Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-01-12, 16:17   #1
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Mange seier at vektnedgang ikkje går fort nok/stopper opp til tross for at en har begynt å trene meir en før. Så blir det ofte svart at det kan vere for at en har fått muskler og de veg meir en fett. Så langt så bra. Men, dersom ein har tatt av ca 0,5 kg pr veke og ein plutselig står stille. Kosten er uforandra, men treningsdosane er auka. Då lurer eg litt på kor mange kg muskler er det mulig å "trene på seg" i forhold til at nedgangen er stoppa?

Så ein heilt anna ting. Trener med pulsklokke (polar ft40). Den deler inn i fatburn og fitness. På mine treninger ligg eg nesten aldri i fatburn, kanskje kun når eg går tur med min "gamle" hund og det kaller eg ikkje for trening.
Dette blir jo på ein måte i strid med (t.eks Dagbladet i går) og ein del andre som seier at intervaller er det beste for fettforbrenning. (Det stod foressten også at styrketrening hadde minimal effekt? Mi erfaring er omvendt..) Skal ikkje tru alt Dagbladet skriv..men lurer likevel?

__________________





svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 16:35   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på..

Når pulsen kommer over et visst nivå forbrenner du MER glykogen og mindre fett, men du forbrenner fortsatt fett..

Liksom..

Si du trener intervaller og forbrenner 500 kalorier hvor 30% er fett og resten er "noe annet", vs om du går en tur og forbrenner 250 kalorier hvorav 60% er fett og resten "Noe annet". Du forbrenner jo like mye fett, bare at ved høy intensitet forbrenner du mye av det andre også. Poenget med den høye intensiteten er at du får en bedre afterburn.. Det får du også ved styrketrening. Der går jo pulsen mye opp og ned i løpet av en økt. Forutsatt at man trener med SKIKKELIGE vekter da.. Ikke står der og jokker med 2 kg`s manualer.

Du spiser jo ketogent, så så mye glykogen kan du ikke ha å brenne, så da forbrenner du nok fett.

Det som skjer da man begynner å trene, er sikkert en liten del at man kan legge på seg litt muskler, men det er nok mest vann. Det er begrenset hvor mye muskler man sånn plutselig kan bygge på seg.. Litt muskler kan det være, men under spesielt styrketrening trekker musklene til seg vann og der kan det bli en stund.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 16:39   #3
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på..

Det var det eg tenkte eg også..
Og ellers så stemte anslagsverdiane dine veldig bra med loggen på klokka mi

__________________





svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:22   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på..

Trener du kondis og styrke eller bare kondis? Muskler binder vann ved trening og vannmengden i kroppen varierer hele tida husk på. Og det er ofte mest på slutte av dagen så å veie seg til samme tid er lurt. Jeg tenker at man kanskje blir veldig sulten av trening og at det da er vanskeligere å begrense mengden.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 18:16   #5
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Begge deler. Tung styrke med frie vekter og høg intensitet på 2-3 spinning pr veke..
Er på "vege-maten-nivå" og har gått fint (ikkje så masse, men ok) ned. Spørsmålet var meir generelt for eg syns det snakkast så mykje om at trening gjer at vekta stopper opp, men at det er muskler.
Stopp i vektnedgangen kan nok ramme meg også før eg anar det (jf platå eller utskeiing osv) og då er det jo viktig å fortsette m trening.
Om eg forsto rett: høg intensitet intervall gjer at du forbrenner fett etter trening også, men kanskje ikkje lav?
Dagbladet igjen: sa at styrketrening ikkje gav meir forbrenning en ein kvart (eller var det halv) kornmokjeks i døgnet... Blæh..
Sist eg slanka meg (i røkeperioden) så trena eg ein god del styrke og ingen kondisjon. Opplevde flott nedgang likevel..
Uansett så kjem eg til å fortsette mitt regime.. det handlar om så mykje meir; god søvn, generelt bedre humør og overskudd (samt det sosiale på senteret..)

__________________





svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 19:52   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Dagbladet sier jo også at lavkarbo er tull så ikke tro på det som står der. Det er jo individuelt hvor mye treningen øker forbrenningen selvfølgelig. Du bygger nok muskler med den treningen der.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 20:05   #7
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Den ideelle fettforbrenningssonen når det gjelder intensitet er fra 60-72% av maks. Typisk den pulsen du har når du går en rask laaaang tur i mer enn 1 timer, helst 2-3. Eller løper med såpass lav intensitet at pulsen aldri er over 70%. Det er nemlig ved rundt 70% av makspuls at kroppen klarer kvitte seg med avfallsstoffer i musklene. Så selv om du sier at du ikke synes gåturer er særlig trening så er dette feil. Det sitter nok mer i hodet ditt

Kan si så mye at ultraløpere, ja det er disse tullingene som synes at en maraton er som sprintdistanse å regne, de går nesten like mye som de løper på sine langturer.

Det er ikke noe som bedrer kapillærer, grunnform, muskler, sener bedre enn laaaange gåturer og løpeturer i rooolig tempo.

Jeg skal ikke si du trener feil, men du sier du trener spinningintervall 2-3 ganger pr uke OG i tillegg tung styrke med frivekter? Det hørtes ut som en grei oppskrift på skader og demotivasjon og stagnering over tid...
Joda, dette er også oppskriften på hurtigst mulig fremgang som er synlig, men treningsmessig kan dette være som å klattmale over et rustent gjerde....

  Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 21:55   #8
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Ja..kanskje hunden er ein bedre fettforbrenner en eg trudde - eg som var i ferd med å avskrive han (han er gamal, men førig enno..)
Det er vel kun den eine spinninga som ER intervall, den andre er "vanlig", men sidan eg ikkje har trent spinning på nokon år (jf røykeåra..) så blir all spinning intervall. For til no har eg har havna rett opp i melkesyre, brukt tid til å "ta meg inn" igjen for så å fortsetje timen. No begynner eg å kunne trene som det skal gjerast jf pulssoner som blir opplyst på skjerm. Det måtte altså gjere litt vondt ein månad Lørdagspinnen er bonustrening (når eg orkar/gidd) det skal egentlig vere svømming om Lørdagen.
Både spinning og styrke har vore mine favoritt-treningar i dei ti siste åra (minus altså dei to røykeåra der det kun vart styrke). Styrken er litt av og på, men alltid ein gong i veka.
Skal ikkje bygge, men tidligare ryggproblem osv har lært meg at å halde meg nokonlunde sterk i kjernemusklatur og dei store muskelgruppene held meg oppe og går. Styrken er jo ganske standart og har trent med veiledning i lange tider, så eg stoler på at eg gjer øvelsane riktig.

Ser at eg kan bli lei, men akkurat no er eg så lykkelig for å kjenne formen komme og ikkje minst velværet. Vel å surfe på det ei stund. Men har veldig lyst å høyre ka som kan gjerast annleis (vil beholde styrken, spinninga men kanskje redusere antall gonger til ein? to? )
Erstatte ein av spinningtimane med hundetur i godt kupert terreng? Det går jo mot lysare tider. Må nevnast at jogging/springing er uaktuelt. Har prøvd å bli "jogger" mange gonger, men trur eg alltid går i den klassiske fella med å ta i for masse og knapt greie å kome meg heim etterpå. Samt at eg ikkje alltid har disiplinen som skal til. (Været, mørket, glatt ute...alt eg greier å få til i hovudet mitt). Alt som inneber hopp og sprett og koordinering av armer og bein er og et ork (liker å tømme knollen og berre trene kroppen når eg først trener.)
he-he kanskje det no vart tydligare kvifor det kun er spinning og styrke.

__________________





svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 21:59   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Ikke ta det han sier så alvorlig, du vet best. Om du liker å trene masse gjør det. Mange trener enda mer fordi de liker det. To spinninger og to styrketreningsdager pr uke er ikke "for mye". Det er hva det er. Om du kun trener styrke en gang i uka bare vedlikeholder du styrken.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:05   #10
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Jepp og er fornøyd med vedlikehold i perioder. Så hender det eg får "dilla" t.eks når det er kjempenærme shorts og singlet sesong og då køler eg på ei stund..

__________________





svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:39   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Opprinnelig lagt inn av svingstangdeluxe, her.

Jepp og er fornøyd med vedlikehold i perioder. Så hender det eg får "dilla" t.eks når det er kjempenærme shorts og singlet sesong og då køler eg på ei stund..

Synes du er tøff og inspirerende, jeg. Jeg orker så lite og er ikke motivert til å trene siden jeg ikke trenger å gå ned. Å bare gjøre det for å være sunn holder dessverre ikke for meg

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:40   #12
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Andres erfaringer på oppskriftsmessig program for å slutte/ikke klare/orke/gidde å trene regelmessig....

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/t...icle605172.ece

  Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:45   #13
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Ikke ta det han sier så alvorlig, du vet best. Om du liker å trene masse gjør det. Mange trener enda mer fordi de liker det. To spinninger og to styrketreningsdager pr uke er ikke "for mye". Det er hva det er. Om du kun trener styrke en gang i uka bare vedlikeholder du styrken.

Hehe, nei for trening det har jeg jo overhodet ikke peiling på. Jeg ble jo slik jeg er på ren slump, i likhet med andre som er i fysisk god form Ingen, jeg gjentar ingen har fasiten på hva som er riktig trening, men det finnes noen grunnleggende elementer for å unngå trene feil og deretter gi opp. Det er de jeg adresserte i mitt innlegg. Forøvrig ikke så veldig ulik de samme som jeg linket til i innlegget nedenfor

  Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 22:51   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Hehe, nei for trening det har jeg jo overhodet ikke peiling på. Jeg ble jo slik jeg er på ren slump, i likhet med andre som er i fysisk god form Ingen, jeg gjentar ingen har fasiten på hva som er riktig trening, men det finnes noen grunnleggende elementer for å unngå trene feil og deretter gi opp. Det er de jeg adresserte i mitt innlegg. Forøvrig ikke så veldig ulik de samme som jeg linket til i innlegget nedenfor

Om du har peiling blåser jeg i når du skriver at hun trener på en måte som kan sammenlignes med klattmaling på rust. Stygt sagt, synes jeg, og jeg sa hun ikke burde ta deg så alvorlig siden det så ut som hun ville trene mindre bare fordi du skrev det du skrev.Noe jeg mener ikke skulle være avgjørende. Hun selv kjenner egen motivasjon og lyst, og så lenge hun trener ifølge dette er det bare bra, mener jeg. Så blæ Å si at hun klattmaler på rust når hun har trent i ti år er jo helt fjernt.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:01   #15
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Om du har peiling blåser jeg i når du skriver at hun trener på en måte som kan sammenlignes med klattmaling på rust. Stygt sagt, synes jeg, og jeg sa hun ikke burde ta deg så alvorlig siden det så ut som hun ville trene mindre bare fordi du skrev det du skrev.Noe jeg mener ikke skulle være avgjørende. Hun selv kjenner egen motivasjon og lyst, og så lenge hun trener ifølge dette er det bare bra, mener jeg. Så blæ Å si at hun klattmaler på rust når hun har trent i ti år er jo helt fjernt.

Yrla, les, eller enda bedre erfar litt selv om treningsprinsipper og hvordan vedlikeholde, forbedre treningsstandarden så skjønner du hva jeg mente med den kommentaren. Dette er et treningsprinsipp som er temmelig viktig å følge og overhodet ikke vondt ment, det skjønner også de som har litt peiling på trening og treningsprogrammer. Mengde kontra intensitet må avstemmes temmelig nøyaktig nettopp for å sikre at man tåler høy intensitet samt orker trene i flere år og ikke bare i skippertak.
Er det ikke 60-70% av alle som trener på sentre slike støttemedlemmer? Hvorfor det tror du? Jo fordi de starter med feil mål og for hardt og for ivrig i begynnelsen. Med PT som er alt for ambisiøse så må det jo gå som det går.

Jeg sier ikke at svingstangdeluxe er et støttemedlem, langt i fra, hun virker være seriøs, motivert og villig. Jeg ønsket bare gi henne litt push på veien. Tror nok hun skjønte det bedre enn deg

  Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:04   #16
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Har lest artikkelen før også. Må få melde (til mitt forsvar) at eg ikkje er ein januar/høst trenar. Har trent som eg gjer i 10 år (minus røykeåras manglande kondistrening..)
Grunnen til at det er slik er jo fordi eg har funne ting eg trives med og som er effektivt (trener med pulsklokke og får derfor tatt meg ut som eg skal).
Har forsøkt andre "greier" (pilates, fitnessyoga, aerobic og som sagt jogging) og kjem stadig tilbake til spinning.
Men no også svømming (som skal vere den 3. kondisøkta).
Men, som du sa laaaange turer med hunden er det beste (også mentalt). Kvardagen min har berre ikkje tid til det, men kanskje Lørdag er dagen for laaang tur i staden for svømming? Spinning er effektivt og kjapt.

Men så vart eg litt nysgjerrig på ka som kan endrast/gjerast bedre?
Klart eg er interessert i forbrenning (det er jo røykekiloane som skal bort) akkurat no, men ellers så er det fysisk og psykisk velvære som er målet.
At kondisjonen er på veg opp igjen gjer vanvittig godt. (Særlig å kunne bruke lungene skikkelig uten hostekuler..)

Og Yrla: det er sosialt (på senter/badstuer i alle fall), det gir overskudd osv. Men...eg har slitt lenge med dørstokkmila. Visste eg var i dårlig form, så det måtte ein litt "vond" periode til og då hjalp det ikkje at folk snakka om velvære ++. Styrketreninga har eg i kjelleren (benk, stang og masse vekter ) må forbi det når eg skal vaske klær...

For øvrig spora det litt av: eg lurte litt på vekt kontra fett og dette med forbrenning ved høg/lav intensitet. Det har eg fått nokonlunde svar på

__________________





svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:07   #17
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Er det ikke 60-70% av alle som trener på sentre slike støttemedlemmer? Hvorfor det tror du? Jo fordi de starter med feil mål og for hardt og for ivrig i begynnelsen. Med PT som er alt for ambisiøse så må det jo gå som det går.

Signerer veldig på for hard, for mye, for intensivt fører til støttemedlemmer og skader (man blir gjerne skadet, og deretter støttemedlem, er min erfaring). Jeg ble "dratt tilbake" til slyngene for å trene "korrekte bevegelsesmønstre" forrige uke, tok knebøy og andre styrkeøvelser uten annen vekt enn kroppen og ble støl som f****.

Jeg anser meg selv som heldig som ikke har gått på flere smeller, for jeg blir ganske ivrig og trener for hardt og ensidig i perioder (og da kommer det gjerne noen vondter).

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:15   #18
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Yrla, les, eller enda bedre erfar litt selv om treningsprinsipper og hvordan vedlikeholde, forbedre treningsstandarden så skjønner du hva jeg mente med den kommentaren. Dette er et treningsprinsipp som er temmelig viktig å følge og overhodet ikke vondt ment, det skjønner også de som har litt peiling på trening og treningsprogrammer. Mengde kontra intensitet må avstemmes temmelig nøyaktig nettopp for å sikre at man tåler høy intensitet samt orker trene i flere år og ikke bare i skippertak.
Er det ikke 60-70% av alle som trener på sentre slike støttemedlemmer? Hvorfor det tror du? Jo fordi de starter med feil mål og for hardt og for ivrig i begynnelsen. Med PT som er alt for ambisiøse så må det jo gå som det går.

Jeg sier ikke at svingstangdeluxe er et støttemedlem, langt i fra, hun virker være seriøs, motivert og villig. Jeg ønsket bare gi henne litt push på veien. Tror nok hun skjønte det bedre enn deg

Får håpe hun gjorde det, for du skriver på en måte som går rett foran ansiktet mitt og forbi.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:20   #19
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Opprinnelig lagt inn av svingstangdeluxe, her.

Har lest artikkelen før også. Må få melde (til mitt forsvar) at eg ikkje er ein januar/høst trenar. Har trent som eg gjer i 10 år (minus røykeåras manglande kondistrening..)
Grunnen til at det er slik er jo fordi eg har funne ting eg trives med og som er effektivt (trener med pulsklokke og får derfor tatt meg ut som eg skal).
Har forsøkt andre "greier" (pilates, fitnessyoga, aerobic og som sagt jogging) og kjem stadig tilbake til spinning.
Men no også svømming (som skal vere den 3. kondisøkta).
Men, som du sa laaaange turer med hunden er det beste (også mentalt). Kvardagen min har berre ikkje tid til det, men kanskje Lørdag er dagen for laaang tur i staden for svømming? Spinning er effektivt og kjapt.

Men så vart eg litt nysgjerrig på ka som kan endrast/gjerast bedre?
Klart eg er interessert i forbrenning (det er jo røykekiloane som skal bort) akkurat no, men ellers så er det fysisk og psykisk velvære som er målet.
At kondisjonen er på veg opp igjen gjer vanvittig godt. (Særlig å kunne bruke lungene skikkelig uten hostekuler..)

Og Yrla: det er sosialt (på senter/badstuer i alle fall), det gir overskudd osv. Men...eg har slitt lenge med dørstokkmila. Visste eg var i dårlig form, så det måtte ein litt "vond" periode til og då hjalp det ikkje at folk snakka om velvære ++. Styrketreninga har eg i kjelleren (benk, stang og masse vekter ) må forbi det når eg skal vaske klær...

For øvrig spora det litt av: eg lurte litt på vekt kontra fett og dette med forbrenning ved høg/lav intensitet. Det har eg fått nokonlunde svar på

Tror ikke du kan gjøre så mye mer da ut fra det du sier annet enn å klonke inne en til to lengre turer med lav intensitet. Det er god fettforbrenningstrening det faktisk. Tren rolig når du skal og tren veldig hardt når du skal trene hardt er en god filosofi. Trener du kun 2 ganger i uken så bør begge være harde for å ikke tape form. Trener du 3 ganger i uken (nødvendig for fremgang) så kan 2 være harde og den siste være rolig, lang tur. Trener du 4 ganger så kan du ha 2 harde og 2 rolige, i perioder bare en hard og 3 rolige og i andre perioder 3 harde og bare en rolig. Variere mao.
Den svømmeøkten din har jeg veldig god tro på, derfor skal jeg svømme selv også. variasjonen gir utrolig overskudd OG fremgang. Spinning er jo gøy og veldig god trening. Spinning kan også varieres, intervall, hurtigintervall, styrketråkk, langkjøring, tempotrening. Variasjon er nøkkelen, noe jeg tror du gjør.

  Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:24   #20
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Får håpe hun gjorde det, for du skriver på en måte som går rett foran ansiktet mitt og forbi.

Jeg er levende opptatt av fysisk fostring, du er ikke det og derfor møtes vi ikke på halvvegen hehe

  Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:28   #21
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Egentlig spora dette lukst avgårde..
Eg har som sagt funne ut ka eg lika og ka eg ikkje likar, men hvis det er forbedringspotensiale innafor dei (få..) greiene eg likar, så er eg fremdeles interessert i å få vite om det (som sagt). Ta bort alt hopp og sprett og spring. Då slit eg med å finne variasjon. (og eg er veeeldig klar over at det er lurt). Forsøker t.eks å variere styrkeøktene m forskjellige øvelser.

Men trening skal jo vere gøy... Det KAN hende eg skal vere med kusina mi å jogge til våren (eg har sagt at det blir IKKJE før). For eg kunne ønske å vere jogger (og det hadde vore praktisk jf å få lufte hund og trent samtidig) men har prøvd før og akkurat der har eg alltid møtt veggen. (Er nok litt sjølvoppfyllande profeti..)
Så hvis nokon som har vegra seg mot å jogge i over førti år for deretter å bli jogger, så vil eg gjerne høyre korleis det gikk til.

__________________





svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:32   #22
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Trur me posta synkront hypah, takk for svar.... skal forsøke å finne tid til dei litt lengre fettgreiene
Så skal eg teste svømmeøktene m pulsklokke, men har vert så redd for at den skal bli ødelagt (det står i bruksanvsn at det går an, så eg skal forsøke). Trur nemlig også at svømmeøktene blir gode i fettforbrennings-greia.
Og kombiner med laaaang badstu og bodylotion så er dagen komplett!!! (Må berre tøyle matlysten etterpå..)

__________________





svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:39   #23
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Opprinnelig lagt inn av svingstangdeluxe, her.

Trur me posta synkront hypah, takk for svar.... skal forsøke å finne tid til dei litt lengre fettgreiene
Så skal eg teste svømmeøktene m pulsklokke, men har vert så redd for at den skal bli ødelagt (det står i bruksanvsn at det går an, så eg skal forsøke). Trur nemlig også at svømmeøktene blir gode i fettforbrennings-greia.
Og kombiner med laaaang badstu og bodylotion så er dagen komplett!!! (Må berre tøyle matlysten etterpå..)

Hva slags pulsklokke har du som funker under vann da? Det er ikke så mange av de, Polar har kun 1, mens Garmin har vel noen tror jeg. Ønsker meg selv en slik klokke, men først må jeg bli svømmedyktig

  Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:44   #24
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Ft 40 (polar) og det står at hvis ein har brukt beltet i klorvann, så er det svært viktig å vaske det etterpå. Men er usikker fremdeles for i resten av bruksanv så står det ikkje ein pip om å bruke det under vann. Klokka har eg alltid på, så den veit eg toler vatn.

__________________





svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:51   #25
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...

Denne: http://www.flust.no/sport-og-fritid/...FdAvmAod8wdXsQ
det står også her: vantett til 30m, men det er beltet eg er usikker på..

__________________





svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Muskler kontra fett Basselisten Lavkarbo generelt 7 26-11-11 21:09
Vekt/vann/muskler/fett R0SA Generell ernæringsdebatt 13 07-04-10 18:25
Noen lure tips til hvordan å øke mengden fett? memento mori Spørsmål og svar 2 17-04-09 18:46
Muskler forbrenner fett ... nellie Spørsmål og svar 1 08-02-08 13:09
Forskjell på fett & muskler Nille Trening 11 14-09-05 22:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no