Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Norsk Ukeblad og lavkarbo

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-04-10, 20:47   #1
Idamor
Medlem
 
Idamor sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 38
Innlegg: 200
Idamor er på en erverdig vei

Norsk Ukeblad og lavkarbo

Jeg abonnerer på Norsk Ukeblad, og fikk da nytt blad i posten før helga. Gleden var ganske stor når jeg leste ordet lavkarbo på forsiden.
Det er notert linker i margen i artikkelen til greteroede sine sider, fedon lindberg blant annet.
Skrev litt om det i bloggen min, og kopierer inn teksten fra bloggen inn hit:

Neste ukes Norsk Ukeblad (heretter kalt NU) har denne tittelen på forsiden:

Sitat:

Enklere enn du tror
Sunn og lett hverdagsmat
SLANK med lavkarbo

Yes, tenkte jeg da. Dette er jo faktisk en "slanke"metode jeg VIL lese om! I forhold til overskrifter som lyder slik:
10 kg slankere på 10 uker
Kom i sommerform på 8 uker
Eller lignende. Dere har vel sikkert sett slike type overskrifter dere også? Og nå nærmer det seg med stormskritt før de kommer igjen. Det er jo sommer om ikke mange ukene, og det er stort sett ganske mange som skal inn i bikinien da!


Uansett, jeg bladde opp i NU med stor glede og fant til slutt denne artikkelen som skulle omhandle lavkarbo. Jeg skal ikke kommentere så mye, men bare sitere enkelte av de tingene de skrev.

Sitat:

Velg frukt og grønt med ulike farger, slik at du får i deg flest mulig vitaminer og mineraler. Velg heller fisk, kylling eller kalkun fremfor rødt kjøtt.

Frukt inneholder vel fortsatt fruktsukker gjør det ikke?
Og kalkun og kylling er jo nokså magert kjøtt da. Det holder ikke i lengden.

Sitat:

Om du vil slanke deg er det ikke smart å kutte ned på all slags fett. Reduser det mettede fettet fra kjøtt, meieriprodukter, snacks og søtt bakverk, men spis sunt fett som inneholder fettløselige vitaminer og livsviktige fettsyrer. Spis fet fisk og bruk plantemargarin og oljer i matlagingen i stedet for smør.

Plantemargarin hadde nok ikke jeg valgt. Etter hva jeg har forstått er det litt FY FY på lavkarbo.

Sitat:

Ikke glem at all fersk frukt og grønnsaker er nøkkelhullsprodukter, Vi bør spise 750 gram frukt og grønt per dag. 5 om dagen er en god leveregel og er lett å gjennomføre. Det kan bety en banan, tomat eller agurk som pålegg til frokost, et eple til lunsj, en salat til middag og en gulrot som mellommåltid.

Noe av dette kan jeg være enig i, men mye av dette får jeg ikke til å stemme med det jeg har lært de siste ukene. Men det skal nå også sies at NU skriver om Fedon Lindberg sin "diett", og virker litt som det ikke finnes noe annet alternativ på en måte.
Hva tenker dere om sitatene jeg har lagt inn i dette innlegget?

__________________
Gravid som prøver å komme tilbake til lavkarbo...
Idamor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 21:14   #2
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Norsk Ukeblad og lavkarbo

Syns dette lignet veldig på Fedon sitt kosthold. Ivertfall utifra det jeg har lest til nå i bøkene hans.
Jeg prøver å følge Fedon Linbergs kosthold og mener jeg lever lavkarbo.


Sist redigert av Minni1 : 11-04-10 kl 22:21.
Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 21:17   #3
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Norsk Ukeblad og lavkarbo

Jeg synes ikke NU har gjort en god nok jobb! Mange av disse påstandene er feil!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 21:24   #4
Idamor
Medlem
 
Idamor sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 38
Innlegg: 200
Idamor er på en erverdig vei

Sv: Norsk Ukeblad og lavkarbo

Kan tro jeg ble skuffet når jeg leste det ja. De har hatt en del artikler i vinter med fedon, så hva kan man forvente?

__________________
Gravid som prøver å komme tilbake til lavkarbo...
Idamor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 21:27   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Norsk Ukeblad og lavkarbo

Fedon er vel lavkarbo det også?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 22:54   #6
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Norsk Ukeblad og lavkarbo

Fedon er lavkarbo ja, men han anbefaler da ikke så mye frukt som NU mener at vi bør spise.

Sitat:

en banan, tomat eller agurk som pålegg til frokost, et eple til lunsj, en salat til middag og en gulrot som mellommåltid

Det her er for mye frukt og for lite grønnsaker etter min mening. Tomat og agurk til pålegg, er ikke mye av det, og pålegg på hva da? Brødskive eller? Gulrot som mellommåltid?

Syns ikke dette var så Fedon-aktig jeg altså...

Enig med Jabba, dårlig arbeid av NU.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 23:26   #7
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Norsk Ukeblad og lavkarbo

Nå måtte jeg inn å se litt i boka " naturlig slank" og syns fortsatt det ser ut som fedon kosthold.

Det står i boka at "Bananer har relativt høy GI og kan derfor være lurt å spise noe sjeldnere og da alltid sammen med frukter med lav GI." Han sier ikke at vi ikke skal spise bananer men at vi ikke skal spise det så ofte.
Skal være enig i at det var et dårlig eksempel de hadde når de valgte banan, men det er jo ikke uriktig.
Gulrøtter står sammen med 3 andre grønnsaker og man kan spise 1-2 porsoner daglig av disse tilsammen.

Når jeg blar meg tilbake i boka så står det " spis to porsoner med frukt og minst tre porsoner grønnsaker daglig"
Jeg forstår det som at det HI har referet til er et eksempel på å få i seg disse fem om dagen men at man spiser noe i tilegg på hvert måltid.

Nå har ikke jeg lest artikkelen jeg da, bare det som er HI har sitert..

Og jeg er heller ikke god på Fedon dietten siden jeg nesten akkurat har begynt å sette meg inn i den. Så om jeg skriver noe feil så må dere bare rope ut.


Sist redigert av Minni1 : 11-04-10 kl 23:36.
Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 00:12   #8
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Norsk Ukeblad og lavkarbo

Synes sitatene høres mistenkelig ut som de statlige kostholdsrådene, jeg da. Synd om de begynner å forvirre befolkningen ved å misbruke ordet "lavkarbo" bare fordi de har skjønt at det selger bedre fordi det er litt "in".
Jeg vet ikke... just ranting after midnight

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 06:51   #9
Max
Seniormedlem
 
Max sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nettopp!
Alder: 45
Innlegg: 3.909
Max er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastisk

Sv: Norsk Ukeblad og lavkarbo

Ser ut som de har lest lavkarboboka til Linda Gessenheimer. Stort sett ganske likt GR.

__________________
På tide å bytte signatur...?
Max er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse! Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 08:51   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Norsk Ukeblad og lavkarbo

Synes det høres veldig ut som Fedon jeg også Og da ser jeg ikke helt problemet med at de bruker ordet lavkarbo. Det er jo ikke bare ketogene kurer som er lavkarbo, selvom noen kanskje kunne ønske det.
Men nå har ikke vi lest hele artiklen da. Bare spesielle utdrag som er dratt ut for å illustrere eksempler på at det ikke er lavkarbo som er beskrevet.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 09:51   #11
Camz
Medlem
 
Camz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 136
Camz er på en erverdig vei

Sv: Norsk Ukeblad og lavkarbo

Jeg leste selv denne reportasjen å ble skuffet. Ikke mye her som minner om lavkarbo syns jeg.

__________________



Delmål 1: 70 kg - oppnådd 25.05.2010
Delmål 2: 65 kg Delmål 3: 60 kg
Camz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse igjen :) Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 09:54   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Norsk Ukeblad og lavkarbo

Fedon har i hvert fall aldri noensinne anbefalt margarin!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 10:38   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Norsk Ukeblad og lavkarbo

Nei, Margarindelen høres ikke ut som Fedon

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Svensk vs Norsk Lavkarbo Liza EE Spørsmål og svar 13 09-02-10 20:27
"Gladartikkel" om slanking i Norsk Ukeblad Torkil Ketolysekuren 2 26-05-09 15:30
Slanking i Norsk Ukeblad Torkil Ketolysekuren 3 16-01-07 12:44
Norsk ukeblad om Atkins og Montignac Iset Lavkarbo generelt 16 04-08-05 00:31
Artikkel om meg i Norsk Ukeblad.. Kanel Generell diskusjon 33 19-04-05 07:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no