Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Teste insulinintoleranse

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-11-12, 00:35   #1
Blåbærpiken
Medlem
 
Blåbærpiken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Hvor: Akershus
Innlegg: 90
Blåbærpiken er på en erverdig vei

Teste insulinintoleranse

Hei

Dersom man skal testes for insulin intolerans, må det da gjøres mens man er på et "normalt" kosthold, eller kan det også gjøres mens man er på lavkarbo (ketose)?

__________________
Blåbærpiken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 08:13   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Teste insulinintoleranse

Mener du insulinresistens?
Og tenker du da på blodprøven c- peptid eller denne testen der du drikker sukkervann?

For c- peptid- blodprøven er det best om du lever "normalt", selv om den vil gi utslag om du er veldig resistent uansett.

For sukkervann- testen spiller det ingen rolle, for da testes din evne til å takle glukose der og da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 11:16   #3
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Teste insulinintoleranse

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

testen der du drikker sukkervann?

Drikke sukkervann...... den liker jeg IKKE! Har tatt den et par ganger, og spekulerer på hva den kan fortelle. Jeg ser du skriver at den ser hvordan man takler glukose der og da. Som betyr hva? Kan du utdype det nærmere for en legdame uten annen helsebakgrunn enn et par førstehjelpskurs?

Jeg har forstått at det handler om å se om man er disponibel for diabetes (som om ikke kroppsfasong og overvekt sier nok om det). Hva da når jeg/vi går ned i vekt; kan denne testen være like aktuell??

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 11:52   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Teste insulinintoleranse

En glukosetoleransetst innebærer at man får målt fastende blodsukker før en drikker en nøye oppmålt mengde sukker og så måles blodsukkeret etter en tidstabell i etterkant.
Først og fremst ser man hvor høyt blodsukkeret blir etter inntaket, evnt også hvor lang tid det tar før det når maks! Maks sier noe om hvordan kroppen din reagerer på tilførsel av sukker/glukose.
Så ser man hvor godt kroppen/insulinet ditt klarer å slå ned blodsukkeret igjen. Jo lenger tid det tar, jo dårligere takler kroppen det. Helst skal blodsukkeret være tilnærmet normalt igjen innen 2 timer.
Det er nemlig så og si umulig å måle insulin i blodet nøyaktig, så man velger andre parametre!
Hvordan man velger å tolke resultatet avhenger litt av hva man ser etter, men dette er altså brukt både til å teste for diabetes2 og glukoseintoleranse! Man kan nemlig fint få diabetes2 eller være glukoseintolerant selv om man er både sunn og/eller slank! Gener og anlegg har mye å si i dette tilfelle!

Går man greit ned i vekt, er det liten vits å holde på med sånne tester. Spiser man derimot så "riktig" man kan og vekttapet uteblir over måneder, kan man nok ha nytte av å finne ut om men er glukoseintolerant.

Håper det hjalp litt! Bare spør mer om jeg var uklar!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 17:01   #5
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Teste insulinintoleranse

takk Kitt! Det var veldig oppklarende! Jeg hadde håpet å slippe disse sukkerdrikkene; sist gikk jeg på LK og ble fryktelig kvalm og uvel - husker ikke resultatet men mener at jeg ikke umiddelbart var i faresonen annet enn alle disse kiloene jeg drasset rundt med. Fikk tilbud om et kostholdskurs etterpå, hvor jeg skulle lære om et optimalt kosthold (slik helsemyndightene anbefalte) for å gå ned i vekt. Som om jeg ikke hadde prøvd den type kosthold i 25 år liksom. Det skulle tatt seg ut på et sånt kurs å komme trekkende med cocosaglasset og erklære det som beste maten ever

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 08-11-12, 21:04   #6
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Teste insulinintoleranse

Nja, det virker som om kroppen trapper ned beredskapen mot store mengder raske karbohydrater etter lengre tid med lavkarbokosthold, og det vil da slå feil ut i en slik "sukkervannstest".
Den blir med andre ord ikke i stand til å reagere like raskt og kraftig da som hvis man hadde spist vanlig mat (les høykarbo).
Den trenger jo ikke det hvis man spiser lavkarbokost, tross alt

Skal man ta en slik test skal man visstnok spise vanlig mat i en tid, kanskje en uke eller mer på forhånd for å få kroppen inn i denne alarmberedskapen igjen, ellers vil testen gi feil resultater.

Annika Dahlqvist hadde i følge en slik test fått diabetes, enda hun hadde gått på lavkarbo i lang tid.
http://blogg.passagen.se/dahlqvistan...odsockerserier

Kostdoktorn skrev også litt om den testen:
http://www.kostdoktorn.se/annika-dah...inte-diabetes/

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 20:37   #7
Storemy
Juniormedlem
 
Storemy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 44
Storemy har en fantastisk aura rundt segStoremy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Teste insulinintoleranse

Hei.. Jeg synes jeg kan merke om jeg har ingen eller litt eller høyt insulinnivå i kroppen, ved å se på leddene på hendene. Er de vanlig hudfargede med mange folder over leddene, er insulinet lavt. Er fingerleddene hvite med få folder har jeg høyt insulinnivå. Med overganger ved moderat insulinheving. C-peptidprøvetallet viser hvor stressa kroppen er i forhold til insulinproduksjonen. Jo lavere tall, jo bedre, f.eks 400 til 700.. Er det høyere enn 1500, så jobber kroppen på høygir med blodsukkerkontrollen.

Storemy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse vanligvis, nå 50-70 gr karbo.. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no