Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Noen må si det

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-02-06, 10:09   #76
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Noen må si det

Hilde !
Siden spørsmålet ditt er noe utenfor tema, laget jeg en egen tråd på det her:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....863#post150863

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-02-06, 17:36   #77
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Noen må si det

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Det jeg savner allermest i boken er en holdning til vitaminer og mineraler, de er svært viktige for energiomsetningen i kroppen og med Skaldeman sin kost kan det lett bli så ensidig at mangler kan oppstå.

Ketolysekuren er basert på kostindusert ketose. Jeg anbefaler varierte grønnsaker og blandet salat, nøtter og krydder for å få tilstrekkelig med
vitaminer og mineraler, og anbefaler dessuten kosttilskudd for å dekke kroppens behov. Sammensetningen av kosttilskudd kan diskuteres, jeg viser til vitenskaplige artikler og amerikanske anbefalinger. Med Atkins i noen tiår, har de stor erfaring på området i USA. OK jeg kan lett bli anklaget for økonomiske interesser når jeg anbefaler kosttilskudd, men så får jeg tåle det. Alle produkter jeg selger er kommer til på grunn av etterspørsel fra de som benytter ketolysekuren.Men jeg tar den anklage når den kommer.

...

En siste stor bekymring gjelder selve starten på Skaldemankuren, jeg mener ikke å huske noen anbefalinger av hverken kalium, natrium, magnsium eller kalsium. For friske unge personer vil starten neppe være farlig, men mange pasienter med lett hjertesvikt, dårlig kondisjon, diverse medisiner, nyresyksdommer, latente hjerterytmeforstyrrelser etc.kan forstyrrelsene i væske- og saltbalansen i begyndelsen av kuren være fatale.

Jeg bladde litt i Skaldemans bok i morges, og kom over et avsnitt. Limer det inn her:

Opprinnelig lagt inn av Skaldemans bok: Spis deg ned i vekt - s227



Om kosttilskudd


Jeg mener at kosttilskudd er bra. Det er ikke lett å få en fullverdig kost i dagens samfunn, uansett hva du spiser. I teorien kan vi få alt vi trenger ved å spise innmat, flintstek, tørket reinkjøtt, tørket fisk, blåskjell, snegler, hasselnøtter – men hvem klarer det i praksis? Derfor bør vi komplettere med kosttilskudd.

Enn så lenge kan vi kjøpe så hvilke vitaminer og mineraler vi vil i forretningen, men nye EU regler** kommer til å begrensetilbudet sterkt....

....

Se imidlertid opp for hvilke vitamin- og mineralpreparater du bruker. Det står ofte på boksen at de inneholder dagsbehovet av alt man trenger, men det er en sannhet med modifikasjoner. Når jeg spiser den strikte dietten min, kompletterer jeg for sikkerhetsskyld med en multivitamin tabelett og noe ekstra B-vitaminer.

Noen multivitamin tabeletter inneholder fosfor og magnesium, noe som ofte er en mangelvare. Du bør ytterligere tilføre magnesium samt en skikkelig dose kalium. Vet du selv at kaliuminntaket ditt er dårlig, kan du overveie å legge til en reseptfri kaliumtablett.

** For norge innebærer disse EU-reglene en liberalisering på endel områder

Fra Skaldemans bok – side 227.

Skriver mer når jeg har lest hele boka, - noe som forøvrig er et bra tips for enhver bok som en velger å basere helsen sin på.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 25-02-06, 06:43   #78
auroraborealis
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 54
Innlegg: 87
auroraborealis er ny på veien

Sv: Noen må si det

Skjønner godt at det er problemer med å finne disse anbefalingene, hvis man må lese 227 sider før man finner dette avsnittet. Til sammenligning så er hele ketolyseboken på 160 sider innkludert referanser og register........

__________________
auroraborealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-02-06, 10:12   #79
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Noen må si det

Som jeg tidligere postet her i tråden så har han anbefalt vitamin tilskudd her på forumet også...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-02-06, 10:31   #80
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Red face

Sv: Noen må si det

Opprinnelig lagt inn av HP

Jeg bladde litt i Skaldemans bok i morges, og kom over et avsnitt. Limer det inn her:

** For norge innebærer disse EU-reglene en liberalisering på endel områder

Fra Skaldemans bok – side 227.

Skriver mer når jeg har lest hele boka, - noe som forøvrig er et bra tips for enhver bok som en velger å basere helsen sin på.

Hei
Jeg legger meg flat - som det heter nu om dagen- jeg har gjort Skaldeman litt urett. Jeg har speedlest boken, og på grunn av uvanlig mange gjentakelser har jeg ikke fått med meg dette. Uansett at dette vil moderere min holdning til selve konseptet litt, så mener jeg stadig at holdningen til viktigheten av vitaminer og mineraler er for slapp. Multivitamintabletter er en dårlig løsning, da opptaket er dårlig sett i forhold til A: vitaminer og mineraler fra kosten ( der vi har fått dem i millioner av år ) og B; å ta flere tabletter om dagen for best mulig opptak.( en del vitaminer og mineraler hemmer opptak av hverandre, og organisk bundne mineraler opptas bedre - 20 gange bedre for gjærbundet krom i forhold til kromsalt- enn mineralsalter.)
Men Skaldeman er kanskje litt unskyldt da han jo er journalist og ikke ernæringsfysiolog. Men gir man ut en bok om slanking bør man ha gode kunnskaper eller få boken korrigert av eksperter.

Jeg skal lese sidene du har funnet.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 12:50   #81
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill
Lightbulb

Sv: Noen må si det

Hei Torkil og alle dere andre som har vært innom denne tråden.

Jeg vil bare minne om at Skaldeman har skrevet en bok baser på personlige erfaringer, og ja - han var en helt vanlig mann, uten kunnskaper om ernæring eller kosttilskudd. (De fleste har jo ikke det, dessverre.)

Boken kunne med fordel vært redigert noe ned, men dette står ikke i min makt som har kjøpt norske rettigheter. Likevel er det nok lett for oss å si at det blir mange gjentakelser; vi er jo enige - vi vet jo dette allerede!

Men Skaldemans primære målgruppe med boken er de som må omvendes, og dessverre - fetteorien - sitter så godt plantet i ryggmargen på vanlige mennesker at dette budskapet MÅ gjentas.

Om kosttilskudd er det tidligere utgitt en rekke gode bøker, selv hadde jeg i sin tid gleden av å være med på utgi "Vitaminrevolusjonen" av Flytlie som jeg tror du får i paperback til en rimelig penge. Jeg er forøvrig helt enig i at kosttilskudd burde vært behandles grundigere i boken, men som sagt - dette er først og fremst en bok for å "redde" overvektige som lever i den tro at man blir slank av knekkebrød og pasta, og feit av bacon og meierismør.

Forøvrig: Alle her inne kan nårsomhelst sende meg kommentarer og tips om bøker, forslag til utgivelser osv. !

Ha en strålende uke.

-- Jan

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 19:46   #82
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 58
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent

Sv: Noen må si det

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Men gir man ut en bok om slanking bør man ha gode kunnskaper eller få boken korrigert av eksperter.

Jeg har lest boken, og jeg har markert endel områder som jeg ville lese om igjen, og mye gikk på gjentakelse, men skriver man en bok om ting man selv har opplevd, noe jeg har oppfattet boken å være, er det vel de kunnskapene man deler? Om dette skulle sees på som en ren bok om slanking er jeg enig med deg Torkil, men jeg har aldri oppfattet den sånn...

Da burde boken inneholde endel ting som den mangler sett fra mitt synspunkt, ting man finner igjen i bøker om Ketolysekuren og like så Atkins....

Det handler vel kanskje om hvordan man leser det man gjør, og i hvilken hensikt man leser det

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 19:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no