Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-05-10, 10:24   #26
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Snill-smileyen ER sarkastisk!! Hehe, du er søt og, Aeryth. Jeg skjønner jo at du bruker den i positiv forstand, men jeg kvekker hver gang jeg ser den, for jeg forventer alltid at det skal stå noe skikkelig nedlatende foran den. :fnis:

Jeg synes den sånn i utgangspunktet egentlig ser litt smiskete ut, men jeg skjønner jo aeryths ''utvidede bruk'' .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 10:34   #27
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg synes også at ser snill ut. Den heter jo også snill.

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg synes den sånn i utgangspunktet egentlig ser litt smiskete ut, men jeg skjønner jo aeryths ''utvidede bruk'' .

Hehe den er ikke snill, den er "snill" og sånn ser den jo ut også. Sånn skikkelig "jeg ser du har farget håret knall rosa, så fin du var ". Se på den da, den smiler jo ikke snilt, den smiler utrolig overbærende.
Men det er vel bare jeg som er vant med at på de forumene jeg er på, ER den smileyen sarkastisk, feks. her. Så jeg er nok bare farget av det, hehe. Jeg vet jo at folk også bruker den som snill og tror ikke akkurat folk som skriver til meg "så fine unger du har " mener at ungene mine ser ut som de er gravd ned og spadd opp igjen, hehe. Jeg bare kvekker litt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 10:41   #28
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Haha, Iset, jeg skjønner jo hva du mener. Men for meg er det en skikkelig godværssmiley, typ ''jeg mente det bare godt, altså ''. Sikkert fordi jeg gjør det samme selv i det virkelige liv, blafrer med vippene og sperrer opp gluggene .

Men nå beveger vi oss veldig fra trådstarters tema, da .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 10:43   #29
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hehe den er ikke snill, den er "snill" og sånn ser den jo ut også. Sånn skikkelig "jeg ser du har farget håret knall rosa, så fin du var ". Se på den da, den smiler jo ikke snilt, den smiler utrolig overbærende.
Men det er vel bare jeg som er vant med at på de forumene jeg er på, ER den smileyen sarkastisk, feks. her. Så jeg er nok bare farget av det, hehe. Jeg vet jo at folk også bruker den som snill og tror ikke akkurat folk som skriver til meg "så fine unger du har " mener at ungene mine ser ut som de er gravd ned og spadd opp igjen, hehe. Jeg bare kvekker litt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 10:44   #30
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

For å si det sånn, jeg hadde aldri i verden godtatt at en voksen som bodde hjemme og tjente 15.000 i måneden ikke betalte noe hjemme. 3000kr er billig for å bo på hotell. Jeg hadde nok sannsynligvis også krevd 3000kr pluss vaska av egne klær og middag en dag i uka.
Da jeg bodde hjemme det året jeg var 18 år( før det bodde jeg borte i to år) betalte jeg 1000kr i måneden, jeg hadde da 3000kr i sosialtrygd, kjøpte høy og kraftf`r for drøye tusenlappen til hesten, satte til sides 500kr og hadde under 500kr til andre ting. Mamma betalte maten. Jeg vaske stort sett alle klærne for alle 6, og hang opp det meste og bretta det meste, støvsugda og vaska gulv, gikk tur med hundene flere ganger for dagen.
Året etter bodde jeg alene på gården til mine foreldre fikk papirerne og kjøpet i roden og de kom flyttende etter. Bodde der vel et drøyt år, hadde da litt mere penger, attføring og betalte det samme og gjorde mye husarbeid, passet dyr, melka geiter, flasket killinger osv. Så flyttet jeg sammen med mannen og giftet meg 21år gammel

Jeg syntes det var rett og rimelig å bidra, de hadde jo dårlig råd de også, betalte på lånet på gården mm, og hadde to barn hjemme og jeg trengte jo ikke penger til masse tull, jeg hadde hestene mine. Og på gården hadde vi høy selv og trengte ikke å kjøpe. Dvs jeg betalte for diesel til traktoren nå og da.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 10:45   #31
Linn H
Seniormedlem
 
Linn H sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.981
Linn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt likt

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Enig med deg kanutten. Den er bare søt

Linn H er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 10:50   #32
Popp
Seniormedlem
 
Popp sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Alder: 53
Innlegg: 1.401
Popp er en juvelPopp er en juvelPopp er en juvel

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Jeg betalte 4,500 da jeg bodde hjemme og jobbet 100%.Da foreldrene min fortalte at de ville kreve dette, så steilet jeg. Men etter at de hadde forklart grunnen (penger til sitt huslån o.a. og at jeg tjente egne penger så var det greit.

De pengene så jeg aldri igjen.

__________________
Når veien til et nytt kosthold føles tungt, så ikke glem at den er fortsatt uovervinnelig ~ 2010.
Husk å snu i tide ~ 2012
I'm back ~ 2016

Journalen
Popp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 10:57   #33
Elizabeth
Medlem
 
Elizabeth sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Moss <3
Alder: 39
Innlegg: 262
Elizabeth er på en erverdig vei

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Da jeg og samboeren bodde hjemme i leiligheten hos svigers betalte vi 3500,- i mnd. Da vasket vi selv både leilighet, klær, felles bad, vi handlet vår egen mat og laget mat selv. Vi hjalp også til med div inne hos svigers. Så jeg vil IKKE si 3000,- er mye for å bo på hotell.

__________________
Jeg SKAL klare dette!
Elizabeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: My style Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 11:00   #34
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg hadde nok sannsynligvis også krevd 3000kr pluss vaska av egne klær og middag en dag i uka.

Jeg også, og ikke mest fordi jeg ville ha litt "fri" selv, men fordi jeg synes det er viktig at man lærer seg det. Hva mener dere andre, er det ikke utrolig viktig at gutter og jenter kan sette på en vaskemaskin og lage basic-mat før de flytter hjemmefra? Jeg ser på det som en absolutt selvfølge at mine barn kan dette før de flytter, og hjelper til hjemme for å bidra. Alt annet kan komme til å skape late, sjuskete ungdommer.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 11:04   #35
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Jeg er helt enig, Iset. Jeg flyttet jo hjemmefra relativt tidlig på grunn av videregående som lå over åtte mil unna. Og jeg vet om mange andre som gjorde det samme som gjorde en stor oppdagelse ved at ting ikke ble gjort av seg selv, ingen mamma som tok oppvasken eller støvsuget etc. For noen var det nok et sjokk . Jeg vet sogar om noen som fikk besøk av mammaen sin en gang i uka som vasket kåken for dem. Det er en skikkelig bjørnetjeneste, og levner vel ikke annet håp enn at de gifter seg tidlig med noen som kan ta over den delen av mammarollen ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 11:04   #36
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg også, og ikke mest fordi jeg ville ha litt "fri" selv, men fordi jeg synes det er viktig at man lærer seg det. Hva mener dere andre, er det ikke utrolig viktig at gutter og jenter kan sette på en vaskemaskin og lage basic-mat før de flytter hjemmefra? Jeg ser på det som en absolutt selvfølge at mine barn kan dette før de flytter, og hjelper til hjemme for å bidra. Alt annet kan komme til å skape late, sjuskete ungdommer.

Ikke sant, en voksen gutt som ikke kan sette på vaskemaskinen, hva slags manne emne er det da? Ikke noen jeg ville gifta meg med i allefall. Oppdra deres sønner til gode ektemenn( altså lære de å lage basic mat, sette på vaskemaskin og sortere klær og vaske og støvsuge).
Jeg håper virkelig ikke min gutt i en alder av 18år ikke har peiling på hvordan man setter på en vaskemaskin, eller motsatt ;at jenta di på 18 ikke kan slå en spiker i veggen for å henge opp bilder

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 11:11   #37
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Godt å lese! Jeg er veldig farget av at svigerfamilien min er italiensk og jeg ser hvordan det funker der nede. Ting er jo i forandring der også, selvsagt, men svigerfamilien min kommer fra helt i sør, og der er det ganske gammeldags fremdeles. Barna bor hjemme helt til de gifter seg, det er svært få unntak. Sønnene gjør lite og ingenting hjemme og forventer at kona overtar mammarollen når de gifter seg, noe hun gjør siden hun er oppdratt til at det er sånn. Jeez!! Svigerfar kan fremdeles ikke, i en alder av over 60 år, sette på en vaskemaskin eller stryke eller noe som helst (unntatt å lage middag, det kan han), men svigermor (som er norsk, men helt italiensk i væremåte) har ikke latt ham slippe til heller, hun har alltid gjort alt.
Jeg husker fremdeles en episode der svigerfar kjeftet på svigermor fordi hun ikke ryddet og vasket gutterommet til svogeren min ofte nok, det var så rotete der. Da var svogeren min, hold dere fast, 24-25 år gammel!!
Jeg har heldigvis "oppdratt" min mann til å kunne det meste. Jeg hadde ikke holdt ut i et ekteskap der en mann var som et barn som ikke kunne gjøre en dritt hjemme.

Jeg glemmer ikke da ei venninne (vi var vel 19 år gamle eller noe) ikke visste hvordan hun stekte et speilegg eller varmet en boks bønner. Det er jo ikke hennes feil, egentlig, men foreldrene som aldri har brydd seg om å lære henne sånt. Hvis mine barn i en så høy alder ikke kan steke et speilegg blir jeg pinlig berørt altså.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 12:45   #38
drittlei
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: bergen
Innlegg: 4
drittlei er på en erverdig vei

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Er veldig viktig att de maa betale hjemme, syns spesielt gutter har en tendens til a slippe billig unna hos mammaen sin naar det gjelder vasking og oppvask etc.. Saann var det iallefall hos oss.

Jeg har ikke betalt hjemme, men saa har jeg akdri jobbet noen sarlig naar jeg bodde hjemme bare gaatt skole. Men de som jobber 100% trenger faktisk og lare at penger ikke vokser paa trar. Det er faktisk mye penger utbetalt hvis du ikke har noen spesifikke utgifter altsaa!!

drittlei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 12:51   #39
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg også, og ikke mest fordi jeg ville ha litt "fri" selv, men fordi jeg synes det er viktig at man lærer seg det. Hva mener dere andre, er det ikke utrolig viktig at gutter og jenter kan sette på en vaskemaskin og lage basic-mat før de flytter hjemmefra? Jeg ser på det som en absolutt selvfølge at mine barn kan dette før de flytter, og hjelper til hjemme for å bidra. Alt annet kan komme til å skape late, sjuskete ungdommer.

Visst er det utrolig viktig. Søsteren min (pappa sin datter) er 13 år. Hun får ikke "lov" til å gjøre noenting. Jeg tror ikke det er bevisst at han gjør ALT for henne, men han MÅ begynne å slippe litt. Ikke trenger hun å vaske klær, for jeg tror han er redd for at hun skal ødelegge vaskemaskina. Ikke får hun lage mat fordi han er redd hun skal brenne ned huset (vi har hatt brann i vår familie hvor liv gikk tapt), han skjærer opp brødet til henne de gangene han mot formodning ikke kan være tilstede, lager middag, legger på tallerken og setter foran henne på bordet med kniv og gaffel. Osv osv. Den eneste "oppgaven" hun har fått er å gå ut med søppla. Om tre år skal hun flytte til Bodø for å gå på skole, og jeg prøver å si at nå må han skjerpe seg, nå må han la jenta få prøve seg fram. Jeg vet at han gjør det fordi han er redd for å miste henne, men hun er 13 og kan ikke være den lille jenta for alltid. Det er svært innvikla og det har tatt meg over ett år å få han til å be henne om brette sammen klær og støvsuge gulvet.

Jeg har en venninne med en sønn i hennes klasse. Gutten vasker hus, lager middag (I might add store middager ala ovnsbakt lam), vasker klær, osv selv om hna er midt i verste tiden for tenåringsgutter. Det handler litt om hva man krever at ungene skal gjøre helt fra de er små og hva man lar dem få lære. Hos han er det liksom ikke noe snakk om annet enn at han får værsågod dra sin del av lasset.


Sist redigert av Cherry : 02-05-10 kl 15:17.
Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 13:01   #40
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Huff, sånne situasjoner er leie, jeg skjønner jo faren så godt også. Man vil gjøre ALT for ungene, man vet omtrent ikke hva dyp, dyyp og altoppslukende og evigvarende kjærlighet for et annet menneske er før man får barn og man vil beskytte dem fra ALT negativt som finnes. Når vonde ting har skjedd før er det jo enda mer vanskelig, det finnes vel ikke noe verre enn å miste et barn. Men det er så uhyre viktig å finne balansen mellom det å gjøre tjenester for barna og det å lære dem å stå på egne bein ute i den store verden. Man MÅ gjøre seg litt uopoulær av og til.
Jeg har jo små barn enda, eldste er 6,5 år gammel og yngste er 2 år. Men eldste er jo i en alder der alt er SÅÅ urettferdig, hun er som en liten tenåring, hehe. Jeg kan vaske huset, vaske klær, rydde, lage middag osv, men nåde meg om jeg ber henne dekke bordet eller rydde sitt eget rom. "Jeg må jo gjøre AAALT", er et vanlig omkved her i huset. Men jeg gir meg jo ikke, hun er stor skolejente nå og må bidra! Det er jo ikke store greiene jeg ber henne om heller, feks. rydde rommet sitt og gå ut med søpla. Etterhvert som hun blir større blir det mer, evt. mot ukelønn. Vi har diskutert ukelønn allerede men det er for tidlig ennå.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 13:33   #41
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Mannen til veninna mi gikk rett fra mammas trygge favn til militæret, og videre til å jobbe som yrkesmilitær. Ergo, han trengte ikke tenke på hvordan klærne vasket seg, (leverte de på fellesvaskeriet) maten kom på bordet (servert i kantina hver dag) osv. Det kom fram med all tydelighet da han var i pappaperm og ringte henne for å spørre hvorfor ikke spaghettien ble kokt. Den hadde stått på i en time Det viste seg at han kokte den på samme måte som pølser, varmet vannet, trakk av kjelen og la spaghettien oppi! Jeg syns det er et genialt eksempel på hva det gjør å få servert mat hver dag....

Broren min og dama bodde i samme hus som foreldra mien mens de bygget der de bor nå. Mamma sa aldri at de måtte begynne å vaske klær sjøl, hun bare satte opp en SVÆR bruksanvisning på hva som kunne vaskes sammen og på hvilke grader på døra til vaskerommet. Det funka...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 13:35   #42
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Vi har diskutert ukelønn allerede men det er for tidlig ennå.

Jeg fikk ikke ukelønn hjemme, men penger når jeg trengte de (fast beløp til ungdomsklubben o.l), mot at jeg selvfølgelig gjorde min del hjemme.
Men venner av meg fikk ukelønn fra før de begynte på barneskolen, som de brukte på bla lørdagsgodt osv. De har et MYE bedre forhold til penger og økonomi i dag enn jeg har!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 15:29   #43
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvis mine barn i en så høy alder ikke kan steke et speilegg blir jeg pinlig berørt altså.

Hehe! Jeg var vel tjue år gammel da jeg googla en oppskrift og fremgangsmåte på hvordan jeg skulle lage omelett, og det er ikke mange månedene siden jeg for første gang måtte "lære" å hardkoke egg

Skjønner poenget ditt, altså, men eggespising er muligens ikke like opplagt allmennkunnskap / fast praksis som klesvasken... trøster jeg meg med, i alle fall

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 18:05   #44
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Hehe! Jeg var vel tjue år gammel da jeg googla en oppskrift og fremgangsmåte på hvordan jeg skulle lage omelett, og det er ikke mange månedene siden jeg for første gang måtte "lære" å hardkoke egg

Skjønner poenget ditt, altså, men eggespising er muligens ikke like opplagt allmennkunnskap / fast praksis som klesvasken... trøster jeg meg med, i alle fall

Hehe. Men du er vel enig i at man bør kunne basic matlaging før man flytter hjemmefra? Omelett er ikke alltid like lett å få til (pent) men jeg skal si jeg stusser om folk ikke kan lage hvit saus eller speilegg, eller steke en kyllingfilet. Nå er vi jo opptatt av matlaging her i huset, men jeg mener det absolutt bør inngå som foreldre, at man lærer ungene å lage mat så de ikke lever på Toro eller Peppes når de flytter ut (om de gjør det fordi de vil er jo en annen sak, men da KAN de i hvert fall noe annet).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 20:24   #45
Tulip73
Medlem
 
Tulip73 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Nordland
Alder: 51
Innlegg: 86
Tulip73 er på en erverdig vei

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Jeg syns det er vanskelig å si om 3000 er lite eller mye.
Mannen min hadde supsidiert husleie hjemme de to årene han bodde hjemme mot at han betalte ekstra ned på studielånet. Dette nyter vi godt av nå

Jeg syns det er viktig å lære de hva pengene brukes til. Sett opp et budsjett, på hva han kan oppnå ved å bo hjemme og hva han må ut med ved å leie hybelleilighet evt kjøpe leilighet i nærmiljøet. Det er også viktig å vise dem nytten ved å spare slik at de har egenkapital når de skal starte bo for seg selv. Etter hvordan husleieprisene er her hadde jeg nok krevd ca 3000 i husleie i mot at han sparte motsvarende i BSU + betalte ekstra på studielånet. 15 000 i "lommepenger" lager bare nye kandidater til programmet Luksusfellen....

__________________


Tulip73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 20:52   #46
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Jeg må si; jeg lærte hjemme å lage diverse sauser fra bunnen, lage gode middager
som feks komler, frikasè, kjøttkaker og vanlig god mat, men det var ingen hos oss som brukte stekt egg, så det kunne ikke jeg da jeg flyttet ut og ble samboer..
KLødde meg i hodet hvordan dette egget skulle bli stekt på panna
Men fikk da hjlp av samboer som var vant med litt enklere mat.. hehe

Min sønn på 14 kan lage en hel middag, om han vil, han liker gost å være med å
lage alt, men akurat det å steke egg og bacon liker han ikke, for da må han følge mer med enn han ønsker..
Men lage saus kan han, og koke grønnsaker og lage fiskegrateng og kjøttkaker,
og sette på både oppvaskmaskin og vaskemaskin, støvsuger vet han hvordan virker, og bruker den minst en gang i uka.. osv osv

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 13:28   #47
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Jeg hadde ca. 6500kr utbetalt i måneden i læretida og betalte 1000kr i "husleie". Nå som jeg har bodd for meg selv ser jeg at lønna forsvinner meget fort og at 1000kr kanskje dekket opp for matforbruket mitt i ca. en uke. I tillegg kom klesvask, strøm til en gammel tv og to PC'er 24/7, oppvarming osv.

Har sønnen din 15.000kr utbetalt per måned kan du i grunn fint si du skal ha 5000kr av han, også får du sette så mye du føler for inn på BSU og sparekonto (for det kan jeg garantere at han ikke gjør). Den dagen han flytter ut må han uansett betale omtrentlig det samme i husleie, og i tillegg betjene strøm og mat selv og det blir betydelig dyrere!

Tar du 5000kr i måneden har "valpen" din fortsatt 10.000kr i lommepenger hver måned. Spør du meg burde dere aller helst sette dere ned og lage et budsjett for han. Skulle ønske noen hadde hjulpet meg med det for det er alt for lett å miste litt oversikten over kronene når man plutselig tjener penger.

Enten får han flytte ut og kaste bort mange, mange tusen på å betale alt selv, eller så bør du få påvirke hvor pengene hans havner så han klarer å spare en god del. Han tjener tross alt nesten like mye som lærling som de fleste av oss andre fagutdannede landkrabber tjener flere år etter fagprøven!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 14:59   #48
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Er helt enig med de som sier du kan ta betalt for sønnen din, TS.

Hva skal han ellers bruke pengene på? 15 000,- i lommepenger??
Og så tipse han fra meg: bruk pengene på lappen, datautstyr, etc. For det har jeg lært den harde veien som voksen på bruke pengene på...( altså nå, i tillegg til alle andre utgifter, barnepass, lån x 2, etc)

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 15:12   #49
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 59
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Jeg synes at 3000,- høres ut som en grei sum. Det blir en middelvei mellom at du ikke skal fø på ham, og at han får litt trening i at ting koster penger.

Jeg har faktisk lurt på det samme ift min datter på 17 som spurte meg om hva hun må betale, når hun slutter på skolen om et par år. Jeg hadde ikke noe klart svar til henne da, men sa at det finner vi nok ut av i felleskap når den tid kommer. Men har tenkt litt, og kommet fram til at 3000 er et greit utgangspunkt.
Helt enig med flere her om at det ikke skal være bed & breakfast-tilstander i heimen, bare fordi at man betaler for seg. Men har ungene blitt oppdratt til å ta sin del av fellesoppgavene, tror jeg det faller seg naturlig at de forsetter med det. Det er jo endel av hyggen med å bo sammen, at vi på en måte gjør ting for hverandre (felleskapet) når vi tar oppvasken, setter på en maskin med tøy, støvsuger, lager middag eller går ut med søpla.

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 22:45   #50
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

At han skal betale for seg er vel en selvfølge når han tjener så bra. Jeg vil tro han koster dere godt over 3000 kr pr mnd (?), og med hans lønn burde det ikke være noe problem for han å betale det han koster.

At han skal lage sin egen mat, vaske sine egne klær og bidra med husarbeidet, burde imidlertid også være en selvfølge.. Han er gooodt over "gammel nok til å bidra i heimen"-alderen.

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Betaling Lava Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 3 21-06-09 12:25
Strandsnacks til barn (og voksne) Mum 4 2 Barns kosthold 11 05-07-05 10:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no