Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Vaniljeis

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-06-04, 15:22   #1
a-slbakk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 48
Innlegg: 29
a-slbakk er ny på veien
Question

Vaniljeis

Hei!
Har i dag prøvd å lage vaniljeisen som det er oppskrift på i "Dr. Atkins Nye Slankerevolusjon". Det står at eg skal bruke 3 ss vaniljeessens. Eg brukte ei flaske "gimsøy vaniljeessens". Den inneheld 15 ml, altså berre 1 ss! Likevel smakte det forferdeleg beiskt. Nokon som har ei betre oppskrift? Tilsette litt peanøtter i håp om at det skal bli etande når den er frosen...

Har i allefall 5 eggekviter som skal brukast til å lage den berømte marengsen eg har lese om her. Dei må vel bli vellukka, får eg håpe...

a-slbakk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-06-04, 15:48   #2
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Vaniljeessens kan være så mangt, oppskriften på Atkins er nok basert på essens laget av ekte vanilje. Jeg har noe som heter vaniljedråper og er kjøpt på Apoteket. Den kan en bruke spiseskjeer av,vi hadde faktisk noe tull med en sjokoladekakeoppskrift jeg hadde laget her og Tror det var Carbokiller som hadde fått en kake som smakte pyton.
Du skal nok bare ha i noen dråper av den essensen du har, for det er sikkert noe konsentrert kjemiske saker. Lykke til:-)

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 18-06-04, 16:18   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Du får kjøpt "vanilla extract" - amerikansk type hos Middelthon i Stavanger. De importerer og selger videre til butikker i hele landet. Du kan kanskje ringe dem og spørre om de selger til noen i nærheten av der du bor ?

Middelthon Engros A/S Org.nr. 976611632 Randabergveien 134 4027 Stavanger 51 83 95 00 Telefaks 51 83 95 01 www.middelthon.no Middelthon Torleiv Mobiltelefon 911 69 590

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-06-04, 20:49   #4
a-slbakk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 48
Innlegg: 29
a-slbakk er ny på veien
Smile

Takk for tipsa!

Isen går an å ete, men har ein sterk bismak, nesten alkoholaktig. Lite vaniljesmak, så eg trur ikkje det hjelper å bruke berre nokre dråpar. Kan jo prøve med vaniljestang, men veit ikkje heilt korleis eg skal handtere den- fins jo ikkje noko væske som skal varmast opp e.l. i oppskrifta.

a-slbakk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-06-04, 21:17   #5
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Det går an å lage vaniljesukker selv, fra vaniljestang, med et søtstoff i pulverform slik Jamie Oliver gjør (Han gjør det selvfølgelig med sukker). Jeg legger ut oppskriften/fremagangsmåten som et alterativ.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 21-06-04, 21:41   #6
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Du lurte på om du kunne bruke vaniljestang. Jamie Oliver bruker frøene fra vaniljestangen direkte i sin iskrem. En stang til er prosjon med 4 egg og 5 dl fløte.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no