

Forutsatt at du får i deg nok riktig mat er det helt greit å presse deg til å trene. Hjernen belønner høyintensitetstrening med masse endorfiner, så det tar ikke mer enn ei uke eller to før du faktisk er treningsnarkoman om du legger litt sjel i det. :P

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 18:23   #41
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av Aminata00, her.

Jeg er litt ny på dette her. Men burde man presse seg til å trene i starten, selv om man ikke har energi? Jeg går tur, men jeg blir veldig lett sliten. Det klarer jeg uansett, men vet ikke helt om jeg klarer å løpe, eller trene styrke. Hva har dere andre gjort?


Farlig er det ikke, men det spørs om du orker. Jeg orket så vidt å løpe i 30 minutter, så krabbet jeg hjem igjen - helt skutt. Den neste uken slapp jeg å krabbe, da tuslet jeg.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 20:57   #42
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Trening og ketose

Folk og superkreftene deres as.. løpe? I 30 minutter? Jeg kunne likegodt levitert.. =/

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 07:59   #43
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Folk og superkreftene deres as.. løpe? I 30 minutter? Jeg kunne likegodt levitert.. =/

LOL en god latter forlenger livet...Vi har nok alle våre områder. Jeg kan greit løpe i 3 timer, men på andre områder er jeg (heldigvis) tapt bak en vogn
Hadde i levd i steinalderen sånn som genene våre fortsatt gjør hadde jeg garantert jogget etter mammutene hele dagen. Iallefall ifølge blodtypedietten
Er en kjøttspiser og merker det godt. Grønnsaker klarer jeg meg iallefall godt uten.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 09:40   #44
Aminata00
Juniormedlem
 
Aminata00 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Rogaland
Alder: 34
Innlegg: 20
Aminata00 er på en erverdig vei

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Folk og superkreftene deres as.. løpe? I 30 minutter? Jeg kunne likegodt levitert.. =/

Hehehe, jeg vet ikke helt om jeg klarer å presse meg selv da. Synes det er hardt å gå opp de tyngste bakkene når jeg er ute å går. Ser ikke helt for meg at jeg skal klare å løpe.....Men, hvis det ikke er farlig så skader det ikke å prøve!

__________________


Aminata00 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 15:01   #45
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg
Question

Sv: Trening og ketose

*Dytter litt på denne tråden*.

Fordi, jeg lurer på om jeg gjør litt feil da jeg 2,5 uker (snart 3) har vært trøtt, sliten, uopplagt og generelt presterer dårligere på trening (utenom jogging i moderat tempo, det går bra) siden jeg la om til et lavkarbokosthold med omlag 30-50 karbs per dag (ligger som regel på 40-tallet). Jeg har tenkt at jeg skulle øke karbinntaket, men etter å ha sett denne tråden blir jeg usikker. Bør jeg heller senke og øke fettet? Noen sa til meg at jeg kanskje lå i en ketosevipp (går inn og ut av ketose) og derfor kroppen sliter med å omstille seg. Er det best å enten ligge under 30 eller over 50, for å unngå vippen?

Jeg trener 5 ganger i uka, oftest 1 time per gang (noen ganger 1.5-2, men det er maks 1-2 ganger i uka). Trener hovedsakelig jogging, spinning, høypulsaerobic, step og styrke (1-2 ganger, her skal jeg øke etterhvert utover høsten, nå vedlikeholder jeg bare muskelmassen).

Jeg spiser som regel lavkarboknekkebrød (1,2 karb pr stk), mye fete oster som pålegg, pålegssalat basert på majones, spekeskinke, salami, skinkepålegg, tyrkisk yoghurt, CC, seterrømme, CF, kesam original, kjøtt, fisk, nøtter og frø. Karbohydratene kommer altså mest fra nøtter/frø, grønnsaker, bær og honningmelon for tiden. Jeg steker maten i meierismør eller cocosa. Spiser sukkerfrisjokolade eller baconsvor som snacks. Hvis jeg bør senke karbene, hva mangler jeg av fett? Må sies at jeg sliter med overload av fett, blir fort kvalm da (koteletter som dypper av stekefett f.eks).

Håper noen kan hjelpe en lavkarboforvirret treningselsker! Ønsker å prestere som før på trening, kanskje også bedre, få energien tilbake altså! Vil så gjerne at lavkarbo skal være noe, også for meg

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 15:14   #46
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Trening og ketose

Hei

Trener du faktisk så mye og holder deg til 40g karbs om dagen tror jeg du er ganske solid i ketose. Skulle jeg anbefalt deg å gjøre noe med karbene ville det vært å øke litt men samtidig flytte mest mulig av dem til ca. 30-60 minutter før treninga, slik at du brenner dem opp og blir kvitt skiten raskest mulig.

Eventuelt kan du jo kjøre så lavt du klarer på karbohydratene ei uke eller to og se hvordan du føler deg? Ser folk her si at kroppen kan bruke 4-6 uker på å omstille seg helt til å bruke ketoner som primær energikilde. Personlig har jeg ikke vært noen voldsom fan av sukker de siste årene så omstillingen besto for min del av 3-4 dager med en voldsom, dyrisk lyst på iskrem. Har mistet "kanten" på maksløftene mine, men kan ikke påstå jeg merker noe på f.eks. 4 sett med 8 repetisjoner.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 15:23   #47
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Hei

Trener du faktisk så mye og holder deg til 40g karbs om dagen tror jeg du er ganske solid i ketose. Skulle jeg anbefalt deg å gjøre noe med karbene ville det vært å øke litt men samtidig flytte mest mulig av dem til ca. 30-60 minutter før treninga, slik at du brenner dem opp og blir kvitt skiten raskest mulig.

Eventuelt kan du jo kjøre så lavt du klarer på karbohydratene ei uke eller to og se hvordan du føler deg? Ser folk her si at kroppen kan bruke 4-6 uker på å omstille seg helt til å bruke ketoner som primær energikilde. Personlig har jeg ikke vært noen voldsom fan av sukker de siste årene så omstillingen besto for min del av 3-4 dager med en voldsom, dyrisk lyst på iskrem. Har mistet "kanten" på maksløftene mine, men kan ikke påstå jeg merker noe på f.eks. 4 sett med 8 repetisjoner.

Hvor mye karbo kan man egentlig forbrenne bort på en hard spinningsøkt f.eks?

I denne tråden menes det at man bør spise fett før trening, ikke karbo da det senker forbrenningen (om jeg forstår rett). Samt at energien er mer langvarig fra fett under trening, enn karbo. Bør man da innta karbo etter trening?

Du har nok rett, jeg bør vel aller helst bare eksprimentere og finne min vei her, men er litt nysgjerrig på andres erfaringer og hva de anbefaler, så tusen takk for svar

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 16:45   #48
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.

Hvor mye karbo kan man egentlig forbrenne bort på en hard spinningsøkt f.eks?

I denne tråden menes det at man bør spise fett før trening, ikke karbo da det senker forbrenningen (om jeg forstår rett). Samt at energien er mer langvarig fra fett under trening, enn karbo. Bør man da innta karbo etter trening?

Du har nok rett, jeg bør vel aller helst bare eksprimentere og finne min vei her, men er litt nysgjerrig på andres erfaringer og hva de anbefaler, så tusen takk for svar

Kikker man litt på forskjellige såkalte kalori-kalkulatorer ender man opp med at hard vektløfting brenner 400-500kcal per time. 1g karbohydrat er 4kcal, så i teorien kan du rekke å brenne inntil 100g karbohydrater inntatt kort tid før trening.

Karbohydrater etter trening er i hovedsak for å skape en insulin-spike, altså en mest mulig voldsom økning i insulinnivå. Dette fordi insulin ikke bare frakter sukker inn i celler, men også amino-syrer (altså protein) inn i muskelceller og stimulerer proteinsyntese (oppbygging av muskelmasse). Raske karbohydrater sammen med raske kvalitetsproteiner innen 20-30 minutter etter endt trening er nok utvilsomt fordelaktig for friske mennesker, men for overvektige, diabetikere, insulinresistente, osv. er det en dårlig idé.

Forøvrig øker lavkarbo-kosthold mengden vekst- og kjønnshormon i kroppen. Noe fordi det alltid er en balanse mellom de anabole hormonene (testosteron, HGH, insulin, osv.) og når mengden insulin kuttes må de andre (spesifikt HGH) stige. I tillegg blir man faktisk mer "manndig" av å spise typisk klisjé "manndig" mat som deilig rødt kjøtt med fettet og svoren på, da kjønnshormonet testosteron (såvel som mange andre) faktisk laget av kolesterol.


Edit: Angående karbohydrater før/etter trening kan du jo sjekke ut TKD; Targeted Ketogenic Diet. Er ikke mange her inne som driver med det, men etter hva man hører er det mange styrkeløftere og kroppsbyggere som benytter seg av TKD-lignende diettopplegg når de skal skrape av fettkiloene før sommersesongen.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 16:48   #49
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Kikker man litt på forskjellige såkalte kalori-kalkulatorer ender man opp med at hard vektløfting brenner 400-500kcal per time. 1g karbohydrat er 4kcal, så i teorien kan du rekke å brenne inntil 100g karbohydrater inntatt kort tid før trening.

Karbohydrater etter trening er i hovedsak for å skape en insulin-spike, altså en mest mulig voldsom økning i insulinnivå. Dette fordi insulin ikke bare frakter sukker inn i celler, men også amino-syrer (altså protein) inn i muskelceller og stimulerer proteinsyntese (oppbygging av muskelmasse). Raske karbohydrater sammen med raske kvalitetsproteiner innen 20-30 minutter etter endt trening er nok utvilsomt fordelaktig for friske mennesker, men for overvektige, diabetikere, insulinresistente, osv. er det nok en dårlig idé.

Forøvrig øker lavkarbo-kosthold mengden vekst- og kjønnshormon i kroppen. Noe fordi det alltid er en balanse mellom de anabole hormonene (testosteron, HGH, insulin, osv.) og når mengden insulin kuttes må de andre (spesifikt HGH) stige. I tillegg blir man faktisk mer "manndig" av å spise typisk klisjé "manndig" mat som deilig rødt kjøtt med fettet og svoren på, da kjønnshormonet testosteron (såvel som mange andre) faktisk laget av kolesterol.

Jeg er ikke overvektig, diabetiker eller insulinresistent, så da tolker jeg det dithen at jeg kan spise karbohydrater etter en treningsøkt?

Har hørt at enkelte vokser i høyden (et par cm) på lavkarbokosthold, henger det sammen med den økte mengden vekst- og kjønnshormoner du snakker om her?

__________________
Titt gjerne innom min personlige blogg: Gladpuls.wordpress.com

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 18:00   #50
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.

Jeg er ikke overvektig, diabetiker eller insulinresistent, så da tolker jeg det dithen at jeg kan spise karbohydrater etter en treningsøkt?

Jeg ser ingen grunn til hvorfor du ikke skulle gjøre det. Jeg ser for å være ærlig ingen grunn til å gjøre det heller, men det får bli personlig prefferanse. Noen trives best på 15g karbohydrat fordelt utover dagen, andre stortrives på 100g om dagen. Kjører du intervall- eller vekttrening så er musklenes lager antagelig såpass tomme at du trygt kan spise litt frukt og magert kjøtt, eller en proteinshake som inneholder noe karbohydrat etter trening uten at du risikerer noe dårligere helse av den grunn. Test det i et par uker, og se selv hvordan det føles.

Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.

Har hørt at enkelte vokser i høyden (et par cm) på lavkarbokosthold, henger det sammen med den økte mengden vekst- og kjønnshormoner du snakker om her?

Det har jeg aldri hørt om, men spennende om det er sant! Kanskje jeg endelig kan dra meg fra 179 til 180 (høres så mye bedre ut, hehe). Veksthormon(HGH)-produksjon er veldig aldersbetinget, men kan også stimuleres av ting som trening som fører til melkesyreproduksjon, og optimaliseres av tilstrekkelig vitamin- og mineralinntak (spesielt sink og magnesium, ZMA er et kjent tilskudd), nok søvn og et variert, godt lavkarbo-kosthold.

Da Sylvester Stallone for noen år tilbake ble stoppet i tollen i Australia med HGH (og Testosteron, om jeg husker rett) sa han rett ut til både tollere og presse "Jeg er gammel. Kroppen produserer nesten ikke disse hormonene mer, og jeg vil holde meg ung og sterk.". Og du må innrømme at sammenlignet med de fleste andre 64 år gamle menn ser det ikke akkurat ut som om han blir bundet til noen rullator med det første.



Sitat:

Stallone said there’s no magic potion to build the physique that has helped carry him to great wealth and fame. “If that were the case, everyone would be a superhuman being,” he said.

“You have to put in years and years and years of hard labor to stay in shape,” Stallone went on. “The most important thing about HGH — and I think more people should be aware of this — is it really takes off the wear and tear that your body takes. The power to recuperate is very, very limited. So all it does is expedite.”

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Svar

Emneord
ketose, mosjon, trening


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Om ketose, trening og meg Bulldog Trening 9 16-05-10 20:13
Trening på kh vs ketose Viclin Ketolysekuren 2 28-09-09 19:51
Ketose og trening Frank Atkins kosthold 0 20-05-08 08:16
Ang karber og ketose og trening annabanana Ketolysekuren 3 02-04-08 18:04
Trening og induksjon/ketose? Iset Trening 2 06-07-05 23:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no