Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolyse vs. generell lavkarbo

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-07-08, 15:14   #1
Sense
Medlem
 
Sense sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 124
Sense er ny på veien

Ketolyse vs. generell lavkarbo

Mannen sliter nå.... synes det blir for ensformig. Vi har begge fulgt ketolyse i 5 uker (i dag mandag). Han savner VELDIG bla. frukt og en skive i ny og ne. Kanskje en potet/pasta til middagen. Han har hatt en flott vektnedgang på disse ukene, over 1 kg. pr uke. Vi har lagt mye ny og god mat, men han synes det blir kjedelig å bare ha salat, brokkoli eller blomkål til maten. Så sitter vi og diskuterer litt... uten at jeg føler jeg kan svare så bra på det han lurer på.

Han lurer først og fremst på hva forskjellen på generell lavkarbo vs. ketolyse egentlig er, bortsett fra at man er i ketose-tilstanden selvfølgelig. Vil man kunne oppleve samme vektnedgang på generell lavkarbo? Går det "treigere" på lavkarbo? Hvor mange karbs pr. dag skal han ligge på i såfall? Kan han spise f.eks en potet til middagen hver dag, evt. litt ris/pasta? Litt frukt hver dag? Hva med brød eller knekkebrød?

Jeg mener det blir vanskelig siden jeg må spise mye fett (spesielt med tanke på felles middager) og han da ikke lengre kan ligge på et like høyt fettnivå... Men vil jo ikke presse han til å fortsette på noe han ikke føler "er han".

Ikke har han noen spesielle helsegevinster av å være i ketose heller. Muligens bare litt mindre trett.

Vi har vært på en liten ferietur de siste dagene, hvorav 4 av dagene ble veldig vanskelige å holde seg i ketose. Vi valgte å kjøre en kontrollert sprekk. Og var også nyskjerrige på virkningen av å spise mer karbs. Har ikke testet med strips, men har spist både toast, bønner og pølse til middag. Ris og potet til middag. Og drukket noe rusbrus. I tillegg til litt chips og sjokolade.

Jeg har ikke fått hodeverk eller noe, men føler meg litt sån i "bakrus" følelse, lat og tiltaksløs (men det kan være tilfeldig kombinert med en "kjekk ferie som er over" . Mannne er muligens litt trettere enn vanlig.

Vekta mi viste det samme som før vi reiste. Eller rettere sagt 300 gram mer, men jeg nådde et bunnivå på vektkurva samme morgen som vi dro. Har ligget på det jeg veier i dag en god stund nå. Mannen har ikke turt å veie seg enda.

Er det vanlig å kunne "sprekke" noen dager uten at det påvirker vekta nevneverdig? Dere som har eksperimentert med dette, hvor mye tålte dere? hvor mange dager? Fra idag har jeg gått over på ketolyse igjen. Jeg må jo innrømme at jeg hadde håpet på en liiitt større forskjell på helsa.... men det skal kanskje en lengre "sprekk" til....

__________________
Sense er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 16:27   #2
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Ketolyse vs. generell lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Sense, her.

Han lurer først og fremst på hva forskjellen på generell lavkarbo vs. ketolyse egentlig er, bortsett fra at man er i ketose-tilstanden selvfølgelig. Vil man kunne oppleve samme vektnedgang på generell lavkarbo? Går det "treigere" på lavkarbo? Det går nok litt tregere på generell lavkarbo, fordi ketosen er mye mer effektiv fettforbrenning. Hvor mange karbs pr. dag skal han ligge på i såfall? Nå, etter vi endte vår ketolyse i mars har vi ligget på 50 khd. Vet noen er oppe i 70 også. Men jeg har valgt å holde meg mellom 30-50. Mannen er ikke fullt så nøye som meg... Kan han spise f.eks en potet til middagen hver dag, evt. litt ris/pasta? Potet er uansett ikke lavkarbo og hører dessverre ikke med i ett lavkarbokosthold. Men selvfølgelig er det lov en sjeeeeelden gang, julaften feks Pasta finnes jo i fullkornsvarianter, så en liten del til måltidet går vel an, uten å overdrive det. Litt frukt hver dag? Jeh spiser av og til ett halvt eple sammen med en liten neve mandler. Hva med brød eller knekkebrød? Anbefaler knekkebrød da, men minst innhold av karber, som feks Fiber+, fiberrik el. 3,5-5 kh p stk.

Jeg mener det blir vanskelig siden jeg må spise mye fett (spesielt med tanke på felles middager) og han da ikke lengre kan ligge på et like høyt fettnivå... Men vil jo ikke presse han til å fortsette på noe han ikke føler "er han". Jeg levde på ketolyse ett halvt år før mannen begynte. Lagde samme mat til alle, bare en fetere saus eller rømme til meg selv.

Ikke har han noen spesielle helsegevinster av å være i ketose heller. Muligens bare litt mindre trett.

Vi har vært på en liten ferietur de siste dagene, hvorav 4 av dagene ble veldig vanskelige å holde seg i ketose. Vi valgte å kjøre en kontrollert sprekk. Og var også nyskjerrige på virkningen av å spise mer karbs. Har ikke testet med strips, men har spist både toast, bønner og pølse til middag. Ris og potet til middag. Og drukket noe rusbrus. I tillegg til litt chips og sjokolade.

Jeg har ikke fått hodeverk eller noe, men føler meg litt sån i "bakrus" følelse, lat og tiltaksløs (men det kan være tilfeldig kombinert med en "kjekk ferie som er over" . Mannne er muligens litt trettere enn vanlig.

Vekta mi viste det samme som før vi reiste. Eller rettere sagt 300 gram mer, men jeg nådde et bunnivå på vektkurva samme morgen som vi dro. Har ligget på det jeg veier i dag en god stund nå. Mannen har ikke turt å veie seg enda.

Er det vanlig å kunne "sprekke" noen dager uten at det påvirker vekta nevneverdig? For noen går det greit, andre (som meg) får straff ganske kjapt. Jeg samler vann som bare rakkern'n etter mer enn en dag sprekk. Dere som har eksperimentert med dette, hvor mye tålte dere? hvor mange dager? Fra idag har jeg gått over på ketolyse igjen. Jeg må jo innrømme at jeg hadde håpet på en liiitt større forskjell på helsa.... men det skal kanskje en lengre "sprekk" til.... Vær glad du slipper du, det var vel ikke så mange dager heller? Jeg har litt over to uke rå rette opp etter, det er ikke bare bare

Svarte sånn jeg, håper det ga noen svar? Ellers får du bare spørre igjen

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 18:43   #3
noli
Medlem
 
noli sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Alder: 38
Innlegg: 132
noli har en fantastisk aura rundt segnoli har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketolyse vs. generell lavkarbo

Jeg går ned rundt 1 kg i uken på generell lavkarbo med haugevis av sprekker. Uten sprekkene ville jeg gått ned langt mer totalt sett.

__________________


noli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
HJELP! Sp.mål ang generell lavkarbo lily Lavkarbo generelt 8 06-04-08 19:29
Langvarig lavkarbo skadelig? Fast-i-fisken Lavkarbo generelt 6 08-12-06 00:12
Fra Ketolyse til lavkarbo light... nita58 Ketolysekuren 10 26-11-06 18:45
Lavkarbo resurser HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 32 01-08-05 11:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no