Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Klarnet smør av Bremykt?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-03-08, 10:31   #1
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Klarnet smør av Bremykt?

Noen som vet om det går ann å lage klarnet smør/Ghee av Bremykt?

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 11:48   #2
Eirian
Medlem
 
Eirian sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 123
Eirian er ny på veien

Re: Klarnet smør av Bremykt?

Nei, bremykt er margarin, ikke smør.
Og dessuten inneholder den salt.
Det skal være usaltet smør man lager Ghee av.

Eirian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, øko, uten tilsetningsstoffer mm. Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 12:36   #3
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Re: Klarnet smør av Bremykt?

Opprinnelig lagt inn av Eirian, her.

Nei, bremykt er margarin, ikke smør.

Du tenker ikke på Brelett her? Brelett er margarin ja. Bremykt er jo 70% smør og 30% Olje. Men riktig det er salt i. Takk for svar!

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 13:09   #4
Eirian
Medlem
 
Eirian sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 123
Eirian er ny på veien

Re: Sv: Re: Klarnet smør av Bremykt?

Opprinnelig lagt inn av Eva, her.

Du tenker ikke på Brelett her? Brelett er margarin ja. Bremykt er jo 70% smør og 30% Olje. Men riktig det er salt i. Takk for svar!

Ja, nemlig.
Bremykt er 70 % smør, ikke 100 %. Ergo; Bremykt er ikke smør, men et blandingsprodukt.

Eirian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, øko, uten tilsetningsstoffer mm. Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 13:43   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Klarnet smør av Bremykt?

Rapsoljen i Bremykt er nok heller ikke kaldpresset ...

Jeg leste et tips en gang om å blande klaret smør med olivenolje. Man kan jo gjøre det samme med rapsolje. Det er nok et mye sunnere alternativ og en bedre måte å komme frem til resultatet du søker på, Eva

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 14:16   #6
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Klarnet smør av Bremykt?

Takk for innlegg Frøy! Har aldri laget eller smakt klarnet smør, men det jeg er ute etter er og få melkeproteinene vekk. Jeg vet man kan kjøpe melkefri margarin, men liker ikke margarin. Elsker smør, intet slår det i smak!! Men blir det klarnede smør smørbart etterpå, eller er det bare en flytende konsistens?

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 14:29   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Klarnet smør av Bremykt?

Jeg skjønner . Jeg burde egentlig også gjøre det samme, tåler ikke melkeproteiner. Jeg har heller ikke prøvd å klarne smør, det vil si jeg gjorde det en gang, men klarte å brenne smøret og ødelegge en sil med det attpåtil, så det fristet ikke til gjentagelse med det første. Fikk ikke smakt på det da ...

Jeg tror ikke klarnet smør helt har den samme smørsmaken. Og det spruter visst når man steker i det ... Jeg tror det blir temmelig hardt i kjøleskap, hvordan det oppfører seg i romtemperatur vet jeg ikke riktig ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 15:04   #8
Eirian
Medlem
 
Eirian sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 123
Eirian er ny på veien

Re: Sv: Klarnet smør av Bremykt?

Ghee kan oppbevares i romtemperatur på kjøkkenbenken og har lang holdbarhet, så man har den ikke i kjøleskapet. Den har veldig fin smørekonsistens slik altså. Jeg har den bare i en plastboks på benken. Det blir som mykt smør i konsistens.
Jeg synes smaken er god på brødskiver og slikt, og jentungen spiste brød med bare Ghee på når hun var liten og begynnte med brød.
Også er det veldig sunt da.
Jeg bruker det ikke til steking, da bruker jeg smør, så det har jeg ikke erfaring med.

Eirian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, øko, uten tilsetningsstoffer mm. Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 15:13   #9
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Klarnet smør av Bremykt?

Takk for info, Eirian!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 15:44   #10
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Klarnet smør av Bremykt?

Ja takk for flott info Eirian!

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Smør Oban Ketolysekuren 16 08-02-08 11:15
Smør og eurodiett Migica Eurodiett 11 10-07-07 20:44
Hva slags smør er godkjent? mima Dr Lindbergs 4 30-05-07 01:31
kjøtt & ris-rett med soyaolje kontra smør...les og lær :):) donjuanwannabe Generell diskusjon 16 23-06-06 21:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no