Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Nybegynner, hvilken diett anbefales til moderat vektnedgang?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-05-13, 19:58   #1
Mi9en
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 27
Mi9en er på en erverdig vei

Nybegynner, hvilken diett anbefales til moderat vektnedgang?

Hei.

I en travel småbarnsfase har jeg de siste to årene kompensert for manglende energi og lite nattesøvn ved å spise høy-karbo. Resultatet er at jeg er totalt sukkeravhengig og veier 5-6 kg for mye. Jeg har nå funnet ut at jeg trenger en detox, og vil prøve lav-karbo. Jeg er helt grønn på dette, men ser at enkelte kurer anbefales kun til overvektige. Selv er jeg 167 cm og ca 63 kg, og trenger ikke noen ekstremkur. Målet er å ta av ca 5kg slik at jeg er tilbake i matchvekt samt bli kvitt sukkersuget. Hvilken kur bør jeg velge. Og hvor mye karbo, protein, fett bør jeg spise?

Ellers kan det nevnes at jeg har en jobb der jeg jobber regionalt og dermed er mye i bilen. Gode lunsjtips tas derfor i mot med stor takk

Mi9en er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 06:41   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, hvilken diett anbefales til moderat vektnedgang?

Du er fullstendig normalvektig og det er slett ikke sikkert at kroppen din vil slippe særlig med vekt på lavkarbo - det er et vektregulerende kosthold, ikke nødvendigvis slankende dersom man er normalvektig fra før. Jeg synes heller du skal konsentrere deg om sukkersuget enn om vektnedgang.

Spørs da om du velger å trappe ned eller å kutte tvert. Kutt ned på raske karber (poteter, ris, pasta, hvetemel, sukker, mye frukt) og hold ut. Regn med sukkerabstinens-hodepine den første tiden. Drikk mye vann! Men pass også på at du får i deg nok salter og mineraler, mye av det forsvinner ut om du drikker mye vann som jo gjør at du også tisser mye.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 08:17   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, hvilken diett anbefales til moderat vektnedgang?

Les deg opp på primal blueprint, svensk LCHF eller paleo. Det er kosthold som normalvektige/lett overvektige har hatt bra resultat på. Som alltid virker det best sammen med en frisk kropp og trening, men 1 eller 2 av tre er også bra om man ikke får til 3 av 3.

Sjekk i oppskriftsdelen av forumet for lunch-tråden. Der er det mange forslag. Ellers vil du kunne glede deg over å ikke behøve å spise hver 3. time etter en stund når du er fettforbrenningsadaptert. Internasjonalt snakkes det faktisk en god del om fordeler ved intermittent fasting - og mange opplever at det blir mer naturlig med 2-3 måltider og lite eller ingen mellomspising på kosthold under lavkarboparaplyen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 08:28   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, hvilken diett anbefales til moderat vektnedgang?

Enig med Trilltrall. Kutt ned på ris, pasta, brød, erstatt det med grønnsaker og fokuser heller på sukkerstoppen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 19:39   #5
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Nybegynner, hvilken diett anbefales til moderat vektnedgang?

Det at lavkarbo er vektregulerende er jo ikke noe argument mot at normalvektige også kan bruke et slikt kosthold til å slanke seg da. Er vel bare det at vi kanskje må passe litt på hvor mye vi spiser, eller trene litt ekstra, men det er jo fortsatt enklere og sunnere enn typisk lavkaloridiett.

Jeg følger ingen spesifikk "diett" egentlig, men litt i samme bane som ketolyse eller atkins-induksjon, bortsett fra at jeg ikke teller karbohydrater fra "ja-grønnsaker", og følger litt med på kaloriinntaket. Ligger nok på rundt 30-50 g karbo, 50-70 g protein, og 100-150 g fett per dag. Er dette som fungerer best for meg. Spiser jeg for mye karbohydrater eller protein kommer søtsuget snikende.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 23:31   #6
Mi9en
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 27
Mi9en er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, hvilken diett anbefales til moderat vektnedgang?

Tusen takk for innspill. Jeg har prøvd å konstruere en diett selv ut fra hva jeg liker. Har trappet veldig ned på karbo og opp på protein, men synes dette med fett er vanskelig. Her er dagens, høres dette fornuftig ut:

Frokost:1ss tran, 1 hardkokt egg, 1/2 avokado, to skiver ost og to skiver skinke, 1/2 glass skummet kulturmelk + vann og kaffe

Lunsj: salat med ruccula, tomat, agurk to skive skinke og to skiver agurk

Middag: to grillede grillribber, blomkålpuré (m/smør og creme fraishe) smørstekte sjampinjonger m/purre og kokt brokkoli.

Kvelds: 1/4 avokado, 1bunt brokkoli, 2 skiver spekeskinke, 1 babybel , 1ts rømme og 2ts pinjekjerner. 1/2 glass (1dl) skummet kulturmelk.

Har drukket massevis av vann og noe kaffe. Da søtsuget tok overhånd i kveld siste jeg 1 liten ts med peanøttsmør, er det greit? Måtte også spise 3valnøtter mens jeg laget middag.

Tar Krom-tabletter og kalsium/magnesium. Er veldig åpen for tips og råd :-)

Mi9en er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 07:07   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, hvilken diett anbefales til moderat vektnedgang?

Dersom du ikke blir mett/har søtsug kan det være enten at det er sukkeravvenningen som sliter på deg, eller at du spiser for lite. Sukkeravvenningen tar nok 2-3 uker. Ellers synes jeg det ser greit ut. Om du liker hel kulturmelk så hadde jeg byttet ut den skumma med hel.
Du får jo en del fett gjennom egg, tran, avokado og ost (fullfet, håper jeg ) og smøret du bruker. Så for meg virker det greit. Nøtter eller oliven kan være fine når du er småsulten og ved søtsug så kan man f.eks bruke tyrkisk youghurt med litt bær.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 09:48   #8
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, hvilken diett anbefales til moderat vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av Mi9en, her.

Lunsj: salat med ruccula, tomat, agurk to skive skinke og to skiver agurk

Det der kunne da ikke holde deg mett mer enn en liten halvtime? Ha opp i avokado, fetaost, annen ost, kylling eller noe annet med proter og fett!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 10:26   #9
Mi9en
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 27
Mi9en er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, hvilken diett anbefales til moderat vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Det der kunne da ikke holde deg mett mer enn en liten halvtime? Ha opp i avokado, fetaost, annen ost, kylling eller noe annet med proter og fett!

Som nevnt over, lunsj er utfordringen for meg, jeg har en regional stilling og farter mellom ni forskjellige kontorer, og da må man improvisere ut fra hva som er tilgjengelig på den enkelte arbeidsplass...

Er det forresten begrensninger på hvor mye avocado man kan spise? Etter 3 dager på lavkarbo vil jeg brekke meg bare jeg ser et hardkokt egg, så jeg trenger å spise noe annet ;-)

Mi9en er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 12:21   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, hvilken diett anbefales til moderat vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av Mi9en, her.

Som nevnt over, lunsj er utfordringen for meg, jeg har en regional stilling og farter mellom ni forskjellige kontorer, og da må man improvisere ut fra hva som er tilgjengelig på den enkelte arbeidsplass...

Er det forresten begrensninger på hvor mye avocado man kan spise? Etter 3 dager på lavkarbo vil jeg brekke meg bare jeg ser et hardkokt egg, så jeg trenger å spise noe annet ;-)

Kjøp deg en pose cashewnøtter eller en pose med f.eks sognemorr og tilsette salaten? Nøttene har lang holdbarhet og spekepølsene holder også greit i et par dager i bilen (eller veska) dersom det ikke er rett i sola.

Tips til frokost finner du i den lange tråden om hva folk spiser til frokost i oppskriftsdelen av forumet. Finnes mye annet enn egg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 13:23   #11
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Nybegynner, hvilken diett anbefales til moderat vektnedgang?

Du er kjempeflink til å få i deg grønnsaker også synes jeg!
Du hadde jo litt protein i lunsjen og du har protein i de andre måltidene. Med litt fet ost i tillegg til skinke ville lunsjen kunne blitt litt mer mettende og med fett i tillegg.
Lykke til!
Du tenker kanskje gjennom om du er innstilt på å ha dette som livsstil eller? Bare lurte...

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 14:51   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, hvilken diett anbefales til moderat vektnedgang?

Glemte å si at tunfisk fra boks (sålenge boksen ikke er åpnet tåler den jo "alt") også er fint å tilsette salat. Mange bokser har nå også dra-opp-lokk og det gjør jo det enda mer anvendelig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 18:32   #13
Mi9en
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 27
Mi9en er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, hvilken diett anbefales til moderat vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Det der kunne da ikke holde deg mett mer enn en liten halvtime? Ha opp i avokado, fetaost, annen ost, kylling eller noe annet med proter og fett!

Hihi, ser nå at jeg har skrevet feil på slutten der, det skal stå to skiver ost ;-)

Mi9en er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 18:38   #14
Mi9en
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 27
Mi9en er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, hvilken diett anbefales til moderat vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Du er kjempeflink til å få i deg grønnsaker også synes jeg!
Du hadde jo litt protein i lunsjen og du har protein i de andre måltidene. Med litt fet ost i tillegg til skinke ville lunsjen kunne blitt litt mer mettende og med fett i tillegg.
Lykke til!
Du tenker kanskje gjennom om du er innstilt på å ha dette som livsstil eller? Bare lurte...

Takk. Har tenkt på å legge om til mer normal lavkarbo etter hvert, dvs med en liten potet i ny og ne og noe rugbrød eller knekkebrød.

Har vært veldig kvalm og uggen i dag, tok ketosetest som ble "mellom-lilla" dvs den midterste lilla. Kan det være det somgjør meg kvalm?

Mi9en er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken lavkarbo-bok kan anbefales til "uvitende" og nybegynner? Milla_81 Lavkarbobøker 10 15-04-12 13:48
Hvilken bloggside kan anbefales? misslinda Generell diskusjon 1 20-11-10 17:58
Diett.no, enkel og anbefales! m.f Ketolysekuren 15 23-08-10 21:38
Hvilken badevekt kan anbefales? Katteeier Ketolysekuren 6 01-02-10 19:43
Hvilken bok anbefales? Titti Dr Lindbergs 3 04-01-07 20:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no