Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Sorbitol - like ille som sukker?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-12-07, 19:46   #1
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Sorbitol - like ille som sukker?

Kjøpte henrykt den nye sukkerfrie marsipanen fra Odense.
Det sto ikke hva den var søtet med, men fant ut at den er søtet med sorbitol etter å ha sjekket E nummeret.

Så leser jeg her inne at sorbitol ikke kan brukes av lavkarbere til tross for at det er et sukkeralkohol.
Det skulle visst være slik at det blir omdannet til sukker i kroppen likevel?

Betyr det et det er like ille som sukker?
Og kan jeg virkelig ikke få smake på marsipanen min? :Gråte&bære seg:

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 20:06   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Sorbitol omdannes til sukker og tilfører kroppen karbohydrater

Jeg ville ikke spist den

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 20:27   #3
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Fordelen med sorbitol framfor sukker er at det gir en lavere blodsukkerstigning siden det må omdannes til glukose først. I tillegg gir det heller ikke hull i tennene siden bakteriene i munnen ikke kan utnytte sorbitol.

Men siden det omdannes til sukker er det best å være forsiktig med det likevel, særlig for de som følger ketolyse og må være veldig strenge med karbohydratene.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 20:54   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Jeg husker ikke merket, men jeg vet at sambo plukka opp en sukkerfri marspian på en Ica-butikk vi var på i en annen by, og leste opp "aspartam" som søtning på varedeklarasjonen. Og det er jo et fullstendig lovlig for lavkarbiser
Kommer tilbake til det dersom jeg finner den på Ica her jeg bor.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 21:18   #5
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

cavalier har en marsipan også..innmari god!!!

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 21:24   #6
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Opprinnelig lagt inn av Hyper, her.

cavalier har en marsipan også..innmari god!!!



Den har dama i helsekosten min bestilt til meg.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 21:30   #7
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Her og!!!!
Erlend var og spurte etter den, og da de ikke hadde den, sa ho at DEN skulle de bestille, for den var GOD!!!hehehe....

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 21:33   #8
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Ja, mamma hadde den og skrøt vannvittig mye av den.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 21:33   #9
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Mhm!!!
Nammis!!

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 11:06   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Jeg husker ikke merket, men jeg vet at sambo plukka opp en sukkerfri marspian på en Ica-butikk vi var på i en annen by, og leste opp "aspartam" som søtning på varedeklarasjonen. Og det er jo et fullstendig lovlig for lavkarbiser
Kommer tilbake til det dersom jeg finner den på Ica her jeg bor.

Nå har jeg ikke Atkinsboka mi her (), men jeg mener Atkins advarer mot å bruke Aspartam i noen særlig grad ... Det er et ganske skummelt stoff, mener nå jeg. Bedre med sukkeralkoholer (som i Cavalier) da .

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 13:29   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Ja det stemmer..!
Men jeg tror nå uansett at litt ikke kan gjøre så mye. Jeg synes marsipan er akkurat godt nok til at jeg kunne tenkt meg å spise det en eller to ganger i året.

Ja.. Jeg har boka di!... Du må bare si fra når du vil ha den tilbake altså! Jeg burde jo strengt tatt ha fått kjøpt meg den selv også.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 15:40   #12
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Opprinnelig lagt inn av Hyper, her.

cavalier har en marsipan også..innmari god!!!


Desverre!
Ikke for og ødelegge men bare gjøre deg/dere oppmerksom på at cavalier har OGSÅ sorbitol i seg!
Har den i skuffen nå og den blir IKKE spist for å si det sånn... Merket at jeg ikke tåler sorbitol. Legger på meg av det! så derfor spiser jeg heller ikke tyggegummi eller pastiller heller (buhu, hadde vært kjekt innimellom når stålånden trår i kraft... Ikke alltid praktisk og pusse tenna på bussen heller...)
Men jeg lager min EGEN marsipan med splenda jeg, og DEN spiser jeg med GOD samvitighet! Oppskrifter er her inne, og fler av dem også...
klems

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 15:42   #13
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Opprinnelig lagt inn av Pc-snuppa, her.

Desverre!
Ikke for og ødelegge men bare gjøre deg/dere oppmerksom på at cavalier har OGSÅ sorbitol i seg!
Har den i skuffen nå og den blir IKKE spist for å si det sånn... Merket at jeg ikke tåler sorbitol. Legger på meg av det! så derfor spiser jeg heller ikke tyggegummi eller pastiller heller (buhu, hadde vært kjekt innimellom når stålånden trår i kraft... Ikke alltid praktisk og pusse tenna på bussen heller...)
Men jeg lager min EGEN marsipan med splenda jeg, og DEN spiser jeg med GOD samvitighet! Oppskrifter er her inne, og fler av dem også...
klems


Mamma leste opp innholdsfortegnelsen på en fra cavalier i går, og den var IKKE sorbitol i.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 15:59   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Men PC-snuppa har i alle fall et godt poeng! Man kan jo lage marsipanen sjøl, vi gjorde det ofte da jeg var liten, så kanskje jeg skal prøve det i år

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 16:12   #15
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

Mamma leste opp innholdsfortegnelsen på en fra cavalier i går, og den var IKKE sorbitol i.

Hmmm, det synes jeg er veldig rart for jeg sitter med pakken i hånden NÅ og det står vitterlig sorbitol i innholdsfortegnelsen som stabilisator. Det står på tysk, dansk, norsk og engelsk tekst. Denne pakken er kjøpt for ikke mange dagene siden i Life helskostbutikk på storsenteret.
Gikk inn på Cavalier si nettside og fant innholdsfortegnelsen på Cavalier marsipan, og der får jeg ytterligere bekreftet at Cavalier marsipan vitterlig inneholder sorbitol.

Ingredients :
Almonds, sweetener maltitol, stabilizer: sorbitol,
potassiumsorbate E202

Her er linken så kan dere se at det stemmer. Den står som <stabilisator>. Det samme står på pakken m marsipan jeg har foran meg nå også.


http://www.vandergeeten.no/Nutri/Cav...70Marsipan.pdf

Så desverre, marsipanen til cavalier inneholder desverre sorbitol.
Jeg mener ikke å være så sta, men mener det faktisk er viktig og vite for oss som ikke kan spise dette at man blir klar over det.
SJOKOLADEN til cavalier inneholder IKKE sorbitol, så den er fortsatt grei
klems

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 16:28   #16
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Jeg sa aldri at Cavalier sin var uten sorbitol...Jeg sa bare at de også hadde en..
Men seff er det bedre å lage den sjøl..Men Cavalier sin er et alternativ...

Takk for opplysning uansett...

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 17:01   #17
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Opprinnelig lagt inn av Hyper, her.

Jeg sa aldri at Cavalier sin var uten sorbitol...Jeg sa bare at de også hadde en..
Men seff er det bedre å lage den sjøl..Men Cavalier sin er et alternativ...

Takk for opplysning uansett...

Den er grei
Jeg bare tenkte at jeg skulle klargjøre innholdsfortegnelsen slik at de som evt ønsket og anskaffe seg den skulle være klar over at den inneholdt sorbitol, så de som ikke tåler det skulle spare seg et bomkjøp (som jeg gjorde, men JEG burde jo ha lest inholdsfortegnelsen litt nøyere da...).
Og grunnen til at jeg ytterlig klargjorde innholdsfortegnelsen var at Bee mente det IKKE var sorbitol i den. Ikke noe av dette var myntet på noen spesielle, bare ville komme med et innspill fordi jeg tilfeldigvis satt med noen opplysninger som en eller annen ville ha nytte av
Og selvfølgelig har du rett, Cavalier er et meget velsmakende alternativ. Tross alt bedre og spise den, enn vanlig marsipan som inneholder masse sukker
klems

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 17:03   #18
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Finnes det flere sorter da tro? Enten det, ellers er mamma blind.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 17:10   #19
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

Finnes det flere sorter da tro? Enten det, ellers er mamma blind.

Hei
Fort gjort og overse det kanskje, for det står som:
<stabilisator: Sorbitol>. Så man tenker kanskje ikke over det
Og nei, på nettsidene deres er det kun en eneste type marsipan, den samme som er og få kjøpt på helsekosten. Lyst på en link til produktene deres ? (...slafs)

http://www.vandergeeten.no/Produktblad/4-Sukkerfritt.pdf

Har kuttet mye ned på slikt, men mye her som frister gitt....

Klems

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 17:23   #20
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Farsken altså....Jaja, jeg har da heldigvis laget litt marsipan selv da.




(men den varer jo ikke evig, og å skålde 500 gram mandler til, det gidder jeg ikke. )

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 17:41   #21
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

Farsken altså....Jaja, jeg har da heldigvis laget litt marsipan selv da.




(men den varer jo ikke evig, og å skålde 500 gram mandler til, det gidder jeg ikke. )



DET skjønner jeg veldig godt!!! Jeg gjorde et testforsøk m marsipan tidligere i uken. Da bare malte jeg opp mandler uten og skålde de eller tørke de først og laget marsipan av det, sammen med splenda og tragant. UHHHHHHHHHH-MMMMMMMMMM sier jeg bare! Det var kjempegodt! Smakte litt mer av den liksom. Jeg tok opp i litt ekstra eggevitte oppi og bittelitt vann til jeg så det ble passe, for den trakk litt mere fuktighet til seg pga av skallene. Kan anbefales når man ikke orker og skålde dem. Fargen blir jo mørk da, men jeg bryr meg ikke om det. Tok halvparten tilside og stekte det i ovnen i 8 min. på 180 grader. Ble kjempegode "kransekakestenger" til kaffen. Kan sikkert smelte mørk sjokolade og pynte med også. Dette skal jeg gjøre flere ganger! Bare et lite tips hvis du har lyst til og prøve noe annet som avveksling

Ps. Jeg pleier og ta oppi malte mandlene og ha de oppi en sil (stor) og sile de før jeg lager marsipanen, slik at de grøvste kornene blir tilbake. Da blir marsipanen smidig og seig uten større klumper. Jeg tar vare på den mandel "sanden" som ligger tilbake i silen og bruker det som strøssel på bakst eller pynt på kaker.
Men dette er jo smak og behag da
Klems

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 21:14   #22
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Ja, vet du, da tror jeg heller jeg gjør det.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 00:04   #23
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Finnes ferdig skåldede mandler å kjøpe også. For de som bor i Oslo har jeg sett store poser til en billig penge på Sultan!

Takk for gode tips, PC-snuppa!
Stakkars meg som er syk har nytt litt for godt av Atkins og Cavailers produkter, og søtsuget er kommet litt på plass igjen. Sukk...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 10:01   #24
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Finnes ferdig skåldede mandler å kjøpe også. For de som bor i Oslo har jeg sett store poser til en billig penge på Sultan!

Takk for gode tips, PC-snuppa!
Stakkars meg som er syk har nytt litt for godt av Atkins og Cavailers produkter, og søtsuget er kommet litt på plass igjen. Sukk...

Å være syk er kjedelig! GOD BEDRING Photobskura
Ferdig skoldede mandler? Hørtes VELDIG kjekt ut! Skal se om de er og få kjøpt her jeg er. Litt langt og kjøre en hel time en vei for og kjøpe dem i oslo...

Bare hyggelig å dele med dere her inne. Liksom ikke så morsomt og sitte for seg selv og ikke dele av noe kanskje andre kan ha nytte eller glede av. Hadde vært et fattig forum hvis ingen her hadde delt av sin erfaring eller av sine tips. Men dette forumet er så generøst at det er en fryyyyyyd

Når det gjelder søtsug, så vet jeg desverre av erfaring at den kan komme fort tilbake (been there, done that ja...) Men oppdaget at det er lettere (for meg i allefall) og holde under kontroll hvis jeg holder meg til hjemmelagede ting m splenda i stedet for alle sjokoladene og snopet fra Cavalier. Så når jeg skal kose meg lager jeg sjokoladeboller (de med smør...uhhhmmm...), kransekakestenger og marsipan. Og hvis jeg skal spise litt sjokolade, holder jeg meg til pitteliten bit møøøørk sjokolade (70 eller 86 %. Mørkere enn det og jeg kan likeså ta en spiseskje tørr kakao...hihi, men det er jo smak og behag da)
Holder i masse-lassevis for meg. Nyter biten og er veldig fornøyd etterpå. Det er så lite sukker i den at det har gått fint for min del i allefall. Og magen holder seg i knusende ro...

Etter og ha kuttet ut alt av pastiller og tyggegummi med sorbitol og aspartam i, og annet dill, Cavaliersjokolader, og snop er jeg blitt veldig vàr for søtt. Bruker færre suketter i teen (èn er nok), blir for søtt. Skulle smake på den sukkerfrie vaniljeisen til Diplom (..?) Den ble ALT for søt for meg nå. Har spist den tidligere og likt den, men nå..... aldri mer... Og dette har jeg merket SPESIELT etter og ha kuttet fullstendig ut sorbitol! Tidligere tok jeg pastiller eller tyggegummi med det i og tenkte, pytt, det er da så lite i det. Men for meg har det gjort enorm forskjell, og det hadde jeg faktisk ikke trodd! Prøvde og gjeninnføre det som en test på om det var tilfeldig, men etter få dager merket jeg at nei, det var ikke tilfeldig. Følte det klusset så mye med mitt blodsukker at jeg måtte bare slutte m alt som inneholdt det. Etter en stund igjen bedret ting seg. Jeg regner med at det er kanskje på grunn av insulinresistensen og pcos-trøbbelet mitt (hormoooooooner på bærtur) som gjør at kanskje jeg er ekstra følsomt for det. Andre reagerer kanskje ikke slik på det, og det er jo kjempebra for dem. Men selv må jeg altså holde meg vekk fra det. Og det går bare bra Stiller meg egentlig undrende til at jeg skal reagere slik på sorbitol og at det klusser sånn med systemet mitt, mens jeg kan ta en bit mørk sjokolade uten at jeg får problemer av det... Men den er så mørk at den er vel snillere enn sorbitolen...
En godtegris har jeg alltid vært...
Jaja, nei, nå skal jeg ikke kjede dere mer om dette emnet.

Nå skal jeg lage meg en god kopp te. Med EN sukett.
Ha en strålende mandag folkens
Klems

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 10:07   #25
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Oj, hjelpe meg å mye jeg har skrevet.
Måååååå forsøke og holde meg litt kortere. Men...bokstavene rotter seg sammen mot meg. De er så mang-e...
De..tar...helt...over...
GURGLE.......
abcdefgh...iiiiiiiii-iiiiiiiiiik




Klems

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Barbasco Plus Fedonisten Kosttilskudd 39 26-05-12 19:16
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 09:23
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no