Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Konsentrasjon og hukommelse

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-01-11, 14:18   #1
mandag17
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfold
Innlegg: 10
mandag17 er på en erverdig vei

Konsentrasjon og hukommelse

Er det sant at lavkarbo diett kan gå ut over konsentrasjon og hukommelse?? Noen som vet? Har hørt noen "rykter" om dette, men vet ikke hvor det stammer fra.

__________________



mandag17 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 14:22   #2
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: konsentrasjon og hukommelse

Opprinnelig lagt inn av mandag17, her.

Er det sant at lavkarbo diett kan gå ut over konsentrasjon og hukommelse?? Noen som vet? Har hørt noen "rykter" om dette, men vet ikke hvor det stammer fra.

Jeg opplever det, hvis jeg spiser for lite mat.
Men spiser jeg når jeg er sulten og spiser meg mett så er ikke det et problem.

Men at det skulle gå ut over hukommelsen av andre grunner, det er ikke et rykte jeg har hørt :-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 15:05   #3
mandag17
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfold
Innlegg: 10
mandag17 er på en erverdig vei

Sv: Konsentrasjon og hukommelse

tror vennen min refererte til en artikkel i vg eller dagbladet. Blir litt bekymret da jeg (tilfeldig eller ikke) har hatt problemer med konsentrasjonen i det siste.

__________________



mandag17 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 15:32   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Konsentrasjon og hukommelse

Opprinnelig lagt inn av mandag17, her.

tror vennen min refererte til en artikkel i vg eller dagbladet. Blir litt bekymret da jeg (tilfeldig eller ikke) har hatt problemer med konsentrasjonen i det siste.

Jeg tror ikke du skal stole så voldsomt på artikler fra VG eller Blabla når det gjelder lavkarbo...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 15:50   #5
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Konsentrasjon og hukommelse

VG eller Dagbladet er ikke en ordentlig kilde i min bok. Om noen truer meg med "vitenskap" fra VG så får de lite annet enn himling med øynene til svar. Tilbake til temaet. I mine første uker på lavkarbo kjente jeg godt at hodet ikke klarte å følge helt med, jeg klarte ikke å konsentrere meg ordentlig. Dette var såpass mye at jeg dret meg skikkelig på en muntlig eksamen (dvs, det gikk egentlig kjempebra karaktermessig, men ikke bra NOK). Etter dette så jeg meg nødt til å ta pause i noen uker til eksamensperioden var ferdig. Har ikke merket noe til det samme etterpå, og hele greia kan jo bare ha vært en tilfeldighet

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 16:35   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Konsentrasjon og hukommelse

Jada, dagbladet eller vg hadde en sånn sjokkforside for ikke så lenge siden med "Lavkarbo skader hjernen!!!" i krigstyper. Det er ikke så mye sannhet i det. Problemet med mange slike "tester" er at de bare går over en uke eller to, og det er jo veldig vanlig - og veldig naturlig - å være ganske pjusk i overgangsfasen. Det blir feil å dømme lavkarbokostholdet på grunn av hvordan man har det når man rett og slett har sukker/stivelse-abstinenser.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 17:53   #7
sidn
Juniormedlem
 
sidn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 23
sidn er på en erverdig vei

Sv: Konsentrasjon og hukommelse

Heisann,

gjerne litt tidlig for min del å konkludere etter bare noen uker på dette, men min erfaring så langt er faktisk litt motsatt. Var litt uggen de første par dagene, men det har sikkert mest med sjokket det nye kostholdet hadde på kroppen å gjøre. Faktisk opplever jeg å være mye mer konsentrert og fokusert og mindre trøtt enn før. Har i mange år hatt en mistanke om at mye karbohydrater, særlig i form av brød, pasta osv ikke har vært helt optimalt for meg, men hadde ikke helt troen på at jeg kom til å klare å være uten. Er jo så glad i slik mat Men effekten av karboreduksjonen gjør savnet av slik mat mye mindre...

__________________


sidn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:45   #8
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Konsentrasjon og hukommelse

Jeg hadde vansker med å konsentrere meg og tenke "klart" om jeg lå under 15 karber, økte med grønnsaker, etter det gikk det finfint! Dette tror jeg er svært individuelt og gjelder slett ikke alle. Mange her inne feks har jo levd på ketolyse i evigheter uten problemerFarlig kanjeg ikke tenke meg at det er å ligge lavt i karber, Vg og Dagblad ser ikke jeg heller på som seriøse kilder.

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:51   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Konsentrasjon og hukommelse

Opprinnelig lagt inn av streber, her.

Jeg hadde vansker med å konsentrere meg og tenke "klart" om jeg lå under 15 karber, økte med grønnsaker, etter det gikk det finfint! Dette tror jeg er svært individuelt og gjelder slett ikke alle. Mange her inne feks har jo levd på ketolyse i evigheter uten problemerFarlig kanjeg ikke tenke meg at det er å ligge lavt i karber, Vg og Dagblad ser ikke jeg heller på som seriøse kilder.

Jeg kan heller ikke være under 15... Da blir jeg megapusk...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 20:41   #10
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Konsentrasjon og hukommelse

Ja, he he-helt merkelig hvordan det funker slik på oss og går fint for mange andre

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 10:14   #11
Lissi80
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 190
Lissi80 er på en erverdig vei

Sv: Konsentrasjon og hukommelse

Jeg skal nok innrømme at jeg opplever dette fra tid til annen. Noen dager er jeg ikke helt med og kan "gå rundt meg selv flere ganger" til jeg plutselig kommer på hva det var jeg skulle gjøre Jeg glemmer også fortere hvor jeg har lagt fra meg mobilen, veska og sånne småting. Men jeg er bare på tredje uka med lavkarbo, såå antar det stabiliserer seg etterhvert

Forsiden på dagbladet var forøvrig: "Lavkarbo gjør deg glemsk"

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 11:49   #12
mandag17
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfold
Innlegg: 10
mandag17 er på en erverdig vei

Sv: Konsentrasjon og hukommelse

Takk for fine svar. Skal prøve å eksperimentere litt med mengden karbohydrater. Kanskje noe i det at også dette er individuelt og at man må finne sin egen grense når det gjelder antall gram karbohydrater.... Har ikke lyst til å slutte (har holdt på i snart et halvt år) og ser jo vekttap og redusert psoriasis som veldig oppmuntrende tegn på at dette også er bra

__________________



mandag17 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 12:51   #13
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Konsentrasjon og hukommelse

Opprinnelig lagt inn av Lissi80, her.

Jeg skal nok innrømme at jeg opplever dette fra tid til annen. Noen dager er jeg ikke helt med og kan "gå rundt meg selv flere ganger" til jeg plutselig kommer på hva det var jeg skulle gjøre Jeg glemmer også fortere hvor jeg har lagt fra meg mobilen, veska og sånne småting. Men jeg er bare på tredje uka med lavkarbo, såå antar det stabiliserer seg etterhvert

Forsiden på dagbladet var forøvrig: "Lavkarbo gjør deg glemsk"

sånn som du beskriver, var jeg på høykarbo

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 13:00   #14
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Konsentrasjon og hukommelse

jeg er og blir et surre huet så jeg merker ikke forskjell

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no