Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-07-11, 16:42   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Vi har en koslig, eldre familiehytte vi pleier å tilbringe minst et par uker ved hver sommer.
Nå står det for døren igjen og jeg begynner å innse at dette kan bli et problem...

Vi har innlagt kaldtvann, men m koke vann til alle oppvasker, ergo bruker vi ofte dekketøy flere ganger for å spare oppvask.
Vi har 2 kokeplater og en ministekeovn, men jeg kan ikke bruke stekeovn og kokeplater samtidig.

Vanligvis spiser vi masse brødmat, ferdigpizza og lettvindt halvfabrikata når vi er på hytta, men det går jo ikke nå.
Jeg har ikke mulighet til å lage opp masse mat som vi kan ta med heller. Vi har bare en bitteliten fryser over kjøleskapet, og det er ikke plass til allverden der heller.

HVA kan jeg lage PÅ hytta som holder meg i ketose, er billig å kjøpe inn ingredienser til og som er mat "for alle" både liten og stor?

De andre får selvsagt brødet sitt, og jeg pleier jo å koke poteter og ris til dem innimellom, men jeg kan jo ikke leve på kjøttkaker og saus, kokte egg og drikke fløte for å få opp fettprosenten...

Dette er snakk om en tur på minst en uke, så det kan ikke regnes som en utskeielse heller, og det er bare 3 uker siden jeg la om kosten, så jeg har liten lyst til å gå ut av ketose allerde nå.

Det jeg HAR planer om:
*Bruke MYE egg - lettvindt og godt.
*Bruke smør i det meste for å få opp fettprosenten.
*Kjøpe bacongull/fleskesvor for å ha noe å kose meg med siden jeg ikke kan lage osteknekkis
*Lage mye salat og ha fetaost, valnøtter, egg (igjen!) i og bruke seterrømme som dressing.
*Masse grønnsaker til middagene.

Men HVA skal jeg lage til middag?
Det er ikke kapasitet der ute til at jeg kan lage flere varianter av middagen...

Blir litt ensformig med stekt eller kokt kjøtt/fisk med salat eller kokte grønnsaker hver dag....

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 16:49   #2
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Min første tanke var Nannahs knekkebrød, trenger ikke kjølig, jeg har de i kakeboks og holder lenge. Ikke middag, men i hvert fall variasjon og under 1KH pr stykk.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 16:58   #3
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Spekemat

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 18:16   #4
kroi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Hedmark
Innlegg: 33
kroi er på en erverdig vei

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Hører at mange lager mange osteknekkis og legger i en boks også, de holder seg visstnok bra.

__________________


kroi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 19:59   #5
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Du har ministekeovn, ergo kan du lage osteknekkis også. Det tar bare litt lenger tid enn i mikroen. Ellers er vel det beste å lage middager med minst mulig sukker/stivelse, og passe på å ha nok grønnsaker.

Kanskje en god anledning til å introdusere lavkarbomat til omgivelsene?

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 20:06   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Det er ikke kapasitet der ute til at jeg kan lage flere varianter av middagen...

Hvis det er vær til det ville jeg satset på grillmat!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 20:08   #7
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Joda osteknekkis holder seg sikkert bra.... om man ikke spiser de opp lol
Det er det som er problemet her nemlig, både jeg, mannen og minsten gomler dem opp så fort de er laget til... og jeg får jo bare laget noen få av gangen siden ikke er plass til å så mye i microen om gangen... så får aldri laget opp et lager her. desverre har jeg ikke microovn på hytta

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 20:22   #8
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Hm... grillmat var ikke dumt... det kan vi i allefall suppelere med
Nå er det ikke så stabilt vær her i Bergen da men lol

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 23:22   #9
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Du kan jo steike opp et stort lager med skiva kavliost, steikes i steikeovn og har du varmluft går det sikkert an å steike flere brett samtidig
Ellers er det jo en del boksmat som du kan bruke for å variere litt, kylling, bogskinke, tunfisk, makrell i tomat osv

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 00:03   #10
HenrikBooe
Medlem
 
HenrikBooe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Alder: 29
Innlegg: 122
HenrikBooe er på en erverdig vei

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Når jeg var på hytta stekte jeg meg kyllingfilé og laget saus av creme fraiché og krydder. Utrolig godt

HenrikBooe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 00:08   #11
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

finnes det boksmatmiddager som er lavkarbo? (helst ikke-karbo...) Tenker lettvindte middager alá "åpne boks - putte i gryte - koke opp - spise...."????

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 01:22   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Jeg hadde bedt dem la være å spise av det du lagde en haug av (knekkebrød etc.) og sagt at det var noe du måtte få ha for deg selv siden du ikke kunne spise like mye forskjellig som dem. Nyinnkjøpt kyllingfilet holder seg mange dager i kjøleskap og resten av kjøttmaten kan du ha i fryseren. Nøtter funker jo, ost. Det kan ikke bli så ille dette?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 12:04   #13
Cheyla
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 96
Cheyla er på en erverdig vei

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Når jeg skal være lenge borte uten tilgang på kjøleskap pleier jeg ta med en pakke fiberrik. Er ca 2,5 karb per stk, og to sånne med masse pålegg (jeg pleier bruke majones, ost og skinke) fungerer fint som frokost/lunsj.

Ser at du hovedsakelig lurer på middag. Jeg har vært på hytta når det bare var mikro og da ble det følgende til middag (kanskje ikke så spennende men...):
Tapas (spekemat, ost, oliven etc)
Kjøttboller med salsa (ferdig på glass)
Pølser
Grillmat
Reker og majones

Ellers er jo makrell i tomat helt supert. Boksene kan stå i romtemperatur, og en boks sammen med litt agurk eller paprika er kjempegodt (og holder deg mett ei god stund).

Cheyla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 12:34   #14
Tusta85
Seniormedlem
 
Tusta85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.811
Tusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastiskTusta85 er bare helt fantastisk

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Altså - jeg synes du gjør dette litt vanskeligere enn det må være.

Du har ministekeovn og kokeplate. Javel - da kan du jo steke kjøtt som hjemme. Og lage saus som hjemme. Og koke grønnsaker som hjemme. Du kan faktisk også koke poteter og ris - men det må gjøres i flere omganger. Kanskje først koke poteter og grønnsaker - og så steke koteletter.
Lite dekketøy - ja, men da koker du så og så mange poteter til de osm skal ha det - legger det på tallerkenen dems mens du koker grønnsaker eller steker kjøtt eller hva det måtte være.

OSteknekkis kan du lage lager av før du reiser - det er jo strengt talt bare å la være å spise dem med en gang de er ferdige.

Ta med fiberrik, ost og skine til pålegg.

Spekemat med eggerøre.

Og det er faktisk bare å ta oppvask hver gang dere har spist, det er ikke så vanskelig.

Hilsen hun som har hytte uten strøm og vann, og tilbringer 4-5 mnd det hvert år. Og som utmerket klarer å lage lavkarbomat uten stekeovn og med 1 kokeplate.

__________________
Jornalen min
I første omgang...


Tusta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 21:05   #15
Edlih
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 50
Edlih er på en erverdig vei

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Nannas supergode knekkebrød, smør og ost/evnt andre pålegg du foretrekker og vips så har du frokost og kvelds.
En eggeomelett lager du jo fint på en kokeplate til lunch? Det kan du jo lage til hele familien også, bare at dem spiser med brød til og du en lett salat? Advokado?
Middag, grille, grille,grille. Eller kanskje en lavkarbopizza?

Det gjelder vell egentlig bare å se løsningene i en slik situasjon, ikke problemene. Lykke til og kos dere på hytta!

__________________



Kjørt hardt, kjør stil. Spis lavkarbo med ett smil
Edlih er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 21:08   #16
Josefa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Norge
Innlegg: 14
Josefa er på en erverdig vei

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Mens du steker kjøtt kan de ferdige potetene/ kokte risen til de andre legges (i kjelen med lokk) under en dyne. Da holder de seg varme helt til kjøtt/ grønnsaker er ferdig! God gammeldags husmorstips... Ellers er jeg enig med Tusta, dette bør ikke vœre så vanskelig! Tenk på de som er dagevis på biltur uten noe kjøkken, for eksempel

Josefa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert / Paleo Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 22:29   #17
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Prøver jo å ikke se problemene her da
Trenger bare noen tips... særlig middag.

Vet jo at det går fint an å lage middag, men jeg vil helst også ha ferie...., så håper å finne noen skikkelig lettvindte middagsalternativer.

Her hjemme lager jeg alltid middag fra bunnen av, men det blir så tungvindt der ute. Her hjemme er jeg jo vant til å ha 4 kokeplater + stor stekeovn og å kunne bruke alle tingene samtidig.
Jeg har altså ikke lagringsplass til ferdiglaget mat til 4 stk i en hel uke, hverken her hjemme eller på hytta, så å lage feridig mat og ta med er veldig vanskelig. Vi har et lite kjøleskap med en bitteliten fryser som allerede er full av en hel masse ting som jeg ikke kan spise
(også har vi et ganske irriterende problem med 8-åringen som nesten nekter å spise annet enn KH... han lever på pasta, ris og noen grønnsaker + farsemat ... prøver å gjøre noe med det, men er ikke lett)

Men det jeg har bestemt meg for:
Frokost er greitt. da spiser jeg egg til den store gullmedalje, og supplerer med bacon, skinke og fisk.
De andre får brød og pålegg som vanlig.
Jeg tør ikke begi meg ut på brøderstatninger fordi brød er en av mine store kh-feller og om jeg venner meg til at "brød" er greitt er jeg redd jeg mister kontrollen....
*Kokt/stekt laks med grønnsaker (eventuelt litt fiskepudding ved siden av for podens del)
*Grille div kjøtt + pølser til unger og mann med salat til (håper på oppholdsvær...)
*Kyllingfillet i fløtesaus (kommer til å savne villris til den, men men).
*Hjemmelagede kjøttboller m salat til meg og ris/pasta til resten.
*taco kanskje...???

Men mangler jo minst 3-4 alternativer her...
Savner å kunne lage fiskeboller, ferdigpizza, hamburger, pommes frittes og pølser, pølser i brød.... alt som er lettvindt

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 22:37   #18
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Savner å kunne lage fiskeboller, ferdigpizza, hamburger, pommes frittes og pølser, pølser i brød.... alt som er lettvindt

Skjær opp sellerirot i staver så har du en utmerket pommes frittes-erstatning

Vi bruker det mye, gjerne med paprika/løk/chilli/squash Dette kan du også steke opp på forhånd. Snadder ved siden av burgeren

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 22:56   #19
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Skinkeboks til middag er lettvint og trenger ikke oppbevares i kjøleskap.
Samme med torskerogn hvis du liker det....
Du kan kjøpe pizzafyll på boks og ha på opsteknekkisene dine og lage minipizza, trenger bare en kjapp tur i ovnen for å smelte osten...

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 20:05   #20
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Utfordring: Hyttetur ... Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Skinkeboks til middag er lettvint og trenger ikke oppbevares i kjøleskap.
Samme med torskerogn hvis du liker det....
Du kan kjøpe pizzafyll på boks og ha på opsteknekkisene dine og lage minipizza, trenger bare en kjapp tur i ovnen for å smelte osten...

Jaaaa torskerogn er nyyydelig
Det må jeg kjøpe inn
Er forresten også veldig godt som lunsj/frokost kald med tomat og majones
Men er litt vanskelig å få nok fett i det synes jeg... får helle på med majones

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kakao-utfordring fra meg Cassiopeia Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 16-01-11 21:54
Lørdag er en utfordring stinemora Ketolysekuren 30 24-10-10 21:10
En utfordring Spirea Dr Lindbergs 13 23-05-08 09:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no