Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Ikke kjøp kysttorsk!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-03-08, 19:49   #1
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk
Exclamation

Ikke kjøp kysttorsk!

På Forbrukerinspektørene nå sier Direktoratet for Naturforvaltning at kysttorsken er sterkt utrydningstruet, og at fangsten bør stoppes. Bestanden av kysttorsk er i dag en fjerdedel av det den var for ti år siden! Torsken står altså i reell fare for å bli helt borte om få år, sammen med flere arter som bl a kveite og uer.

Men regjeringen vil ikke stoppe fisket fordi det har store økonomiske konsekvenser. De vil ikke ta ansvar, derfor må vi som forbrukere selv tenke oss om og velge annerledes, og spørre i butikken om fisken vi kjøper er truet. I tilfellet med torsk kan vi heller velge skrei, som ikke er truet.

Kjapt skrevet dette, men vil bare gjøre flere oppmerksom på noe iallefall ikke jeg var klar over. At vi kan risikere å miste en så viktig art som torsken må tas på alvor!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 19:59   #2
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Ikke kjøp kysttorsk!

Å. visste ikke dette. Takk for info.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 20:39   #3
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Ikke kjøp kysttorsk!

Kom litt sent inn på frokost tv i dag, der de også snakket noe om dette. Søkte litt på nettet da jeg følte det var viktig informasjon som jeg ikke fikk med meg.
WWF Norge har laget et sertifiseringssystem for sjømat.
De som er interessert kan lese mer her
http://www.wwf.no/om_wwf/dette_jobbe...?uNewsID=16700

Vil egentlig ikke dytte mine meninger på andre, men litt informasjon er vel ikke å forakte
Jeg har sluttet spise scampi, eller i alle fall kjøpe. Og det som er så godt De sa at det skulle komme sertifiseringsystem på de også.. Så er håp
Jeg stusset første gangen jeg leste på scampipakken at de var dyrket i Thailand. Viser seg at det ikke alltid er så bra for miljoet. Så om noen vil lese mer står det litt her:
http://www.etiskforbruk.no/mat/scampi-2.html

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 21:05   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ikke kjøp kysttorsk!

Flott, Zincite! Informasjon er viktig . På TV i da sa de at 80% av forbrukerne ikke ønsket å kjøpe truete arter, så da er det jo opplagt at det er informasjon som trengs!

Har hørt at scampiproduksjonen ikke var særlig miljøvennlig ja . Har alltid tenkt at jeg burde spise mer sjømat og scampi, så da ble jeg litt vonbroten ... Godt å høre at det kommer et sertifiseringssystem etterhvert. I mellomtiden får jeg la være å kjøpe scampi. Kjøpte en pakke før påske, men det får bli den første og siste ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 21:07   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ikke kjøp kysttorsk!

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Å. visste ikke dette. Takk for info.

Nei, tror det er mange som ikke vet - og som gjerne vil vite

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 21:55   #6
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Ikke kjøp kysttorsk!

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Nei, tror det er mange som ikke vet - og som gjerne vil vite

Ja, det tror jeg også! Men jeg lurer på om dette har vært i emninga en stund? Mener å ha hørt lignende advarsler for lenge siden en gang.

Og apropos dette - i en tråd på ketolyseforumet (tror det var der) ble det i dag diskutert om man burde droppe rødt kjøtt pga miljøårsaker. Dette er jo enda en slik ting man må ta med i vurderingen som en reflektert og etisk forbruker. Jeg syns det er vanskelig jeg, og mye informasjon må man jo oppsøke aktivt.

__________________



Sist redigert av blåbær : 26-03-08 kl 22:23. Årsak: Skrivefeil
blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 22:16   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ikke kjøp kysttorsk!

Ja, jeg så den tråden og tenkte å skrive der, men jeg har egentlig ikke så mye overskudd til dette om dagen, så droppet det foreløpig. Men det er veldig bra at folk stiller spørsmål ved forbruksmønsteret sitt og tar etiske valg.

Torsken har vært på rødlista før også, ja. Jeg googlet litt, og den sto der for to år siden også. Nesten utrolig hvordan politikerne kan få seg til å ikke løfte en finger for miljøet, de bare fortsetter som før på alle områder. Det er hårreisende.

Jeg var i miljøbevegelsen da jeg var ungdom, og husker at vi advarte mot overfiske den gangen. Mye av det som er i ferd med å skje nå ble det advart mot den gangen for over 15 år siden uten at noe ble gjort ...

Isflak på størrelse med Oslo som brekker av fra iskappen i Arktis er jo en annen tankevekker om dagen ...

Jeg vil ikke mane til katastrofetenkning, jeg tror ikke det er noen fruktbar tankegang, men jeg tror det er på tide at vi alle tar et ansvar for å bevisstgjøre oss. Det er opp til hver enkelt, og jo flere som blir bevisste, jo bedre er sjansene våre

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 22:25   #8
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Ikke kjøp kysttorsk!

Absolutt! Nå ser jeg på den artikkelen Zincite la inn link til, og ser at sei har grønt lys. Jeg syns sei er like greit å bruke som torsk, og det er mye billigere, så jeg skal kjøpe det hver gang jeg tenker på torsk fra nå av!

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 22:39   #9
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ikke kjøp kysttorsk!

Opprinnelig lagt inn av blåbær, her.

Absolutt! Nå ser jeg på den artikkelen Zincite la inn link til, og ser at sei har grønt lys. Jeg syns sei er like greit å bruke som torsk, og det er mye billigere, så jeg skal kjøpe det hver gang jeg tenker på torsk fra nå av!

Jeg synes torsk er mye bedre enn sei

Men seikarbonader er jo kjempegodt, hjemmelagde that is!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 22:43   #10
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Ikke kjøp kysttorsk!

Joda, er enig i at torsk smaker litt bedre, men det tenker jeg ikke så mye på når jeg spiser seien ... Og pris har alltid noe å si for meg! Men det fins jo så mye annen god fisk!

Og nå fikk jeg lyst å lage fiskekaker. Men det får bli en gang i neste uke - da har jeg kanskje tid ...

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 22:47   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ikke kjøp kysttorsk!

Ja, sei er jo billig og bra , jeg får venne meg til å bruke den mer! Seibiff med løk er snadder det også forresten ... Leste et tips om å panere ting i havregryn i stedet for mel, det skal jeg jamen prøve på sei!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 22:49   #12
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Ikke kjøp kysttorsk!

Jeg prøvde med knuste linfrø en gang, men det ble ikke så veldig bra. Litt for mye fett kanskje. Men jeg har tenkt å prøve igjen, bare blande med et eller annet.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 08-04-08, 02:52   #13
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ikke kjøp kysttorsk!

Nå har jeg endelig fått lest meg opp på scampi. At det var store ødeleggelser knyttet til det visste jeg ikke:

Sitat:

Miljø
Mangrove er trær som vokser i vannet og i overgangen mellom hav og land. Når man skal anlegge oppdrettsanlegg, kappes skogen ned. Dette har fått og får dramatiske miljømessige- og sosiale konsekvenser. Et oppdrett holder i 5-10 år før marken er forurenset og ny skog må kappes for å lage nye bassenger. I følge FNs matvareorganisasjon har 20 prosent av mangroveskogene forsvunnet de siste 25 årene. I Thailand er to tredjedeler av mangroveskogen hugget ned, og rekeoppdrett er en viktig årsak til dette.

For å redusere nedhuggingen blir rismarker inne i landet brukt til scampioppdrett. Scampioppdrett har kort levetid og når marken ikke lenger kan brukes til oppdrett, er den også ubrukelig for risdyrking på grunn av saltet. Thailand er verdens største eksportør av scampi. Det internasjonale forskningssenteret for utvikling i Canada anslår at 40 prosent av Thailandske reker kommer fra innlandsoppdrett. 70 prosent av oppdrettsanleggene inne i landet ligger nå brakk – og ødelagt.1

Fangsten av rekeyngel til oppdrett skader fisket mer enn reketråling. En rekeyngel tar med seg mengder andre yngel og fisk som kastes. Det biologiske mangfoldet og de lokale fiskernes livsgrunnlag blir ødelagt. Reketråling er også en veldig skadelig affære: For hver kilo reke, kastes 14 kilo bifangst. Trålingen rører opp havbunnen, begraver vekst og dyreliv, ødelegger korallrev og dreper skilpadder. På grunn av blant annet fiske- og rekeoppdrett har store deler av korallrevene i Andaman-sjøen og Thailand-gulfen blitt ødelagt.2

I følge en rapport fra Verdensbanken3, spiser erosjonen to kvadratkilometer land fra Thailand hvert år. Tidligere bandt mangrovetrærnes røtter landet. Når skogen kappes ned forsvinner også beskyttelsen mot tsunamier og stormer. Klimautviklingen bidrar til ekstremvær, og beskyttelse mot dette er prekært for disse landene. Skog og spesielt Mangroveskog er kilder for binding karbondioksid og andre drivhusgasser4 - en kilde som bør bevares.

Mangroveskogen er et viktig leveområde for et tallrikt dyreliv, som fiskeyngel, reker, krabber, og andre smådyr, samt medisinske vekster. Dette mangfoldet blir ødelagt ved opprettelsen av oppdrettsanleggene.
Sosiale forhold
Oppdrettsanleggene hindrer lokalbefolkningen i å komme ut til havet og forholdene for fiskerne ødelegges. Konsekvensen er at de mister levebrødet og mange tvangsflyttes uten kompensasjon. Når mangroveskogen forsvinner, mister lokalbefolkningen også tilgangen på trevirke.

Protester fra lokalbefolkningen slås hardt ned på og i følge Naturskyddsföreningen har drap blitt knyttet til rekeindustrien i minst 11 land, blant andre Thailiand, Indonesia og Vietnam. Det finnes mange rapporter om elendige arbeidsforhold og barnearbeid i rekeindustrien.

Det er jo til å gråte av ...

I Sverige er det mye oppmerksomhet rundt dette og mange restauranter og butikker har sluttet å selge scampi. På tide å følge etter?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva skal jeg gjøre??? Klarer ikke ketolyse lenger Monen Lavkarbo generelt 12 04-07-07 22:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no