Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Opp i vekt etter ketolyse

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-01-09, 21:40   #1
Sofie29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 20
Sofie29 er på en erverdig vei
Question

Opp i vekt etter ketolyse

Hei
Jeg har etter mye lesing og undersøking funnet ut at jeg skal prøve meg på ketolysekuren.

Det eneste jeg synes er vanskelig å godta er at jeg må spise lavkarb mat resten av livet om jeg ikke vil gå opp i vekt
Dette synes jeg er ganske så trist, jeg mener å aldri kunne kjøpe popcorn på kino eller sjokolade en kveld når en skal kose seg.
Så mitt spørsmål er, hvordan gjør jeg overgang til "normal, sunn" kosthold etter ketolyse? Jeg vil helst ikke følge atkins eller noen andre kurer resten av livet.
Målet mitt nå er å ta av noen kilo og så leve normalt etter det. Hvis jeg lever sunt etter ketolysekuren (masse frukt, grønt, grov brød, spelt etc) med daglig kaloriinntak som ikke overstiger normalen, går jeg opp i vekt uannsett? Er det noen som har erfaring med dette?
Pliz help, dette er sikkelig gledesdreper-tvil jeg har i meg som gjør at jeg tviler på hele effekten av kuren

takk takk til alle som svarer

Sofie29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert:) Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 21:42   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: opp i vekt etter ketolyse

I lindbergh-kuren (=etterpå) er gode utskeielser påkrevd. Det er dagligmaten som teller

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 21:46   #3
indi
Seniormedlem
 
indi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.453
indi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snill

Sv: opp i vekt etter ketolyse

hvis du fortsetter å spise det som i utgangspunktet gjorde at du gikk opp i vekt, etter at du har gått ned, vil du jo gå opp igjen, så logisk og enkelt er jo det...

indi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Himla mye trening og ketogen mat Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 21:54   #4
Sofie29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 20
Sofie29 er på en erverdig vei

Sv: opp i vekt etter ketolyse

jeg er ganske så flink å spise sunt, men de siste 2-3 månedene ble det for mye "samboer-kos" (og da mener jeg ikke sengekos og jeg la på meg. Er så gira til å spise sunt etter ketolyse men er livredd at jeg legger på meg igjen!

Sofie29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert:) Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:11   #5
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: opp i vekt etter ketolyse

Jeg gikk ned 25 kg på atkins for noen år siden, og vendte meg til et lavkarbokosthold som jeg syns var veldig greit. Så plutselig ble livet snudd på hodet og jeg fikk en kjempestressa hverdag. Da gikk jeg tilbake til vanlig "sunt" norsk kosthold, og etter et år hadde alle kiloene kommet tilbake. Jeg lærte mye av det, og skjønte at man ikke kan se på kosthold som en kur - men som noe man velger for seg selv og som er ment å vare resten av livet. Det virker kanskje ekstremt i starten, men jeg lover at du venner deg til det hvis du virkelig gir det en sjans

Det handler ikke om hvor mange kalorier du spiser, men hvilke kalorier du spiser. På et ketogent kosthold kan du spise så mye du orker uten å gå opp i vekt. Deilig

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:33   #6
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: opp i vekt etter ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Sofie29, her.

..hvordan gjør jeg overgang til "normal, sunn" kosthold etter ketolyse?

Ketolysemat er da virkelig normal og sunn mat. Ikke minst, det er god mat!!

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:59   #7
Sofie29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 20
Sofie29 er på en erverdig vei

Sv: opp i vekt etter ketolyse

yes, du har sikker rett men jeg savner så å kunne spise masse frukt feks er ikke såå glad i fet mat, det føles litt unaturlig

I do not know what to do...?
Kanskje vanlig (få kalorier) er riktig diett for meg i såfall...?

Et spørsmål til, hvor mange gram karbohydrater er det vanlig/anbefalt å spise daglig etter endt ketolyse...?

Sofie29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert:) Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 00:21   #8
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: opp i vekt etter ketolyse

Jeg ser at du har mange tanker og tvil rundt dette med ketolyse. Jeg vil anbefale at du rett og slett prøver noen uker. Det er umulig både for deg og andre å vite sikkert på forhånd om du vil trives godt eller dårlig med kuren.

For at du skal ha best mulig sjanse for å få det til, anbefaler jeg at du skaffer deg boken og kosttilskuddene (fåes kjøpt på www.ketolyse.no).

Mange av oss har erfart at man over tid venner seg til et fetere kosthold og får det mye bedre i kroppen, huden osv. Jeg trives veldig godt med ketolysematen, ikke minst at jeg kan være så mett og fornøyd. På mine tidligere lavkalorikurer har jeg alltid opplevd sultfølelsen som et stort problem.

Klarer du å legge bekymringene for hva som skjer etter kuren til side, inntil du har gått ned det du skal, så er vel det best.

Sannsynligvis vil du etter at du har nådd målet ditt kjenne kroppen din så godt at du vet omtrent hvilket nivå av karbohydrater du kan tåle. Og da kan du nok kose deg med frukt og andre godsaker, vet du! Bare ikke i ubegrensede mengder … Men det gjelder vel uansett hvilken kur du følger, at det vil ligge noen restriksjoner?

Og det er vel ikke et og annet kinobesøk med popcorn og sjokolade som skaper problemer for vektvedlikehold, men at vi mister fokus og blir sløve med hverdagsmaten … ikke sant?

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 11:49   #9
Andy
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4
Andy er på en erverdig vei

Sv: opp i vekt etter ketolyse

En ting som er nevt ovenfor er at om du går tilbake til "normale" matvaner, så vil vekten gå opp og. Og tiden etter kuren er faren for å dra på seg mange kg stor. Kroppen husker vekten din og vil prøve å komme tilbake der den var. Jeg mener å huske at man bør ha en vekt over ett år før kroppen anser den som normal og vil bestrebe å holde den.
Jeg gjorde den feilen at jeg gikk tilbake til vanlig kosthold, var ikke meningen, men bare ble slikt grunnet jobb og annet. Og dermed gikk vekten opp igjen. Nå er oppgangen stoppet, og blir vel en ekstra runde med ketolyse for å gå ned igjen, og denne gangen skal jeg ha en plan når jeg går av ketolyse igjen.

Andy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 13:55   #10
Sandy
Medlem
 
Sandy sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 156
Sandy er ny på veien

Sv: opp i vekt etter ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

Jeg ser at du har mange tanker og tvil rundt dette med ketolyse. Jeg vil anbefale at du rett og slett prøver noen uker. Det er umulig både for deg og andre å vite sikkert på forhånd om du vil trives godt eller dårlig med kuren.


Er det ikke dumt å "prøve" Ketolyse???? Så vidt jeg har skjønt, skjer det et stoffskifte med kroppen når man er i ketose, så da er man vel like langt om man bare prøver eller om man fullfører det?? Eller har jeg missforstått helt?

For meg dreier dette seg om en livsstilsendring og holdning til hva man putter i seg. Man kan ikke gå tilbake til gamle vaner når man er "ferdigslanket", men man må finne et kosthold der man holder vekten OG som man kan klare å leve med. Hadde jeg hatt valget på nytt, ville jeg kanskje valgt Fedon idag. Det er lavkarbo, men litt rundere i kantene og kanskje lettere å leve med i etterkant...

__________________




Sandy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 14:14   #11
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Opp i vekt etter ketolyse

Ja, det er ditt valg hvordan du vil leve livet ditt Husk at det ikke bare handler om slanking, men helse. Et offentlig akseptert kosthold som baserer seg på få kalorier og lite fett er direkte unaturlig og skadelig for stoffskiftet ditt. Du kan gå ned i vekt på utallige måter, men vil du være sulten resten av livet?

Og ikke minst når man tenker på at et høyt karbohydratinntak (selv med få kalorier!), og ikke mettet fett, med stor sannsynlighet er årsaken til hjerte-og karsykdom, slag, kreft, diabetes, infertilitet, gallesten, betennelsessykdommer, allergier m.m. Det syns jeg er den beste grunnen til å skifte kosthold...mener ikke å være streng, men det er ikke slik at man bare kan velge seg et kosthold, og så lenge man er slank så er man sunn.

Men jeg forsår også at det er vanskelig å venne seg til fet mat hvis det er uvant. Sier meg enig i at det lønner seg å prøve et ketokosthold, det taper du ikke på. Men du må nok gi det noen uker før du kjenner den virkelige forskjellen

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 14:16   #12
GKS
Medlem
 
GKS sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: I det kalde nord...
Alder: 46
Innlegg: 197
GKS er på en erverdig vei

Sv: Opp i vekt etter ketolyse

Jeg er nå på uke 3 på ketolyse og er storfornøyd med kuren! Både jeg og sambo har det helt supert med det nye kostholdet vårt. Vi ser ikke på dette som en slankekur men en varig livsstilendring. Når vi er ferdig med ketolysekuren kommer vi til å gå gradvis over til mere karber og da minske på fettet. Mener at om man går inn for å beholde den nye vekta etter endt kur så klarer man det fint! Det er jo hva du velger å putte i munnen etter endt kur som har noe å si for en evt vektoppgang. Det betyr ikke det at du ikke kan skeie ut av og til med popcorn og sjokolade, så lenge det ikke er noe du gjør daglig.

Ønsker deg masse lykke til!

__________________



GKS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 30-50 pr dag. Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 22:57   #13
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: opp i vekt etter ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Sandy, her.

Er det ikke dumt å "prøve" Ketolyse???? Så vidt jeg har skjønt, skjer det et stoffskifte med kroppen når man er i ketose, så da er man vel like langt om man bare prøver eller om man fullfører det?? Eller har jeg missforstått helt?

Det var på grunn av hennes usikkerhet mht om hun kunne trives med ketolysematen jeg foreslo at hun kunne "prøve noen uker". De fleste venner seg vel til maten og finner løsninger, når de først er i gang. Og hvis en ikke trives med ketolyse, er det vel ikke noen stor sak å slutte? Poenget mitt var bare at hun burde gi ketolysekuren en sjanse, i steden for å avvise den på forhånd.

Opprinnelig lagt inn av Sandy, her.

For meg dreier dette seg om en livsstilsendring og holdning til hva man putter i seg. Man kan ikke gå tilbake til gamle vaner når man er "ferdigslanket", men man må finne et kosthold der man holder vekten OG som man kan klare å leve med. Hadde jeg hatt valget på nytt, ville jeg kanskje valgt Fedon idag. Det er lavkarbo, men litt rundere i kantene og kanskje lettere å leve med i etterkant...

Enig i at dette med lavkarbodiett er en livsstilsendring. Men jeg er litt usikker på hva du mener med at Fedon kunne være lettere å leve med i etterkant enn ketolysekuren? Er det stor forskjell mellom Fedon og Torkil på kostholdet for de som har nådd målet sitt? Trodde det var ganske likt?

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 08:05   #14
Sandy
Medlem
 
Sandy sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 156
Sandy er ny på veien

Sv: opp i vekt etter ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

Det var på grunn av hennes usikkerhet mht om hun kunne trives med ketolysematen jeg foreslo at hun kunne "prøve noen uker". De fleste venner seg vel til maten og finner løsninger, når de først er i gang. Og hvis en ikke trives med ketolyse, er det vel ikke noen stor sak å slutte? Poenget mitt var bare at hun burde gi ketolysekuren en sjanse, i steden for å avvise den på forhånd.

Skjønner hva du mener, men jeg tror det er dumt å prøve hvis man er redd for endringene det gjør med kroppen (med tanke på stoffskiftet som skjer). I boken står det at det kan ta opptil 2 år (!!!) og venne kroppen til mer karbohydrater igjen OG at det er lett å legge på seg etter endt kur hvis man begynner å spise som før - noe jeg selv har følt på. Jeg var ikke i ketose i mer enn ca 3-4 uker, og har blitt veldig vàr på kh i etterkant og må passe veldig på. Men som sagt, jeg ser hva som er best for kroppen min, og har tenkt å leve lavkarbo videre, me dnoen få utskeielser i ny og ne

__________________




Sandy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 08:59   #15
ecli
Medlem
 
ecli sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 101
ecli er på en erverdig vei

Sv: Opp i vekt etter ketolyse

Jeg gikk på ketolyse i 5mndr juli-desember, og trappa ned nå i desember-januar (hmm...noe kjapp nedtrapping før jula kanskje).
Jeg har ikke bannlyst poteter/pasta/ris lenger, men jeg spiser *mye* mindre av det enn jeg gjorde ved måltider tidligere. Fokus er, som under ketolysekuren kjøtt/fisk/kylling og grønnsaker. Har spist frukt, men ikke hevet i meg to epler på en gang Har oxo spist godteri (sjokkis, potetgull) ved et par anledninger, men igjen i mindre mengder enn før - litt mer bevisst på at jeg ikke trenger å mumse i meg alt
Har fortsatt med samme trening som før/under ketolysekuren. Har ikke mista muskler, har heller blitt sterkere.

OG: Jeg har fortsatt å gå ned! Mista 1kg før jul, og 1kg iløpet av jula(!). Samt at jeg har fortsatt å gå inn i cm; må stadig kjøpe nye bukser, eller i det minste innse at den buksa for 1mnd siden er blitt *litt* stor allerede...

Som sagt så har jeg ikke karbotelling, men jeg tenker kostholdet mitt nå er ala Lindberg, uten at jeg har satsa bevisst på det; tankegangen som ble innprenta i hodet mitt iløpet av ketolysen har vel gjort sitt

Så det kommer an på hva du mener med "lavkarb mat" når du spør om du må leve på det resten av livet...

__________________


ecli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, nå egenkomponert Svar med sitat
Svar

Emneord
opp i vekt


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan alle gå ned i vekt på ketolyse? Betty Boop Ketolysekuren 20 13-01-08 16:20
OE etter ketolyse? Linn H Optimal Ernæring 5 01-10-07 10:33
Ketolyse - når etter fødsel? timich Ketolysekuren 1 20-05-07 20:29
Gikk ned i vekt etter STOR utskeielse melene Lavkarbo generelt 14 03-09-04 11:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no