Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hjelp, jeg skal i bryllup

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-07-09, 14:18   #1
Raffen
Juniormedlem
 
Raffen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 27
Raffen er på en erverdig vei

Hjelp, jeg skal i bryllup

Jeg har nylig begynt på generell lavkarbokost, der jeg nesten ikke spiser karber i det hele tatt. Særlig er jeg ufravikelig streng på sukker (det er sukker i alt nesten har jeg funnet ut...) etter å ha lest om sukkeravhengighet i Sukkerbomben. Dette funker veldig bra for meg, og jeg ser allerede resultater.

Men nå kommer snart både min egen bursdag og jeg skal i bryllup. Bursdagen tror jeg skal funke, har tenkt å prøve å lage sjokolademoussekake som jeg fant oppskrift på her inne og servere bacconsnacs.

Men hva gjør jeg i brullupet jeg skal i? Jeg kan jo ikke høre om de har sukker i sausen og slikt, det får jeg tåle, men hva med dessert og kake og slikt? Jeg har jo ikke lyst å være uhøflig og la desserten stå, samtidig som jeg sikkert kommer til å ha lyst på både den og kakene til kaffen?

Noen erfaringer og råd fra folk om håndtering av slike situasjoner? Hvor mye ødelegger jeg for meg selv om jeg skulle spise både kake og dessert?

Raffen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins - sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 14:25   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg skal i bryllup

Det er IKKE uhøffelig å la desserten stå, folk skjønner om du ikke kan spise. Men ta med deg noe du kan spise. Jeg må ha med noe eget for å ikke sprekke/eller snarere tenke på å sprekke.

Du kan jo forklare brudeparet hvordan ting er og at en sprekk ødelegg for deg og at du derfor feks lurer på hva som serveres til middagen. Godt mulig du kan spise deg mett om du bare velger ut ting du helt klart ikke kan spise, feks poteter el.l.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 14:31   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg skal i bryllup

Hvis de har jordbær eller lignende på kakebordet kan du ta en porsjon av det i stedet for kake.
Eller, hvis du er i familie med eller nær venn med brudeparet, tilby å ta med kake. (Der jeg kommer fra er det nesten uhøflig å ikke ha med ) Så kan du lage en lavkarbo-kake.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 14:32   #4
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg skal i bryllup

Det går ann å ha en planlagt sprekk en sjelden gang uten at det gjør noe

Ikke vær så streng med deg selv!

Bestem deg evn for en sprekk, og også når du starter opp igjen på lavkarbo.. Jeg har gode resultater med innlagte sprekker

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 14:37   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg skal i bryllup

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

Det går ann å ha en planlagt sprekk en sjelden gang uten at det gjør noe

Ikke vær så streng med deg selv!

Helt klart, og hvis man er flink trenger man ikke ta mer enn et par skjeer/gafler heller Men det er viktig å huske på å leve også ja!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 16:59   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg skal i bryllup

Jeg for min del synes ikke det er verdt å sprekke, men det er meg da ... Kan ha noe med at det er veldig skjebnessvangert for min del, ettersom jeg har et frykelig reaktivt blodsukker, og gidder ikke å bli dårlig for at andre skal være fornøyd.
Jeg prøver uansett å gjøre det beste ut av det. Sist jeg var i bryllup så var det både veggiser og diverse, så brudeparet sendte ut mail til alle gjester og ba dem skrive opp hva de ikke kunne spise, og dermed fikk alle tilpasset. Men det er kanskje ikke alle som tar seg så mye bry ...
Hvor mange gjester er det i et bryllup? Hvorfor skulle noen merke om de spiser desserten eller ikke, og hvorfor er dette uhøflig? Jeg synes faktisk det er langt mer uhøflig å skulle kreve at folk spiser noe de ikke tåler, og igjen så tror jeg at dette er forestillinger vi lager oss selv, og at folk fleste ikke bryr seg om du spiser desserten i bryllupet deres.
Og det med å ta med kake, det er jo kjempelurt. Jeg lagde en variant av Gerds ostekake, og jeg fikk knapt nok tatt et par biter selv, for den gikk ned på høykant

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 17:37   #7
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Hjelp, jeg skal i bryllup

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

Det går ann å ha en planlagt sprekk en sjelden gang uten at det gjør noe

Ikke vær så streng med deg selv!

Bestem deg evn for en sprekk, og også når du starter opp igjen på lavkarbo.. Jeg har gode resultater med innlagte sprekker

Jeg har også hatt veldig god erfaring med å tenke igjennom på forhånd at jeg skal ha en kontrollert sprekk, unne meg litt forskjellig. Som oftes har jeg endt opp med ikke å spise mye heller, da det som oftes blir alt for søt.

Kroppen min reagerer ikke noe særlig om jeg spiser enkelte høykarbo ting, slik at dette ikke er noe hinder for meg. Eneste er at jeg kan bli ørlite løs i magen neste dag, men det går fort over.

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 19:08   #8
Egg hver dag
Medlem
 
Egg hver dag sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 134
Egg hver dag er på en erverdig vei

Sv: Hjelp, jeg skal i bryllup

Opprinnelig lagt inn av achillea, her.

Jeg har også hatt veldig god erfaring med å tenke igjennom på forhånd at jeg skal ha en kontrollert sprekk, unne meg litt forskjellig. Som oftes har jeg endt opp med ikke å spise mye heller, da det som oftes blir alt for søt.

Kroppen min reagerer ikke noe særlig om jeg spiser enkelte høykarbo ting, slik at dette ikke er noe hinder for meg. Eneste er at jeg kan bli ørlite løs i magen neste dag, men det går fort over.


Helt enig! Jeg har hatt 2 planlagte sprekker på de 12 ukene jeg til nå har gått på lavkarbo. Den ene sprekken ble det ikke noe av fordi det ikke fristet og jeg fant en løsning (atkins bar i veska) og den andre sprekken varte en hel dag, men gikk overaskende bra. Ingen reaksjoner i magen og vekten gikk litt opp, men fort ned igjen etterpå.
Hvis du går skikkelig inn for det klarer du deg gjennom et bryllup uten en stor sprekk. Spis gjerne middagen, men la poteten og mesteparten av sausen ligge igjen...da er du ganske "safe". Desserten og kakene trenger du ikke spise, drikk kaffen og kos deg med den. Som sagt tidligere så har atkins bar vært min redning i lignende situasjon, den hjelper på både sultfølelsen og sjokoladesuget

__________________
Første delmål:

Egg hver dag er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 19:39   #9
Raffen
Juniormedlem
 
Raffen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 27
Raffen er på en erverdig vei

Sv: Hjelp, jeg skal i bryllup

Tusen takk for masse gode råd! Jeg skal ta alle med meg.
Det blir nok en liten planlagt sprekk, men skal kose meg for min egen del, ikke for å tilfredstille andres forventninger om høflighet. Så får jeg prøve å gjøre plass til litt nøtter i den hemmelige lomma på beltestakken

__________________
Enda ganske ny....

lykken kan du gripe selv

Dagbok
Raffen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins - sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 21:39   #10
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg skal i bryllup

Opprinnelig lagt inn av Raffen, her.

Tusen takk for masse gode råd! Jeg skal ta alle med meg.
Det blir nok en liten planlagt sprekk, men skal kose meg for min egen del, ikke for å tilfredstille andres forventninger om høflighet. Så får jeg prøve å gjøre plass til litt nøtter i den hemmelige lomma på beltestakken


De nøttene angrer du sikkert på at du tok med

Hadde jeg vært deg i det bryllupet, ville jeg fråtset i masse deilig mat og kaker

Jeg har gått ned 26 kilo på litt over et år, å det hadde jeg jammen ikke klart uten et stort antall sprekker...


Kos deg masse i bryllup

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 23:52   #11
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp, jeg skal i bryllup

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

De nøttene angrer du sikkert på at du tok med

Hadde jeg vært deg i det bryllupet, ville jeg fråtset i masse deilig mat og kaker

Jeg har gått ned 26 kilo på litt over et år, å det hadde jeg jammen ikke klart uten et stort antall sprekker...


Kos deg masse i bryllup

Men Raffen har jo ikke lyst til å sprekke! For mange innebærer sprekking/stort inntak av høykarbmat store magesmerter, vektoppgang, vannsamling, hodepine, søtsug og hva verre er.

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 00:17   #12
Raffen
Juniormedlem
 
Raffen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 27
Raffen er på en erverdig vei

Sv: Hjelp, jeg skal i bryllup

Jeg tror nok at jeg skal være moderat i sprekkingen min, ja. Jeg har nok sterke tendenser til å være overfølsom mot sukker, så fråtsing er nok litt dumt for psyken. Selv om jeg forstår poenget, man skal ikke være så streng med seg selv at man gir opp. Jeg tar nok med nøtter i lomma, men skal likevel kose meg med litt dessert og kake
Den fine gyldne middelveien....

__________________
Enda ganske ny....

lykken kan du gripe selv

Dagbok
Raffen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins - sunn fornuft Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Haster... Skal I Bryllup I Dag *Mette* Ketolysekuren 3 22-09-07 15:58
Hjelp! Hotellopphold, bryllup og andre selskapeligheter! Aqua Ketolysekuren 2 27-08-07 13:06
HJELP! Skal i bryllup til helga ... Humle Ketolysekuren 8 15-06-07 16:09
Skal i bryllup, noen gode råd? nita58 Ketolysekuren 5 16-10-06 10:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no