Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-11-05, 13:11   #176
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Som du ser, så spiste også eskimoene mest mettet fett, noe som jeg antar kommer fra selspekket, og ikke fisken de spiste...

Det har du helt sikkert rett i

Og takk for at du tar deg tid til å finne info til meg/oss, Ziggy. Fort gjort å hoppe over vesentlige detaljer i en så omfattende rapport.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 04-11-05, 14:23   #177
ajn
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Søkte på "Wolfgang Lutz" og fikk opp blandt annet denne siden, med noen interessante linker på klikk.no :

http://lillemaane.no/katalog/bedre_uten_brod.html

Klikk deg inn på linkene nederst på siden...

AjN :-)

  Svar med sitat
Gammel 04-11-05, 16:14   #178
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

OJ den linken er lagret i favoritter. FOR EN FANTASTISK LINK!!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-11-05, 18:45   #179
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hei Sten Sture....

Ser du er ofte inne og leser på OE tråden her inne selv om du ikke deltar aktivt...lurer derfor på hva syns du om den informasjonen som er lagt ut her så langt??? Funnet noe du synes er interessant???

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 08:59   #180
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Hei Sten Sture....

Ser du er ofte inne og leser på OE tråden her inne selv om du ikke deltar aktivt...lurer derfor på hva syns du om den informasjonen som er lagt ut her så langt??? Funnet noe du synes er interessant???

Ja, jag går i Kwasiniewski-skola hos dig Ziggy! Detta är en mycket spännande tråd. Jag hinner inte läsa ordentligt just nu, men jag kopierar många av era tankar och frågor och lägger dem i en särskild mapp. Jag ska läsa detta ordentligt om en månad ungefär. Jag ska också beställa Kwasniewskis första bok. Har du en länk till den? (Jag tycks inte få tillbaka min Homo Optimus. Den är utlånad till en typ 1-diabetiker och jag tror att man följer råden i den. De får behålla boken.)

När du så småningom läst min bok vore det kul om du beskrev likheter och skillnader mellan de två modellerna. Det vill jag gärna vara med om att kommentera.

Må så bra alla, och grattis Ziggy! Du gör ett fantastiskt arbete!

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 09:51   #181
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Når det gjeld metta fett har myndighetene lurt oss i alle år(og fortsetter å lure majoriteten av oss) animalsk fett er ikkje berre metta fett og olivenolje er faktisk 25% metta fett.

Eskimoer som levde inne i landet åt møkje reinsdyr som har mindre umetta fett enn sel, utan at det medførte dårlegare helse. Eit av hovudpoenga er at eskimoane før i tida kun åt naturleg føde(dyr som levde fritt) som medførte at maten hadde eit gunstigt forhald mellom omega3 og omega6 (mellom 1-1 og 1-2). Smør frå kyr som beiter ute har ideelt forhold mellom omega3 og 6 mens kyr som et kraftfor har mykje dårlegare forhold.
På toppen av dette et folk store mengder soyaolje, solsikkeolje og anna skit som forskyver forholdet mellom omega3 og 6.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 10:53   #182
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av 205gti16v

Når det gjeld metta fett har myndighetene lurt oss i alle år(og fortsetter å lure majoriteten av oss) animalsk fett er ikkje berre metta fett og olivenolje er faktisk 25% metta fett.

Eskimoer som levde inne i landet åt møkje reinsdyr som har mindre umetta fett enn sel, utan at det medførte dårlegare helse. Eit av hovudpoenga er at eskimoane før i tida kun åt naturleg føde(dyr som levde fritt) som medførte at maten hadde eit gunstigt forhald mellom omega3 og omega6 (mellom 1-1 og 1-2). Smør frå kyr som beiter ute har ideelt forhold mellom omega3 og 6 mens kyr som et kraftfor har mykje dårlegare forhold.
På toppen av dette et folk store mengder soyaolje, solsikkeolje og anna skit som forskyver forholdet mellom omega3 og 6.


.


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 11:27   #183
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Vil bare si at jeg liker denne tråden veldig godt, er inne og leser jevnt. Finner den veldig interessant.

Og Ziggy, du brenner tydeligvis for dette, og jeg synes du er veldig flink til å følge opp de som følger OE. Way to go!!

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 12:38   #184
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Ser det er mange her inne som baker brød mm med proteinpulver, og derved får et proteininntak som fyker i været…

Om dere skal bruke de gamle oppskriftene, og allikevel ikke kjøre proteininntaket rett i lufta, ja så fins det alternativer…

Selv bruker jeg bokhvetemel jeg i pannekaka, det er glutefritt, og passer ypperlig i disse... Husk bokhvete er egentlig ikke et korn heller da, men smaken er... ja, som korn...synes nå jeg da...

Ellers så kan man evt. prøve hirse, quinola og amarantmel som gode alternativer... disse er også uten gluten. Alternativt kan man jo også prøve sammalt spelt, da mange som er glutenintolerante ikke reagerer på dette som de gjør på vanlig hvetemel.

Selv prøver jeg å unngå hvetemel og kli, da jeg får noe inni ....... med luft i magen....og det er ikke værende i samme rom for andre når jeg har spist det... så langt har det funka bra med bokhvetemel, men det kan og ha med at jeg bruker betydelig mindre mel nå enn før...

Vet at de som plages med Candida anbefales å redusere sterkt på inntaket av fiber, da fibrene kan ”gjæres” i fordøyelsessytemet, og allikevel gi næring til candidasoppen- selv om ikke vi selv kan få næring ut av de samme fibrene…

Tror faktisk det er dette jeg selv plages med …selv om jeg er mann…det er jo som kjent ikke bare kvinner som kan få denne plagen… ...og hvem vet…dømmer man ut fra lukta fra oss karfolk…så kanskje det er flere enn man er klar over som sliter med tilsvarende problemer… da uten de samme symptomene som man ofte finner hos kvinner med dette problemet???

Jaja… det er nå mine egne betraktninger… trenger for øvrig ikke å være flau over å ha lånt et do hos folk vi er på besøk hos lenger heller jeg, da stinketiden gikk over med denne kostomleggingen...heldigvis!!!


Sist redigert av Ziggy : 05-11-05 kl 15:52.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 12:53   #185
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

...Jag ska också beställa Kwasniewskis första bok. Har du en länk till den? (Jag tycks inte få tillbaka min Homo Optimus. Den är utlånad till en typ 1-diabetiker och jag tror att man följer råden i den. De får behålla boken.)

Skal sende linken til deg...liker forøvrig ikke Homo Optimus boka særlig...den er ikke spesiellt tilrettelagt for å forklare OE kostholdet... i tillegg så blir det litt for mange politiske og tildels religiøse betraktninger i den... men man må jo være klar over at boka er skrevet for en helt annen kultur og tradisjon en vår såkalte vestlige da... Optimal Nutrition er nok den eneste av bøkene som er utgitt så langt som kn anbefales... her er kostholdsfilosofien greit fremlagt og forklart.... det eneste ankepunktet jeg har mot denne boka... er det totale fraværet av kildehenvisninger, men i og med at jeg har holdt på med dette kostholdet en god stund, ja så har jeg på egen hånd funnet frem til forskningsmateriale som underbygger denne kostholdsfilosofien.

Må samtidig nevne at jeg baserer store deler av min kunnskap på Wolfgang Lutz bok "bedre uten brød" som også forefinnes på norsk. Han beskriver enkelt hvordan kroppens celler er konstruert for å primært bruke fett og ikke glukose som energi mv... alt godt dokumentert med kildehenvisninger til foreliggende forskningsrapporter. Her tror jeg det er mye å lære for alle og enhver. Lutz støtter OE, og hans anbefalinger er tilsvarende det som ligger til grunn for OE. Den eneste forskjellen er at heller ikke Lutz gir andre anbefalinger enn opptil 72 gram karbo pr dag... Det er derfor jeg bruker denne boka som referansebok, og anbefalingene fra Kwasniewskis bok. For som dagt, ksotholdsfilosofien i disse to bøkene er den samme.

Har lagt ut en del av disse rapportene på en egen link her, så du kan kontrollere om du har lest dem du også, og har du flere slike dokumenter, ja så hadde det vært interessant om du også kunne ha lagt dem ut her...

Her er tråden til forskningsrapportene...

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6823

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

...När du så småningom läst min bok vore det kul om du beskrev likheter och skillnader mellan de två modellerna. Det vill jag gärna vara med om att kommentera.

Det skal jeg gjøre! Du skriver bra, og jeg er enig i det jeg har lest så langt... så jeg lover å komme tilbake til dette noe senere!!!


Sist redigert av Ziggy : 05-11-05 kl 13:44.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 12:58   #186
ajn
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Ziggy, jeg finner ikke oppskriften på OE-brød. Har forsøkt å søke, men uten resultat. Gidder du å legge in link til oppskriften, eventuelt poste oppskriften på nytt ?

Takk :-)

AjN

  Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 13:14   #187
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

ajn: begge brødene ligger i DENNE tråden. Vil tro det er på side 3 eller 4.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 13:18   #188
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...&postcount=106

Side 5 var det visst.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 13:45   #189
ajn
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Iset

http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...&postcount=106

Side 5 var det visst.

Tusen takk, Iset Jeg søkte nok bare i Oppskrift-delen av forumet...
Har du (eller noen andre) smakt nøttebrødet ?

AjN

  Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 14:38   #190
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Legger inn her en melding jeg sendte til AJN om ketose og OE, og ikke minst bruken av ketostixene...


Tror det er flere som vil få seg en overraskelse her...

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Opprinnelig lagt inn av ajn

Hei, hei!
1 Carbwisebar inneholder 21 g prot - og jeg ser jo at det er relativt mye...Får kutte de ut og heller bruke proteinene på kjøtt, nøtter, ost...

Jeg venter litt til (iallefall 1-2 uker) før jeg begynner å kutte ut nøtter eller ost. Som du sier,kroppen skal omstille seg. Det beste er jo om man kan spise både nøtter og ost, da de er en viktig del av kostholdet mitt på OE.

Så Albertine skrev om ketose/ikke ketose...Hvilken rolle spiller egentlig ketos i OE ? Jeg hadde problemer med å få utslag på stix under induksjonsfasen på Atkins, selv om jeg spiste under 10 g KH. Fikk best utslag når jeg i tillegg spiste lite. Har faktisk ikke testet meg denne uken, skal gjøre det i kveld...

Som du sier - jeg kjenner mange andre fordeler med denne måten å spise på, og siden jeg ikke skal ned mye, stresser jeg ikke med det, vil heller finne en måte å leve på som passer med :-)

AjN

Ketose betyr i utgangspunktet ingenting i OE, spesielt ikke den man måler med bruk av stix. Bakgrunnen for dette er at kroppen produserer to hovedtyper av ketoner, den ene kalt "acetoacetic acid" og den andre kalt "beta-hydroxybutyric acid (HBA)".

"acetoacetic acid" brytes lett ned og slik at man danner aceton, noe man lett kjenner på pusten, og ser på ketostixene. Denne typen ketonlegemer utgjør imidlertid bare 1/5 av ketonlegemene som kroppen produserer...

Den andre typen, "beta-hydroxybutyric acid (HBA)", oppdages ikke på ketostixene, ei heller kjenner man dem på pusten. Det er derfor mange som egentlig er i ketose, men som aldri får utslag på stixene, rett og slett fordi denne typen ketonlegemer ikke kan påvises ved hjelp av ketostix...

Hadde man inidlertid tatt en blodprøve, ja så ville man ha kunnet påvise dem uten noe som helst problem,...

Så i fare for å ta fra Torkil en del av inntjeningen sin, så anbefaler jeg ingen å bruke disse stixene, i og med at de kun kan påvise "acetoacetic acid" og acetonlegemer, som bare utgjør 1/5 av ketonlegemene...

Spar heller pengene, og bruk dem på noe mere nyttig!!!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 15:06   #191
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Mener ikke å ta fra noen motet med dette med ketose her, men det er faktisk slik det henger sammen...

Det er mange som blir utrolig deprimert når de uke etter uke har slavisk fulgt et lavkarbokosthold for å oppnå ketose...men dag etter dag ikke får utslag på ketostixene i det hele tatt... vel her er forklaringen på det!

Så snu det heller til en positiv kunnskap.... selv om utslaget på stixene ble heller lite, så gjelder det bare 20% av alle ketonlegemene som kroppen produserer... resten, over 80% finnes fremdeles i kroppen, og kan ikke måles av ketostixene.

Det er derfor jeg mener man kan spare seg denne utgiften, og heller bruke pengene på noe som gir mere tilbake...


Sist redigert av Ziggy : 05-11-05 kl 15:24.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 15:38   #192
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av ajn

Har du (eller noen andre) smakt nøttebrødet ?

Jeg skal bake det nå...

  Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 16:22   #193
ajn
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Jeg skal bake det nå...

Ååååå, fortell hvordan det ble etterpå, da :-)

AjN

  Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 18:29   #194
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Sorry, blir ingen baking. De hadde ikke mer egg i butikken...

  Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 18:48   #195
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Takk for info om ketosestix, Ziggy. Når jeg tenker på det så er det jo egentlig ganske dumt å bruke dem på en måte, iallefall om man har spiseforstyrrelser og sliter med "alt eller ingenting"-tankegangen, for da vil iallefall JEG kanskje tenke "oj jeg er ikke i ketose idag, nå er alt ødelagt og jeg kan bare fråtse og spise alt jeg kommer over". Så jeg vil IKKE bruke stixene denne gangen.
Jeg ser heller på vekta og målebåndet (en gang i uka), og kjenner på klærne.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 19:02   #196
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Iset

Takk for info om ketosestix, Ziggy. Når jeg tenker på det så er det jo egentlig ganske dumt å bruke dem på en måte, iallefall om man har spiseforstyrrelser og sliter med "alt eller ingenting"-tankegangen, for da vil iallefall JEG kanskje tenke "oj jeg er ikke i ketose idag, nå er alt ødelagt og jeg kan bare fråtse og spise alt jeg kommer over". Så jeg vil IKKE bruke stixene denne gangen.
Jeg ser heller på vekta og målebåndet (en gang i uka), og kjenner på klærne.




Se der ja... DET er litt av en innstilling det... men du... en bedre måte er å gjøre som Skaldeman, og bruke et tau som du lager en permanent knute på etter målet ditt nå... da får du virkelig syn for segn på hvordan fremgangen din er... for husk at vekta kommer til å fyke opp og ned... det er det der med hormoner og sykluser hos dere jenter...vet du

Da er det bedre å ta frem tauet som du har "forseglet" knuten på, og se for egne øyne at ...jøss her er det etter hvert blitt romslig gitt!!!

Og så er det ikke så følsomt for hormoner, sykluser, vann i kroppen p.gr. av salt mat eller lignende... som vekta ofte er...

Samtidig er det mye bedre enn målbåndet og, fordi man ikke blir så fokusert på tallene, men heller på passformen til tauet... og så slipper man å lure på om man strammet like mye/lite forrige gang man prøvde det...

Knute god ide spør du meg....


Sist redigert av Ziggy : 05-11-05 kl 23:23.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 23:35   #197
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

En liten ting til... ikke fokuser så mye på antallet Kcal man kommer frem til når man beregner anbefalingene for OE, men heller på at forholdet mellom næringsmidlene følger anbefalingene...

Trenger man mere mat, ja så må man spise mere... og klarer man ikke å stappe i seg mere, selv om man fremdeles ikke har spist like mye som anbefalingene har skissert... ja så lar man være å spise mere.

Poenget er at det er kroppen som skal få bestemme... og tro meg... den vil si ifra både om den har fått for lite...og ikke minst om den har fått for mye når du følger dette kostholdet...

Det er derfor tickeren min ikke har rørt seg ennå....


Sist redigert av Ziggy : 06-11-05 kl 06:44.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 06-11-05, 10:02   #198
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 54
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Det er derfor tickeren min ikke har rørt seg ennå....

Skjønte ikke den der jeg ....... Hvorfor har den ikke endret seg? Fordi du spiser så mye som kroppen trenger? Men hvordan kan du forvente å gå ned i vekt da da?

*ser-ut-som-et-spørsmålstegn*

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 06-11-05, 10:48   #199
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Skjønte ikke den der jeg ....... Hvorfor har den ikke endret seg? Fordi du spiser så mye som kroppen trenger? Men hvordan kan du forvente å gå ned i vekt da da?

*ser-ut-som-et-spørsmålstegn*

Fordi jeg ikke lenger veier meg...

(Bruker heller klærne og løkka som mål... men jeg kommer nok til å veie meg igjen da...om en god stund..)


Sist redigert av Ziggy : 06-11-05 kl 12:13.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 06-11-05, 20:16   #200
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Et tips når man skal får et 1: 0,5 forhold mellom protein og karbo i f.eks. en kakeoppskrift som ei sjokoladkake med nøtter som inneholder litt for mange karber sett i forhold til proteinenen... uten å bruke proteinpulver, så anbefaler jeg heller å bruke gelatinpulver som er 100 % rent protein fra eggehviter (såvidt jeg husker)... billigere... og helt uten smak...

Ellers så kan man øke på antallet eggehviter...og redusere antallet eggeplommer... og vips...så har du fått en annen sammensetning... og er det nøvendig... ja så kan man også gjøre det motsatte....


Sist redigert av Ziggy : 07-11-05 kl 08:40.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no