Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Lavkarbo - alene eller sammen?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-05-10, 15:05   #1
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Lavkarbo - alene eller sammen?

Dere som ikke bor alene; lever hele husholdet lavkarbo?

Her i huset har det blitt sånn... (vi levde aldri høy-karbo så det var liksom ikke vanskelig).

Om de IKKE lever lavkarbo med dere - hva er i så fall grunnen?

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 15:36   #2
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Jeg skal nå begynne på lavkarbo, har gradvis gått over det, samboeren min gjør det ikke. Hvorfor det? Fordi jeg ikke bestemmer over han og han må finne ut hva som er best for ham.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 16:00   #3
Myrull
Medlem
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: barteby
Innlegg: 367
Myrull er ny på veien

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Mannen og ungen spiser vanlig her, men de har jo smakt på ting jeg lager som er lavkarbo å de spiser ofte det samme som meg bare med ris til f.eks.

__________________


Dame med PCOS som vil spise seg frisk!
BLOGGEN
Myrull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 16:12   #4
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Opprinnelig lagt inn av Myrull, her.

Mannen og ungen spiser vanlig her, men de har jo smakt på ting jeg lager som er lavkarbo å de spiser ofte det samme som meg bare med ris til f.eks.

Men hvorfor skal de ha ris ved siden av?

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 16:47   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Men hvorfor skal de ha ris ved siden av?

Fordi de vil? Det gjør ingenting å spise litt ris til middagen, spesielt ikke fullkornris, om man ikke skal ned i vekt synes jeg. Her i huset er det kun mannen min som er overvektig, så han er ganske strikt med lavkarbo, jeg og våre to barn spiser gjerne litt fullkornris eller fullkornpasta til middagen, men også like gjerne blomkålmos eller brokkoli i stedet. Alt etter hva vi har lyst på. Vi spiser også frukt og kan godt spise litt vanlig godteri i helgen, selv om mannen min ikke rører det. Vi ønsker å leve så normalt som mulig, uten fokus på "skadelig mat", men samtidig leve sunt og bra.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 17:04   #6
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Opprinnelig lagt inn av Myrull, her.

Mannen og ungen spiser vanlig her, men de har jo smakt på ting jeg lager som er lavkarbo å de spiser ofte det samme som meg bare med ris til f.eks.

Samme her. Jeg tar utgangspunkt i lavkarbo hovedrett og legger til om de ønsker noe mer, ofte gjør de ikke det.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 17:24   #7
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Fordi de vil?

Det var det jeg ville frem til...om det var fordi de ville det eller om det var av gammel vane..eller for å drøye hovedmåltidet osv.

Her spiser ikke mann og barn ris og pasta om de kan slippe liksom...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 17:27   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Hehe jeg er gift med en italiener, så ungene har fått pasta inn med morsmelka.
Nå spiser han ikke pasta selv da, annet enn når vi er hos svigers og de serverer det, men ungene ELSKER det. Så vi har det av og til.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 18:04   #9
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Hos oss er det bare jeg som spiser lavkarbo, mens fruen og ungene fråtser i pizza,pannekaker og lignende.

Årsaken er at fruen er fullstendig uinteressert i kosthold og matlaging.
Jeg er interessert i kosthold, men enda mindre interessert i matlaging enn fruen.

Resultatet er at vi velger enkle løsninger. Jeg styrer min mat og fruen lager mat til seg og barna.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 18:09   #10
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Jeg startet som lavkarber noen måneder før kjæresten. Han ble interessert i kostholdet etterhvert og begynte i august i fjor.
Jeg syns det er kjekt, mye lettere å lage samme mat til begge

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 18:19   #11
Sisteinnsats
Medlem
 
Sisteinnsats sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 249
Sisteinnsats er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Jeg er alene med tre barn, og de får velge om de vil ha pasta, ris eller poteter til retter det før var vanlig hos oss. Ofte vil de ikke det, men noen ganger synes de det er godt.
Når vi griller f.eks. og jeg kun spiser kjøtt og salat synes de det er godt med en bakt potet i tillegg. Eller til kjøttdeigretter vil de ha pasta.

De spiser også vanlig brød med pålegg, müsli, Havrefras o.l., og drikker melk.
De får lørdagsgodt og snacks, og kan få en bolle i ny og ne.

__________________


Sisteinnsats er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 18:24   #12
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Her er det bare jeg som lever lavkarbo, rett og slett fordi de vil har ris, pasta og brød. Men det er klart de blir jo påvirket av at jeg spiser andre ting enn brød så det blir en slik snikinnføring i lavkarbo uten at de registrerer det.

Dersom jeg lager middag flere dager etter hverandre uten ris, pasta eller poteter så blir det litt protester. Er ikke så lett å vende om på ungdommene i huset selvom jeg forklarer hvorfor.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 18:28   #13
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Jeg har jo en fordel i at det er JEG som lager maten...og at guttene er for små til å klage på hva som blir servert...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 18:40   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Samboeren min spiser den maten han får (spiser middagsrester til lunch og middag hjemme) Bortsett fra det så spiser han vel ganske høykarbo. Type potetgull, godteri, øl, pizza når jeg ikke er hjemme osv. Så en gylden middelvei?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 18:48   #15
Dortemor
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Hedemarken
Innlegg: 124
Dortemor er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Når jeg lager mat, blir det lavkarbo på alle. Når mannen lager mat, blir det nok litt mer karbo, men han har oppdaget at fruen i huset er mye mer stabil i humøret på lavkarbo, så han lager egentlig lavkarbo-mat med litt ekstra attåt. Vi har tre tenåringer i huset, og de ordner seg endel mat sjøl, og da er det nok ikke bestandig det blir lavkarbo. Men de har skjønt at det kan være lurt å begrense seg litt ikke minst med tanke på humøret og overskudd generelt. Så kanskje vi blir lavkarbo-tilhengere hele gjengen etterhvert Har ihvertfall ikke mottatt klager på maten enda Er uansett døv når det gjelder mat-klager... så kanskje de har prøvd uten at jeg har hørt det Har forresten holdt på et halvt år cirka med endel prøving og feiling underveis. Veien blir til mens man går..

__________________


Dortemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 22:09   #16
Idamor
Medlem
 
Idamor sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 38
Innlegg: 200
Idamor er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Her er det jeg som lager maten, og gubben spiser det han får han. Slik som i dag spiste vi biff, salat og bernaisesaus. Og jeg hadde i tillegg soppstuing til meg selv (han liker ikke sopp). Og før hadde vi også spist gratinerte poteter. Og hadde han villet ha det, så hadde jeg også laget det til ham. Men han syns det var greit uten så da er det ikke noe problem liksom.

Men gubben spiser vanlig brød, pålegg og slike ting jeg også spiste før, mens jeg gjør mitt beste for å la være. :-)

__________________
Gravid som prøver å komme tilbake til lavkarbo...
Idamor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 22:14   #17
Atir
Medlem
 
Atir sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 298
Atir er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Jeg lager middagen og den blir lavkarbo og han får en potet til. Han spiser speltbrød til frokost og lunsj, jeg spiser ikke brød, men egg og bacon til frokost og salat med fett og en proteinkilde til lunsj.

__________________


Atir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 23:04   #18
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Her er jeg den eneste som går lavkarbo, resten av familien driter i kostholdet og fortsetter å propper seg på karbs. De er litt skeptiske på kostholdet. Så jeg lager middagen selv. Så får de lage sin egen mat eller legger på potet, ris i tillegg til hovedretten som jeg pleier å lage.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 08:38   #19
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Man skulle jo på en måte tro at det var mest naturlig å "misjonere" hjemme rundt middagsbordet først...

Det er nok som jeg har vært innpå tidligere...at guttene er så små at de ikke har noen faste "dette hører sammen med poteter, dette hører sammen med ris osv"... De spiser selvfølgelig brød osv, men vil mye heller ha nystekte ziggy-lapper osv enn tørre brødskiver.

Det er bare mannemannen som spiser lavkarbo fordi han skal ned i vekt, men da har det blitt til at resten av oss følger samme linje...ikke minst fordi jeg nå har lest 7 bøker om temaet og daglig leser innpå her... man fortsetter ikke i mørket når man har funnet lommelykten ...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 08:44   #20
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Jeg har ingenting til overs for misjonering, så det kunne ikke falt meg inn å prøve å få samboeren over på lavkarbo. Men vi har snakket mye sammen, og det blir nok til at han også får en del lavkarbomat når jeg lager middag, men om han f.eks vil ha vanlig pasta, ris osv til så er det helt greit for meg. Han er voksen og bestemmer dette selv.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 08:50   #21
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Jeg føler ikke at jeg har noe ansvar for kjærstens kosthold egentlig. Burde jeg det? Hvis han hadde vært veldig overvektig eller hadde hatt et ønske om å forandre på kostholdet sitt selv kanskje.. Eneste jeg har jobba med er å få han til å slutte å spise godteri HVER dag. Det har jeg klart, så da er jeg egentlig veldig fornøyd, jeg

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 08:52   #22
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Nei, jeg synes det er en stor uting med folk som legger seg borti hva andre spiser. Om kjæresten min vil ha godteri, så må han gjerne ta det, jeg er glad i han uansett. Og så lenge det ikke er fare for liv og helse har jeg ingenting med hva han dytter i seg.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 09:09   #23
R0SA
Medlem
 
R0SA sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 274
R0SA er ny på veien

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Her spiser vi stort sett lavkarbo, de andre få ha ris eller pasta ved siden av middagen de dagene de ønsker det, men det er sjelden. De spiser ikke brød til de andre måltidene, men gjerne rugsprø og andre sunne varianter.

__________________


Min journal
R0SA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 09:14   #24
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Jeg mente vel ikke at man skulle forandre hva de spiser... men at DE SELV ser at kostholdet dere har er bra... og SELV ønsker å følge det samme kostholdet.

Om de trives på høykarbo og ikke har noen helsemessige plager med det er de jo - som dere har sagt - voksne mennesker....

En annen ting er de kunne fulgt deres kosthold...til en viss grad... for å være snille med dere...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 09:19   #25
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - alene eller sammen?

Han spiser jo det han får servert og klager aldri på det, selvom han sikkert skulle hatt poteter, pasta og ris som tilbehør litt oftere. Synes ikke han trenger være mer snill enn det egentlig

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karbohydreter sammen med fett eller alene? Almar Lavkarbo generelt 3 02-12-09 14:10
Sammen Er Man Mindre Alene! Vibeke-67 Livets lyse side 6 20-04-08 19:08
Protein og fett alene fører til raskt vekttap Trolljenta Nyheter / media 1 11-12-06 23:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no