Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

WHO om fett, diabetes og hjerte- og karsykdommer

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-11-09, 12:23   #1
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

WHO om fett, diabetes og hjerte- og karsykdommer

Har klippet og limt inn følgende tekst fra bloggen min:



Tidligere i høst lastet jeg ned og gjorde et forsøk på å lese siste nummer av Annals of Nutrition & Metabolism.
Dette nummeret er en 300 siders rapport med tittelen Fats and Fatty Acids in Human Nutrition.
I rapporten sammenfatter 28 eksperter (plukket ut av FAO och WHO) det nyeste om emnet Fat and Fatty Acids.


Det er en vanskelig og rotete rapport å lese, og jeg ga opp ganske fort, med håp om at “proffene” med tid og stunder ville kommentere denne rapporten som er veldig interessant.
Den er interessant fordi Verden Helseorganisasjon (WHO) står bak den.
Som kjent henvises det ofte til WHO når det gjelder de nordiske kostholdsrekomendasjonene (NNR 2004). Og det er de nordiske rekomendasjonene som ligger bak de norske kostholdsrådene fra Sosial- og Helsedirektoratet.
Rådene fra sosial- og helsedirektoratet er men for oss.
Trekker vi dette enda litt lengre så er Grete Roedes kostholdsråd i tråd med offentlige råd.
Dere skønner opplegget her?


WHO -> Felles nordiske kostholdsråd -> Norske kostholdsråd -> Vi som bor i Norge, og Kursholdere som Grete Roede.

har proffene sett på denne rapporten, og proffene har i fellesskap skrevet en artikkel i Dagensmedicin.se.
Navn på proffer jeg kjenner igjen er: Uffe Ravnskov, Andreas Eenfeldt, og Christer Enkvist (det er flere).
Under siterer jeg utvalgte avsnitt i deres artikkel som handler om rapporten fra WHO.
Selve artikkelen er svensk, men innneholder noen engelske sitater fra WHO’s rapport som jeg har oversatt til norsk:


Men i samman*fattningen på sidan 191 konkluderar Skeaff och Miller helt korrekt:


WHO: ”Tilgjengelig beviser fra studier er utilfredsstillende og upålitelige og kan ikke brukes for å slå fast og sannsynliggjøre at det finnes en sammenheng mellom fett i kosten og risiko for CHD (Coronary Heart Disease = Hjerte- og karsykdom)”.

I avsnittet om sambandet mellan övervikt, diabetes, det metabola syndromet och det mättade fettet ges mycket utrymme åt studier, som visat att ett kortvarigt, högt intag av fett är associerad med nedsatt insulinkänslighet, men man har ignorerat de talrika kontrollerade experiment som visat att den bästa behandlingen av det metabola syndromet är att ersätta matens kolhydrater med fett.

WHO:
1) ”Per dags dato finnes det ikke tilstrekkelige beviser for å kunne slå fast at det finnes sammenheng mellom totalt inntak av fett (eller inntak av hvilken som helst type fett) og diabetes.”
2) “Data som handler om sammenhengen mellom overvekt og totalt inntak av fett og inntak
et av mettet fett forblir resultatløse”.

Les hele: Radikal förändring av WHO:s syn på mättat fett i maten

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 13:33   #2
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: WHO om fett, diabetes og hjerte- og karsykdommer

Wow, så de er litt på gli i alle fall? Dette lover bra, godt å lese! Takk for infoen. Litt å slå i bordet med til venner som nekter å tro på at LCHF er bra for kroppen.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 22:01   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: WHO om fett, diabetes og hjerte- og karsykdommer

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

1) ”Per dags dato finnes det ikke tilstrekkelige beviser for å kunne slå fast at det finnes sammenheng mellom totalt inntak av fett (eller inntak av hvilken som helst type fett) og diabetes.”

Jeg kan fortsatt ikke med min beste vilje skjønne at de ikke ser den store logiske bristen jeg? Sukker->Høyt blodsukker. Høyt blodsukker->Diabetes. Men det er fett som forårsaker det?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 22:50   #4
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: WHO om fett, diabetes og hjerte- og karsykdommer

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg kan fortsatt ikke med min beste vilje skjønne at de ikke ser den store logiske bristen jeg? Sukker->Høyt blodsukker. Høyt blodsukker->Diabetes. Men det er fett som forårsaker det?

Ja det der skjønner jeg heller ikke hvor de henter fra.
Men de mener da altså at fett er en stor synder.....at det på et vis gir nedsatt insulinfølsomhet.
Dette vil jeg gjerne til bunns i, så jeg skal se hva jeg finner ut.
De har vel sikkert funnet et eller annet i noen studier hvor folk har spist mye fett/mettet fett, men jeg tviler på om de i disse studier har tatt hensyn til hva folk har spist i tillegg til fett.

Ellers er det tragisk å se hvilke kostholdsråd diabetikere får på Diafonen (Norges Diabetesforbund): http://www.diateket.no/diafonen/arkiv.php

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder

Sist redigert av LenaBeatrice : 05-11-09 kl 23:13.
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 22:59   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: WHO om fett, diabetes og hjerte- og karsykdommer

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.


Ellers er det tragisk å se hvilke kostholdsråd diabetikere får på Diafonen (Norges Diabetesforbund): http://www.diateket.no/diafonen/arkiv.php

Men i siste nr av Diabetesbladet var det en del om det å telle karber. Skal være så bra, skjønner du, å ha kontroll på karbene når man har diabetes!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 23:13   #6
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: WHO om fett, diabetes og hjerte- og karsykdommer

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Men i siste nr av Diabetesbladet var det en del om det å telle karber. Skal være så bra, skjønner du, å ha kontroll på karbene når man har diabetes!

Telle karber kommer man ikke langt med i grunnen, med mindre man kutter UT karber

I sverige har man sluttet å gi diabetikere samtaleterapi....det var for dyrt, og så hjalp det jo ikke på blodsukeret heller....
Nei så rart, det finnes vel ingen som kan snakke seg til et lavere blosukker

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 23:16   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: WHO om fett, diabetes og hjerte- og karsykdommer

Det morsomste var egentlig at det hørtes ut som om dette var noe helt nytt og revolusjonerende!
Men de er på riktig vei, da! Før har det ikke akkurat vært snakket særlig høyt om å redusere karbohydrater i de kretser!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 23:19   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: WHO om fett, diabetes og hjerte- og karsykdommer

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Nei så rart, det finnes vel ingen som kan snakke seg til et lavere blosukker

Tja si ikke det. For det første er stress en god blodsukkertrigger, og for det andre kan det hjelpe å si ting høyt for å endre tanker og vaner....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 23:26   #9
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: WHO om fett, diabetes og hjerte- og karsykdommer

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Tja si ikke det. For det første er stress en god blodsukkertrigger, og for det andre kan det hjelpe å si ting høyt for å endre tanker og vaner....

Funket ihvertfall ikke på svenske diabetikere

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 00:10   #10
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: WHO om fett, diabetes og hjerte- og karsykdommer

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Skal være så bra, skjønner du, å ha kontroll på karbene når man har diabetes!

Det er det verste jeg har hørt, har de blitt riv ruskende gale i diabetesforbundet nå? Alle vet jo at det er mettet fett som gjør diabetikere feite og syke! :P

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diabetes Tidl. medlem Spørsmål og svar 7 22-02-09 16:32
Hjerte go pølser TAM Ketolysekuren 3 29-01-09 15:15
Mindre salt gir lavere blodtrykk og bedre hjerte... tbear Nyheter / media 0 20-04-07 11:42
Diabetes 2 ? chili Ketolysekuren 11 02-04-07 20:20
Slå på TV3! NÅ. Oprah. Om hjerte og karsykdom. mofe Generell diskusjon 0 09-02-06 14:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no