Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Marsipan og gul eggekrem

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-09-10, 11:48   #1
pilabeal
Juniormedlem
 
pilabeal sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 45
Innlegg: 19
pilabeal er på en erverdig vei

Marsipan og gul eggekrem

Heisann
Denne helgen har j prøve lagd marsipan med sukrin-melis pga min far som har diabetes. Må jo gi han noe i julegave i år
Og gul eggekrem for noe godt må man ha


Marsipan med sukrin-melis
Brukte 250 gr mandler som jeg skåldet og lot tørke natten over og 30 min i ovnen på 50 grader
MAlte mandlene i mandel-kvern, 2 ganger og silte det for å skille ut mandel-melet og kvernet det resterende en gang til.
Så blandet jeg inn 2 ss surkin-melis og 1 eggehvite.
Det ble sukksess og skal gjentas nærmere jul
Alt med måte

Gul eggekrem til sukksessterte

4 eggeplommer
1 dl fløte
2 ss sukrin-melis
4 dråper vanilje-essens
150 gr meierismør

Bland eggeplommer, fløte, melis og vanilje-essens i ei gryte. Rør om på svak varme til det begynner å tykne. Ta av platen og la det avkjøle seg litt før en rører inn smøret

Og hva skal vi bruke til bunnen da? Tja det går an å prøve med malte paranøtter, surkin-melis og eggehviter?
Må nok gjøre det etterhvert

pilabeal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbolivsstil/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 12:06   #2
keefee
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 47
keefee er på en erverdig vei

Sv: Div utprøvde oppskrifter

Nammm.... hvor lenge holder marsipan kulor etter tilbredelse?

__________________
Delmål 1: minus 1 til 1.nov Delmål 2: minus 2 til 15.nov Delmål 3: minus 3 til 1.des (Gud hjelper meg ved å spise lavkarbo under julebordsesong!) Delmål 4: minus 4 til 15.des (Håper skaden er ikke tatt!) Delmål 5: minus 5 til 25.des (Gleder meg til å spise som en gris!)
keefee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 4.okt 2010: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 12:11   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Div utprøvde oppskrifter

Opprinnelig lagt inn av keefee, her.

Nammm.... hvor lenge holder marsipan kulor etter tilbredelse?

Har aldri opplevd at det har vært noe problem, de forsvinner som dugg for sol... Men jeg ville nok ikke lagd julemarsipanen nå for å si det sånn, da blir den vel tørr før jul ja!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 12:12   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Div utprøvde oppskrifter

Men hvorfor all jobben med mandlene?
Jeg lager vanlig marsipan hvert år og skolder mandlene kvelden før og maler dem en gang rett før bruk! Har fått masse skryt av min flotte marsipan i mer enn 25 år, jeg!
Hvorfor all den ekstra jobben, liksom?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 20:08   #5
pilabeal
Juniormedlem
 
pilabeal sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 45
Innlegg: 19
pilabeal er på en erverdig vei

Sv: Div utprøvde oppskrifter

Nei d er vel smak og behag med all jobbingen med mandlene Jeg lage en prøve med 250 gr mandler som jeg bare kvernet 1 gang og den ble ikke god nok for meg. Selv om andre marsipan elskere synes den var nydelig Så da må jeg jobbe extra med kverningen he he he
Og marsipan er jo fantastisk å fryse el steke så har du nydelig mandelstenger
Skal nå lage neste runde litt nærmere jul og lage mandelstenger oxo

pilabeal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbolivsstil/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 21:27   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Div utprøvde oppskrifter

Aaahhh, du er på jakt etter sånn helt "klumpefri/tyggefri" marsipan!
Ja, da må det litt mer jobbing til!
Er ikke så glad i den typen selv, liker litt tyggemotstand!

Mandel/kransekakestenger!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 19:11   #7
pilabeal
Juniormedlem
 
pilabeal sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 45
Innlegg: 19
pilabeal er på en erverdig vei

Sv: Div utprøvde oppskrifter

alltid godt med noe godt og dette er jo godt uansett om det er litt tyggefasthet i marsipanen

pilabeal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbolivsstil/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 19:18   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Div utprøvde oppskrifter

Viste oppskriften din til naboen og hun blir nok å følge den når hun skal lage godis til jul!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-10-10, 21:25   #9
Mankell
Medlem
 
Mankell sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 146
Mankell er på en erverdig vei

Sv: Div utprøvde oppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Men hvorfor all jobben med mandlene?
Jeg lager vanlig marsipan hvert år og skolder mandlene kvelden før og maler dem en gang rett før bruk! Har fått masse skryt av min flotte marsipan i mer enn 25 år, jeg!
Hvorfor all den ekstra jobben, liksom?

Vil du dele din oppskrift på marsipan?

__________________


Mankell er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert LCHF Svar med sitat
Gammel 16-10-10, 21:34   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Div utprøvde oppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Mankell, her.

Vil du dele din oppskrift på marsipan?

Ikke lavkarbo akkurat, men.....
Den er så enkel som det kan være:
Man skolder 1/2kg mandler og lar dem ligge på et brett el. over natten.
Maler dem så en runde i mandelkvernen og tilsetter 1/2kg melis og minst 2 eggehvitter. Knas til den er god og seig!
Kan farges med konditorfarge og trilles til kuler, kjevles i forskjellige farger som legges opp på hverandre og skjæres i diagonaler osv osv.

Jeg liker at det er litt tyggemotstand i hjemmelaget marsipan og kjører bare en gang i kvernen.
Kan sikkert lages på sammen måte med sukrin- melis også. Bare begynn med en eggehvitte og se hvor mange du trenger før den er fast nok!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 08:10   #11
Mankell
Medlem
 
Mankell sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 146
Mankell er på en erverdig vei

Sv: Div utprøvde oppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Ikke lavkarbo akkurat, men.....
Den er så enkel som det kan være:
Man skolder 1/2kg mandler og lar dem ligge på et brett el. over natten.
Maler dem så en runde i mandelkvernen og tilsetter 1/2kg melis og minst 2 eggehvitter. Knas til den er god og seig!
Kan farges med konditorfarge og trilles til kuler, kjevles i forskjellige farger som legges opp på hverandre og skjæres i diagonaler osv osv.

Jeg liker at det er litt tyggemotstand i hjemmelaget marsipan og kjører bare en gang i kvernen.
Kan sikkert lages på sammen måte med sukrin- melis også. Bare begynn med en eggehvitte og se hvor mange du trenger før den er fast nok!

Tusen takk. Den skal jeg jammen lage. Skal prøve meg frem med sukrin-melisen. Jeg elsker marsipan.

__________________


Mankell er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 20:19   #12
pilabeal
Juniormedlem
 
pilabeal sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 45
Innlegg: 19
pilabeal er på en erverdig vei

Sv: Marsipan og gul eggekrem

Nydelig folkens

Jeg bruker 250 gr mandler
Skålder de og lar de tørke over natten og gjerne 30 min på 50 grader i ovnen
Maler de 2 ganger i kverna
Og bruker 2 ss sukrinmelis og 1 eggehvite. Og noen mandel dråper, for j liker best smaken av mandler og ikke melis
Den ble fantastisk, og er sikker nydelig å steke som mandelstenger oxo

pilabeal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbolivsstil/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 18:08   #13
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Marsipan og gul eggekrem

Jeg har en pose med malte mandler som jeg har kjøpt i innvandrerbutikk. Er det ok å bruke til marsipan mon tro? Noen som har erfaring med det?
Kjøpte sukrinmelis i dag for å prøve.

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 22:55   #14
Foksy
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oppland
Alder: 47
Innlegg: 301
Foksy er på en erverdig vei

Sv: Marsipan og gul eggekrem

Ser at dette er en gammel tråd, men jeg har begynt å tenke på jul og snoker rundt etter julegodter

Går det fint å bruke mandelmel til denne oppskriften, eller er det mandler som er kvernet uten å skåldes først i mandelmel? Noen som vet hva som skjer om man ikke skolder mandlene?? Blir det mer som kransekakedeig?
Føler meg en smule grønn nå...

__________________


Foksy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 23:35   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan og gul eggekrem

Mandler til marsipan bør skoldes ellers blir det som du sier mer som kransekakedeig. Seig og brun!
Mandelmel kan nok til nød brukes, men blir nok da mye mer kompakt enn malte mandler. Mandelmel er malte, skoldede mandler der en del av fuktighten er fjernet for å gi melaktig konsisten.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 00:21   #16
Foksy
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oppland
Alder: 47
Innlegg: 301
Foksy er på en erverdig vei

Sv: Marsipan og gul eggekrem

Tusen takk for kjapt svar!!
Var ikke helt på bærtur da
Tror jeg skal låne min mors store, gode kjøkken for litt julegodteverksted om en måneds tid, må jo begynne med testingen snart

__________________


Foksy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Marsipan LMPH Spørsmål og svar 55 21-12-11 06:50
Eggekrem og Oopsie Karbosara Kake/dessert og snacks 23 24-04-11 18:18
Marsipan Tess Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 27-03-08 12:54
Annes nøttebunn med eggekrem Anne Bakst 8 10-09-04 11:47
Eggekrem og potetemel... Summer Lavkarbo generelt 6 13-05-04 20:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no