Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Egendefinert kost

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-08-05, 10:42   #1
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs
Question

Egendefinert kost

Ser at det er mange av dere i forumet som har "egendefinert kost" eller varianter av forskjellige dietter.
Klart at en salvsagt kan gå ned på mange forskjellige måter, - men hvorfor ikke velge en diett og følge den?
Her i forumet er mange dietter flott beskrevet, med fullverdige kosthold til forskjellige grader av vektreduksjon/økning.
Jeg er, som noen nok alt har sett, opptatt av at en velger en diett/et kosthold,- setter seg inn i det,- og følger det. (selv om det av og til blir en "sprekk" !)
Min teori og erfaring er at det er lettere å følge en diett enn å lage seg sin egen!
Enig?

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 10:58   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg er i prinsippet enig i det du sier, men har opplevd at det ikke fungerer så enkelt i praksis. Til å begynne med fulgte jeg Atkins, men for i det hele tatt å overleve måtte jeg tilføre litt korn i form av Fiberrik og grovt knekkebrød. Da var jeg jo ikke på Atkins lenger, og fant ut at det var best å kalle det noe annet.

Nå følger jeg Lindberg, med perioder i ketose. Ketoseperioden ligner svært på det Atkins skisserer, men har mye mindre mettet fett.

  Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 11:07   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Mangen grunner til å ha egendefinert diett.

For det første er en gjerne ikke helt enig i rådene som gis, for eksempel så klarer en seg ikke uten aspartam og sukker i 14 dager så da er atkins utelukket. Og 15 gram karb for ketolysekuren er jo litt strengt. Lindberg med ketose er ingen standard diett. osv, osv.

En annen grunn til egendefinert diett er at en har fulgt en diett så lenge at en vet hva som fungerer for seg, og sin kropp. Atkins dietten, er en diett som skal lede fram til en egen diett basert på de matvarene din kropp tåler - men det er altså en prosess som tar tid - 3-6++ mndr.

En tredje grunn er at når en ikke følger en spesiell diettplan så er det ingen som kan oppdage at ting ikke går som det skal. Det er jo tross allt din egen diett så da er det ingen som kan kicke på at du har spisedag 2 dager i uka - feks. Da mener jeg at en også lurer seg selv.

En fjerde grunn er jo at selv om Robert, Fedon, Torkil og Agaston har laget gode dietter, så har de enda ikke funnet dietten som er perfekt for absolutt alle - for den finnes jo ikke.

Min mening: Det smarteste en gjør er å følge en diettplan i 30dager++ før en begynner med egne tilpassninger. Før det vet en rett og slett for lite om sin egen kropp...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 12:00   #4
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av HP

...Min mening: Det smarteste en gjør er å følge en diettplan i 30dager++ før en begynner med egne tilpassninger. Før det vet en rett og slett for lite om sin egen kropp...

Ja, Det er igrunnen dette jeg også mener HP!
Før en virkelig har satt seg skikkelig inn i en diett, kan en ikke si om den er Ok eller ikke!
Begynner en før det å teste ut og kombinere diettene blir det ofte feil!
Jeg har også full forståelse for deg Abertine og alle dere som virkelig har satt dere inn i en diett og funnet ut hva kroppen trenger. Du/dere har funnet ut og vet hva som skal til! Fiber er jo veldig viktig for oss alle!
Noe annet er om du tidligere har slanket deg med kalorifattig kost og skal over i en karbohydratfattig kost. Går du da over, uten å sette deg inn i endringen, blir det ofte feil!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 12:06   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg er enig i at skal man følge Atkins eller Ketolyse så må man iallefall i utgangspunktet følge boka for at det skal funke slik meningen er. Det er viktig for at man skal lykkes. Torkil sa det senest nå i helga (svar til en person på "moderert Ketolyse") at enten så er du på Ketolyse eller så er du IKKE. Det finnes ingen moderert Ketolysekur. Tåler du 20 jarber pr dag og fremdeles tar av så er du på ketolysekuren fordi du fremdeles er i ketose - 15 karber pr dag er en nedre grense, en anbefaling (sier Torkil selv).

HP har helt rett i at man uansett bør følge en diettplan i en viss periode, - for å komme igang. Så kan man etterhvert prøve seg frem med hva en kan /ikke kan gjøre og fremdeles ta av.

Når det gjelder Atkins så sier også Atkins at det er viktig at man følge reglene i boka under induksjon og vedvarende, - men SÅ gjør man dietten til sin egen. Innefor de rammene den gir. Og det blir i realiteten veldig likt Lindberg.

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Til å begynne med fulgte jeg Atkins, men for i det hele tatt å overleve måtte jeg tilføre litt korn i form av Fiberrik og grovt knekkebrød. Da var jeg jo ikke på Atkins lenger, og fant ut at det var best å kalle det noe annet..



Bare for å ha sagt det, så er fiberrik godkjent på Atkins ! En tid solgte de sin egen variasjon av klibrød på sidene sine ...... Og det er kun på induksjon man ikke skulle spise grovt knekkebrød ala Wasa Fiber Plus etc. Måtte bare si det altså !!

Og årsaken til at Atkins og Ketolyse funker bedre/fortere på vekttap for mange er nettopp på grunn av fettet. Fjerner man fettet fra Atkins så funker det ikke på samme måten. Atkins presiserer i boka si at lavfett Atkins ikke funker etter forutsetningene. Ketose og fett hører sammen. Det er jo fettet kroppen skal brenne og kroppen trenger fett i det vi spiser for å skjønne at den skal brenne fett..... Torkil har forklart det innmari bra, men jeg har ikke tid til å lete frem posten akkurat nå. (Det var en helt tråd om emnet). Det er ikke mettet fett i seg selv som er skadelig, - det er transfettet. Kokosfett bl.a. er mettet fett, men det er godt for kroppen. Siste nr av Mat & Helse forklarer dette på en fin måte. I den siste engelske utgaven av Atkins blir det også advart mot transfett. Dessverre kommer ikke dette frem i den norske utgaven, men så er den også gammel (1992 utgaven - boka er revidert 2 ganger siden da).

Det står heller ikke noe sted at aspartame er FORBUDT på Atkins, - det står at det "anbefales ikke" - og det er fordi mange opplever at vekttapet hemmes ved inntak av stoffet.

De som har spist etter en av lavkarbodiettene en stund har funnet sin egen vri. Har funnet ut hva de kan spise og hva som funker for dem. Og ligger fremdeles innenfor grensene for "sin" filosofi. Når det gjelder Atkins er deet fordi tøylene er ganske frie når man kommer forbi vedvarende. Da er ingenting forbudt. Men det anbefales å være forsiktig....

Det er de "nye" jeg deler Komkari's bekymring for. De som tror de kan lage sin egen diett ved bare å kutte ut ditt og datt - og ikke skjønner bæret når den ikke funker. Det er fryktelig vanskelig å gi råd til slike. Jeg tror jeg har presisert det 100 ganger her inne: Diettene er lagt opp slik de er av en grunn - og grunnen er at akkurat den spesielle sammensetningen funker for vekttap. Folk har forska på dette i mange år. Og justert diettene etter erfaring fra brukere og en god del forskning. Atkins høy fett, South Beach lav fett. Atkins høyfett gir en metabolsk gevinst, South Beach lavfett er i begynnelsen i realiteten en lavkalori diett og derfor funker den slik den gjør.

Alle må innse at lavkarbo ikke er for alle - men nå er det ogspå slik at de fleste som kommer hit har prøvd alt mulig annet. Og da bør de iallefall gi lavkarbo en sjanse. Dvs. da må de også gjøre det riktig. Det er ingen kosemerker eller spisedager (med unntak av Eat og diverse kroppsbygger versjoner) - trist men leitt - slik er det bare.

Jeg er på jobb nå og har ikke tid til å finne frem linker etc. men jeg kommer tilbake senere !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 12:14   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Nille, du får liksom sagt det du...

*duskedame som heier frem Nille*

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 12:25   #7
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Brå tråd komkari og bra svart av både Albertine, HP og Nille.

Jeg har flere bekjente som har prøvd "halvhjertet" og dermed ikke lyktes, eller gitt seg nesten med en gang. Og fellesnevneren for disse vil jeg si er at de ikke har satt seg inn i hva de skal til med. Og da blir det jo gjerne både vanskelig og feil.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 12:45   #8
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg er så HJERTENS enig i det Nille sier om alle de nye som bare årner og fikser sin egen lille diett - og som ikke skjønner noen ting når de ikke går ned. Vi som har holdt på en stund kjenner grunnprinsippene innenfor lavkarbo og kan derfor tilpasse litt etter hodet og kroppen. Jeg vet at nå når jeg skal spise vanlig lindbergkost i tre uker før jeg går i ketose, kommer jeg til å slite med å få i meg karbohydratene. Jeg vet jo at jeg kommer til å gå ned fortere hvis jeg kutter dem ut, men jeg må bare følge dietten slavisk for å få alle fordelene psykisk i tillegg.

Jøss, nå beveger jeg meg litt vel langt utenfor tema, men pytt...

  Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 18:00   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Det er ikke så enkelt for folk med spiseforstyrrelser å følge en diett slavisk heller... Jjeg har fått forbud av terapeuten min mot å følge noen for for diett, men heller la mat være mat og spise det jeg føler er sunt og unngå det kroppen ikke vil ha (men ikke ha dårlig samvittighet om jeg skeier ut) ellers blir jeg aldri frisk!!
Nå har jeg skrevet Fedon Lindberg i profilen min, men jeg følger ikke det slavisk heller. Jeg spiser blandt annet mer knekkebrød enn han anbefaler, jeg spiser mer frukt, tilogmed banan (sammen med lavglykemiske matvarer da). Så egentlig er jeg vel på en "egenkomponert diett" men jeg går ned og trives slik jeg spiser nå.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 20:10   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det forstår jeg godt Iset, men du kan jo dette, du vet hva som er sunt og hva som ikke er. Du er ikke ny du vettu !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 21:07   #11
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Jeg skjønner godt hva dere skriver, og er forsåvidt enig i at det er en forutsentning for å lykkes.. grunnen til at jeg hadde egendefinert i starten var rett og slett at jeg ikke viste så mye om de ulike filosofiene. Jeg måtte bare sette meg litt inn i hva som var riktig for meg før jeg definerte hva jeg skulle følge... Men jeg bestemte meg ganske fort da, og har fulgt den siden (med unntak av et par "uhell"...)

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 22:18   #12
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Jeg har ingen problemer med å forstå at hver enkelt må tilpasse seg sitt kosthold, enten det er på grunn av spiseforstyrrelser, før de har bestemt seg for hva de vil velge eller selv behersker kostholdet de har valgt!
Det jeg reagerer på er de som begynner på en kur/kosthold som de slett ikke har (nok) kjennskap til. For Atkins og Ketolysekuren (som jeg har best kjennskap til) blir det da f.eks. at de spiser bare egg, (magert) kjøtt og fisk,- og dette er ikke noen av de kurene!
Vi har et utrykk som sier: " Navnet skjemmer ingen,- de kalte han Tjuv og kjeltring". Det er jo ikke noe passende navn for en person, men det er heller ikke Atkins eller Ketolysekuren med et slikt kosthold!
Det var kanskje litt provoserende dette, men jeg håper det kan hjelpe noen nye til å velge og sette seg godt inn i det kostholdet de velger. Følger de da retningslinjene, tror jeg at enda flere lykkes og får større glede av kuren/kostholdet!
Lykke til!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 22:38   #13
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av komkari

Jeg har ingen problemer med å forstå at hver enkelt må tilpasse seg sitt kosthold, enten det er på grunn av spiseforstyrrelser, før de har bestemt seg for hva de vil velge eller selv behersker kostholdet de har valgt!
Det jeg reagerer på er de som begynner på en kur/kosthold som de slett ikke har (nok) kjennskap til. For Atkins og Ketolysekuren (som jeg har best kjennskap til) blir det da f.eks. at de spiser bare egg, (magert) kjøtt og fisk,- og dette er ikke noen av de kurene!
Vi har et utrykk som sier: " Navnet skjemmer ingen,- de kalte han Tjuv og kjeltring". Det er jo ikke noe passende navn for en person, men det er heller ikke Atkins eller Ketolysekuren med et slikt kosthold!
Det var kanskje litt provoserende dette, men jeg håper det kan hjelpe noen nye til å velge og sette seg godt inn i det kostholdet de velger. Følger de da retningslinjene, tror jeg at enda flere lykkes og får større glede av kuren/kostholdet!
Lykke til!

Jeg er kjempeenig med deg, for selv mener jeg at det å sette seg inn i hva man driver på med er det viktigste. Det øker forståelsen for filosofien, og gjør det enklere å velge riktig mat, men det er bedre å skrive egendefinert dersom man lever på egg, kjøtt og fisk som du skriver enn å skrive Atkins... Eller???

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 22:56   #14
hegaa1
Medlem
 
hegaa1 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 71
hegaa1 har en fantastisk aura rundt seghegaa1 har en fantastisk aura rundt seg

Hei.
Jeg er jo da av de nye med da "egendefinert diett". Og ja dere har da hatt all grunn til å ha vært "bekymret". Men jeg har ikke hatt en egendefinert diett for at jeg tror jeg vet bedre eller noe slikt. Jeg har bare ikke valgt meg en diett enda. Jeg kom tilfeldig over dette forumet før jeg fikk satt meg inn i de forskjellige diettene. Men etter litt lesing og litt råd og tips her så er jeg ganske sikker på at Fredon er den dietten jeg går for.

Men jeg kan forstå at dere lurer litt. Men er nok ikke alle som har laget en plan før de kommer inn i forumet og heller velger etter å ha lest litt her og fått råd og vink i fra dere som virkelig er blitt flinke på dette.

Jeg har slanket meg før og ødelagt mitt forhold til mat. så det å da sette seg inn i en diett er ikke gjort på 1.2.3... Jeg slanket meg med å ikke spise. Jeg har også hatt tøffe tider hvor jeg snudde på det hele og endte opp med å spise hele tiden "trøste spise". SÅ når jeg ser mat nå kan jeg rett og slett reagere på to måter. alt etter som hvordan jeg har det. enten kaster jeg meg over maten og ikke stopper før det er helt tomt. eller så blir jeg kvalm og vil ikke se mat. Jeg har heller ikke råd til å gå på kurs eller slik oppfølging som koster penger så jeg må satse alt på min egen selvdisiplin (som er ganske dårlig) og klare det på egenhånd.

Med da den bakgrunnen er det ikke lett å bare kaste seg over en diett og følge den. Men etter mange gode råd fra Jeef-micro og etter å ha lest litt om Fedon så er jeg ganske sikker på at det er en diett jeg kan klare (håper og drømmer).

Men jeg er helt enig med dere. finn en diett og stå ved den. Men for enkelte er det letter sagt enn gjort.

__________________



hegaa1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 23:04   #15
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av hegaa1

Med da den bakgrunnen er det ikke lett å bare kaste seg over en diett og følge den. Men etter mange gode råd fra Jeef-micro og etter å ha lest litt om Fedon så er jeg ganske sikker på at det er en diett jeg kan klare (håper og drømmer).

gode råd??? thanx

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 23:11   #16
hegaa1
Medlem
 
hegaa1 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 71
hegaa1 har en fantastisk aura rundt seghegaa1 har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

gode råd??? thanx

Helt sant jeeferŽn... og litt "masing" men sånn masing som jeg trenger...


Igjen Takk

__________________



hegaa1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 23:13   #17
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jeg har fått forbud av terapeuten min mot å følge noen for for diett, men heller la mat være mat og spise det jeg føler er sunt og unngå det kroppen ikke vil ha (men ikke ha dårlig samvittighet om jeg skeier ut) ellers blir jeg aldri frisk!!

Bare reagerer på denne i disse Ellen Anker Nilsen tider. Jeg har ikke noe problem med å forstå at det ikke er lurt å ha et tvangsmessig forhold til slanking. Men i dagens samfunn så vil jo faktisk ethvert balansert og sundt kosthold være karakterisert som en diett.

Ikke rettet mot deg Iset, bare sånn generellt.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 23:24   #18
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av hegaa1

Jeg er jo da av de nye med da "egendefinert diett". Og ja dere har da hatt all grunn til å ha vært "bekymret". Men jeg har ikke hatt en egendefinert diett for at jeg tror jeg vet bedre eller noe slikt. Jeg har bare ikke valgt meg en diett enda. Jeg kom tilfeldig over dette forumet før jeg fikk satt meg inn i de forskjellige diettene. Men etter litt lesing og litt råd og tips her så er jeg ganske sikker på at Fredon er den dietten jeg går for.

Det var vel ikke de som ikke har bestemt seg enda det ble siktet til tror jeg....
Jeg mente iallefall de som begynner uten å sjekke på forhånd, men som setter sammen sin egen diett med å ta litt av det de liker fra hver på grunnlag av løs info fra både her og der. Og som bare setter igang uten å vite hva de gjør. Og det er noe helt annet enn det du gjør. Du søker info og sjekker rundt. Du bestemmer deg for retningen du vil følge og leser boka og SÅ begynner du.

Du gjør det altså riktig fordi du undersøker hva som vil passe deg FØR du begynner, dessverre er det mange som ikke gjør det og det er dem det siktes til her. De som leser bruksanvisningen når alt annet har feilet !

Det er mange som får en bedre livskvalitet og tar av noen kilo bare ved å kutte ut raske karber. Og de som vil det må selvfølgelig få lov til det. Det er spesielt de som ønsker å slanke seg - kanskje mange kilo - som trenger mer "ordnede forhold" for å komme igang....

Skjønner ??

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 23:46   #19
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Bare reagerer på denne i disse Ellen Anker Nilsen tider. Jeg har ikke noe problem med å forstå at det ikke er lurt å ha et tvangsmessig forhold til slanking. Men i dagens samfunn så vil jo faktisk ethvert balansert og sundt kosthold være karakterisert som en diett.

Ikke rettet mot deg Iset, bare sånn generellt.

Ja du har jo rett i det. Men det hun mener er vel at vi ikke skal følge noen retningslinjer slavisk, som feks Atkins induksjon, der man ikke kan spise ditt og datt, men å prøve å få et naturlig forhold til mat ved å faktisk ikke la noe mat være "ulovlig", å ikke telle karbohydrater eller kalorier, ikke veie maten osv.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 23:46   #20
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

....., men det er bedre å skrive egendefinert dersom man lever på egg, kjøtt og fisk som du skriver enn å skrive Atkins... Eller???

Hei Jeff-micro!
Ja,for da er det jo klart egendefinert!
Hadde det ikke da vært flott om de skrev hva de spiste?

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 23-08-05, 08:07   #21
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Ja du har jo rett i det. Men det hun mener er vel at vi ikke skal følge noen retningslinjer slavisk, som feks Atkins induksjon, der man ikke kan spise ditt og datt, men å prøve å få et naturlig forhold til mat ved å faktisk ikke la noe mat være "ulovlig", å ikke telle karbohydrater eller kalorier, ikke veie maten osv.

Ja, kutte ut den tvangsmessige biten. Spise Vedlikehold eller Fedon framfor Induksjon eller Ketolysekuren.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 23-08-05, 09:26   #22
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Jeg er den Torkil svarte ang. "moderert ketolyse", men jeg har da også svart ham på hva jeg mente. Og jeg tror jeg vet ganske godt hva jeg driver med, at jeg skrev "moderert" var faktisk fordi jeg var bekymret for at noen skulle si at "det der er ikke ordentlig ketolyse" fordi jeg spiser mer enn 15 karber, og har gjort det helt siden jeg startet på'n igjen..siden jeg av erfaring vet at kroppen min tåler det, og fortsatt går ned i vekt av det. Bortsett fra det følger jeg jo reglene. Jeg har lest boka til Torkil, jeg har også lest Atkinsboka, South Beach-boka og div. andre bøker, så jeg tror faktisk jeg vet bittelitt om hva jeg driver med.

Men ok, jeg har forandre profilen min nå, siden jeg åpenbart har "rett" til å si at jeg går på ketolyse likvel.

Men det går an å ha forståelse for at enkelte velger å modererte dietter bittelitt for å passe til sin egen livsstil, siden mange av diettene er veldig strenge. Og ikke alle som modererer dietten sin litt klager over å ikke gå ned i vekt..

For oss som sliter med spiseforstyrrelser kan det noen gang være nødvendig å gjøre noen små forandringer i diettene for å hindre at vi sprekker. På ren ketolysekur med 15 karber sprakk jeg konstant.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 23-08-05, 09:47   #23
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av komkari

Hei Jeff-micro!
Ja,for da er det jo klart egendefinert!
Hadde det ikke da vært flott om de skrev hva de spiste?

sånn i starten burde det nesten vært obligatorisk å skrive opp hva man spiste. Var i allefall det som "breget" meg gjennom den første tiden med Fedon, for å få bedre oversikt (for min egen del) over hva jeg spiste, og også for å se at jeg virkelig fulgte retningslinjene i filosofien... Men jeg skal ikke komme og fortelle folk hva de skal gjøre her inne... men anbfale, det blir noe annet...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 23-08-05, 10:10   #24
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Zen

Og jeg tror jeg vet ganske godt hva jeg driver med, at jeg skrev "moderert" var faktisk fordi jeg var bekymret for at noen skulle si at "det der er ikke ordentlig ketolyse" fordi jeg spiser mer enn 15 karber, og har gjort det helt siden jeg startet på'n igjen..siden jeg av erfaring vet at kroppen min tåler det, og fortsatt går ned i vekt av det. Bortsett fra det følger jeg jo reglene. Jeg har lest boka til Torkil, jeg har også lest Atkinsboka, South Beach-boka og div. andre bøker, så jeg tror faktisk jeg vet bittelitt om hva jeg driver med.

Men ok, jeg har forandre profilen min nå, siden jeg åpenbart har "rett" til å si at jeg går på ketolyse likvel..

Det er da ingen som har påstått at du ikke vet hva du driver med. Her snakker vi om de som IKKE har lest eller sjekket noe på forhånd eller de som uten å ha erfaring med kostholdet fra begynnelsen endrer viktige bestanddeler. Som. f.eks. lavfett Atkins, - vanlig brød på Ketolysekuren (fordi de MÅ ha brød) etc etc. Det er noe helt annet !!
Og det trodde jeg jeg hadde presisert også...

Og når jeg brukte svaret fra Torkil, så var det som et generelt svar på hva som er moderert kur og hva som ikke er det - altså ikke henvisning til din måte å gjøre det på ! Beklager om du oppfattet det slik !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-08-05, 10:18   #25
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det er da ingen som har påstått at du ikke vet hva du driver med. Her snakker vi om de som IKKE har lest eller sjekket noe på forhånd eller de som uten å ha erfaring med kostholdet fra begynnelsen endrer viktige bestanddeler. Som. f.eks. lavfett Atkins, - vanlig brød på Ketolysekuren (fordi de MÅ ha brød) etc etc. Det er noe helt annet !!
Og det trodde jeg jeg hadde presisert også...

Og når jeg brukte svaret fra Torkil, så var det som et generelt svar på hva som er moderert kur og hva som ikke er det - altså ikke henvisning til din måte å gjøre det på ! Beklager om du oppfattet det slik !

Jeg er nok litt hårsår i dag, skjønner nå at det ikke var det du mente.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Makrobiotisk kost Marianne Andre dietter 2 18-05-09 19:18
kvalme ved fedon kost? *lilje* Dr Lindbergs 10 09-02-05 13:08
Hvorfor vil ikke familien min tro vitaminer er viktig ang kost Tidligere bruker Kosttilskudd 7 06-12-04 14:41
Yin og Yang kost Marianne Andre dietter 6 15-09-04 19:37
78 prosent av dem som prøver, tar av med lav-karbo kost HP Nyheter / media 1 10-06-04 19:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no