Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hvorfor er sukker ekte?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-06-11, 19:14   #1
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Hvorfor er sukker ekte?

Ja, er i grunn det jeg lurer på. Hvorfor er sukker ekte vare og alt annet erstatning?
Er det fordi sukker kommer fra noe naturlig og erstatninger er kjemisk fremstilt?
Er da sukrin og stevia ekte vare?

Eller er det slik at sukker sees på som ekte vare fordi det er det vi er vant til...

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 19:29   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er sukker ekte?

Sukrin og stevia er ekte, de. De hører ikke til på lister over kunstige søtningsmidler, der man finner feks splenda. Så ja, du svarte på ditt eget spørsmål, egentlig - ekte er ekte, kunstig er kunstig.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 21:01   #3
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: Hvorfor er sukker ekte?



Så da kan jeg altså lage kake med stevia eller sukrin og forlange like mye respekt for den som for en kake lagd med sukker. For disse søtningsmidlene er sidestilt og eneste forskjellen er at sukker er mere vanlig og annerkjent?

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 21:05   #4
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvorfor er sukker ekte?

Sukker er ekte fordi det ikke er en erstatning for sukker.

  Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 21:13   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er sukker ekte?

Selvfølgelig skal du ha respekt for ei kake uten sukker!
Det jeg ser på som det største problemet er at sukker uten tvil er bedre baketeknisk. I tillegg får man en ekkel kald smak om man bruker mye sukrin i baksten. Stevia gir en besk smak om man overdriver.
Jeg har i grunnen brukt en del tid på å finne ut hvordan jeg skal balansere sukrin og stevia for å få et mest mulig vanlig smaksbilde av kaka mi.....

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 21:34   #6
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er sukker ekte?


Likte denne jeg!

Sitat:

Innehaver av Den Hele Og Fulle Sannhet, og mere til.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 21:50   #7
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er sukker ekte?

Opprinnelig lagt inn av manebane, her.



Så da kan jeg altså lage kake med stevia eller sukrin og forlange like mye respekt for den som for en kake lagd med sukker. For disse søtningsmidlene er sidestilt og eneste forskjellen er at sukker er mere vanlig og annerkjent?

På en måte - men husk at folk kanskje ikke tåler alt like bra. Sukrin er naturlig, men jeg (og andre) kan bli ganske dårlig av store mengder av det, så det er nok greit å i alle fall informere om hva det er i en eventuell kake.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 23:30   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er sukker ekte?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg har i grunnen brukt en del tid på å finne ut hvordan jeg skal balansere sukrin og stevia for å få et mest mulig vanlig smaksbilde av kaka mi.....

Har du sett denne tråden?
Riktig nok med sukrin og natren, men.....

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 15:32   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er sukker ekte?

Sukker ER jo ekte på et vis sammen med de andre ekte sukkerartene som er nevnt.

Jeg hadde en elev en gang som gikk på Finegolddietten og da var det KUN ekte sukker som gjaldt! Selv om det var sukker og karber og fandens oldemor, så var det nettopp det at sukker tross alt ER EKTE!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 19:55   #10
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er sukker ekte?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Har du sett denne tråden?
Riktig nok med sukrin og natren, men.....

Jeg er ikke glad i natren, men har funnet min måte å bruke mest av sukrin, litt stevia og litt .....SUKKER.... for å balansere det helt...
Nå må det sies at jeg bruker mye mindre søtningsmengde (bortimot halvparten) som det står i oppskrifter. Sukkermengden jeg bruker på ei hel kake, type konfekt eller lignende, vil normalt gi ca 20-30 karber i økning, men et stykke går helt fint uten å tenke på insulinen

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 20:07   #11
Melusine
Medlem
 
Melusine sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 52
Innlegg: 103
Melusine er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor er sukker ekte?

Vel, sukker er i utgangspunktet naturlig i og med at det vokser som en plante, men vi vet det ikke er bra for kroppen og det er spesielt pga at hvitt og brunt sukker ikke inneholder noen nødvendige næringsstoffer og hvitt sukker er ekstra ille; det er foredlede karbohydrater hvor de kjemiske prosessene som kreves for å forvandle et naturlig brunt stoff til et hvitt pulver, innebærer bruk av blekemiddel og andre midler som er skadelige for hele fordøyelsessystemet.

Her er et utvalg av skader sukker kan gi:
- Skadelig for den naturlige bakterieflora og kroppens innhold av vitaminer og mineraler.
- Påvirker innholdet i blodet, som så igjen påvirker hjernen og forårsaker reaksjoner gjennom hele kroppen. Det sliter på bukspyttkjertelen og binyrene og forårsaker hypoglykemi (lavt blodsukker).
- Adferdsproblemer av forskjellig slag som følge av at blodsukkeret svinger opp og ned.
- Fedme.
- Sukkersyke (diabetes).
- Mage/tarm-sykdommer (dårlig fordøyelse, betennelser i mage og tarm, irritabel tykktarm, tarmproblemer, diaré).
- Gallestein.
- Dårlige tenner.
- Nyrestein.
- Hudproblemer.
- Svekker immunforsvaret, og gjør oss mer utsatt for infeksjoner. Å kutte ut sukkeret er for eksempel effektivt for å unngå forkjølelse
- Sukker binder seg til proteiner og utløser såkalte frie radikaler. Disse gjør både huden og årene mindre elastiske.
- Tapper kroppen for viktige vitaminer og mineraler, og fremskynder beinskjørhet.
- Kan redusere menns potens.
- Gi opphav til psykiske lidelser (angst og depresjoner).


”Hvis bare en liten del av det vi allerede vet om sukker ble oppdaget i forbindelse med ethvert annet stoff som brukes som mat eller som tilsetningsstoff, ville det stoffet umiddelbart bli forbudt.”
Forsker og lege John Yudkin (Storbritannia)

__________________
Blogg: Melusine
Melusine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 20:27   #12
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er sukker ekte?

Opprinnelig lagt inn av Melusine, her.

Her er et utvalg av skader sukker kan gi:
[...]
- Kan redusere menns potens.

Morsomt (og samtidig tragisk) hvis denne stemmer. Hovedårsaken til at stevia ikke blir godkjent er jo at da de ekstremdoserte rotter ble potensen redusert. Og hvor stor var ekstremdoseringen? Så stor at den tilsvarer at en normalvektig mann skal spise 13kg steviablader hver dag. Så hvis det er tilfelle at sukker også har blitt antydet at det kan redusere menns potens, hvorfor er da sukker godkjent uten problemer mens stevia ikke er?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 00:09   #13
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor er sukker ekte?

Hvis man skal snakke om ekte sukker, tenker jeg på rårørsukker. Brukte å spise det før, bl.a. på grøten, fordi jeg likte smaken bedre enn hvitt sukker. Det hvite raffinerte sukkeret er ikke mye ekte, slik jeg ser det. Dessverre er ikke rårørsukker på menyen lenger. Bruker mest sukrin. Har også en boks stevia, men har ikke funnet ut hvordan doseringa skal være, synes det smaker fryktelig søtt.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 09:03   #14
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er sukker ekte?

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Morsomt (og samtidig tragisk) hvis denne stemmer. Hovedårsaken til at stevia ikke blir godkjent er jo at da de ekstremdoserte rotter ble potensen redusert. Og hvor stor var ekstremdoseringen? Så stor at den tilsvarer at en normalvektig mann skal spise 13kg steviablader hver dag. Så hvis det er tilfelle at sukker også har blitt antydet at det kan redusere menns potens, hvorfor er da sukker godkjent uten problemer mens stevia ikke er?

Sukkerindustrien (som også er grunnaget for produksjon av rom - alkohol og er knyttet til bl.a. Coca Cola/Pepsi) er enorm - ENORM i statene, omtrent som tobakk og medisinindustrien. De har penger så det holder, har litt sånn brorskap ("mafia"), driver en helt vannvittig lobbyvirksomhet, "kjøper" forskning osv osv. Stevia industrien ble ikke ansett som kommersiell nok og Donald Rumsfeldt med sin aspartaminteresse klarte å "lobbe" vekk Stevia. Sukker ble ikke ansett som farlig da det kom på markedet og det var jo heller ikke allment tilgjengelig til å begynne med, men som sagt pengemakta rår.

Stevia er jo nå godkjent i USA av FDA og i EU har de et toårs prøveprosjekt med Stevia og dersom de ikke finner noe negativt vil det nok bli godkjent i EU/EØS. Tror nok EU snart kommer diltende etter nå som USA har godkjent det på alle nivå

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor er det ok med null sukker? Peppa Gris Spørsmål og svar 3 27-04-11 23:00
Ekte Guacamole Carisma Annen mat 6 06-01-11 15:35
Ekte Smør SunnhetMedSirrup Annen mat 14 19-10-09 17:02
Hvorfor skal det vært sukker i alt? Schmoopy Ketolysekuren 13 26-01-09 09:32
Ekte karbo (sukker) junkies - how to get there Nille Livets lyse side 17 27-01-05 08:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no