Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Nykomling som ikke aner hvor hun skal begynne

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-02-08, 18:39   #1
Budeia
Medlem
 
Budeia sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 171
Budeia har en fantastisk aura rundt segBudeia har en fantastisk aura rundt seg

Nykomling som ikke aner hvor hun skal begynne

Hei folkens!
Etter tips fra andre har jeg nå forvillet meg inn hit, og vurderer seriøst å legge om til lavkarbo-kosthold. Hadde først tenkt å prøve ut South Beach, men så er jeg nysgjerrig på både Atkins og Ketolyse kuren også.
Og i tillegg er eeenda flere typer kosthold representert her på forumet, litt forvirrende for en nybegynner.
Noen som vil fortelle litt om hvorfor de valgte den varianten som dere gjorde?

Jeg leser til øyet blir stort og vått her, og prøver å leve litt lavkarb til jeg får bestemt meg skikkelig. venter på boka til Southj beach i første omgang.

Noen som kan synse litt om hva som vil passe best for meg utifra denne beskrivelsen? Eller må man bare prøve til man finner det som passer en best?

Jente på 27 år, som har hatt spiseforstyrrelser siden hun var en neve stor omtrent. Fra anoreksi til bulimi, og videre til overspising..
De siste årene har overspisingen min gitt meg økt vekt, depresjon, og enda dårligere selvbilde..
For øyeblikket går jeg på antidepressiva og til psykolog for å finne ut av problemene jeg har med maten.
Nå føler jeg meg såpass mye bedre at jeg ønsker sterkt å gå ned i vekt for å finne tilbake til meg selv igjen!
Ikke minst fordi min psykolog forklarer at får jeg styr på maten, vil antakelig dette ha effekt på det psykiske også,-mat er medisin.

Jeg er ekstremt sukkeravhengig, elsker hvitt brød, pasta, ris, poteter...
Og da lurer dere jo sikkert på hvorfor jeg prøver meg her?

Ønsket er som sagt forandring. Jeg ønsker i første omgang å ta av 15 kilo, sist jeg var "der" var jeg fornøyd, selv med noen kilo for mye fortsatt.
Jeg har flere barn, og innser at glansdagene med rumpa skvist inn i en 28-tommers levisbukse er å skyte vel høyt over målet.

Takker for alle synspunkter, spark i rumpa, drahjelpere og forklaringer.

Budeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 19:13   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Nykomling som ikke aner hvor hun skal begynne

Hei og velkommen!

Selv valgte jeg ketolyse fordi jeg kunne spise så mye annet enn sukker, mel, ris, pasta og poteter. Hater å være sulten (blir faktisk fysisk syk av det) og tenkte et kosthold med mye fett ville være bra for sultfølelsen.
Det stemte veldig bra! Nå har jeg holdt på i snart 5 uker og har ikke vært sulten mer enn noen få øyeblikk.
Jeg var totalt avhengig av raske karbohydrater, men har ikke rørt noe siden jeg startet!
Det er også ganske greit å tilpasse et slikt kosthold til resten av familien. Lager noe alle kan spise, de andre får poteter, ris eller pasta, jeg spiser en ekstra porsjon grønnsaker.

Har "bare" gått ned 2,8kg så langt, men de siste 11 dagene har jeg bare sittet i sofaen med en røket muskel i leggen. Selv på disse dagen har vekten sakte, men sikkert gått nedover. Blir inaktivisert i minst 5 uker til, så dersom det går sakte nedover, er jeg lykkelig for det. Det kunne utmerket godt gått andre veien!
Hell i uhell, egentlig! Dersom jeg ikke hadde begynt på ketolyse da jeg gjorde, hadde jeg nok stappet i meg an masse "trøste-" karbohydrater disse ukene!

Lykke til uansett hva du velger!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 19:55   #3
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Nykomling som ikke aner hvor hun skal begynne

Jeg valgte South Beach fordi boka var på tilbud... Og jeg ble der fordi maten er god, og jeg er ikke så glad i fettsmak (som jeg har skjønt kan være en fordel ved flere av de andre variantene her inne). Takler ikke pisket krem og fete sauser f eks. SB passer meg, rett og slett. Egentlig var det ikke store spranget heller fra slik jeg visste jeg burde spise.

martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 21:49   #4
Zenia
Juniormedlem
 
Zenia sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 44
Innlegg: 42
Zenia har en fantastisk aura rundt segZenia har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nykomling som ikke aner hvor hun skal begynne

Jeg følger Fedon men skal nå prøve å holde meg unna frukt også ... Jeg har fått påvist dårlig karbohydratomsetning, og kan vel da si at jeg ikke tåler det. Gikk på dietten fra Norsk Senter for Riktig Ernæring i 6 mnd i fjor (www.spisdegslank.no), kuttet ut det for et år siden og gikk raskt opp i vekt igjen (jeg var vel litt sløv også ...). Hadde gått ned 20 kg da (11 av dem var rent fett), men har nå gått opp 15 kg igjen. Det er jo litt trist.

Nå prøver jeg igjen - noe mer moderat - jeg tror det at hvis jeg lager maten selv og venner meg til det også vil det bli mye lettere å holde vekta når jeg først kommer meg dit jeg vil. Forskjellen nå er at jeg trener også - det er mest for å bli glad - men såklart også pga helsemessige gevinster Jeg har i 6 mnd gått til psykiater for å finne ut av ting i fortiden (kompliserte saker, skal ikke gå inn på det her), men har vel kommet frem til at jeg også er deprimert, slik som deg. Er det noe som hjelper meg da så er det et kosthold som ikke byr på store svigninger i blodsukkeret - og dermed også i humøret. Lavkarbo er kjempebra for psyken, så du er helt klart på riktig spor!

Jeg har forresten også hatt problemer med overspising, det er visst noe man (jeg i alle fall) gjør for å gjemme bort noe annet ... Det føles veldig godt å ha kontroll på noe i livet - og særlig noe som gjør meg så godt! Har alltid vært overvektig, og i fjor vinter så jeg hvordan livet kunne være om jeg hadde det bra med meg selv. Jeg vil tilbake dit, og vet at veien å gå er uten så mye karbohydrater

Ønsker deg masse lykke til! Husk riktig motivasjon - den må være med på veien

__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Det handler bare om å ta de riktige valgene
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Zenia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Forvirret Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 00:28   #5
lilletrine
Medlem
 
lilletrine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Rogaland
Alder: 42
Innlegg: 212
lilletrine har en fantastisk aura rundt seglilletrine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nykomling som ikke aner hvor hun skal begynne

Det var sterkt å lese fordi jeg også har slitt med spiseforstyrrelser som til slutt førte til overvekt. Vi skal klare dette sammen. Bli friske og sunne
Har ikke råd da jeg begynner på nytt selv, men skal følge deg på veien *klem*

lilletrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting etter den rette<3 Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 02:28   #6
matvraket
Seniormedlem
 
matvraket sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 45
Innlegg: 5.530
matvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastisk

Sv: Nykomling som ikke aner hvor hun skal begynne

Hei, jeg har prøvd litt forskjellige dietter, alt fra Grete Roede til south beach, vært innom fedon også.
jeg valgte Atkins/ Ketolyse til slutt fordi jeg syns det er enkle regler. spise protein og fett og holde seg unna karbohydrater. noe karbohydrater i form av grønnsaker og salat må man spise for å unngå forstoppelse. og så må man huske kosttilskudd da.

er ganske fersk selv, men så langt er jeg veldig fornøyd.

lykke til med valget ditt. hilsen lille meg

matvraket er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ida, fedonish Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 14:35   #7
quebec
Seniormedlem
 
quebec sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: sandnes
Innlegg: 757
quebec har en fantastisk aura rundt segquebec har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nykomling som ikke aner hvor hun skal begynne

skjønner godt at man kan gå seg vill i denne lavkarbo-jungelen.
Har aldri hørt om south beach, er det samme prinsippet som ketolyse/atkins eller???

quebec er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lost on the highway Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
En merkelig erfaring ... modumodd Lavkarbo generelt 36 28-08-07 15:56
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no