Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-01-06, 13:01   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

Ja, kan man det?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 13:08   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

Kan du definere frisk?

Jeg mener du kan spise deg symptomfri - det vil jeg kalle frisk

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 13:12   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

Ja det vil jeg og egentlig kalle frisk.
Grunnen til at jeg spør, er at jeg diskuterer dette med en på pratekompaniet.com, hun er litt småsur på Skaldeman etter at han i en nettdiskusjon på dagbladet skrev dette:

Sitat:

Stoffskifte

  • Jeg er en mann på 31 år som gjerne skulle gått ned 40 kilo. Jeg har tidligere gått ned over 50, men har gått opp igjen 25 kilo de siste årene, blant annet fordi jeg har utviklet lavt stoffskifte som ikke vil bli stabilt igjen. I den forbindelse tar jeg Levaxin. Jeg har også trent 2-3 ganger i uka, men til ingen nytte (har fulgt Grete Roede-meny samtidig). Spiser jeg derimot snop eller skeier ut en helg, raser jeg opp i vekt.

    Har du vært borti folk med lavt stoffskifte som har gått ned mye med denne dietten?

    Hvordan opprettholder du vekten? Spiser du fortsatt bare feit mat?
    Innsendt av: Johansen
Jag avraader fra Levaxin. Vi har en naturlig viktreglering, precis som alla andra djur. Anvaend den! SSS

Altså svaret der. Hun mener dette er helt feil og sier dette er totalt mangel på kunnskaper. Jeg er jo usikker selv, så jeg har mailet Skaldeman, men han har det jo veldig travelt, stakkars, så jeg tenkte å spørre her og.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 13:33   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

Det Grete Rohde driver med har ingenting med:

Sitat:

Vi har en naturlig viktreglering, precis som alla andra djur.

å gjøre. Grete Rohde og SEF benytter seg ikke av den naturlige varianten, de bruker sulte/underskuddsvarianten.

Men selvfølgelig, har du en stoffskiftesykdom så kan du ikke vente å skeie ut med sukker en helg å ikke få svi for det.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 13:37   #5
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

Jag beskriver den verklighet jag möter. Säger vetenskapen en sak och verkligheten en annan, så håller jag mig till verkligheten.

Nu är jag inte helt säker på vad stoffskiftesykdommer betyder på svenska (kan jag få en översättning?), men jag har noterat att människor som medicinerat för det ena och det andra blir av med medicinbehovet sedan de ätit min typ av kost ett tag. Det gäller särskilt "dålig förbränning", högt kolesterol, högt blodtryck, dåliga triglyceridvärden och diabetes, typ 2.

Jag är övertygad om att alltför många medicinerar mot konsekvenserna av sitt felaktiga leverne. Sen finns det självklart en och annan sjukdom som kräver medicin för att hålla sjukdomen i schack eller göra livet uthärdligt. Men det får läkarna ta hand om.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 13:43   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

Takk for svar, Skaldeman.
Jeg er jo helt enig med dere, men folk som ikke har satt seg inn i naturlig ernæring, nekter jo å innse at man kan spise seg symptomfri fra det meste (merk at jeg ikke sier ALT nå, så ingen kommer og kverulerer).
Man blir jo medisinert for ALT idag, uten en eneste tanke på kostholdet. Mageproblemer, høyt kolesterol og blodtrykk, diabetes 2, osv. Mange eldre mennesker bruker jo over 20 legemidler mot alle slags plager. Det er helt horribelt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 14:27   #7
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Takk for svar, Skaldeman. ...(snip) Mange eldre mennesker bruker jo over 20 legemidler mot alle slags plager. Det er helt horribelt.


Ajdå, precis som i Sverige. Det är väl vår moderna ättestupa...

(Ordförklaring: Ättestupa var en brant som man knuffade ut åldringarna för när de inte kunde göra nytta längre.)

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 14:30   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

Huff ja, det er jo en "grei" måte å bli kvitt dem på samtidig som man tjener milliarder av kroner på dem. Helt horribelt!
Håper på bedre og mer opplyste tider fremover!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 15:09   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

Tror ikke Skaldemann har skjønt hva stoffskiftesykdommer er. Å fraråde folk å ta Levaxin er IKKE bra. Man skal aldri slutte å ta medisin uten å ha snakket med legen. Det kommer også mye an på hva blodprøvene sier. Jeg sluttet fordi blodprøvene mine viste at jeg er ligger innenfor "normalen", men jeg har haugevis av symptomer og burde sannsynligvis ha vært medisinert enda... men det er en annen historie.

Stoffskiftesykdommer er "hypothyriod" eller "hyperthyriod" - det er lavt eller høyt stoffskifte. Dette kan komme av flere ting, men i hovedsak er det at skjoldbrusk kjertelen av en eller annen grunn ikke funker som den skal og ikke produserer de hormonene den skal (for å si det enkelt).
Man kan godt ha lavt stoffskifte og forbrenne fett som en racer. Men det er skjelden. Man kan godt ha høyt stoffskifte og forbrenne dårlig (fete mennesker kan også ha lavt stoffskifte), det er mer vanlig tror jeg.

Iallefall er IKKE forbrenning og stoffskifte det samme. (Selv om de henger sammen på et vis)Forbrenningen kan man gjøre noe med ved kosthold og trening.

Det man kan med kosthold (bl.a. lavkarbo) er å bedre SYMPTOMENE og kanskje kutte nd på medisindosen i samråd med lege/endokrinolog. Skjoldbruskkjertelen kan, om den er syk, ikke leges med kosthold alene - dessverre !

Det er alt jeg har tid til nå.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 15:24   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

Flott, greit å vite. Tror nok det har vært litt språk-problemer ja.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 17:38   #11
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

Det handlar om språkförbistring, ja. Jag skrev faktiskt om olika försök att "bota" dålig förbränning. Våra olika alfabet i Sverige och Norge gjorde att de mail jag läste innehöll mystiska tecken i stället för å, ä och ö, och det var jäkla svårt att förstå allting exakt.

Jag har svarat tjejen direkt eftersom hon skrev till mig också. Det jag talar om är när folk svälter sig ner i vikt, får en kropp som lägger sig på sparlåga och går till läkaren. I Sverige mäter läkaren värdena och säger att det behövs medicin för att stimulera utsöndringen av hormon. Detta är att behandla symptomen, inte den underliggande orsaken.

En massa människor skriver till mig och berättar att de fått en fullt fungerande förbränning när de slutat att svälta och börjat att äta naturlig mat. Nu behöver de ingen medicin.

Självklart ska de som råkat ut för fysiska ingrepp, röntgenbestrålning eller annat som slagit ut de naturliga funktionerna ta den medicin som krävs. Men det är en helt annan sak.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 18:08   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?



Jeg har begynt på boka di nå, den kommer jeg IKKE til å bruke lang tid på, klarer jo nesten ikke slutte å lese! Lurt med de kjøttkakene (jeg snikleste litt i senere kapitler). Nå er det middag, så skal jeg lese mer. Kjempebra bok!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-01-06, 20:00   #13
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

Grattis till din efterlängtade bok! Hoppas att du har lika kul hela tiden.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 03-03-06, 17:17   #14
114->92-95
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

Min samboer er i ferd med å utvikle/har utviklet lavt stoffskifte. Dette begynte i svangerskapet og har blitt verre etter hun begynte å amme. Er det virkelig ikke noe annet man kan gjøre enn medisinering?

  Svar med sitat
Gammel 03-03-06, 17:32   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

Opprinnelig lagt inn av 114->92-95

Min samboer er i ferd med å utvikle/har utviklet lavt stoffskifte. Dette begynte i svangerskapet og har blitt verre etter hun begynte å amme. Er det virkelig ikke noe annet man kan gjøre enn medisinering?

Det kommer an på hva som er årsaken til hennes stoffskifte problem. Hormoner er som regel litt "på tur" etter et svangerskap og det tar alltid tid å komme i normalt gjenge igjen. Om det er annet å gjøre enn medisinering er ikke lett å svare på. Man kan dempe en del symptomer og "trigge" stoffskifte med kosthold, men det kommer jo an på HVA som er årsaken til det lave stoffskiftet. Mange typer mat stimulerer skjoldbruskkjertelen, andre hemmer den. Er det hormonforstyrrelser i forbindelse med svangerskap er det kanksje mulig å slippe medisinering - er det en syk skjoldbruskkjertel er det tvilsomt at dt er noen vei utenom. Da må den behandles.

Ville råde henne til å be om henvisning til en spesialist, en endokrinolog. Dessverre har almenpraktiserende fastleget svært lite og dårlig kunnskap om stoffskifte sykdommer.

Kan ellers anbefale boka "The Thyriod Diet" av Mary Shomon. Der står det en del om årsaker til lavt stoffskifte og hva man kan gjøre med forskjellige typer kosthold.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-03-06, 18:43   #16
des65
Seniormedlem
 
des65 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Langt nord
Alder: 58
Innlegg: 601
des65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snill

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

For oss som har fått påvist lavt stoffskifte, så vil nok ikke en endring av kostholdet gjøre slik at vi kan kutte ut medisineringen. Det fungerer ikke på samme måte som med diabetes 2. Men at man kan få mindre symptomer og ha det bedre, ja det tror jeg. Men medisineringen er nok livslang uansett.

__________________
Hilsen des65

1.delmål (under 100) nådd: 20.10.05
2.delmål (under 90) nådd: 23.01.06

3.delmål (under 80) nådd: Skal nåes før 1.juni 2006!!
des65 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg tror jeg... Svar med sitat
Gammel 03-03-06, 19:02   #17
114->92-95
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det kommer an på hva som er årsaken til hennes stoffskifte problem. Hormoner er som regel litt "på tur" etter et svangerskap og det tar alltid tid å komme i normalt gjenge igjen. Om det er annet å gjøre enn medisinering er ikke lett å svare på. Man kan dempe en del symptomer og "trigge" stoffskifte med kosthold, men det kommer jo an på HVA som er årsaken til det lave stoffskiftet. Mange typer mat stimulerer skjoldbruskkjertelen, andre hemmer den. Er det hormonforstyrrelser i forbindelse med svangerskap er det kanksje mulig å slippe medisinering - er det en syk skjoldbruskkjertel er det tvilsomt at dt er noen vei utenom. Da må den behandles.

Ville råde henne til å be om henvisning til en spesialist, en endokrinolog. Dessverre har almenpraktiserende fastleget svært lite og dårlig kunnskap om stoffskifte sykdommer.

Kan ellers anbefale boka "The Thyriod Diet" av Mary Shomon. Der står det en del om årsaker til lavt stoffskifte og hva man kan gjøre med forskjellige typer kosthold.

Tusen takk for et opplysende svar.

Anti TPO var på 1000 før graviditeten, kan denne ha økt etter at hun sluttet på p-piller?

Hun fikk blodprøvesvarene idag, TSH var 15 (0.3 - 4.2) og Fritt-T4 var på 10.7 (12,0 - 22.0). Juli 2005 (lillegutt ble født i august) var Fritt-T4 og TSH innenfor referanseverdiene.

Er det noe man kan gjøre for a behandle en "betent" skjoldbrukskjertel?

Samboeren er 180 og veier 62kg så det er ikke noen overvektsproblemer.

  Svar med sitat
Gammel 03-03-06, 20:59   #18
des65
Seniormedlem
 
des65 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Langt nord
Alder: 58
Innlegg: 601
des65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snill

Sv: Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer?

I hennes tilfelle så høres det jo absolutt ut som om hun må på medisin, og for de aller fleste blir det en ny hverdag. Hun har ganske høy TSH og lav FT4.

__________________
Hilsen des65

1.delmål (under 100) nådd: 20.10.05
2.delmål (under 90) nådd: 23.01.06

3.delmål (under 80) nådd: Skal nåes før 1.juni 2006!!
des65 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg tror jeg... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Man kan spise hva som helst bare man holder seg under 15 gram karbs? Chumpsy Ketolysekuren 10 09-08-05 22:18
Når kan man spise epler? Blossom Induksjonen 5 14-04-05 17:21
Blåbær! mofe Kosttilskudd 2 13-03-05 02:01
Kan man spise for lite karboh? cathrine Induksjonen 9 27-02-04 07:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no