Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-05-07, 08:10   #1
Teletubbien
Medlem
 
Teletubbien sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Hedmark
Alder: 46
Innlegg: 375
Teletubbien har en fantastisk aura rundt segTeletubbien har en fantastisk aura rundt seg

VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

I VG i går var det en leser som hadde et spm ang lavkarboslanking a la Atkins. Spm lyder som følger:

Lavkarboslanking
Har prøvd mange metoder, men det var lavkarboslanking som fikk fart på sakene. Unngår alt sukker og spiser veldig lite karbohydrater, men mye protein. Har mistet helt lysten på sjokolade og bakst. Er det riktig at deler av Atkins teorien har fått litt ny støtte av forskningen? - Nina

Svar:
De fleste studier med varighet på minst ett år tyder på at det er mengden energi i kosten som er avgjørende for om man tar av i vekt. Selv om enkeltstudier kan tyde på at protein og fettrikt kosthold er noe mer effektivt enn andre typer kosthold når det gjelder å gå ned i vekt, er det alt overveiende klart at det er antall kalorier som spises i forhold til det som forbrukes som er det avgjørende. Dessuten er det ikke ansvarlig på global basis å spise et svært proteinrikt kosthold. Det er ikke ressursvennlig å bruke så mye kjøtt i kostholdet som det legges opp til i Atkins kosthold. I tillegg vil et slikt kosthold i Norge etter all sannsynlighet føre til økt nivå av kolestrol i blodet og dermed økt risiko for å få hjerteinfarkt fordi fettet i norsk kosthold er meget hardt.
- Ernæringsprofessor Christian A. Drevon.


__________________


Teletubbien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse +/- Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 08:13   #2
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

__________________
Be still now
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 08:31   #3
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

Blir så irritert av sånne folk altså

Det er jo veldig rart at det ikke var noe galt med mitt kolesterol har tatt blodprøver jevnlig

alle mine verdier og prøver var blitt bedre etter jeg begynnte på ketolyse..

jeg spiser ikke mer kjøtt enn vanlig bare mer tilbehør

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:34   #4
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

Det er jo en kjensgjerning at Christian Drevon ikke helt skjønner dette med lavkarbo-mat... Og dessverre er han den største "eksperten" i VG, landets største avis...

timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 10:47   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

Haha, ser at vår gamle venn Drevon begynner å slippe opp for argumenter på lavkarbo-hetsen sin med det "ikke ansvarlig på global basis" argumentet. Utrolig!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 11:28   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

Jeg er ikke akkurat Drevons største fan, for å si det mildt, men har han ikke et poeng når han snakker om dette med miljøet når det kommer til kjøttspisingen? Det gjør nesten vondt å skrive dette, men jeg mener faktisk han har et poeng. Har han ikke?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 21-05-07 kl 11:35.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 11:50   #7
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

Jeg skjønner ikk ehelt hvorfor de på liv og neppe skal svartmale lavkarbokostholdet bestandig?

What's their problem, liksom?

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 11:51   #8
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er ikke akkurat Drevons største fan, for å si det mildt, men har han ikke et poeng når han snakker om dette med miljøet når det kommer til kjøttspisingen? Det gjør nesten vondt å skrive dette, men jeg mener faktisk han har et poeng. Har han ikke?


Jeg spiser ikke mer kjøtt og fisk enn ellers jeg da.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 12:06   #9
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er ikke akkurat Drevons største fan, for å si det mildt, men har han ikke et poeng når han snakker om dette med miljøet når det kommer til kjøttspisingen? Det gjør nesten vondt å skrive dette, men jeg mener faktisk han har et poeng. Har han ikke?

Jeg synes egentlig at det er et poeng. Jeg spiser mye kjøtt, kylling og fisk.. MYE mer enn om jeg ikke hadde spist lavkarbo.. da hadde det blitt mer kornblandinger, brød og pasata.. Det hadde jo ikke funka om alle i verden skulle spist som meg.. Så jeg burde være mer takknemlig egentlig!


Silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 12:16   #10
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

Økologisk sett har han jo rett på en måte, men det virker som om han tror vi spiser uhorvelig store mengder kjøtt, og det er jo eg. ikke sant. Personlig spiser jeg omtrent like mye kjøtt som jeg før spiste ved siden av pasta, brød osv. Slik jeg ser det er den eneste muligheten for å kombinere sunt kosthold med god økologi å bruke glykemisk index eller glykemisk belastning som grunnlag.

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 12:17   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

Ja nettopp. Hva kan vi gjøre med dette? Jeg liker egentlig ikke å spise kjøtt i det hele tatt, av etiske årsaker. Ja, jeg mener mennesker er tilpasset et kjøttholdig kosthold, MEN da snakker vi om jakt, ikke slakterier med dyr på samlebånd, som seigpines på lange transporter og i slakteriene. Ingen burde egentlig spise slakteri-kjøtt (som ikke er økologisk, i det minste) av etiske årsaker, men det er jo ikke akkurat overkommelig for de fleste.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 12:18   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

Opprinnelig lagt inn av mcfrogner, her.

Økologisk sett har han jo rett på en måte, men det virker som om han tror vi spiser uhorvelig store mengder kjøtt, og det er jo eg. ikke sant. Personlig spiser jeg omtrent like mye kjøtt som jeg før spiste ved siden av pasta, brød osv. Slik jeg ser det er den eneste muligheten for å kombinere sunt kosthold med god økologi å bruke glykemisk index eller glykemisk belastning som grunnlag.


Da er det jo forsåvidt ok, men mange lavkarbere spiser nok mye mer kjøtt enn de ville gjort ellers. Skaldeman-filosofien innebærer jo en enorm mengde kjøtt i forhold til et ellers "normalt" kosthold. Bra for kroppen ja, men kanskje mindre bra for miljøet.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 12:37   #13
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

Hvorfor skulle det være økologisk uansvarlig å spise mye kjøtt?

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 12:37   #14
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

Det jeg mener er at det jo går fint å kombinere disse to tingene. Man kan godt spise lavkarbo uten å spise enorme mengder kjøtt og heller spise mer grønnsaker og annet tilbehør med lav GI/GB og lite karbohydrater osv. Lavkarbo betyr ikke automatisk BARE kjøtt.

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 12:42   #15
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Hvorfor skulle det være økologisk uansvarlig å spise mye kjøtt?

-

Fordi det krever mye ressurser og utslipp å fø opp dyr. I stedet for at vi spiser grønnsaker, spiser dyrene grønnsakene og vi dyrene.

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 12:47   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Hvorfor skulle det være økologisk uansvarlig å spise mye kjøtt?

-

Fordi det benyttes utrolig mye mer energi og ressurser på å produsere en kilo kjøtt i forhold til f.eks en kilo korn. I følge en oversikt jeg fant på google går det med 16 kilo korn til å fremstille 1 kilo biffkjøt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 13:11   #17
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: VG om lavkarbo a la Atkins 20/05

Hm, det er ikke så enkelt, det finnes kjøttfe som får det aller meste av næringen fra beite og surfor, Kjøttfe, sau og geit er viktige for å holde landskapet nogenlunde åpent. Det var sannsynligvis mer dyr i norge før i tida da alle hadde vær sin ku, osv. Mangel på beite dyr er en av årsakene til at Norge gror igjen. La oss heller øke kjøttproduksjonen og benytte de beitene som er her i mye større grad. Man kan jo heller lure på hva vi skal med alt kornet? Desverre så blir landbruket i norge også mer og mer industrialisert, det vi kan gjøre er å velge kortreist og økologisk mat, men det koster. Faktisk så får man kjøpt villsau kjøtt og de har aldri vært i noen fjøs, kun levd av beite og litt foring på viteren er det noe av det mest økologiske kjøttet som er å få kjøpt utenom vilt.

Å påstå at det er matmangel i verden er bare en bløff, vi har mer enn nok mat til alle, godene er bare så sinnsykt skeivt fordelt.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Litt usikker. Atkins vs Lindberg michelle_a Spørsmål og svar 5 26-02-07 07:37
Er Eat / Atkins for alle ? Jenny Lavkarbo generelt 15 28-08-06 18:39
Fra Medscape om Atkins og fett Maz Lavkarbo generelt 4 21-02-05 15:03
Atkins saksøkes Fedonisten Nyheter / media 29 07-02-05 15:13
Nytten av ketose + Atkins vs Lindberg - igjen.... Zoë Lavkarbo generelt 3 21-06-04 09:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no