Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Kokte grønnsaker

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-02-07, 16:18   #1
Håkon
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 7
Håkon er på en erverdig vei

Kokte grønnsaker

Hallo folkens!

Jeg er ny her og tenkte å spørre om noe jeg har lurt på lenge. Det er egentlig et generelt lavkarbospørsmål, men siden jeg har valgt meg til Skaldeman-gjengen, legger jeg spørsmålet inn her.

Blir det flere lette karbohydrater i grønnsakene dersom man koker dem? Brokkoli for eksempel har 3,1 % karbohydrater (uten fiber). Skjer det noe med det prosenttallet om man koker brokkolien sønder og sammen? Den blir jo i hvert fall lettere fordøyelig.

Jeg aner at dette er et potensielt idiotisk spørsmål, men pytt.

Håkon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo uten ketose Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 17:27   #2
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Kokte grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Håkon, her.

Hallo folkens!

Jeg er ny her og tenkte å spørre om noe jeg har lurt på lenge. Det er egentlig et generelt lavkarbospørsmål, men siden jeg har valgt meg til Skaldeman-gjengen, legger jeg spørsmålet inn her.

Blir det flere lette karbohydrater i grønnsakene dersom man koker dem? Brokkoli for eksempel har 3,1 % karbohydrater (uten fiber). Skjer det noe med det prosenttallet om man koker brokkolien sønder og sammen? Den blir jo i hvert fall lettere fordøyelig.

Jeg aner at dette er et potensielt idiotisk spørsmål, men pytt.

Ikke idiotisl spmål.
Jeg TROR ikke det endrer mengden karbohydrater, men opptageligheten. De eksisterende karbene, blir raskere. Behandlede varer endrer ofte GI. Men koking kan gi langsommere GI også...f.eks havregryn. Som kokt grøt, er de langsommere enn rå.

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 17:47   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kokte grønnsaker

Karber i grønnsaker etc. skal alltid regnes i rå/uforedlet tilstand. Karbemengden er den samme uansett, men koker man kan de få høyere vanninnhold og bl.a bli tyngre, - eller steking da kan de miste vann og bli lettere - bl.a. Det er så mange variabler, - alt etter hvordan man behandler maten/tilsetter - hva den veier, - så derfor....

GI kan forandre seg etter "behandling".....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 08:45   #4
Håkon
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 7
Håkon er på en erverdig vei

Sv: Kokte grønnsaker

Jepp, ok. Jeg tror vel at jeg konkluderer med at det ikke er et stort problem. Mange takk for svar!

Håkon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo uten ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mye mindre næring i frukt og grønnsaker nå enn før Iset Lavkarbo generelt 16 06-12-10 17:38
Grønnsaker og fett Fjonken Atkins kosthold 3 09-04-06 19:11
Hvordan få barn til å spise grønnsaker?? lotte Barns kosthold 34 11-05-05 14:09
Grønnsaker Nille Type O 0 11-12-04 00:26
For mye grønnsaker? Vippa Induksjonen 2 13-04-04 11:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no