Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Finnes den mentale slankekuren?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-02-06, 11:47   #1
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Finnes den mentale slankekuren?

Ja, jeg spør fordi det virker som om alle opphavsmenn og kvinner bak dietter kun tenker metabolisme, trening og mat. Svært få omtaler metoder som påvirker den mentale siden av saken. Å endre livsstil er jo ikke bare mekanikk og system. Det er også følelser og tanker. Den eneste jeg vet om som har tatt tak i problemet er Dr Phil. Superkommersielt og amerikanisert, men metoden hans har hjulpet mang mange med å forstå hvorfor de er feite. Det er årsaker til at folk fanges i gale spisemønstre og får spiseforstyrrelser. Og slike problemer kan ikke løses kun ved mekanisk slanking. Den metale slankesiden må også inn. Så vidt jeg vet finnes det ingen slankeeksperter som har fokusert på dette. Jeg savner en Dr Phil-metode som er designet for den trauste norske mann og kvinne. Det er ikke bare kroppen som må heles for å kunne bli sunn. Uten sunne tanker får man ikke en sunn kropp uansett hvor mange kilo en går ned i vekt.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 12:12   #2
sunbeam
Medlem
 
sunbeam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 235
sunbeam er virkelig snillsunbeam er virkelig snillsunbeam er virkelig snillsunbeam er virkelig snillsunbeam er virkelig snill

Sv: Finnes den mentale slankekuren?

Jeg så faktisk reklame for en bok som handlet om mental slanking i det siste bladet av "magasinet Det Gode Liv" (som forresten er et fantastisk blad!) www.dgl.no - som de selv sier, magasinet for deg med livslyst! Det er kjempemange bra artikler der som går på selvutvikling og det å være tilstede i livet sitt.. Men til poenget ja, nei jeg husker ikke helt hva hun damen het som hadde skrevet boken, men skal sjekke det når jeg kommer hjem senere idag...dvs om du ikke vil løpe til Narvesen og kjøpe bladet selv!

sunbeam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (inspirert av atkins) Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 12:23   #3
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Finnes den mentale slankekuren?

Det har jeg dessverre ikke mulighet til. De har ikke det bladet i Narvesen her på Sola. Har sett etter det overalt, men har ikke fått napp. Fint om du kan få fram boktittel og navn på forfatteren..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 12:36   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Finnes den mentale slankekuren?

Jeg tror HP har en slik lydbok på i-poden sin?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 12:48   #5
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Finnes den mentale slankekuren?

hva med "Når mat blir en besettelse" av Ellen Anker-Nielsen? Der er det mange "mentale" angrepsvinkler.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 16:07   #6
Flax
Juniormedlem
 
Flax sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Alder: 59
Innlegg: 20
Flax er på en erverdig vei

Sv: Finnes den mentale slankekuren?

Psykolog Sigurd Stubsjøen har akkurat gitt ut boken "Tenk deg slank" på Aschehoug forlag som handler om dette. Han har også erfaring med Hypnose og har også skrevet en bok om Selvhypnose. Sjekk linkene
www.tenkslank.no og www.selvhypnose.no

Flax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowCarb or NoCarb Svar med sitat
Gammel 22-02-06, 19:03   #7
sunbeam
Medlem
 
sunbeam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 235
sunbeam er virkelig snillsunbeam er virkelig snillsunbeam er virkelig snillsunbeam er virkelig snillsunbeam er virkelig snill

Sv: Finnes den mentale slankekuren?

Jepp, det var den det var reklame for i bladet!

sunbeam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (inspirert av atkins) Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 09:42   #8
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Finnes den mentale slankekuren?

Ok, da var det mer i omgang enn jeg trodde. Takk for tips!

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 10:03   #9
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Finnes den mentale slankekuren?

Hei fjonken.

Ja det er jeg overbevist om. Når jeg ellers får tatt meg sammen til å mediterer og lage visualiseringsøvelser, så går det så mye bedre. Les iøvrig en flott repotasje i bladet Tara, nr 3/06 om tankens kraft. "Når kiloene sitter i hodet. Tenk nytt - BLI SKANK".

Jeg sluttet å røyke for 3,5 år siden etter å ha røykt i 30 år. Jeg har ikke tall på alle de ganger jeg har forsøkt uten at det har lykkes. Her sist tok jeg masse visualiserings- og meditasjonsteknikker til hjelp, og da lykkes det endelig.

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 10:15   #10
Nena
Seniormedlem
 
Nena sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Innlegg: 2.451
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Sv: Finnes den mentale slankekuren?

Noen andre gode bøker:

Eating Less: Say Goodbye to Overeating av Gillian Riley
Willpower!: How to Do Anything You Want to av Gillian Riley

(Den siste har jeg liggende i veska konstant, leser den når jeg har et ledig øyeblikk på et eller annet venterom...)

Disse har fått meg til å endre min måte å tenke på når det gjelder hvilke valg man egentlig har - både når det gjelder mat og andre ting!

__________________
~ Nothing happens until you decide ~

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Gammel 09-03-06, 19:32   #11
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Finnes den mentale slankekuren?

Om dette direkte er en mental slankekur vet jeg ikke, men det kan være en stor hjelp å visualisere samtidig med "det riktige" kosthold. Visualiseringen her er på dansk og jeg oversetter hjertens gjerne hvis noen ønsker det.
http://www.spiritweb.dk/Artikler/hg0306.htm

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Et bedre forhold Marianne Fysisk og mental helse 4 21-02-06 02:15
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
Bilen og føreren HP Livets lyse side 1 13-05-04 22:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no