Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Trøtt av karber?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-05-06, 09:12   #1
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Trøtt av karber?

Ved noen få anledinger har jeg fått i meg sukkerholding mat. Blant annet forvekslet jeg Pepsi Max med vanlig Pepsi. Det oppdaget jeg jo fort pga den sterke søtsmaken, så det var ikke mer enn en liten slurk jeg fikk i meg. Men like etterpå kom trettheten. En altoppslukende tretthet som fikk meg til å sitte der å gjespe og virkelig slite for å holde øynene oppe. Kunne ha sovna på flekken. Dette skjer hver gang jeg bommer litt og får i meg noe karbohydratrikt. Det være seg en sjokkisbit, en smak av vanlig is, en pommes frites. Det er ikke snakk om store mengder, men likevel slår det kraftig ut i form av trøtthet en halv times tid etter inntak. Er det noen som kan forklare dette fenomenet? Og er det sånn at dette kan indikere at jeg har svært lav tåleransegrense for karber. Jeg har måttet gå fra 20 til 15 karber for å få skikkelig ketose. Så hva betyr dette egentlig.. Har tatt sukkerbelastningsprøven og da lå jeg i grenseland for å få diabetes. Men det var før jeg startet med lavkarbo.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 09:23   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Trøtt av karber?

Det kan ta litt tid før kroppens funskjoner reverseres når du har en slik ubalanse. Nå aner jeg ikke hvor lenge det er siden du startet med lavkarbo, men du må nok regne med å ha lav tålegrense ganske lenge dersom du lå i grenseland for diabetes.

...også er det jo ikke sikkert denne ubalansen er den eneste grunnen til at du ikke tåler karber så godt. Eller, jeg mener, det er ikke sikkert at teorien om at du har spist på deg en ubalanse holder. Skjønt, det er jo klart at feilspising har ført til ubalansn, men Fedon sier jo at insulinressistens er en arvelig genetisk greie. Og da kan det hende at du kansje må leve med denne følsomheten. At du ikke blir kvitt den selv om du spiser riktig (holder symptomene i sjakk gjennom å spise riktig).

Også har jeg en litt sånn annen fancy teori også. Når kroppen vår først har kodet seg inn på å reagere på en måte på noe, så sitter minnet der. Litt sånn klassisk betinget læring. At man spiser masse karber, så kommer det kroppslige stresset med påfølgende reaksjoner. Og så spiser man litt, og kroppen sier: Hey, her kommer den der stressoren, alle kluter til, her må det jobbes!! (Blir særlig aktuell dersom du er en type som stresser endel).

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 09:54   #3
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Trøtt av karber?

Jeg reagerte ikke så voldsomt på sukker da jeg spiste lavkalorimat. Ei heller da jeg spiste helt på trynet.. Så det forunder meg litt at reaksjonen har blitt forsterket. Jeg hadde trodd at reaksjonen skulle gått den andre veien liksom.. høyere terskel og mildere symptomer..

Lavkarbo har jeg holdt på med siden jeg meldt meg inn her.. Så jeg har ikke holdt på så veldig lenge.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 10:01   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Trøtt av karber?

Det er ikke uvanlig at du kjenner det bedre. Før var det jo slik det var og noe kroppen din stresset med ustanselig. Nå får den hvile mer, og har mer overskudd til å sende ut signaler om at dette liker den ikke. Også er du vant til å kjenne kroppen din slik den skal være, og da er det ikke noe kult å kjenne det andre igjen etterpå. (Litt sånn som med kronisk spenningshodepine. Den er der hele tiden, en kjenner den ikke fordi en er så vant til den -med mindre den øker i styrke da- og, når den forsvinner så er det ikke sikkert man ligger merke til det heller, for da er det jo som det skal, men når den kommer tilbake igjen etter å ha vært borte, DA kjenner vi det godt! Og myyye bedre enn før når vi hadde den hele tiden).

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 10:04   #5
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Trøtt av karber?

Åhhh er det sånn det er? Jeg har ikke tenkt i de baner før. Takk for at du opplyste meg. Ja, for nå skjønner jeg mer hvorfor jeg reagerer så voldsomt.. Bare en ting å gjøre.. Holde seg langt unna sukker og stivelse.. Men en liten ting til.. Hvorfor slår det ut i trøtthet? Andre får hjertebank og skjelving.. noe sånt har jeg aldri opplevd.. men denne j..... trøttheten er ekstremt ubehagelig.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 12:31   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Trøtt av karber?

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Jeg reagerte ikke så voldsomt på sukker da jeg spiste lavkalorimat. Ei heller da jeg spiste helt på trynet.. Så det forunder meg litt at reaksjonen har blitt forsterket. Jeg hadde trodd at reaksjonen skulle gått den andre veien liksom.. høyere terskel og mildere symptomer..

Lavkarbo har jeg holdt på med siden jeg meldt meg inn her.. Så jeg har ikke holdt på så veldig lenge.

Det er mulig du har lav toleransegrense for karber på grunn av insulinresistens, men det du beskriver er ikke noe ukjent fenomen. Snarere tvert i mot - er det ganske vanlig blant de på ketogene dietter.

Det er ikke det minste rart at du reagerer slik på karber/sukker. Husk at dette er noe du har vennet kroppen AV med. Når du plutselig inntar det igjen (i større mengder enn kroppen din NÅ er vant med) reagerer kroppen fordi den da får en OVERdose av noe du ikke har spist på lenge. Du hadde abstinenser da du kuttet ut, - så får du naturlig nok en reaksjon når du tilfører "stoffet" igjen. Det virker fortere, og reaksjonen du ikke merket noe av når du var "misbruker" blir mange ganger sterkere når kroppen din er "ren". En annen ting er at blodsukkeret stiger fort og synker igjen, - og dermed får du ubalanse som i tillegg til at du blir trøtt også kan føre til at du blir direkte uvell, - småkvalm og svimmel. Det er ikke farlig, det er ikke uvanlig og det går som regel over i løpet av et par timer

Jeg har det slik hver eneste 17. mai, når jeg spiser sviger sin gravlaks og fløtestuede poteter + deilig kremkake med rørte jordbær til dessert. Hver eneste 17. mai ettermiddag sier jeg "aldri mer" og enten legger jeg meg eller så drar sambo meg med på golfbanen....selv om jeg er nesten i koma !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 12:32   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Trøtt av karber?

Jeg reagerer ikke så voldsomt på sukker om jeg lever på et karbohydratrikt kosthold. Men etter EN UKE på lavkarbo (mye fett, lite karbo), så skal det ikke mer enn feks en halv bolle eller en dl Cola til før jeg blir overmannet av en EKSTREMT trøtthet, hodepine og halsbrann. Hjertebank og skjelvinger får jeg om jeg skjeier skikkelig ut med sukker.

Så vi får absolutt en mye lavere toleransegrense ja. Ganske skummelt å tenke på at vi på en måte lever i en slags "sukkerkoma" på høykarbo, der vi ikke merker skadevirkningene, hva sukker gjør med kroppen. Men så snart vi renser kroppen for alt drittmaten og lever slik vi er genetisk ment å leve, så kjenner vi detaljert hva sukker faktisk gjør med en menneskekropp.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 13:23   #8
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Trøtt av karber?

Tusen takk for opplysende svar.. Fjonken blir litt karboklokere hver dag som går.. takket være dere her inne..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
FitDay og hvor mange karber pr dag... elco Lavkarbo generelt 28 23-11-08 22:02
Å innta "mengder" med fett - hvor få karber? mofe Lavkarbo generelt 13 30-01-06 17:25
KARBER I KRYDDER & TØRKEDE KRYDDERURTER Nille Lavkarbo generelt 10 17-04-05 16:15
Alkohol i julen friflex Lavkarbo generelt 34 23-12-04 23:14
SPØRSMÅL OM INDUKSJON Huldr Induksjonen 14 03-12-04 01:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no