Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Gått opp i vekt etter god periode

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-06-09, 19:33   #1
Snart40
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 7
Snart40 er på en erverdig vei

Gått opp i vekt etter god periode

Hei.

Beklager dersom overskriften er noe overdrevet, men den er like fullt sann.

Jeg gikk i fjor sommer gjennom kur og kiloene forsvant på relativt kort tid. utover høsten etablerte jeg meg på en vekt på ca 67-68 kg, enkelte dager på 66-tallet, andre dager rundt 68. Men generelt lå jeg på 67, en vekt jeg lærte meg å trives med.

Kostholdet var noenlunde greit med fast salatlunsj og ellers karbofattig middag (ikke karbofri).

Ble dessverre litt bråkjekk en periode i vinter (februar/mars) hvor jeg la inn noen karborike økter innimellom, men ikke oftere enn en gang annenhver uke. Da begynte ting å skje. Skal sies at jeg i samme periode skiftet jobb, og dette resulterte i at min faste lunsj-salat forsvant. De siste månedene har jeg ikke spist lunsj, men kun karbofattig middag.

Poenget er at jeg nå har gått opp i vekt til 69-70. Helt umulig å gå ned igjen. Fortsatt karbofattig mat generelt sett, uten lunsj, men vekta vil rett og slett ikke ned. Vi snakker måneder... Dette resulterer igjen i at jeg nesten ikke spiser lenger, har flere fastedager i uka hvor det kun går i kaffe og evt noen mandelnøtter og Atkins-barer, men vekta vil ikke ned!!! Har forsøkt med ny kur (14 dager Atkins), men vekta vil ikke ned!!! Fortsatt 69-70!

Ingen krise selvsagt at vekta er 69-70 når jeg forrige sommer var over 80, men likefullt er det tøft psykisk siden jeg hadde et halvt år på 67 pluss/minus.

Anyone? Er det lunsjen min som må på plass igjen? Andre meninger? Aktivitetsnivået er ikke endret til tross for ny jobb.

Snart40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fra Atkins til generell lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 19:53   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Gått opp i vekt etter god periode

Det første om slår meg er at lunchen bør på plass igjen

For slik du beskriver det, så spiser du ikke noe før middag(vanligvis)?

Jeg tror rett og slett at kroppen din da vil spare på det den får, fordi den blir gående for lenge uten mat og næring.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 10:19   #3
Liv:)
Medlem
 
Liv:) sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Alder: 38
Innlegg: 172
Liv:) er ny på veien

Sv: Gått opp i vekt etter god periode

Men hvorfor i alle dager har du "fastedager" med atkinsbar? Det hjelper jo i hvert fall ikke.

__________________


Liv:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generell Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 10:30   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Gått opp i vekt etter god periode

Men du må da spise, det går ikke an å sulte seg ned i vekt på lavkarbo. Og i allefall ikke spise atkinsbarer flere ganger i uka. Det er jo sukker selv om det er kunstig og kunstig søtning er jo kjent for å være en vektstopper.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 10:51   #5
Snart40
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 7
Snart40 er på en erverdig vei

Sv: Gått opp i vekt etter god periode

Jeg vil ikke påstå at jeg har bevisste fastedager. Disse kommer heller som et resultat av badevekta. 70-grensen er liksom "smertegrensen" psykologisk sett, og hver gang jeg veier meg (veier meg 1-2 ganger i uka), og vekta er 70 eller mer, da er det naturlig å tro at man må spise mindre for å komme seg under 70 igjen...

Jeg har vel havnet i en eller annen "ond sirkel", hvor kostholdet blir lagt til side siden all mat og drikke har vekt i seg selv osv... Dermed føles det litt som at jeg går opp i vekt hver gang jeg putter noe i munnen.

Når det gjelder Atkins-barer så er disse en substitutt for middag siden disse ikke inneholder alt for mye karber. Og det er ikke ofte disse konsumeres, bare så det er sagt.

Jeg vil tro at jeg må begynne å spise oftere (flere ganger om dagen inkl lunsj) og selvsagt karbofattig. Spørsmålet da er om jeg går enda noen kilo opp før jeg evt går ned igjen.

Snart40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fra Atkins til generell lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 11:33   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Gått opp i vekt etter god periode

Siden det tydeligvis er Atkins du har fulgt, så kanskje du skal ta induksjonen på nytt og spise KUN det som på på tillatte-lista og spise det det står at man SKAL spise.

Jeg har ikke noe tro på at man går ned i vekt fordi man kutter ut mat, det du helt sikkert gjør er å klusse med forbrenningen og forvirrer kroppen.

Jeg spiser dobbelt så mye nå som jeg gjorde i vinter, og da la jeg på meg flere kilo i måneden, nå går jeg ned flere kilo i måneden Lavkarbo virker når man gir det en sjanse og spiser seg mett. Sulte seg ned i vekt er for kaloritellere, ikke karbotellere

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 13:30   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gått opp i vekt etter god periode

Atkinsbarene innholder ikke så mye karber, men de innholder MYE annet rart. Blandt annet søtstoffer som før kroppen til å tviholde på vann f.eks.

Noe som derimot ikke inneholder karber er jo
Kjøtt, koteletter, kylling, egg, fisk... Dessuten bør man ha en liten karbokildei hvert måltid. I tillegg til fett.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 12:18   #8
Snart40
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 7
Snart40 er på en erverdig vei

Sv: Gått opp i vekt etter god periode

Hei igjen.

En liten oppdatering i mitt lille "problem".

Hmmmm, nå er jeg en smule fortvilet kan man si. Har tatt rådene deres til følge, lunsjen er tilbake, og også middag. Alt er nesten karbofritt og Atkins-barer og annet "snacks" er fullstendig kuttet ut. Har holdt dette kostholdet nå i tre uker. Karboinntaket pr dag varierer mellom 10g og 30g (max!).

Vekt i dag tidlig: 71 kg !!!

Er kroppen min så totalt ute av lage? Jeg har altså gått opp ytterligere etter innføringen av det normale lavkarbokostholdet igjen.

Jeg skal bite tenna sammen og kjøre på videre, kanskje ting vil endre seg jo lenger tid som går. Men skal ærlig innrømme at det var et slag i trynet da badevekten gjorde narr av meg i dag tidlig.

Snart40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fra Atkins til generell lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 12:28   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gått opp i vekt etter god periode

kanskje du kan sette inn eksempel på dagsmeny de siste dagene? Så er det lettere å se mer eksakt hav som kan være fellen.
Forøvrig samler mange (inkl meg! ) endel vann i kroppen når det er sommer og varmt. Eller hvis man spiser spekemat o.l.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 12:32   #10
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Gått opp i vekt etter god periode

Jeg tror tålmodighet er tingen her. Kroppen din er sikkert forvirret etter fasting og lite mat i perioder. Derfor tar den kanskje vare på dette de siste tre ukene i redsel for trangere tider. Jeg tror at dersom du tar det litt med ro, puster med magen og spiser deilig lavkarbomat og holder deg unna alt unødvendig (kunstig søtede ting, ting du spiser selv om du ikke er sulten, men kanskje bare fordi du har lyst på noe), så vil vekten regulere seg etterhvert. Men når man har så lite ekstra som deg, så vil ikke kroppen gå ned mye på kort tid. Men over tid, så vil den regulere seg ned til normalvektig.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 13:25   #11
Snart40
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 7
Snart40 er på en erverdig vei

Sv: Gått opp i vekt etter god periode

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

kanskje du kan sette inn eksempel på dagsmeny de siste dagene? Så er det lettere å se mer eksakt hav som kan være fellen.
Forøvrig samler mange (inkl meg! ) endel vann i kroppen når det er sommer og varmt. Eller hvis man spiser spekemat o.l.

Tja, jeg spiser salat til lunsj (revet ost, salat, sjampinjong (korrekt stavet?), minimais (ikke vanlig mais), skinke, egg). En vanlig prosjon.

Middag er som regel: kjøttdeig, minimais, sjampinjong (?), tacosaus medium (5,5g karb pr 100g), eventuelt biff, kotelett, annet kjøtt av ymse slag, kylling, kyllingvinger, og da gjerne med tilbehør i form av saus (sjekker alltid karb-innhold på pakka). Fisk er for øvrig ingen favoritt...

Snart40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fra Atkins til generell lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 17:26   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Gått opp i vekt etter god periode

Kan forsåvidt se ut som om du spiser litt lite fett i forhold til at du ligger så lavt på karbene!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 17:41   #13
Mt2t
Medlem
 
Mt2t sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Telemark
Innlegg: 215
Mt2t er ny på veien

Sv: Gått opp i vekt etter god periode

Får du i deg mye søtningstoffer i form av lettbrus e.l.? Jeg merker at vekten stagnerer når jeg får i meg dette.

Forøvrig tror jeg kroppen din er inne i en sparemodus etter å ha fått for lite mat i lengre periode. Få i deg litt mer fett, gjerne fra morgenen av, drikk nok vann og lite kaffe, og ta tiden til hjelp.

Lykke til

__________________


Start 17.06.09
Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26533
Mt2t er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hatt min første uke og jeg har gått OPP i vekt- HJELP ME-mamma Spørsmål og svar 8 05-03-09 18:37
Gått OPP i vekt! Labomba Lavkarbo generelt 15 27-01-09 14:48
Opp i vekt etter ketolyse Sofie29 Ketolysekuren 14 27-01-09 08:59
Har gått noe opp i vekt. Noen tips? terry Lavkarbo generelt 1 05-03-08 12:30
Gikk ned i vekt etter STOR utskeielse melene Lavkarbo generelt 14 03-09-04 11:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no