Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Kaffefromasj

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-05-11, 15:20   #1
Annne
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 134
Annne er på en erverdig vei

Kaffefromasj

Jeg spiste kaffefromasj en gang for mange år siden, og kom plutselig på hvor godt det var.. Etter å ha eksperimentert litt med oppskriften, kunne jeg nok en gang konstatere at dette er himmelske saker..

4 porsjoner

Du trenger:
3dl kremfløte
3 egg
5 ss sukrinmelis
1 ss splenda
1 ts vaniljepulver
6 gelatinplater
0,5-1dl sterk kaffe (jeg brukte ca 1 ss nescafe)

(evt. 1 ts kakaopulver og 1ts kanel til strøssel)


1: Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann i ca. 10min.
2: Pisk fløten til krem.
3: I en annen bolle, pisk egg, vanilje og søtning til eggedosis.
4: Vend forsiktig eggedosisen inn i kremen.
5: Klem vannet ut av gelatinen og legg platene tilbake i den tomme bollen. Hell ca 1/2 dl varm kaffe over de oppbløtte platene, slik at de løser seg opp. Rør litt rundt så du ser at alt smelter. Du kan også sette bollen med de oppbløtte platene i mikrobølgeovn ved full effekt i ca. 20 sekunder, slik at gelatinen smelter.
6: Rør gelatinblandingen (forsiktig) inn i kremblandingen. Gelatinblandingen vil synke til bunns, så pass på at du rører ordentlig ned til bunnen. Hvis ikke kan blandingen fort stivne og du ender opp med gelatinklumper i fromasjen.
7: Hell over i porsjonsskåler eller en serveringsskål, og sett i kjøleskapet i minst to timer til blandingen er stiv.

Smaker godt alene eller med pisket krem.

Næringsinnhold: 13g kh, 34 g protein, 141g fett i hele røra.
Dvs. 3g kh per porsjon

Tips:

1:Når jeg lagde denne fikk jeg først en hel masse klumper, da jeg ikke fikk rørt ut gelatinen ordentlig. Jeg silte ganske enkelt blandingen, skylte av gelatinklumpene som ble liggende igjen i silen, og blandet i litt mer kaffe. Rørte så dette tilbake i røra. Nå var røra blitt nokså flytende, men den stivnet likevel fint, og fikk helt riktig konsistens.

2: Oppskriften kan lett gjøres om til en annen smak. Bytt ut kaffen med kokende vann, tilsatt ønsket smakstilsetning. For eksempel skallet og saften fra en sitron gir en herlig frisk sitronfromasj.

__________________
~Min Journal~


Annne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 00:06   #2
Holtappen
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 82
Holtappen er på en erverdig vei

Sv: Kaffefromasj

Å denne hørtes helt nydelig ut, takk Annne Lagret og skal prøves...

Holtappen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no