Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Må man ha godteri for å kose seg?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-12-09, 22:01   #1
Fluke
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 161
Fluke har en fantastisk aura rundt segFluke har en fantastisk aura rundt seg

Må man ha godteri for å kose seg?

Jeg leser at man sier at man "koser seg" med godteri. Vil det da si at man går glipp av kos og gode stunder om man ikke kan spise f.eks. sjokolade?

Blir ikke det det samme som røykeren som _må_ ha en røyk for å slappe av?

Og er det lurt å lære barna sine at man må trøkke noe søtt i trynet for å kunne kose seg?

__________________
Journalen min


Fluke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 22:59   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Må man ha godteri for å kose seg?

Hei,
Helt enig man må ikke stappe noe i munnen for å kose seg. Tror mange bruker/har brukt mat som straff/belønning og da må man til tross for lavkarbo kosthold også jobbe med den mentale biten. I tillegg så kan søtningsmidler trigge søtsuget og da blir det enda vanskeligere å bryte gamle mønstre. Som jeg har nevnt flere ganger så er søtsuget ikke tilstedeværende dersom jeg passer på å få i meg nok fett i løpet av dage. Kan uten problemer passere alle godterihyllene og glatt ignorere eimen av E-stoffer på vei til kassa.

Det vanligste var vel å kutte ut popkorn til filmen, salt popkorn med smør, mmmmmm…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 23:23   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Må man ha godteri for å kose seg?

Det er vel en av grunnene til at det er så mye overvekt rundt omkring? At folk bruker mat til alt mulig annet enn det det egentlig skal brukes til.. Kos, trøst, feiring osv.
Folk sier vel like ofte at de skal KOSE seg med kyllling til middag eller eggerøre til frokost. For eksempel.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 13:13   #4
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Må man ha godteri for å kose seg?

Nei, man må slett ikke ha snop eller ferdigpizza for å kose seg. Tvert i mot, egentlig.

Alt dette snakket om erstatningsmat og erstatnings-godteri er et tegn på at man kanskje kan tenke gjennom en del ting om hva som er "kos" og hva det vil si å nyte maten. For det går helt fint å ha det koselig med biff eller reinsdyrsteik og folk som sitter og hygger seg ved bordet. Det er praten og samværet som gir kosen, ikke hva man "trøkker i trynet" som noen så presist kalte det over her. Og når måltidet er over, kanskje er det noen som synes det er lettere å spise på snop, drikke av diverse søtete drikker, osv., enn å risikere noen øyeblikk hvor man ikke helt vet hva man skal si. Man kan jo godt ha stående nøtter eller ha et fruktfat som gjestene kan forsyne seg av. Druer og klementiner, f.eks. Vel og merke om dette ikke føles som et problem for seg selv.

Og om man spiser alene, er det likefullt mulig å nyte en god middag, med kvalitetsingredienser, i stedet for ubevisst å gomle på "sukkerfritt" osv. Slike middager er også en ypperlig anledning til å prøve ut ting man kunne tenke seg å servere når man har gjester.

Etter min mening skulle det ikke vært lov å kalle noe som er tilsatt kunstig søtstoff eller mer eller mindre naturlige søtningsmidler for "sukkerfritt". Det er kun for å skape og vedlikeholde unødvendige behov. Søtstoff og sukkeralkoholer er ikke sunne, og matvarene/godteriet med slike tilsetningsstoffer er ikke sunnere enn tilsvarende som trigger vekta. Her på forumet er det etter min mening for mye fokus på om det trigger vekta eller ei, og altfor lite på å ta vare på helsa og å ha det godt med livsstilen. Mange mener vel at man ikke kan ha det godt uten å kjøpe eller lage erstatninger for kaker, snop, brød, brus eller hurtigmat, og det får så være, men kanskje man kunne prøve?

I jula er det ofte mye vanskeligere enn ellers, fordi man "må" ta hensyn til så mange andre slektninger; man "må" spise eller servere de og de tingene, osv, men om man nå tenker gjennom strategier for å minimalisere skaden på disse dagene, og tenker etter hva som ellers i året kan gjøres for å redusere behovet for å sette likhetstegn mellom "kos" og usunn mat (dvs. mat med raffinerte karbohydrater, harskt fett og kunstig søtstoff), så kan det være at livet blir enklere. - Også i høytider.

Hva bruker du av penger på snop/brus/kaker i en slik sammenheng, og hva synes du det er greit å bruke på godt kjøtt/gode grønnsaker og andre kvalitetsingredienser? Hva bruker du av tid på å reise til nærmeste utland for å spare i kroner på konkrete mat- og drikkevarer, og hva bruker du av tid og penger på å kjøpe god kvalitetsmat og å lage den til hjemme? Hva unner du deg av god middagsmat?

Forresten: Kunstig søtet brus/kaker/godterier er vel egentlig aldri så godt som tilsvarende med sukker? For meg er det sånn at kan jeg ikke spise sukkeret, så kan det jammen være det samme.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 16:18   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Må man ha godteri for å kose seg?

Helt enig med Manina her

Da jeg begynte på lavkarbo, var et at de første rådene jeg fikk å fjerne ordet kos fra sammenheng med godteri ("lovlig" eller ei)

Det er en jobb, mentalt. For mye sitter i topplokket, det kan jeg skrive under på.

La heller kos bli hyggelig samvær, ei god bok. En gåtur.... En tlf. til en venn/venninne....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva gjør du når du vil kose deg? Flink? Generell diskusjon 25 30-12-08 16:18
knaske/kose mat cilemora Dr Lindbergs 2 01-11-07 20:47
Hva kan man kose seg med? MizzEve Ketolysekuren 14 17-08-07 07:24
Hva kan jeg kose med med om kvelden? Eva Spørsmål og svar 7 29-03-06 18:32
I dag har jeg tenkt å kose meg... Atlje Spørsmål og svar 5 18-02-06 14:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no