Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kontrollere blodsukkernivå i svangerskap?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-10-08, 16:45   #1
Emmi
Nytt Medlem
 
Emmi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 1
Emmi er på en erverdig vei

Kontrollere blodsukkernivå i svangerskap?

Hei,
jeg snublet over denne siden i dag og har lest litt rundt omkring.

Jeg er gravid i 7. måned, og i forrige uke tok jeg en glukosebelastningstest med nedslående resultater. Nå som jeg er gravid klarer ikke kroppen å produsere nok insulin/jeg er insulinresistent. Litt usikker på hvordan det egentlig forklares, dette er en ny situasjon for meg.

Uansett, hvis man er gravid og scorer over 7.8 på glukosebelastningstesten skal man følges opp av sykehuset. Hvis man scorer over 11 har man diabetes. Jeg scoret 9.8 og skal derfor følges opp av diabetikersykepleier ut svangerskapet, og må begynne å måle blodsukker etc. Jeg går ut i fra at jeg klarer å regulere blodsukkeret ved hjelp av kosthold, alternativt må jeg bruke insulin.

Jeg venter å bli innkalt i løpet av neste uke, men ønsker jo ikke å vente passivt. Hvis jeg ikke får kontroll på blodsukkeret mitt fort som fy vil jeg få en overvektig baby som er utsatt for komplikasjoner etter fødselen. For ikke å snakke om at jeg skal klare å presse han ut også...

Jeg er altså ikke overvektig og ønsker ikke å gå ned i vekt. Tror jeg hadde en BMI på 21 eller 22 før jeg ble gravid, og har ligget litt under gjennomsnittlig vektøkning i svangerskapet. Jeg trenger altså å ha et jevnt "passelig" blodsukker uten å gå ned i vekt. Når blodsukkeret mitt er for høyt legger fosteret på seg for raskt.

Vi har tidligere spist en del mat med lav GI i perioder, men den har vært tidkrevende å lage over tid. Tenker da spesielt på frokost og matpakker, det er noe med vanens makt. Oppskriftene var fra Lauritzson & Davidsson - De beste GI-oppskriftene. Nydelig mat, men oppskriftene var litt overveldende til Kjæresten, så når jeg ble sliten og overarbeid ble det lengre mellom GI-middager. (men nå er det så klart ingen bønn lenger!)

- Det jeg lurer litt på er:
Jeg spiser mye frukt og grønt. En del av fruktene er søte; plommer, bananer, kiwi, pærer, epler, . Kiwi og druer spiser jeg ikke så mye av, men jeg spiser frukt hver dag. (Jeg har behov for C-vitamin slik at jeg tar opp nok jern etter legens ordre, derav en og annen kiwi).
Hvordan påvirker disse blodsukkeret? Fører de til en jevn økning, eller blir det "topper" som kroppen kan ha problemer med?

-Jeg drikker stort sett vann, men også noen glass juice om dagen. Jeg drikker da juice som ikke er tilsatt sukker eller søtstoff. Enten tropiske blandinger eller slike litt dyre juicer fra Nora eller Coop som er proppet med vitamin C og antioksidanter. (blåbære/pære/eple-mikser etc).
Hvordan påvirker disse blodsukkeret? Jeg drikker ett eller to glass om dagen til sammen, da gjerne i kombinasjon grovt brød m/leverpostei.

-En del av oppskriftene her ser fristende ut å prøve (særlig frokostene), men jeg blir litt bekymret når det er snakk om ca 0 karbohydrater og vektreduksjon. Hvordan finner jeg en gylden middelvei mellom "slanking" og "for tykk baby"?

Edit:
-en ting til. Legen sa jeg burde kutte både sukker og søtstoff. Hvorfor søtstoff? Jeg vet det ikke er bra i store mengder, men hvis jeg tar meg en pastill i ny og ne, eller et glass light-brus på lørdagskvelden, påvirker dette blodsukkeret?

Emmi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: stabilt blodsukker - GI? Svar med sitat
Gammel 05-10-08, 20:37   #2
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Kontrollere blodsukkernivå i svangerskap?

Det kommer an på hvilket søtningsstoff det er i det du spiser.

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 00:23   #3
Tårnet
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 29
Tårnet har en fantastisk aura rundt segTårnet har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kontrollere blodsukkernivå i svangerskap?

Hei. Skriver litt innimellom.

Opprinnelig lagt inn av Emmi, her.

Hei,
jeg snublet over denne siden i dag og har lest litt rundt omkring.

Jeg er gravid i 7. måned, og i forrige uke tok jeg en glukosebelastningstest med nedslående resultater. Nå som jeg er gravid klarer ikke kroppen å produsere nok insulin/jeg er insulinresistent. Litt usikker på hvordan det egentlig forklares, dette er en ny situasjon for meg.
Uansett, hvis man er gravid og scorer over 7.8 på glukosebelastningstesten skal man følges opp av sykehuset. Hvis man scorer over 11 har man diabetes. Jeg scoret 9.8 og skal derfor følges opp av diabetikersykepleier ut svangerskapet, og må begynne å måle blodsukker etc. Jeg går ut i fra at jeg klarer å regulere blodsukkeret ved hjelp av kosthold, alternativt må jeg bruke insulin.
Er glad du vil unngå å bruke insulin! Blodsukker reagerer - stiger - ved inntak av korte karbohydrater.
Jevnere blodsukker oppnås med lange karbohydrater, d.v.s. grønnsaker - helst fra over jorden, videre kjøtt, fisk, oljer, fett, egg, nøtter o.s.v. Da "sitter" måltidene tyngre og man behøver å spise bare tre ganger om dagen.

Jeg venter å bli innkalt i løpet av neste uke, men ønsker jo ikke å vente passivt. Hvis jeg ikke får kontroll på blodsukkeret mitt fort som fy vil jeg få en overvektig baby som er utsatt for komplikasjoner etter fødselen. For ikke å snakke om at jeg skal klare å presse han ut også...
Store barn er mer og mer vanlig. Det kommer av ofte av for mye brød og sukker under svangerskapet. Det er blitt veldig vanlig å spise pizza - unngå det.
Jeg er altså ikke overvektig og ønsker ikke å gå ned i vekt. Tror jeg hadde en BMI på 21 eller 22 før jeg ble gravid, og har ligget litt under gjennomsnittlig vektøkning i svangerskapet. Jeg trenger altså å ha et jevnt "passelig" blodsukker uten å gå ned i vekt. Når blodsukkeret mitt er for høyt legger fosteret på seg for raskt.
Med foreslått kost, stiger blodsukkeret sakte og synker sakte. Det blir jevnt og sundt for mange funksjoner i kroppen, særlig viktig nå når du skaper et nytt menneske.
Vi har tidligere spist en del mat med lav GI i perioder, men den har vært tidkrevende å lage over tid. Tenker da spesielt på frokost og matpakker, det er noe med vanens makt. Oppskriftene var fra Lauritzson & Davidsson - De beste GI-oppskriftene. Nydelig mat, men oppskriftene var litt overveldende til Kjæresten, så når jeg ble sliten og overarbeid ble det lengre mellom GI-middager. (men nå er det så klart ingen bønn lenger!)
Det er ikke vanskelig med GI-mat. Grønnsaker, kjøtt, fisk, egg, oljer, smør. Masse variasjoner på det! Det er bare å smøre sammen. Man behøver ikke å tenke så mye på oppskrifter, for da får man i seg det meste av det som trengs.
- Det jeg lurer litt på er:
Jeg spiser mye frukt og grønt. En del av fruktene er søte; plommer, bananer, kiwi, pærer, epler, . Kiwi og druer spiser jeg ikke så mye av, men jeg spiser frukt hver dag. (Jeg har behov for C-vitamin slik at jeg tar opp nok jern etter legens ordre, derav en og annen kiwi).
Hvordan påvirker disse blodsukkeret? Fører de til en jevn økning, eller blir det "topper" som kroppen kan ha problemer med?
Ja det topper fordi det er mye sukker i frukt. Gulrot i stedet for frukt. Den er også litt søt. Begrens litt.
-Jeg drikker stort sett vann, men også noen glass juice om dagen. Jeg drikker da juice som ikke er tilsatt sukker eller søtstoff. Enten tropiske blandinger eller slike litt dyre juicer fra Nora eller Coop som er proppet med vitamin C og antioksidanter. (blåbære/pære/eple-mikser etc).
Hvordan påvirker disse blodsukkeret? Jeg drikker ett eller to glass om dagen til sammen, da gjerne i kombinasjon grovt brød m/leverpostei.
Juicer er igjen karbohydrater som trigger blodsukker. I tillegg er noe frukt og omtrent alle juicer sure. Kroppen må nøytralisere syren med base, og det tærer litt på ditt kalsium og skjelett.
-En del av oppskriftene her ser fristende ut å prøve (særlig frokostene), men jeg blir litt bekymret når det er snakk om ca 0 karbohydrater og vektreduksjon. Hvordan finner jeg en gylden middelvei mellom "slanking" og "for tykk baby"?
Til frokost kan du bruke egg og bacon, variert med en neve nøtter en annen dag, et par kokte egg en annen dag, en boks sild i olje en annen dag, o.s.v.
De fete varene jeg nevner er ikke farlige. Du legger ikke på deg av fett. Det er det lette/korte karbohydratene, (brød) derav blodsukker og insulinstigningen du legger på deg av.
Edit:
-en ting til. Legen sa jeg burde kutte både sukker og søtstoff. Hvorfor søtstoff? Jeg vet det ikke er bra i store mengder, men hvis jeg tar meg en pastill i ny og ne, eller et glass light-brus på lørdagskvelden, påvirker dette blodsukkeret?
Søtstoffet lurer hormonbalansen/insulin med smaken. Det hever insulinnivået selv om det ikke er sukker.
MVH Tårnet

Tårnet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 14:31   #4
aikens
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: finnmark
Innlegg: 48
aikens er på en erverdig vei
Talking

Sv: Kontrollere blodsukkernivå i svangerskap?

Opprinnelig lagt inn av Emmi, her.

Hei,
jeg snublet over denne siden i dag og har lest litt rundt omkring.

Jeg er gravid i 7. måned, og i forrige uke tok jeg en glukosebelastningstest med nedslående resultater. Nå som jeg er gravid klarer ikke kroppen å produsere nok insulin/jeg er insulinresistent. Litt usikker på hvordan det egentlig forklares, dette er en ny situasjon for meg.

Uansett, hvis man er gravid og scorer over 7.8 på glukosebelastningstesten skal man følges opp av sykehuset. Hvis man scorer over 11 har man diabetes. Jeg scoret 9.8 og skal derfor følges opp av diabetikersykepleier ut svangerskapet, og må begynne å måle blodsukker etc. Jeg går ut i fra at jeg klarer å regulere blodsukkeret ved hjelp av kosthold, alternativt må jeg bruke insulin.

Jeg venter å bli innkalt i løpet av neste uke, men ønsker jo ikke å vente passivt. Hvis jeg ikke får kontroll på blodsukkeret mitt fort som fy vil jeg få en overvektig baby som er utsatt for komplikasjoner etter fødselen. For ikke å snakke om at jeg skal klare å presse han ut også...

Jeg er altså ikke overvektig og ønsker ikke å gå ned i vekt. Tror jeg hadde en BMI på 21 eller 22 før jeg ble gravid, og har ligget litt under gjennomsnittlig vektøkning i svangerskapet. Jeg trenger altså å ha et jevnt "passelig" blodsukker uten å gå ned i vekt. Når blodsukkeret mitt er for høyt legger fosteret på seg for raskt.

Vi har tidligere spist en del mat med lav GI i perioder, men den har vært tidkrevende å lage over tid. Tenker da spesielt på frokost og matpakker, det er noe med vanens makt. Oppskriftene var fra Lauritzson & Davidsson - De beste GI-oppskriftene. Nydelig mat, men oppskriftene var litt overveldende til Kjæresten, så når jeg ble sliten og overarbeid ble det lengre mellom GI-middager. (men nå er det så klart ingen bønn lenger!)

- Det jeg lurer litt på er:
Jeg spiser mye frukt og grønt. En del av fruktene er søte; plommer, bananer, kiwi, pærer, epler, . Kiwi og druer spiser jeg ikke så mye av, men jeg spiser frukt hver dag. (Jeg har behov for C-vitamin slik at jeg tar opp nok jern etter legens ordre, derav en og annen kiwi).
Hvordan påvirker disse blodsukkeret? Fører de til en jevn økning, eller blir det "topper" som kroppen kan ha problemer med?

-Jeg drikker stort sett vann, men også noen glass juice om dagen. Jeg drikker da juice som ikke er tilsatt sukker eller søtstoff. Enten tropiske blandinger eller slike litt dyre juicer fra Nora eller Coop som er proppet med vitamin C og antioksidanter. (blåbære/pære/eple-mikser etc).
Hvordan påvirker disse blodsukkeret? Jeg drikker ett eller to glass om dagen til sammen, da gjerne i kombinasjon grovt brød m/leverpostei.

-En del av oppskriftene her ser fristende ut å prøve (særlig frokostene), men jeg blir litt bekymret når det er snakk om ca 0 karbohydrater og vektreduksjon. Hvordan finner jeg en gylden middelvei mellom "slanking" og "for tykk baby"?

Edit:
-en ting til. Legen sa jeg burde kutte både sukker og søtstoff. Hvorfor søtstoff? Jeg vet det ikke er bra i store mengder, men hvis jeg tar meg en pastill i ny og ne, eller et glass light-brus på lørdagskvelden, påvirker dette blodsukkeret?

ikke spis mye frukt det gir deg høyt blod sukker, hold deg unna melk,poteter ,potetmos,boller osv det gir også rå høyt blod sukker.
spis gulerøtter råe etter hvert måltid det er med på å stabilisere blodsukkeret pga konsistensen magen bruker tid på å bryte det ned.nøtter er bra "rett fett"finn deg heller grønnsaker som gir deg både c vitamin og jern mye brokkoli er bra.
Juce er IKKE bra selv om det står ikke tilsatt sukker er dette en sukkerbombe for deg toppen et glass om dagen helst drikk bare vann te kaffe .Jeg hadde mange store topper før jeg begynte og kost regulere min diabetes jeg klarte meg uten insulin hehlt frem til rett før fødsel da ble toppene større.
det aller beste for deg er å spise mye grønt holde deg unna alt som heter hurtige karbohydrater da klaere du det fintmin datter hadde blod sukker på 1,1 rett etter fødselen men i dag er hun frisk og fin og finnes ikke stor stå på dette klarer du tenk på alt du putter i munnen da slipper du kanskje mye tull etter på

__________________


aikens er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blodsukkernivå på Ketolysekuren? Paxen Ketolysekuren 12 19-03-08 14:17
Ketolysedietten og Svangerskap Lille Du Lavkarbo generelt 13 22-06-06 08:21
Gode grunner til å kontrollere karbohydratene HP Lavkarbo generelt 23 17-07-05 14:01
Atkins og svangerskap...? sugar Lavkarbo generelt 2 01-09-04 15:00
Proteiner og svangerskap Maz Lavkarbo generelt 10 06-03-04 13:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no