Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Høyt kolesterol, på tide med endring

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-12-09, 15:52   #1
hCon
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 11
hCon er på en erverdig vei

Høyt kolesterol, på tide med endring

Hei forum. Kona og jeg har stått på lavkarbo i over to år nå. Vi skulle ikke ned i vekt, men vekk fra karber. I forrige uke var jeg hos legen for en helsesjekk, og tok samtidig en kolesterolprøve. Den var ikke positiv. Aner ikke hvor lenge jeg har gått med høyt kolesterol, kanskje siden jeg byttet kosthold? Blodtrykket var også for høyt.

Siden jeg som sagt ikke slanker meg (og absolutt ikke har behov for det), så tror jeg muligens at lavkarbo blir for risikabelt for min del. Men tilbake til karbohelvetet vil jeg absolutt ikke.

Derfor vurderer jeg GI-metoden. Har kjøpt en bok, og der står det mye fint om dietten, men som hardbarka lavkarbofan blir jeg veldig skeptisk når jeg leser at man skal trykke i seg 200-250 gram karbohydrater om dagen, og at man skal ha en fordeling i nærheten av 40 % karber, 30 % fett og 30 % proteiner. Greit nok at vi snakker om "sunne" karber, men allikevel... det virker skummelt!

Noen med erfaring her?

hCon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 16:10   #2
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Høyt kolesterol, på tide med endring

Ikke at jeg har noe peiling eller noe, men er litt nyskjerrig på de konkrete svarene på kolestrolverdiene dine og blodtrykket? Vet du det?

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 21:39   #3
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Høyt kolesterol, på tide med endring

Jeg kjører jo min egen variant, har litt fett OG karbo-skrekk!

- masse grønnsaker (erstatter der andre spiser pasta, ris, grønnsaker)
- fisk, kjøtt, fugl - rent kjøtt.
- egg, ost, melk

Hold deg unna: Hvitt melk, ris, pasta, begrenset mengder frukt, ikke "søte" grønnsaker, brød.

For meg funker dette fint, jeg spiser noe light produkter av ost for å spare på kaloriene, men spiser ikke mye karbo-rik mat. Kanskje en enhet om dagen. (1 fullkornsknekkebrød feks.)

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 22:59   #4
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol, på tide med endring

Er egentlig høyt kolesterol noe å bry seg om da? De finner ingen sammenheng mellom kolesterol og hjerteinfarkt. Det er like mange med lavt kolesterol som med høyt kolesterol som får hjerteproblemer. Og dessuten så kan det se ut til at høyt kolesterol er bedre for immunforsvaret.

Se denne snutten fra dokumentaren FatHead (bør sees).

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 12:21   #5
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Høyt kolesterol, på tide med endring

WHO sier i den siste rapporten deres at det ikke kan vises noen klar sammenheng mellom kolesterol og hjerte og karsykdommer. Så jeg ville ha glemt det hele og spist så naturlig og hel mat som mulig, samt mindre karbo for å unngå raske blodsukkerstigninger.

Jevnt over viser mange undersøkelser en sammenheng mellom lavt kolesterol og dødelighet, altså motsatt av din frykt.

kolesterol er livsnødvendig, rett og slett.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar

Emneord
glykemisk index, kolesterol, lavkarbo


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt kolesterol på lavkarbo Manina Fysisk og mental helse 22 31-10-11 20:15
Høyt kolesterol inel Spørsmål og svar 14 13-08-11 17:09
Lavkarbo og høyt kolesterol Vision Lavkarbo generelt 11 14-01-09 15:41
Høyt kolesterol Nille Fysisk og mental helse 11 22-11-05 21:28
Ketolyse og høyt kolesterol Thula Ketolysekuren 3 01-07-05 10:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no